Lezersinzending: Valse belofte D-reizen (deel 2)

Door Ingezonden Bericht
Geplaatst in Lezersinzending, Vliegtickets
Tags: ,
12 november 2020

In mei is mijn vlucht met EVA Air vanwege corona niet doorgegaan. Om bedrijven niet in een benarde positie te brengen ben ik akkoord gegaan met een voucher.

Zoals in mijn vorige bericht (www.thailandblog.nl/vliegtickets/lezersinzending-speelt-d-reizen-een-spelletje/)al aangegeven dat D-reizen heeft toegegeven boekingen naar Thailand te hebben ondergebracht bij Airtrade (wat ze eerst ontkenden), zijn ze nu tot de conclusie gekomen dat de beloofde terugboekingen binnen 12 weken geen doorgang kan vinden ivm de opgelopen achterstand.

Dit kreeg ik dus te horen, nadat ik zelf na 12 weken contact op heb genomen.

Aangezien hier meer lezers op de terugbetaling wachten van D-reizen geldt het volgende; Houd rekening met zo’n 16 weken, nadat je bericht hebt gehad dat de restitutie in werking is gezet.

Wat vallen D-reizen, Gate 1 en Schipholtickets weer door de mand. Zoals velen eerder al schreven; boek voortaan rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschappij.

Ingezonden door John

22 reacties op “Lezersinzending: Valse belofte D-reizen (deel 2)”

  1. wibar zegt op

    Hoi John,
    Zelfde verhaal hier. Ik heb zwart op wit dat de dossiers op 29 juli zijn gesloten en de opdracht tot overboeking van het geld is gegeven. In dat bericht werd tevens gesteld dat de terugbetalingstermijn vervolgens tussen de 12 en 15 weken ligt. Er werd gesteld dat ik half november het bedrag op mijn rekening mag verwachten. Ze hebben nog 3 dagen en ik ben benieuwd. Wat mij verontrust is het feit dat in eerdere mails het annuleren van de reistickets eerder was gelukt dan het annuleren van de stoelreservering, maar dat de stoelreservering (klein bedrag) wel is terugbetaald maar de tickets nog niet. Als het alleen om vertraging gaat dan zou immers eerst de tickets en dan pas de stoelreserveringen moeten zijn terugbetaald. Klinkt als volstrekte willekeur en ik neig er naar om een jurist in te schakelen om e.e.a. af te gaan dwingen. Consument wordt volgens mij als bank gebruikt om alle lopende kosten uit te betalen in plaats van netjes teruggeven wat niet van hun is. Ik bedoel het geld is terug gestort door de vliegmaatschappij en toch duurt het dan nog 15 weken om het door te storten naar de klant bankrekening ? Het dossier is gesloten dus er is geen uitzoekwerk of andere administratieve zware belasting om dat niet te doen. Onzin argumentatie en belachelijk gebrek aan service.

  2. Bert zegt op

    Ik zat in een vergelijkbare situatie:met één verschil:wij hadden rechtstreeks geboekt bij Emirates en die hebben(wel met een logische vertraging) alles netjes teruggestort.
    We gaan ook,zodra de situatie het toelaat, weer rechtstreeks bij deze luchtvaartmaatschappij boeken.

  3. Johan zegt op

    We hadden rechtstreeks geboekt bij Evaair en we kregen binnen 7 dagen al ons geld terug tot aan de laatste cent en kregen vooraf een mail dat we ons geen zorgen hoefden te maken. Goede zaak van Evaair.

  4. laksi zegt op

    Zullen we zeker doen John, rechtstreeks boeken, weg met die onbetrouwbare reiswereld.

  5. Patrick zegt op

    Voor mijn vrouw hadden we een ticket bij EVA-air voor april geboekt. Direkt bij de maatschappij. zonder problemen vrij snel geld terug gekregen van de de maatschappij.

