Laatste commerciële vlucht van de McDonnell Douglas MD-11

Door Redactie
Geplaatst in Vliegtickets
Tags: ,
26 oktober 2014

Velen van ons hebben er wel eens mee gevlogen en waarschijnlijk ook naar Bangkok, de McDonnell Douglas MD-11. Zondag landde de laatste commerciële vlucht op Schiphol met het bekende toestel, uitgevoerd door KLM. Het toestel, dat wordt gekenmerkt door de derde motor in de staart, wordt uit de vloot van de luchtvaartmaatschappij gehaald.

KLM vliegt sinds begin jaren negentig met de MD-11. Het toestel wordt in eerste instantie vervangen door de Airbus A330. Later moet de veel zuinigere Boeing 787 Dreamliner het onder vliegtuigfanaten populaire toestel opvolgen.

De MD-11 was een doorontwikkeling van de DC-10.

KLM is de laatste maatschappij die nog passagiers vervoerde met het toestel. Sinds 2012 was KLM de enige luchtvaartmaatschappij ter wereld die de MD-11 nog op reguliere intercontinentale passagiersroutes inzet, TAM Linhas Aéreas vloog in december 2008 voor het laatst met de MD-11 en in februari 2010 verliet het toestel ook bij Finnair de vloot. Alle overige toestellen worden ingezet bij vracht- en pakketvervoerders.

Het opvallende vliegtuig zal niet geheel verdwijnen uit het luchtruim. KLM gaat nog een aantal rondvluchten boven Nederland verzorgen. Daarnaast blijft een aantal vrachtvervoerders de komende jaren nog gebruikmaken van de MD-11.

De McDonnell Douglas Corporation was ooit een grote vliegtuigfabrikant in de Verenigde Staten. MDD is sinds 1997 onderdeel van Boeing.

14 reacties op “Laatste commerciële vlucht van de McDonnell Douglas MD-11”

  1. Geert Visser zegt op

    Eindelijk verdwijnt deze vliegende doodskist,dat hadden ze 20 jaar eerder moeten doen. De slechtste vliegtuig die ze ooit hebben gebouwd.

  2. IVO JANSEN zegt op

    God zij dank worden deze oude sleuren eindelijk afgedankt ….. nu nog hun 747 vervangen door moderne toestellen en iets aan hun véél te dure tickets doen en dan kunnen ze misschien terug concureren met andere top maatschappijen .

  3. janbeute zegt op

    Wat ik nu weer niet begrijp .
    Is , was de MD 11 dan zo ener slecht vliegtuig .
    Over de Airbus 380 moeten we nog maar afwachten .
    Is een nieuw high tech vliegtuig veel show en bla bla tot nu toe , maar je weet maar nooit .
    Betrouwbaarheid verdien je pas na jaren en jaren van dienst .
    En wat is er mis met het betrouwbaarste vliegtuig ooit is gebouwt door Boeing in Everett , Washington State .
    De Boeing 747 .

    Jan Beute .

    • Kees zegt op

      De voorloper van de MD-11, de DC-10, is eind jaren 70 een tijdelijk vliegverbod opgelegd vanwege een serie ongelukken en had destijds een erg slechte reputatie. Het is al met al toch een betrouwbaar vliegtuig gebleken, en de MD-11 heeft weinig problemen gekend voor zover ik weet. De 747 heeft altijd een goede reputatie gehad.

  4. IVO JANSEN zegt op

    Jan , er was niets mis met die 747 , maar die is nu zo stilaan aan z’n pensioen toe.En de A380 is nu toch al enkele jaren in dienst zonder noemenswaardige problemen ( behalve dan de toestellen van Qantas, maar wat is daar fout gelopen ? ). Confort is ook een erg belangrijke factor voor de hedendaagse reiziger , dus doe mij maar de nieuwe generatie vliegtuigen , zijn ook nog eens een pak zuiniger !

    • Kees zegt op

      Comfort in een vluigtuig is voornamelijk afhankelijk van beschikbare ruimte en dat heeft meer met stoel configuratie te maken dan met het type vliegtuig.

