
Luchthaven Suvarnabhumi, de belangrijkste internationale luchthaven van Thailand, staat voor een ingrijpende uitbreiding. Airports of Thailand (AoT) heeft ambitieuze plannen om de capaciteit tegen 2033 te verhogen naar 150 miljoen passagiers per jaar. Momenteel verwerkt de luchthaven jaarlijks zo’n 65 miljoen reizigers, maar met een investering van 142 miljard baht wordt dit aantal fors uitgebreid. Belangrijke projecten zijn de bouw van een nieuwe terminal en de optimalisatie van passagiersstromen met geavanceerde technologieën.
Deze uitbreiding moet Suvarnabhumi positioneren als een van de tien beste luchthavens ter wereld en de groeiende toestroom van internationale reizigers efficiënter en comfortabeler verwerken.
Grootse uitbreidingsplannen
AoT-president Kerati Kijmanawat maakte onlangs bekend dat er een budget van 142 miljard baht (ongeveer 3,7 miljard euro) is gereserveerd voor de modernisering van de luchthaven. Met deze investering wil Suvarnabhumi zich positioneren als een van de tien beste luchthavens ter wereld. Op dit moment verwerkt de luchthaven jaarlijks ongeveer 65 miljoen passagiers.
Onder de uitbreidingsplannen valt onder andere een oostelijke uitbreiding, die naar verwachting 12 miljard baht zal kosten. Dit project moet de passagierscapaciteit met 15 miljoen per jaar vergroten, waardoor het totaal op 80 miljoen passagiers per jaar komt. Het biedingsproces voor de bouw start in mei, waarna in juli een aannemer wordt gekozen. De daadwerkelijke bouw begint in november en zal naar verwachting in 2028 voltooid zijn. Met deze uitbreiding wordt het totale vloeroppervlak van de luchthaven vergroot tot 480.000 vierkante meter.
Daarnaast wordt er een compleet nieuwe terminal gebouwd: de South Terminal. Dit project heeft een budget van 130 miljard baht en zal de capaciteit met nog eens 70 miljoen passagiers per jaar verhogen. De aanbestedingsprocedure voor deze terminal begint in 2027, waarna de bouw van start gaat. De oplevering staat gepland voor 2033. Wanneer het project is afgerond, kan Suvarnabhumi jaarlijks maximaal 150 miljoen passagiers verwerken.

Eerdere plannen aangepast
Oorspronkelijk was het de bedoeling om een tweede satellietterminal (SAT-2) te bouwen. Dit plan is echter geschrapt, omdat de nieuwe South Terminal een efficiëntere oplossing biedt. Volgens Kerati Kijmanawat zou SAT-2 uitdagingen met zich meebrengen op het gebied van bagageafhandeling en overstapmogelijkheden. Ook andere uitbreidingsplannen, waaronder uitbreidingen aan de west- en noordzijde van de luchthaven, zijn om soortgelijke redenen geannuleerd.
Verbetering van passagiersstromen
Naast de fysieke uitbreiding werkt AoT ook aan het optimaliseren van de passagiersafhandeling. De luchthaven heeft te maken met knelpunten, vooral bij het inchecken, de veiligheidscontrole en de immigratieprocedures. Om deze problemen aan te pakken, zijn er al diverse technologische verbeteringen doorgevoerd.
Zo zijn er extra self-check-in kiosken en self-bag drop-systemen geïnstalleerd. Daarnaast is er een uitbreiding van e-gates en biometrische identificatiesystemen om de doorstroming te versnellen. Dankzij deze maatregelen is de verwerkingscapaciteit van de immigratiedienst al verhoogd van 5.500 naar 7.200 passagiers per uur. AoT is van plan om in de toekomst nog meer geavanceerde incheck- en immigratiesystemen te implementeren.
Verwachte groei
De verwachting is dat luchthaven Suvarnabhumi dit jaar ongeveer 65 miljoen passagiers zal verwelkomen, een lichte stijging ten opzichte van de 60 miljoen reizigers in 2024. Met de geplande uitbreidingen hoopt AoT de luchthaven niet alleen beter toegankelijk te maken voor de groeiende stroom reizigers, maar ook de reiservaring aanzienlijk te verbeteren.
Met deze ambitieuze plannen blijft Suvarnabhumi Airport een belangrijke hub in Zuidoost-Azië en verstevigt het zijn positie als een van de drukste en meest geavanceerde luchthavens ter wereld.
Bron: Bangkok Post – https://www.bangkokpost.com/thailand/general/2975466/suvarnabhumi-eyes-150m-passengers
Als dit tot gevolg heeft dat het aantal toeristen in Thailand verdubbelt dan wordt het in sommige plaatsen en op enkele eilanden zo waanzinnig druk dat het onprettig gaat worden.
Suvarnabhumi in stappen naar 80 miljoen, daarna op naar 150 miljoen passagiers, (nu ongeveer 65 miljoen)
Wel, als dat het gaat worden dan zullen regionale airports nu ook in de benen moeten om zichzelf uit te breiden om veel van die Suvarnabhumi arrivals die naar binnenlandse bestemmingen doorreizen te kunnen verwerken.
Ben benieuwd hoe Phuket dat gaat behappen, meer terminalruimte, landing ports voor vliegtuigen bouwen zal geen probleem zijn.
Maar Phuket heeft nu één overgebruikte start/landingsbaan die vanwege de vliegdrukte nooit groot onderhoud heeft gekregen en niet kan krijgen.
Men zal op Phuket nu snel een 2E start/landingsbaan moeten gaan bouwen.
( Gepalaver- en gekwebbel meetings, studie commissies, … wel overslaan, hoor. 🙂 )
Eén ding is zeker, sustainable Phuket millieu zal het nooit gaan worden.
Phuket komt nu reeds om in de dagelijkse ‘productie’ van huisvuil en afval.
Eén ding is wel zeker, het leven op Phuket zal er niet prettiger/beter op gaan worden voor de permanente bewoners.
Suvarnabhumi wil een “lay over” hub , door zijn centrale ligging in Azie, worden , de uitbreiding is niet zozeer gericht op het aantrekken van meer toeristen, maar is meegenomen natuurlijk.
Aan ambitieuze airportuitbreidingen in Z-O Azië geen gebrek. Ook Vietnam wil die regiohub worden. De bouw van een tweede enorme airport (Long Than International Airport) ten oosten van Saigon is in volle gang. Enerzijds om de midden in de stad gelegen airport te ontlasten, anderzijds om te kunnen groeien in transitverkeer.
De wal zal het schip vanzelf keren. Ik verwacht dat in de (nabije) toekomst er (vakantie-)reisbeperkingen zullen worden opgelegd, om het overtoerisme enigszins in te dammen. Misschien nog niet direct (als in een verbod), maar indirect met zachte dwang in de vorm van vastgestelde quota voor een bepaald gebied (Maya Bay, Venetië) of hoge toegangsfees (wildlife reserves in Afrika). Verdere verduurzaming en prijsverhogingen in de luchtvaart zullen de groei ook enigszins afremmen, dus die 150 miljoen passagiers voor BKK – ik zie het niet zo snel gebeuren.