    Afgelopen oktober zouden we weer gaan maar dan met Thai airway. Hier heb ik ook het geld terug van gekregen echter niet vai Thai airway maar via de creditcard maatschappij. Daar Thai aangaf dit 6 tot 12 maanden zou kunnen gaan duren ivm reorganisatie.

    in beide gevallen hebben/hadden we direct bij de maatschappij geboekt. Beide keren ook met creditcard.

  6. Jac zegt op

    Ik heb rechtstreeks bij Thai airways geboekt in december 2019 betaald met visa card.

    Reis geannuleerd in mei 2020, 2e boeking September 2020 geannuleerd, in Augustus al gevraagd om een voucher, geen antwoord meer van thai airways.

    Dossier gemaakt en naar visa card gestuurd met de melding “product niet geleverd”.

    Binnen 1 week geld terug gestort door visa card op mijn rekening.

    Visa gaat het bedrag verhalen op thai airways.

  7. reiziger zegt op

    Inderdaad ga ik ook voortaan rechtstreeks bij EVA air boeken en ga ik de reisorganisaties zoals bijvoorbeeld Gate 1 en D reizen boycotten door niet meer bij hen te boeken. EVA air treft geen blaam want ze boeken na een annulering de betaalde ticketkosten binnen een dag of tien retour naar de reisorganisatie. De reisorganisaties houden het geld belachelijk lang vast.

  8. FB zegt op

    Als de medewerkers bij KLM de visum regels niet begrijpen en je wordt onterecht geweigerd op vlucht, probeer dan maar eens je gelijk te halen bij KLM

    • Gerbrand zegt op

      leg dit eens beter uit FB, snap er zo niet veel van

    • John Chiang rai zegt op

      Beste FB, Als je niet iets uitgebreider bericht geeft,zullen de meesten jou probleem met KLM niet begrijpen.
      En nee de meeste lezers die het niet begrijpen,werken net zoals ik niet bij KLM.

  9. Ing zegt op

    Royal Jordanian geeft zichzelf 21 werkdagen voor het beantwoorden van de mail, heeft iemand hier al ervaring met terugbetaling van tickets Ams-Bkk?

    Van Thai hebben we wel een net bericht ontvangen bij de annulering van de binnenlandse vlucht, maar dat gaat lang duren. Ik weet niet of de creditcard hier meer succes bij gaat hebben. Mijn ervaring is wel dat het voor het betwisten van de betaling nodig is dat je duidelijk hebt aangegeven dat je het er niet mee eens bent!

  10. haki zegt op

    Beste John!

    Ik heb al eerder gereageerd op je eerste bericht hier op TB over D-Reizen. Daarin had ik ook aangegeven op dezelfde wijze als jij, dupe te zijn van de dubieuze handelingen van D-Reizen en Airtrade en dat ik diverse instanties had benaderd voor advies. Daarbij was de laatste instantie het ILT (onderdeel van Ministerie Infrastructuur en Waterstaat), die mij onderstaand antwoord gaf:

    ************************
    Hartelijk dank voor het melden van uw klacht over annulering van de vlucht met Eva Air.

    Uw melding staat bij ons geregistreerd onder nummer M-2020-0336947.

    Uit de melding van uw klacht blijkt dat uw vlucht BR0076 op 22-10-2020 was geannuleerd in verband met Covid-19.

    Wat gebeurt er met de melding van uw klacht?

    De luchtvaartmaatschappij ontvangt een kopie van uw melding aan de ILT
    De luchtvaartmaatschappij kan hierdoor opnieuw met u contact opnemen
    De ILT vertelt u via deze e-mail wat uw rechten zijn en welke stappen u verder kunt nemen. De ILT kan geen klachten oplossen of bemiddelen
    Met deze informatie kunt u direct contact opnemen met de luchtvaartmaatschappij. De ILT speelt hier verder geen rol in

    Op individuele meldingen geeft de ILT geen terugkoppeling. Het is na een onderzoek vaak pas duidelijk of een luchtvaartmaatschappij in overtreding is. Op de website van de ILT is een lijst terug te vinden van sancties die zijn opgelegd aan luchtvaartmaatschappijen.

