Lezersinzending: Speelt D-reizen een spelletje?

Door Ingezonden Bericht
Geplaatst in Lezersinzending, Vliegtickets
Tags: ,
31 augustus 2020

Ik mei is mijn vlucht met EVA Air vanwege corona niet doorgegaan. Om bedrijven niet in een benarde positie te brengen ben ik akkoord gegaan met een voucher.

Nu geeft D-reizen aan dat ik 100 euro moet bijbetalen ten opzichte van de prijs die bij hun op de site staat (zelfde dag/maatschappij EVA), omdat ze verplicht zijn mij in dezelfde boekingsklasse te plaatsen als de gecancelde vlucht. Dit vond ik erg vreemd/ongeloofwaardig, aangezien ik toch een voucher van D-reizen heb en niet van EVA.

Nu heb ik, nog voordat ik de voucher heb ontvangen, aangegeven mijn geld te willen. Dit was geen probleem, maar kon wel een jaar duren. Men geeft aan dat EVA gaat zeggen dat het geld teruggeboekt is, maar dat het bij hun financiële afdeling ligt die nog moet terugbetalen. Aangezien ik overal las dat EVA zo fantastisch is, heb ik ze zelf gebeld en wat blijkt; ze hebben het geld eind mei al teruggestort. Hij heeft mij de hele afhandeling via de mail doorgestuurd.

Uiteraard weer contact met D-reizen gehad. Ze gaven nu, maanden later, eindelijk toe dat EVA gelijk had en dat het geld was teruggestort naar Airtrade, een tussenmaatschappij waar D-reizen mijn reis had geboekt. Binnen 10 weken krijg ik nu mijn geld terug, want ze zijn heel druk met retourbetalingen en nieuwe reizen.

In tegenstelling tot Gate1 en Schipholtickets (uitzending Vakantieman paar weken geleden) zijn ze wel goed bereikbaar. Misschien toch maar rechtstreeks boeken bij de maatschappij, zoals verschillende lezers al eens aangaven hier.

21 reacties op “Lezersinzending: Speelt D-reizen een spelletje?”

  1. Cornelis zegt op

    Inderdaad, rechtstreeks boeken bij de maatschappij en niet bij de tussenhandel: ik roep het al jaren!

    • jhvd zegt op

      Inderdaad,

      Rechtstreeks boeken is de enige manier op het probleem op te lossen.

      Wat Eva air betreft, er is geen betere.

    • Christina zegt op

      De tickets KLM waren geboekt bij Expedia de koffers doen ze niet dus geboekt rechtstreeks bij KLM.
      Het geld van de tickets is al teruggestort wacht nog op het geld van KLM.
      Ze vertelden duurt 60 dagen nu daar zitten ze al 50% overheen. Geduld wordt gevraagd.
      Als ik weer boek ga ik toch weer via Expedia maar boek dan 1 nacht hotel dan wordt het een pakket reis.
      In geval van calamiteiten wordt je terug gehaald losse tickets bekijk het zelf maar.
      KLM stort het geld van tickets naar Expedia zij storten het weer terug op je creditkaart.
      Boekingskosten worden niet terug gestort terwijl dit volgens de wet wel moet.

    • Marc s zegt op

      Ik heb persoonlijk al ondervonden dat rechtstreeks boeken niet altijd goedkoper is
      Menige keren dat mijn reisbureau goedkoper was dan rechtstreeks te boeken
      Heb zelfs meegemaakt dat ik mijn vlucht zou missen en hebben ze voor niet geboekt een dag later
      Ik denk niet dat ik dat gedaan zou krijgen met rechtstreeks te boeken

      • nicky zegt op

        Inderdaad is het vaak goedkoper om niet rechtstreeks te boeken, maar nu met covid is wel gebleken, dat heel veel mensen, problemen hebben om hun geld terug te krijgen of een voucher. Veelal krijg je niet eens antwoord. Wij zijn ontzettend blij dat S A alles overgenomen heeft, want bij Opodo hadden we kunnen fluiten naar ons geld.

