Vliegmaatschappij EVA Air uit Taiwan is er zaterdagavond niet in geslaagd en overeenkomst te bereiken met het cabinepersoneel. De staking, die inmiddels al meer dan 10 dagen duurt, zal worden voortgezet. Dinsdag gaan partijen opnieuw met elkaar onderhandelen.

Volgens een woordvoerder wil EVA Air strafmaatregelen invoeren tegen de stakende stewards en stewardessen en dat is onacceptabel voor de onderhandelaars. Pas als dat plan van tafel is kan de staking beëindigd worden. Eerder stemde een meerderheid van de werknemers op vrijdag al in met een aanbod van EVA.

De staking begon op 20 juni en treft ruim 2.300 werknemers. Inmiddels zijn er tussen 20 en 28 juni al 392 vluchten geannuleerd. Dat zorgt voor een omzetverlies van 56 miljoen Amerikaanse dollar.

EVA Air denkt dat er tot 12 juli zeker 2.000 vluchten geannuleerd moeten worden, wat honderdduizenden passagiers zal treffen.

Bron: Bangkok Post

12 reacties op “Geen overeenstemming tussen EVA Air en cabinepersoneel; staking gaat door”

  1. chris zegt op

    Nu praten we wel eens negatief en gekscherend over de Thaise bedrijven maar dit is anno 2019 toch ook te gek: strafmaatregelen voor werknemers die staken nadat met hen een akkoord is bereikt over salarisverhoging.

    • michel zegt op

      chris dit is geen thaise bedrijf hun thuis basis is tai pee

      • ruud zegt op

        Chris zegt niet dat Eva air een Thais bedrijf is.
        Het geheim zit in het woordje OOK.
        Dit is toch OOK te gek, dus niet alleen Thaise bedrijven, maar OOK Eva Air.

        Die strafmaatregelen zullen er waarschijnlijk toch wel komen, zelfs al zouden ze worden ingetrokken.
        Er is altijd wel een manier te vinden, om mensen aan te pakken.

        • Mattheus zegt op

          Precies en dat wist het cabinepersoneel voordat ze aan de staking begonnen. Niet zo slim in dat deel van de wereld.

  2. Enrico zegt op

    EVA is geen Thais bedrijf, maar deze luchtvaartmaartmaatschappij heeft haar zetel in Taiwan

  3. peterdongsing zegt op

    En door gaan met staken terwijl je je zin hebt gehad met salaris verhoging. Anders was ne niet akkoord gegaan. Op een gegeven moment is het genoeg geweest… Na waarschuwing gewoon ontslaan… Ga maar lekker bij een ander werken…

    • TH.NL zegt op

      Heb je wel gelezen waarom ze nog doorstaken?

  4. zegt op

    Loonsverhogingen betalen uit niet betaalde landingsrechten gedurende de staking.

  5. dennis zegt op

    Ik las zeer recent (ik dacht op luchtvaartnieuws.nl) dat EVA Air claims over vertraagde of geannuleerde vluchten afwijst, omdat de staking “buiten hun invloedsfeer zou liggen”.

    Dat is natuurlijk onzin. EVA Air heeft direct invloed op het verloop van de staking en hun claim is dan ook kansloos. Dus een ieder die getroffen is, claim je recht!! EVA Air kan dit niet afwijzen, het is gewoon hun taktiek om het wel te doen (want elke klant die ervan afziet is € 600 bespaart!).

    • Cornelis zegt op

      Heb zojuist gehoord van euclaim.nl dat mijn op EU Verordening 261/2004 gebaseerde claimaanvraag door hen is geaccepteerd. Dat betekent dat euclaim.nl ook van mening is dat hier geen sprake is van overmacht zoals bedoeld in de betreffende Verordening, en dat er dus een vordering bij EVA wordt ingediend.

  6. Ubon thai zegt op

    Dinsdag 16 juli naar Thailand met Eva air. Wordt nog spannend op deze manier.

  7. Dirk zegt op

    Als je schrijft: “in dat deel van de wereld” moet je je misschien eerst beter inlezen in dat deel van de wereld. Dit is iets dat in sommige landen nog voor zou kunnen komen, maar dat dit in Taiwan gebeurd is toch wel frappant.

    Volgens EVA Air hebben de stakingen te maken met ongenoegen over het loon van hun cabinepersoneel. Dit is echter maar gedeeltelijk waar. De stakingen worden voornamelijk gehouden vanwege slechte werkomstandigheden. Wanneer een stewardess zich ziekmeldt dan komt het vaak voor dat zij zich de dag daarop om 2 uur ’s ochtends weer moeten melden voor een vroege vlucht.

    Na lange afastandsvluchten krijgt het cabinepersoneel slechts 2 dagen om uit te rusten, en in totaal krijgen ze gemiddeld tussen de 8 en 10 dagen per maand vrij (inclusief de 2 dagen na een langeafstandsvlucht). Ze krijgen dus veel te weinig tijd om uit te rusten. Omdat EVA Air hoge standaarden hanteerd voor hun service wordt het cabinepersoneel extra had gestraft voor fouten, maar niet aangemoedigd wanneer het werk goed wordt uitgevoerd. Er is sprake van een top-10 lijst van slechtste chief pursers die hun team extra slecht behandelen. Het personeel wordt gedwongen werk te verrichten zoals het schoonmaken van WC’s nadat iemand een scheer in de stoma heeft gehad (normaal wordt een WC dan gesloten voor de rest van de vlucht). Recentelijk werd er nog verwacht van een stewardess dat zij de kont veegde van een Amerikaan die er zelf door obesitas niet meer bij kon.

    Het cabinepersoneel verwacht van EVA Air dat ze met respect behandeld worden, dat EVA Air achter hen staat wanneer zich situaties voordoen zoals hierboven beschreven en dat ze vooral goed kunnen uitrusten zodat ze niet op hun 40ste al in de ziektewet komen. Dat ze dan ook nog te weinig betaald worden is natuurlijk schandalig.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website