Malaysia Airlines stopt eind januari met vluchten vanaf Schiphol. Ook Parijs en andere Europese steden verdwijnen uit het routenetwerk. Dat heeft topman Christoph Müller van de Maleisische luchtvaartmaatschappij woensdag gezegd.

Malaysia Airlines vangt het staken van deze vluchten op met een omvangrijke codeshare-overeenkomst met Emirates.

Samenwerking met Emirates

Malaysia Airlines kwam vorig jaar in zwaar weer terecht na de ramp met vlucht MH17 en de nog altijd voortdurende vermissing van vlucht MH370. De nieuwe CEO, de Duitser Christoph Mueller, moest schoon schip maken. Hij schrapte eerst flink in het personeelsbestand. Nu gaat ook het routenetwerk op de schop en als laatste zal de vloot worden ingekrompen.

Door de samenwerking tussen Malaysia Airlines en Emirates zullen de meest Europese steden voortaan te bereiken zijn via een stop in Dubai met de nieuwe partner. Londen blijft de enige Europese bestemming waarop Malaysia Airlines zelf blijft vliegen. Dit jaar werd Frankfurt al uit de dienstregeling geschrapt. Mueller wil dat de maatschappij meer nadruk legt op vluchten naar opkomende Aziatische economieën.

Amsterdam

Malaysia Airlines vliegt nu nog dagelijks van Amsterdam Schiphol naar Kuala Lumpur met een Boeing 777-200ER. Daar kon onder andere worden overgestapt op en een vlucht naar Bangkok. Op 25 januari 2016 zal er voor de laatste keer worden gevlogen vanaf Schiphol. Na die datum biedt Malaysia Airlines vluchten vanaf Amsterdam nog wel aan in codeshare met KLM.

De codeshare-overeenkomst die Malaysia Airlines met Emirates heeft gesloten biedt de maatschappij via Dubai toegang tot 38 Europese bestemmingen. Londen blijft de enige Europese bestemming waarop Malaysia Airlines zelf blijft vliegen. Dit jaar werd Frankfurt al uit de dienstregeling geschrapt.

Volgens topman Müller gaat Malaysia Airlines de vloot ook fors verkleinen en is daarvoor in gesprek met leasemaatschappijen.

6 reacties op “‘Malaysia Airlines stopt met vluchten naar Amsterdam en andere Europese steden’”

  1. Dennis zegt op

    Natuurlijk jammer, maar Malaysia Airlines had een te grote broek aan (internationaal gezien). Ben benieuwd wie volgt…. KLM??

    Opmerkelijk de keuze om zich meer regionaal te gaan profileren. Juist met de enorme concurrentie van bijv. AirAsia lijkt me dat geen gemakkelijke opgave. Ik ben erg benieuwd hoe Malaysia Airlines daar denkt wel geld in te kunnen gaan verdienen. In China gaat ze dat na “MH370” voorlopig niet lukken en binnen de regio is de concurrentie gewoon moorden (Thailand, Indonesië)

  2. Gerardus Hartman zegt op

    Als eerder Al-Italia Adam/BKK-MNL en PAL Adam-MNL.

  3. Ray zegt op

    Hallo ik vlieg14 januari naar Malaysia en 1 febuari terug . Weet iemand hoe dit opgelost word.

    Gr Ray

    • Dennis zegt op

      Bestaande tickets worden omgezet naar een Emirates-vlucht.

      Voor vertrek op 14 januari verandert er niks; Malaysia vliegt nog gewoon naar Kuala Lumpur.

      De vlucht van 1 februari zal (grotendeels) door Emirates worden uitgevoerd. Of je vanuit Bangkok rechtstreeks naar Dubai vliegt of eerst via Kuala Lumpur naar Dubai en dan door naar Amsterdam kan Malaysia Airlines je vertellen. Waarschijnlijk zullen ze eerdaags wel contact met je opnemen over de mogelijkheden. In elk geval blijft je ticket geldig.

  4. kjay zegt op

    Hallo Ray. Heel eenvoudig, het staat ook duidelijk aangegeven in de posting. Ze zijn een code sharing aangegaan met Emirates. Deze zal dan ook de vlucht overnemen. U zult er nog wel als het goed is een email over ontvangen.

    • Dennis zegt op

      Update: Gekochte tickets kunnen worden omgeboekt naar de vlucht vanaf London (met de A380) of je krijgt je geld terug. Géén omboeking voor reeds gekochte tickets naar Emirates vluchten


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website