Het gaat goed met Schiphol. Onze nationale luchthaven groeit zelfs sterker dan de vijf grootste Europese luchthavens, aldus luchthaven organisatie ACI Europe.

De Europese concurrenten van Schiphol groeide in de eerste drie maanden van het jaar 6,9 procent. Het aantal reizigers op Schiphol groeide 8,6 procent.

Topman Olivier Jankovec van ACI Europe denkt dat de sterke groei van het Europese vliegverkeer voorlopig zal aanhouden: “Het risico van politieke instabiliteit is zojuist verder afgenomen met de uitslag van de Franse verkiezingen.

Problemen door drukte

De groei van Schiphol en de toenemende drukte zorgde tijdens de meivakantie nog voor problemen. Sommige reizigers miste zelfs hun vlucht door de vertraging en rijen bij de veiligheidscontrole. De situatie leidde tot woede bij de KLM.

Schiphol liet gisteren weten dat tussen 1 juli en 31 augustus in de vertrekhallen met Europese bestemmingen alle veiligheidspoortjes worden opengezet om bagage te scannen en daarvoor worden ook meer personeel ingezet.

Luchthaven baas Nijhuis roept passagiers nogmaals op om tijdig op Schiphol aan te komen. Thuis alvast in te checken en geen onnodige of verboden spullen mee te nemen in de handbagage.

KLM-topman Elbers is blij met de toezeggingen van de luchthaven maar hij wil ook structurele oplossingen.  Volgens hem moet er meer geïnvesteerd worden in de infrastructuur en in de capaciteit.

Bron: Diverse media

8 reacties op “Schiphol groeit harder dan andere grote Europese luchthavens”

  1. Fransamsterdam zegt op

    Schiphol meldt op de eigen site ook het aantal vliegbewegingen over de maand maart 2017 ten opzichte van maart 2016.
    “Het aantal aankomende- en vertrekkende passagiersvluchten nam toe met 7,1%. Het aantal aankomende- en vertrekkende vrachtvluchten nam toe met 0,6%. De gemiddelde toename van het aantal vliegbewegingen is hiermee 6,9%.”
    Zie:
    https://nieuws.schiphol.nl/verkeer–en-vervoerscijfers-maart-2017/
    .
    Dit is zorgwekkend, en wel hierom:
    Het aantal vliegbewegingen in 2016 was in totaal 479.000.
    Het maximum aantal toegestane vliegbewegingen voor 2017 is 500.000 (evenals voor de jaren 2018, 2019 en 2020).
    Dat betekent dat het totale aantal vliegbewegingen dit jaar maximaal 4.4% hoger mag liggen dan vorig jaar.
    Als de groei van maart, 6.9%, gedurende 2017 zo hoog zou blijven, zouden we op jaarbasis uitkomen op 512.000 vliegbewegingen. 12.000 meer dan toegestaan.
    De 500.000ste vliegbeweging zou dan vermoedelijk op 22 december 2017 plaatshebben, waarna Schiphol de rest van het jaar gesloten dient te worden.

  2. Harrybr zegt op

    De problemen zijn niet door drukte veroorzaakt, doch door het willens en wetens door de top-directie NIET anticiperen op de groei door voldoende mensen in te schakelen.
    Moge dus door de vele schadeclaims Schiphol nog veel verder in de problemen komen, en Amsterdam resp de NLe Staat als mede-aandeelhouders keihard ingrijpen in een van de grootse nationaal-product en dus inkomens genererende bedrijven in NL.
    Het aantal vliegbewegingen spreiden, door meer charters over regionale vliegvelden te leiden en anders maar het vliegplafond van 500.000 vluchten fors omhoog.
    Of hebben we liever 25.000 werklozen erbij in die regio ?

