Nederlandse luchtvaart bundelt krachten tegen ordeverstoringen aan boord vliegtuigen
Het probleem van passagiers die de orde verstoren tijdens vluchten is een groeiende zorg. Deze situaties brengen niet alleen de veiligheid in gevaar, maar veroorzaken ook overlast voor andere passagiers en kunnen leiden tot vluchtvertragingen en omleidingen. Om dit aan te pakken, hebben de overheid en de luchtvaartsector besloten hun krachten te bundelen. Donderdag werd een overeenkomst ondertekend om deze gezamenlijke inspanningen te bevestigen.
Er is al een samenwerking gaande tussen de overheid en de luchtvaartsector om deze uitdagingen aan te gaan, en er zijn plannen om dit verder uit te breiden. Sinds mei kunnen cockpitbemanningen via een digitaal formulier eenvoudig aangifte doen van wangedrag door passagiers. Het is cruciaal dat iedereen die in de luchtvaart werkt, bewust is van de procedures om tegen dergelijk gedrag op te treden.
Nederland is het derde Europese land dat zo’n overeenkomst tekent, na Noorwegen en Ierland. Dit probleem krijgt ook internationaal meer aandacht, met betrokkenheid van Europese en internationale luchtvaartorganisaties zoals EASA en IATA.
Voor personeel van luchtvaartmaatschappijen en luchthavens vormen ordeverstorende passagiers wereldwijd een grote uitdaging. Het vliegtuigpersoneel moet vaak zelfstandig met deze situaties omgaan. De overheid en de sector onderzoeken hoe het personeel beter getraind kan worden voor het hanteren van dergelijke incidenten.
Luchtvaartmaatschappijen houden lijsten bij van passagiers die zich misdragen. Een effectievere aanpak zou kunnen zijn als deze informatie gedeeld kan worden tussen Nederlandse maatschappijen, waarbij ook rekening wordt gehouden met de privacy van passagiers.
“Vliegen is een veilige manier van reizen, en het is onaanvaardbaar dat er mensen zijn die dit in gevaar brengen door zich te misdragen,” aldus minister Mark Harbers. “Het wordt steeds vaker een probleem, en het is essentieel dat we als betrokken partijen samenwerken om deze incidenten te verminderen.”
De intentieverklaring is ondertekend door partijen zoals Royal Schiphol Group NV, Transavia, KLM, TUI, Corendon Dutch Airlines, het Openbaar Ministerie, en de Koninklijke Marechaussee.
Bron: Rijksoverheid
Heeft een van de lezers wel eens wat vervelends meegemaakt met andere passagiers in een vlucht van of naar Thailand? Zo ja, reageer.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand15 oktober 2024Dronken Nederlander wordt agressief bij ruzie om 130 baht in een bar in Udon Thani
- Huizen kijken15 oktober 2024Huizen kijken in Thailand (3)
- Leven in Thailand15 oktober 2024Je maakt van alles mee in Thailand (154)
- Thailand tips15 oktober 2024Tips voor een ritje met een Tuk Tuk (video)
Neen, nog nooit iets “ernstig” meegemaakt en hopelijk blijft het zo.
Natuurlijk heb je altijd parasieten die zowel bij het opstijgen als bij het landen hun “elektronica” (tot ergernis van de rustig blijvende stewardessen) niet kunnen afzetten (alsof hun leven ervan afhangt, onbegrijpelijk).
Wel meegemaakt, en alles behalve leuk, was de weigering om, in Zaventem, twee passagiers te laten instappen omdat ze, naar verluidt, crimineel dronken waren.
Op zichzelf een wijze beslissing van de crew, maar hierdoor zijn we wel twee uren kwijtgespeeld (vertraging) omdat de bagage van beide personen terug uit de romp moest. Dus zo’n clowns mogen van mij eveneens op de “blacklisted” lijst komen.
Philippe,
En je zal maar pech hebben dat je door die vertraging je aansluitende vlucht mist. Ben benieuwd op wie je dit kan verhalen?
Vorig jaar samen met mijn vrouw een vlucht BRU-BKK geboekt en voor de eerste keer bij EVA AIR.
Voor het eerste deel moesten we met Brussels Airlines naar VIENNA vliegen, daar overstappen op EVA naar BKK.
In Wenen merkten we bij de check-in al een groep luidruchtige mannen van ca 30 jaar op. Ze waren met een tiental. Bij het boarden werden we verzocht het mondmasker op te zetten Wie deed dat niet ? Juist !