  2. Patrick zegt op

    Voor mijn vrouw hadden we in april een ticket van EVA air. Zelf direct geboekt zonder problemen vorig jaar al. Nu ze niet vlogen kregen we zonder problemen ons volledig bedrag terug. Het heft +/- 1 maand gedeurd tussen cancelen van de vlucht en het retour krijgen van het geld.

    Vluchten regelen we tegenwoordig vaak zelf via de maatschappij.

  3. Branco zegt op

    Met pakketreizen kan een reisbureau toegevoegde waarde hebben, maar voor losse tickets kan je veel beter rechtstreeks bij de maatachappij boeken. Is veelal ook nog goedkoper en minder gedoe bij vervelende omstandigheden die tot annulering leiden.

    Niet alle maatschappij zijn even snel met teugbetalen. Met EVA heb ik geen ervaringen, maar bij Qatar airways had ik binnen 4 dagen het geld retour ontvangen op mijn credit card. Bij British Airways duurde het eerder dit jaar wat langer, ongeveer 6 weken.

  4. Nicky zegt op

    Wij zullen ook nooit meer boeken via via. Wij hebben veel geluk gehad met Singapore airlines, maar van Opodo nooit meer iets gehoord.

  5. Kees zegt op

    Boek rechtstreeks bij de airline waarmee je vliegt. Ik vlieg vaak EVA en zowel bij de staking vorig jaar als de Corona ellende hebben ze de zaken perfect opgelost.

  6. BramSiam zegt op

    Ik had bij EVA Air binnen 4 dagen mijn geld terug. Kennelijk snappen ze daar wat klantenbinding is. Je problemen op willen lossen met een ander z’n geld via vouchers en beloftes grenst aan diefstal.

  7. Dennis zegt op

    Sowieso altijd rechtstreeks bij de airline boeken EN met Paypal of creditcard betalen, nooit met iDeal.

    Ik boekte met Austrian Airlines (onderdeel van Lufthansa). Vlucht gecancelled (door Austrian!) en ik heb ze daarom verzocht om terugbetaling. Slechts 1 mail ontvangen dat het druk was en daarna nooit meer. Uiteindelijk bij Paypal een refund aangevraagd en binnen 14 dagen het geld van Paypal ontvangen. Had ik met iDeal betaald, dan had ik nu nog op m’n geld moeten wachten! Let wel: Lufthansa ligt in Duitsland onder vuur hierover, omdat als onderdeel van hun 9 miljard Euro (!!) steun van de overheid, ze de verplichting hebben om de klanten binnen 30 dagen terug te betalen. De Duitse consumentenbond heeft hierover in de media veelvuldig geklaagd, omdat dat niet gebeurd.

    Ook boekte ik bij Schiphol een hotel (Steigenberger). Zij wilden niet kosteloos annuleren, maar ik kon wel gratis omboeken. Totdat ik daadwerkelijk wilde omboeken; toen moest ik bijbetalen (ik had een vroegboektarief wat nu niet meer te boeken is). Nu heb ik uitvoerig gecorrespondeerd met Steigenberger vooraf, maar nooit is er gesproken over bijbetalen, prijsverschil of wat dan ook. Pas in het allerlaatste stadium, als je bij wijze van spreken bij ze op de stoep staat, doen ze moeilijk.

    De moraal van dit verhaal; Kom voor jezelf op en hou geen rekening met de moeilijke tijden van airlines en andere grote concerns die miljarden steun krijgen of hun kosten drastisch korten door personeel massaal te ontslaan, maar wel jou als klant 2x laat betalen. Grote internationale concerns gaan voor het geld, niet voor klant.

  8. Kees zegt op

    EVA Air is een puike luchtvaartmaatschappij en dat in alle opzichten qua behandeling als afhandeling. Daar kan menig Europese maatschappij een puntje aan zuigen. Ze zijn zelfs punctueler dan bijv Eurowings. Die presteert het om de vlucht van mijn vrouw op 10 oktober 2018 om 10.10 uur, EW 107,
    zonder opgave van reden te verschuiven naar 11 oktober 2018 om 00.00 uur. Als je daarna een beroep doet op compensatie op grond van Denied Boarding Compensation, reageren ze niet eens op dat verzoek. Bij EVA Air gaat dat gewoon op de automatische piloot. KLASSE

  9. Frank zegt op

    Wij boeken ook altijd rechtstreeks bij de airline. Ik heb zelf heel goede ervaringen met Singapore Airlines, EVA Air en Emirates. Volgende vlucht gaat waarschijnlijk met Qatar, zodra Thailand echt open gaat zonder quarantaine.
    De KLM mijd ik. Slechte service en veel te kleine seatpitch in economy. Kun je wel aanpassen, maar tegen belachelijke meerprijzen.