    Advies over uw rechten bij annulering
    Op de pagina passagiersrechten op de website van de ILT vindt u een uitgebreid overzicht van uw passagiersrechten bij annulering van uw vlucht:

    Bij annulering van uw vlucht vanwege de coronacrisis heeft u op grond van de passagiersrechten verordening recht op de keuze tussen:

    omboeking van uw vlucht onder vergelijkbare vervoersomstandigheden, of
    terugbetaling van uw ticket.

    Een voucher in plaats van geld terug mag, als u daarmee instemt.

    Als u het desondanks toch niet eens bent met het antwoord van de luchtvaartmaatschappij kunt u uw zaak voor de kantonrechter brengen.

    U kunt bij uw vordering hulp vragen aan:

    Uw rechtsbijstandverzekering
    Uw reisverzekering
    Een advocaat of juridisch adviseur
    Het Juridisch Loket voor onafhankelijk gratis juridisch advies
    Het Europees Consumenten Centrum helpt en adviseert u gratis bij het claimen van uw vergoeding wanneer u een conflict heeft met een ondernemer uit een ander EU-land, Noorwegen of IJsland
    Claimbureaus (u ontvangt dan meestal een deel van de vergoeding)

    Uw melding is belangrijk
    Met uw melding kan de ILT nagaan of luchtvaartmaatschappijen hun verplichtingen nakomen.
    De ILT treedt handhavend op als een luchtvaartmaatschappij de passagiersrechten steeds weer overtreedt. De ILT kan niet handhaven op individuele claims, maar adviseert u over de stappen die u verder kunt ondernemen.

    Meer informatie
    Meer informatie over passagiersrechten is te vinden op onze website op de pagina Passagiersrechten luchtvaart. U kunt ook bellen met het Meld en Informatiecentrum via telefoonnummer 088 489 0000.

    Met vriendelijke groet,

    Inspectie Leefomgeving en Transport
    …………………………………………………………
    Postbus 16191 | 2500 BD | Den Haag
    …………………………………………………………
    T 088 489 0000 (lokaal tarief)
    http://www.ilent.nl

    ***************************
    Tot zover bericht van ILT. Ook ik heb identiek bericht gehad van D-Reizen dat het wel 3-4 maanden kan duren tot terugbetaling kan worden geeffectueerd. Ook heeft D-Reizen contact met mij opgenomen voor mijn bankrekening. Ook dat is onzin want dat zouden ze al moeten hebben omdat ik tenslotte via die rekening heb betaald. Dat zei ik hun dan ook aan de telefoon waarop ze antwoorden dat ze dat vanwege privacy niet bewaren. Kennelijk hadden ze wel mijn telefoonnummer bewaard. Hoezo Privacy????Het begint jammerlijk te lijken op een vertragingstactiek.

    Tot slot zou ik jou en de andere gedupeerden van D-Reizen/Airtrade willen verzoeken dat als men een betaling heeft ontvangen, dit hier op TB ook te melden, zodat anderen hun voordeel daarmee kunnen doen.

    Haki

    • Cornelis zegt op

      De ILT heeft het over de luchtvaartmaatschappij, daar is de betreffende Europese wetgeving op van toepassing. Wanneer, zoals in veel gevallen gebeurd is, die maatschappij de terugbetaling aan de tussenpersoon/reisorganisatie heeft gedaan maar die vervolgens niet naar jou wordt doorgesluisd, is dat recht niet meer van toepassing (en heeft de ILT ook geen bevoegdheid meer) en blijft er alleen een civiele vordering over – naar mijn bescheiden mening.

  11. Marjan zegt op

    Ik boek altijd via BM air reizen mijn tickets voor Eva air. BM air reizen regelt de terug storting van gecancelde vlucht voor me, prima en snel. Ik had Eva air punten gebruikt voor upgrade naar business class, die punten zijn door Eva air ook snel en keurig terug geboekt. Eva air en BM air reizen zeer aan te bevelen

    • Sytze zegt op

      Ook ik heb gebruik gemaakt van de combi Bm-air reizen en Eva Air. Keurig en snel het geld van de tickets naar Bangkok teruggeboekt op mijn rekening, Prima zaakje !!