Moest het nu toch wel lukken of eerder mislukken: in de vlieger zitten wij te midden van die bende Polen. Nog nooit meegemaakt: roepen, tieren, bulderend lachen en…eigen meegebrachte alcohol zuipen ! Die Taiwanese stewardessen lopen er bij als kiekens. Op een bepaald moment beginnen enkelen een Aziatisch meisje te ambeteren. Een andere Aziatische vrouw nam het initiatief om aan de hoofdstewardess een andere plaats te eisen. Wat ook geregeld werd…
Ook ons werd het teveel. Enkelen van die Poolse zwijnen beginnen ostentatief porno op hun gsm te bekijken met het nodige kabaal. Wanneer ze dan ook nog shotjes vodka letterlijk voor onze neus beginnen door te geven, was de maat vol.. Mijn vrouw eist van de stewardess dat ons nieuwe plaatsen gegeven worden ‘desnoods in business’ zegt ze. Dat ging natuurlijk niet! Toen we dreigden desnoods ver van dat tuig op het gangpad te gaan liggen, kregen we een andere seat, maar wel niet naast elkaar, maar dat maakte ons alniet uit.
Enige dagen na aankomst stuurde ik EVA een mail over ons wedervaren en ja: ik kreeg een mail terug met excuses. Ook meldde men mij dat in Wenen 1 van die Polen niet mee mocht vliegen wegens ’te zat’.
Dit was onze eerste maar ook laatste vlucht met EVA om nog maar niet te spreken over de problemen met de terugvlucht, maar die waren van heel andere aard.
Van mij mogen ze deze mensen die zich in een vliegtuig, of ergens anders niet gedragen kunnen, waar ook de medemens schaden of lijden van heeft, gewoon uitsluiten van vluchten etc.
Het zijn vaak een paar Idioten die het nodig denken te vinden, een hele meerheid voor hun absurde gedrag, in gijzel te moeten nemen.
Het zelfde, hoewel dit een beetje off topic is, zie je met Idioten in een stadion, die denken dat voetbal oorlog is.
Met zo’n gedrag geef je te kennen, dat je van sport niets berijpt, en je in een stadion niets verloren hebt.
Net zoals bij vliegticket, zouden deze mensen nooit meer in bezit van een ticket mogen komen.
Lang geleden al met Royal Jordanie. Vlucht New York Amsterdam Amman BKK.
Man alleen, mi gestoord, erg onrustig. Voor ons zaten een oudere man en een jonge jongen die op de verkeerde vlucht bleek te zitten.
Bij tussenlanding in Amman werd de onrustige man steeds agressiever. Schold de beide mannen die voor ons gezeten hadden uit voor kinderverkrachters en wilde op de vuist met de jonge man. Ben ertussen gesprongen omdat de jonge man een andere vlucht moest regelen en te voorkomen dat hij in de problemen zou komen .
Veiligheidspersoneel de agressieve man gewezen.
In het vliegtuig bedreigde hij mijn man: heb je wel eens een mes in je rug gehad? Daarna begon hij een steward uit te schelden.
Gelukkig werd hij daarop door 2 hele grote mannen afgevoerd en konden wij in alle rust de reis vervolgen, wat een opluchting!
Gevraagd naar een (minder prettige) ervaring tijdens een vlucht, hier bi j onze bijdrage.
Het zal ca. 10 jaar geleden zijn dat mijn vrouw, zoon (toen ca. 15 jaar oud) en ik met de, bij de insiders bekende SQ 323 in december van Amsterdam naar Singapore vlogen.
Destijds waren de betere stoelen nog niet te “koop” maar wie het eerst boekte, wij hadden al in maart geboekt, had kans op een goede plaats.
Wij hadden ‘geluk’. We zaten direct bij het schot. Na ca. 2 uur in de lucht wilde mijn vrouw haar stoel voorzichtig in de ruststand zetten.
Dit werd echter geblokt door een jonge man, naar later bleek een Belg van ca. 20/25 jaar.
Hij zette zijn knie tegen de achterkant van haar stoel waardoor de stoel niet naar achteren geplaatst kon worden.
Op mijn vriendelijke verzoek om dit niet te doen werd agressief gereageerd als van “Ik heb geen plaats, jullie horen hier niet thuis, ga maar lekker ergens anders zitten”. Ter info, hij zelf had zijn stoel wel in de rust stand geplaatst.