  10. haki zegt op

    Inderdaad zelfde ervaring met D-Reizen, ofschoon ik pas 2 weken terug van EVA de annulering van de heenvlucht op 22/10 ontving. Ik heb toen direct aan D-Reizen, waar ik dus mijn ticket had geboekt, laten weten dat ik geen voucher wil maar gewoon het geld terug waarbij ik, om hun tegemoet te komen, gelijk had aangeboden wel tot eind van het jaar te willen wachten, maar niet langer. Ik werd binnen 2 dagen geantwoord dat dat wel een jaar kon duren waarop ik duidelijk maakte daar geen genoegen mee te nemen. Ben nu al aan het onderzoeken welke stappen ik kan ondernemen om ze eventueel rechtsmatig tot “tijdige” betaling over te laten gaan. Omdat ik de stoelreservering niet via D-Reizen kon doen (ook al erg onhandig!) maar direct bij EVA Air, moet ik ook bij EVA Air de kosten hiervan terug vorderen. Hier ondervind ik tot nu toe alle mede-werking! Dus voortaan weet ik het wel! Boodschap is duidelijk!

    • Marcel zegt op

      Zelfde probleem, heb ook contact gehad met juristen.

      Het bedrag is betaald aan D-reizen en zijn hiermee de contractspartij. D-reizen dient het bedrag dan ook terug te storten. Normaal binnen 7 a 14 dagen. Echter door corona wordt dit meer losgelaten.

      D-reizen legt echter het bedrijfsrisico op het bord van de consument. Zij wachten tot dat ze het geld zelf hebben ontvangen en storten het dan terug aan de klant. Zij ontkennen dat ze contractspartij zijn.
      Ze blijven dus wettelijk in gebreke.

      Voor ons nooit geen D-reizen meer.

  11. Marc Dalle zegt op

    Ik boekte een reis rechtstreeks bij Air Malta voor 10 perdonen Brussel-Malta H/T in april. Telefonisch wordt niets afgehandeld. Pas na 2 maanden antwoord gekregen op de verstuurde e-mails. Voor een refund zou ik dan nog tot 6 maanden moeten wachten.

  12. Ger boelhouwer zegt op

    In slechte tijden leer je je vrienden kennen. Ik heb ook goede ervaringen met EVA air, hoewel hun communicatie vanwege annuleringen ivm Corona te wensen overliet. Menig ticketschuiver waaronder Gate1 en kennelijk ook D reizen belazeren de boel. Om te beginnen zijn ze verplicht je ook een terugbetaling aan te bieden. Als je vervolgens een voucher wilt, dan kan dat natuurlijk. Ik vind het nergens op slaan. Stel je hebt 2 tickets geboekt bij Bijv D reizen a € 1000. De vlucht wordt geannuleerd. Dreizen kijgt een commissie voor deze boeking van laten we zeggen €75. Vervolgens betaalt bijv EVA de geannuleerde tickets terug aan Dreizen. Dreizen houdt dan die €2000 vast en geeft een voucher. Het is gewoon een verdienmodel voor dit soort oplichters.
    1 je bent natuurlijk weer verplicht bij hen te boeken
    2 een deel raakt de voucher kwijt of laat de voucher verlopen. Kassa voor Dreizen