  12. bert zegt op

    Gebruik altijd een creditcard bij dit soort betalingen. Bij aantoonbaar “product niet geleverd” stort de creditcard-maatschappij het geld terug en gaat neemt het vorderen bij de partij die niet geleverd heeft over.

  13. Chiang Noi zegt op

    Ja overal hetzelfde verhaal als het om reisorganisaties, boekingskantoren (wat reisorganisaties feitelijk zijn). Ik heb het al eerder geschreven NOOIT meer een boeking doen bij dergelijke onbetrouwbare bedrijven. Of het D-Reizen is of welke andere organisatie die zich heeft toegelegd op het boeken van vliegtickets, vakantiereizen, campingreizen enz. volledig boycotten zou ik zeggen want geen enkele garantie geven ze op de wettelijke overeenkomst die ontstaan is bij een boeking. Dergelijke organisaties hebben na deze pandemie zich zelf in de voet geschoten en geen bestaansrecht meer. We hebben wel 1 ding geleerd van de Coronapandemie en dat is rechtstreeks boeken bij de luchtvaartmaatschappij, hotel (Boekingcom of een equivalent) en als je wil kamperen direct boeken bij de campingorganisatie. We hebben Internet hoe makkelijk wil je het hebben? En zeker geen 6 maanden van te voren boeken je ziet hoe fragiel de toekomst is en wat er kan gebeuren. Niet te vergeten altijd boeken met je creditcard dan is je uitgave tenminste verzekerd in geval dat. Ik heb er in ieder geval mee geleerd aan mij zullen ze niet meer verdienen.

  14. Rob de Callafon zegt op

    Ja een goed advies natuurlijk. Alhoewel , wij, staf en personeel van restaurant Thailand altijd boeken via BM air reizen en gewoon heel snel en netjes ons geld terug, EVA Air,gekregen. Dus via een reisbureau boeken is dit een aanrader,[ al jaren natuurlijk].

  15. Cornelis zegt op

    Ik ga 26-01-naar Bangkok met Swissair ik heb nog geen annulering gehad mocht ik deze nog krijgen wanneer zou ik hem krijgen weet iemand wanneer

    • Cornelis zegt op

      Vreemde vraag, naamgenoot. Hoe zou iemand dat kunnen weten?

    • Dennis zegt op

      Die annulering komt er niet. Swiss is een van de maatschappijen (samen met KLM, Lufthansa, Austrian, Emirates en Qatar) die weer met passagiers op Bangkok mogen vliegen.

      U kunt wat Swiss betreft dus gewoon vliegen. Om Thailand in te kunnen, maar daar heeft Swiss niets mee te maken, zult u wel aan de eisen van de Thaise overheid moeten voldoen, dus Certificate of Entry en in Thailand in quarantaine gaan.

  16. Bob, Jomtien zegt op

    Ik kan alleen waarmaken dat EVA air in opdracht van de Taiwanese overheid alle niet genoten reizen hebben terugbetaald aan de reserveerder.
    Maar Ik schreef het reeds eerder reisbureaus etc. maakten wel de reservering boeking maar niet de bevestiging. Immers er zitten soms maanden tussen en in die tijd genieten de bureau’s van uw geld. Nu geven ze de schuld aan EVA maar dat is ver van de waarheid. Ze proberen op deze manier hun bedrijf overeind te houden.
    Ik had eenzelfde ervaring vanuit thailand een vakantie geboekt via Bangkok Bank en daarvan de credit card organisatie. Ik heb die voor mijn karretje gespannen en zeer snel al mijn geld terug.
    Tip: heeft u met een crediicard betaald claim dan uw bedrag bij de credit card maatschappij.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website