  5. stevenspoelder zegt op

    Fijne kist om te VLIEGEN met een prima zicht in de cockpit door de grote ramen.Veel ruimte aan beide kanten naast de stoel.Kom daar maar eens om bij b.v de Boeing 737.
    Ja, inderdaad, het is een lawaaiige kerosineslurper. Bij de landing er 15 knt meer speed op houden om doorzakken te vermijden door het achterliggende zwaartepunt. Je zet hem neer op een postzegel!!
    Ben het(vanuit een ander gezichtspunt) niet met de vorige respondenten eens.
    Steven

    • Nico zegt op

      Beste Stevenspoelder,

      Je zegt het zelf al, een lawaaiige kerosineslurper, dus tijd om hem te vervangen en die postzegel, waar je hem op neerzet is wel heeeeel groot. In de nieuwere vliegtuigen zijn de stoelen 18 inch breed en in de oude (747) 17 inch, dat scheelt wel 2,5 cm bredere stoelen. Zeker voor lange vluchten maakt dat een wereld van verschil.

      Als je dan bedenkt dat de KLM nog 26 van die Boeing 747 heeft vliegen, terwijl andere maatschappijen deze inmiddels allemaal hebben verkocht (American Airlines en Air France) en vervangen door de moderne en zeer zuinige Boeing 777-300ER, moeten we toch zo langzamerhand wel gaan vrezen of de KLM nog wel het 100 jarig bestaan haalt. In ieder geval moeten de passagiers (wij dus) de dure kerosine betalen en met internet kan je precies de prijsverschillen zien.

      Groetjes Nico

  6. TH.NL zegt op

    Lekker negatief spreken over de KLM is enkele bloggers hier niet vreemd. De DC10 en later de MD11 waren zeer betrouwbare toestellen waar de halve wereld mee vloog. Ik heb er vaak mee gevlogen en altijd erg comfortabel. Ook de 747 is een nog altijd zeer comfortabel vliegtuig die zeer veilig was en is en waar nog steeds de halve wereld mee vliegt.
    De nieuwe generatie vliegtuigen als de B777 en de A380 is ook prima maar doe nu niet voorkomen alsof je daar meer comfort hebt. Met beide heb ik al heel vaak gevlogen en de stoelen zijn niets anders en staan net zo dicht op elkaar als eerdere genoemde toestellen. Ook bij de Emiraten! En het vliegen op zich is precies hetzelfde. En tot slot: KLM niks mis mee!!

    • noah zegt op

      Ben het met u posting eens THNl tot u laatste zin. Alleen vraag ik mij nu af in al die tig keren dat ik met Emirates vlieg of ze voor mij een speciaal vliegtuig bestellen? Ben het met die ruimte over de A380 dus totaal niet met u eens! Zeg dit voordat-bloggers zich bedenken om met Emirates te vliegen.

    • Kees zegt op

      Waar rook is, is vuur. Ik denk dat er een reden is dat veel mensen negatief zijn over de KLM. Mijn favoriet is het ook niet. Ze zijn nou niet echt vooruitstrevend (zo werkte de KLM nog met projector schermen bijna 15 jaar nadat ik bij Singapore Airlines (economy class) een persoonlijk schermpje had zoals dat nu vaak standaard is). Blij dat er ruime keuze is!

  7. noah zegt op

    Ik blijf het vreemd vinden dat er mensen zeggen dat de 747 oud is! Waarom het toch opschrijven als het niet waar is? Google eens naar de 747-8! Is een modern vliegtuig en aangekondigd op 14 nov 2005!!! Is bijna 6 meter langer dan zijn beroemde voorganger. Dit is de tegenhanger van de Airbus! Super moderne motoren van general electric, brandstof efficient en milieu vriendelijk. Dezelfde technische stuffs als de nieuwe Dreamliner.

    • Kees zegt op

      Uiteraard worden vliegtuigen steeds vernieuwd…een 747 gebouwd in 2014 is geen 747 gebouwd in 1969 maar toch is het eerste vliegtuig van dat type toen al – 45 jaar geleden! – aan Pan Am geleverd. Ik denk dat men dat bedoelt.

    • Nico zegt op

      Beste Noch,

      Je heb gelijk, de Boeing 747-8 is een nieuwe kist, maar als de enige passagiers gebruiker (Lufthansa) zegt dat hij 3% duurder vliegt dan hun Airbus A380 en bijna een halve meter smaller is, met dezelfde 10 stoelen op een rij, dan zijn de stoelen smaller 17 inch t.o.v. de airbus A380 met 18 inch.

      Hoewel ik het met iedereen eens ben, die vindt dat de Boeing een prachtig design heeft en de A380 er niet uitziet, telt in de luchtvaart helaas alleen de economische factoren.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website