    Dit soort zaken hebben ze echt over nagedacht

  13. wibar zegt op

    Ook ik heb mijn vakantie tickets via D-Reizen geboekt. Zou op 14 mei jongstleden met mijn dochter en haar vriend naar Thailand vertrekken. de reis had ik al in november vorig jaar geboekt (dus ver voor het Covid-19 tijdperk). Helaas werden de vluchten in mei geannuleerd. Ik had bij D-reizen gevraagd deze annulering ook voor mijn tickets in te zetten. Op 14 mei berichtte zij mij dat ze de annulering hadden doorgevoerd. Maar dat het nog wel 1 jaar kan duren voordat het bedrag terug gestort wordt. Vrij onlangs kreeg ik een mail dat de stoelreserveringen restitutie inmiddels binnen waren en dat dit na verstrekken van rekeningnummer na ongeveer 10-12 weken wordt terugbetaald. Laat ik toch denken dat in de digitale banquaire wereld dit binnen enkele uren geregeld moet kunnen zijn. Maar ja blijkbaar is dat in de reiswereld anders. Vandaag maar even gebeld met Eva Air zelf. Uiterst vriendelijke dame aan de lijn die mij terug belde met de informatie dat de gereserveerde tickets inmiddels zijn terug betaald aan Airtrade Haarlem. Dit schijnt een tussen organisatie te zijn die weer tussen D-reizen en Eva Air zit. Het leuke is dat ik eveneens inzicht kreeg in wanneer de annulering bij Eva Air zijn geregistreerd dit bleek op respectievelijk 28 mei voor mij en op 13 juni voor mijn dochter en vriend. Deze annuleringen waren door D-reizen op 14 mei voor alle drie de tickets gelijk aangemeld. Blijkbaar is deze tussenorganisatie Airtrade te Haarlem blijkbaar de bottle neck zowel administratief alsook financieel. Ik begrijp best dat men ook niet gelukkig wordt van al dat extra werk maar de wijze waarop dit afgehandeld wordt daar lusten de honden geen brood van. Totaal gebrek aan inzicht waarom iets zo simpel zo lang moet duren en waarom klanten in het ongewisse worden gelaten over de afhandeling. Het simpel weg stellen het kan wel 1 jaar duren is onacceptabel. Zeker omdat de suggestie wordt gewekt dat het aan de airline ligt terwijl dat helemaal niet het geval is.

    • Ger boelhouwer zegt op

      Het is ook simpel om terug te storten, maar ze maken op een grove manier misbruik vd situatie. Het gewoon pure oplichting. Ze misbruiken de situatie als verdienmodel.

  14. Hans zegt op

    Mijn zoon zijn vlucht was in maart geannuleerd. Heb 5 maanden later mijn geld terug gekregen (Turkisch Airlines besteld via Cheaptickets.de)

  15. Marcel zegt op

    Wij hebben vorig jaar tickets geboekt naar Bali bij D-reizen met SingaporeAirlines. Wij zouden afgelopen april vliegen maar door Corona ook geannuleerd.

    Wij zijn verre van tevreden met D-reizen.
    Slechte informatie, tegenstrijdige informatie en alles behalve vriendelijk en fatsoenlijk personeel.

    Wij zouden eerst een voucher krijgen en later werd aangegeven dat wij geen voucher krijgen.
    Wij konden omboeken tegen hogere prijzen. Dezelfde opmerkelijke reden reden als jij aangeeft. Terwijl de website van D-reizen andere (lagere) prijzen aangeeft.
    Wij hebben dan ook verzocht geld terug te boeken. DIt kan 1 tot 1,5 jaar duren?!

    Via SingaporeAirlines hebben wij gehoord dat wij konden kiezen voor een voucher met bonus
    Of
    Volledig bedrag terug ontvangen. (dit uiterlijk 1 jaar na aanschap tickets)

    Wij hebben nog steeds geen geld terug ontvangen. 6 september is het 1 jaar geleden dat wij de tickets aan D-reizen hebben betaald. Ook vreemd dat SingaporeAirlines een voucher aanbiedt (zelfs met bonus) en dat D-reizen aangeeft dat wij geen recht op een voucher hebben.

    Voor ons nooit geen D-reizen meer.

    Ben benieuwd wanneer wij het geld ontvangen. Ik ga SingaporeAirlines ook eens benaderen met de vraag of het bedrag al naar D-reizen is overgemaakt.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website