    • Fransamsterdam zegt op

      Tsja, het maximum aantal vliegbewegingen van 500.000 geldt in ieder geval tot en met 2020, zo zijn de wijze zakkenvullers ooit overeengekomen. Dus minimaal drie jaar nul procent groei. Inderdaad door alleen maar op hun lauweren te rusten. Après nous la déluge.
      En zichzelf nu nog even op de borst kloppen dat het zo goed gaat met de groei, die uitsluitend het gevolg is van een bij stom toeval aantrekkende wereldeconomie. Het aantal vluchten dat vorig jaar werd gehaald (een record, nou nou, geweldig) was in 1998 al voorspeld voor 2002 (sic!). Minstens 14 jaar heeft men de boel de boel gelaten en geen poot uitgestoken. Ja, een beetje goede sier maken met onbetrouwbare technologie die ook nog eens banen kost.
      En dat over hevelen van vluchten naar Lelystad is ook alweer uitgesteld omdat de deskundigen er opeens achter kwamen dat het heel ingewikkeld wordt om de vliegroutes te delen. Daar gaan ze nu eens over nadenken.
      Laat me niet lachen, wat een stelletje amateurs.

    • Ton zegt op

      Schiphol: vaal materieel en medewerkers te weinig dus lange rijen bij de bagagecheck (vriendelijke en hulpvaardige medewerkers) en paspoortcontrole.
      Soms personeel genoeg, maar nuttige inzet daarvan ontbreekt. Gisteren bij “inladen” richting vliegtuig 1 dame ter controle boarding card, de ander zit een paar meter verder nutteloos aan een bureau. Geen 2 lanen openen, maar slechts 1 laan open, waardoor een lange rij willoos vee, overgeleverd aan de willekeur van een vliegtuigmaatschappij. Jammer, dat ik naar Schiphol moet voor bepaalde vluchten. Regionale vliegvelden zijn vriendelijker en sneller.
      Grenzen worden telkens opgerekt, mee met de vaart der volkeren. Veel wordt op groei, hoger inkomen, meer belastinginkomsten en minder werkloosheid ingezet. Overlast voor streekbewoners, luchtverontreiniging (kanker) telt bij het geld verdienen niet zo mee.

    • marcello zegt op

      Helemaal gelijk Harrybr. Meneer Nijhuis de president van Schiphol wist dat dit ging gebeuren maar hij totaal niet geluisterd naar raadgevingen van diverse soorten mensen.

  3. richard zegt op

    Meer passagiers betekent meer inkomsten voor Schiphol, we kennen allen de opbouw in de ticketprijs.
    Maar we leven in een samenleving van winstmaximalisatie. De heer Nijnuis heeft uitsluitend oog voor de
    bonus die hem staat te wachten wegens voortreffelijk management. Duidelijk is dat alle ellende aan
    Schiphol is te wijten. Ik wens het management veel ellende toe m.b.t.l de claims.

    • Dennis zegt op

      Nou, niet helemaal; de inkomsten van Schiphol bestaan uit tarieven die het doorbelast aan airlines en die kosten zijn, mede op aandrang van KLM, de laatste jaren behoorlijk gedaald (kijk maar op uw ticket). Dus dat levert Schiphol geen extra inkomsten op, eerder minder. Overige inkomsten komen uit de verhuur van winkelruimte en een deel van de omzet die in die winkels gegenereerd wordt.

      Hoewel Schiphol onder Jos Nijhuis inderdaad compleet gebrek aan visie kan worden verweten, is ook KLM niet helemaal schoon van blaam. Per slot van rekening heeft KLM gepleit voor lagere kosten. Dat houdt ook in dat Schiphol minder geld had om te investeren. Maar het moet gezegd; eerdere investeringen en bijv,. geautomatiseerde pascontroles is ook weggegooid geld gebleken. Ook op Bangkok bijvoorbeeld trouwens. Blijkbaar weet hier een fabrikant een product te verkopen voor heel veel geld, dat uiteindelijk niet goed functioneert.

      Maar het is een grote schande dat een luchthaven niet in staat is om passagiers binnen redelijke termijn, ook bij grote drukte, door de controles te loodsen. Dan is er iets heel erg goed mis!

  4. robin Ramp zegt op

    Denk dat men niet alles moet geloven wat er geroepen word enwat er in de krant staat , ja het is druk,, het is al jaren druk ..jaren geleden stonden er tenten buiten voor de rijen van de ene vertrek naar de andere..

    tuurlijk zijn er problemen geweest en zullen er mensen die mischien wel gewoon te laat waren hun vlucht gemist hebben..

    nuances…


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website