Toen ik mijn plaats weer innam werd ook mijn stoel geblokkeerd door de persoon die naast hem zat. Dit bleek zijn vriend te zijn.
Er ontstond een gespannen sfeer want ook als wij de stoel niet in de ruststand hadden staan werd er tegen de stoel getrapt.
Omdat vriendelijke verzoeken om hier mee op te houden geen zin had heb ik uiteindelijk de hulp van de stewardess ingeroepen. Dit hielp niet echt want wat kunnen deze toch fragiele dames tegen deze potige onbeschofte mannen doen.
Omdat de situatie escaleerde, er werd op een gegeven moment zo hard tegen mijn stoel geschopt dat ik uit mijn stoel werd gelanceerd en tegen de schot terecht kwam, werd de purser ingeschakeld. Zij overzag de situatie. Die was duidelijk, de bewuste personen waren erg luidruchtig en bedreigden ons. Zij zouden ons wel even opwachten in Singapore als we geland waren. Dat ook de purser niets kon doen was al snel duidelijk. Zij heeft echter wel voor de landing om politie assistentie gevraagd. Bij aankomst in Singapore stond er inderdaad politie. De twee Belgen hadden echter al snel het toestel verlaten. Op de vraag van de politie of wij aangifte wilden doen was ons antwoord natuurlijk ja, maar… onze aansluitende vlucht was al in 1,5 uur. Dus dat kon helaas niet.
Terug in Nederland heb ik dit voorval aan Singapore Airlines gemeld.. Snel kreeg ik een reactie. Het voorval was bekend. Men bood excuses aan. We ontvingen een grote bos bloemen. Tevens werd aangegeven dat de twee Belgen op de zwarte lijst geplaatst waren. Zij mochten niet meer met Singapore Airlines vliegen.
Ik schrijf dit ca. tien jaar na dat het gebeurd is en het houdt mij, mijn vrouw en zoon, nog steeds bezig. Ik hoop dat de genomen maatregel een bijdrage is voor vluchten zonder overlast van andere passagiers die zich wel gedagen.
Vele malen heel fijn gevlogen in het verleden tussen 1999 en 2008 richting Thailand, maar er zijn ook diverse keren dat het wat minder was. Het was de tijd van vakantie de eerste keren en heb nog een jaartje gehad dat ik vier keer naar Bangkok vloog. Heb daarna besloten om ze, maar naar Nederland te halen, mijn huidige vrouw. Eind 2008 een enkeltje genomen, twee maal naar het ‘beloofde land’.20014 nog eens een keer geweest in de BV.nl en zit nu zwaar op de wip om het met een tienjarig jubileum te vieren komend jaar. Vliegen dan na tien jaar om het vaderland eens te bekijken. Vrienden en familie bekende zijn inmiddels ietsje uitgedund, van de een hoeft het niet meer, de andere is niet meer en familie wonen allemaal in het buitenland, België weliswaar Vlaamse gedeelte, maar men wens het buitenland te noemen al een tijdje. Met het ouder woorden komt die drang om je geboorte stad/land nog eens te zien weer wat meer bovendrijven. Wat kleine voorbeeldjes van irritatie en storende situaties bij het verplaatsen van personen met een vliegtuig.
De eerste vlucht was netjes dacht of weet het eigenlijk wel zeker EVA-air, netjes ergens in het midden pal achter de vleugel terug zelfde verhaal
Holiday international laan van meerdervoort 348 2563 BA ‘S- Gravenhage Holland. Vele malen geboekt naar tevredenheid, geen idee of die nog bestaan. Vooral 2003 was een rampjaar met medepassagiers. Kreeg ik moeder en zoon pal voor mij, zal meer voorkomen, maar deze familie waren allebei nogal gezet zeg maar, eigenlijk hadden ze drie stoelen nodig met zijn twee, maar daar deden ze in die dagen nog niet aan. Wat erger was, de stoelen gingen op pak hem beet boven Eindhoven gelijk op slaapstand en de jongste van het stel mikte gelijk een handje slaappillen zijn kraag in, en speelde binnen vijf minuten schijndood. Naast mij zat ook een single mannetje uit Amsterdam wist ik inmiddels. Na het drie keer netjes gevraagd te hebben met als antwoord van moeders ‘ja, hij slaapt graag tijdens het vliegen’ pakte de Amsterdammer het een beetje grover aan en gaf hem met de platte hand een dreun op zijn hoofd. De schone slaper bleef schijndood, Amsterdammer was pislink en begon in plat Amsterdams even duidelijk te maken dat wij weer snel op Schiphol stonden indien er geen verandering kwam. Vliegtuigpersoneel erbij met heel veel overredingskracht was de schone slaper ineens wakker en ging de stoel ietsje naar voren, zeg op een kwart naar achteren. Excuus, de ruimte was te klein waarop de Amsterdammer even een paar ’technische’ adviezen gaf aan gaande de verhouding stoelafstand en wat er tussen kon zitten. De schone slaper was niet blij. De Amsterdammer kreeg na overleg met het vliegtuigpersoneel een opwaardering oftewel een andere stoel tien meter verder. Jammer of misschien ook wel gelukkig had al vele adviezen gekregen in die korte tijd naast elkaar. Schone slaper ging weer in schijndood, moeders bleef opvallend attent en ik had twee stoelen niet dat je daar veel aan heb maar zit prettig. Had toen ook al een BMI van -24, iets wat men als scharminkel omschreef maar waar men met regelmaat toch anders tegen aan kijkt.
Nog eentje jaartje of wat later vrouw woonde al in Nederland. Vlucht was niet helemaal vol, zatten met zijn twee op een rijtje van drie. Vier of vijf rijen achter de keuken. Twee jonge vrouwen zo te zien single oftewel zonder partner, maar wel allebei met kind. Kinderbedjes aan de keukenmuur. Waren niet stil te krijgen de kinderen, vind je het gek je bent net een blauwe maandag aan planet earth gewend slepen ze je in een of ander apparaat in wat een kolere herrie maakt en je erg vervelende pijn in je oren van krijgt. Om nog maar te zwijgen over het gebrek aan vloeibaar voedsel. Een vliegapparaat wat dan ook mogen zijn.
Een van de twee dames raakt helemaal over haar kookwater als een van de heren die naast de nooduitgang zitten vraagt of dit zo blijft heel de reis. Schelden vloeken tieren overeind komen en die man gewoon fysiek bedreigen, nee ’truus’ kwam niet uit een rijtjeshuisje en werkte zeker niet op kantoor. Kinderen waren trouwens wel stil, maar ja, als ‘moeders’ op ramkoers ligt, heb je daar weinig aan. Wederom de-escaleren door het vliegtuigpersoneel er waren inmiddels wat mede passagiers zwaar op de hand van de heren, dames dimde en hebben op een klein aantal korte momenten de toekomst van planet earth stil kunnen houden. Niet geheel zonder de bijna persoonlijke hulp van een van de dames uit de keuken met de toekomst van planet earth.
Man man, wat een baan is dat twee keer modaal of zo?
Nog eentje,
Overstapje in dacht, Kopenhagen naar Thailand. Duidelijke instapkaarten op Schiphol, attendeer de man en vrouw met kind erop dat mijn vrouw en ik dat stoelnummer hadden. Hun aangewezen stoelnummer op de instapkaart waren niet wat men er verlangde, werd mij duidelijk gemaakt. Kind werd als schild in het gesprek betrokken [neem jij kleine jaap even Jaap zoek ik de fles] personeel erbij, het was maar een uurtje, niet zeuren meneer, ja dacht ik ook, nee, het was voor ons bedoelt.
Valt eigenlijk wel mee over een vlucht of veertien keer twee, uiteraard moest ook nog terug natuurlijk in als die jaren, zat maar een enkeltje bij.
Het enkeltje trouwens samen met vrouw lief AMS BKK na vele vragen of BKK toch echt het einddoel was om de simpele reden dat mijn einddoel een uurtje of acht auto rijden was vanaf Chiang Mai vanwege wat onrust in BKK in die dagen. Nee, dat was allemaal geen punt kwam goed [China air] hingen nog boven Europa eerste mededelingen dat BKK ‘onzeker’ was geworden. Ergens boven India was Chiang Mai toch echt de eindbestemming. Het waren goeden dagen voor het taxibedrijf in de hele regio en uiteraard het hotelwezen. Fop dozen China Air geen vergoeding, in het land afgeleverd was voldoende ‘overmacht’Zo uit het hoofd negen duizend Baht, twee chauffeurs non-stop. Wij mochten een slaapje doen op de achterbank op mijn blikken kont. En of het echt een Taxi was, geen idee.
Atlas van Puffelen