Feiten en fabels over vliegen

Door Redactie
Geplaatst in Vliegtickets
Tags: ,
16 oktober 2015

Je hebt ze vast wel eens gehoord. Van die opmerkingen en verhalen over vliegen waarvan je denkt; Nee?? Niet! Echt?! Zijn het feiten of fabels? KLM zocht er 10 voor je uit.

1. Je kunt vastgezogen worden in een vliegtuigtoilet.
Fabel: Je zou bijna denken van wel hè, als je op het knopje drukt en dat lawaai hoort… Het vliegtuigtoilet werkt met een gesloten vacuümsysteem. Op het moment dat de passagier ‘doortrekt’ wordt een krachtige ‘stofzuiger’ bij de tank geactiveerd die alles dat voor het gat ligt over grote afstand naar de afvaltank zuigt. En dan bedoelen we ook alles! Wij vinden regelmatig voorwerpen in de tank die daar absoluut niet thuis horen.
Maar gelukkig geen passagiers! Dat komt omdat het vacuüm alleen vlak bij de afvalleiding heerst. Als de toiletpot en bril tot aan de bovenkant luchtdicht zouden zijn, zou dat mogelijk vervelend kunnen zijn voor de toiletgebruiker. Zoals de toiletten en het vacuüm nu geconstrueerd zijn, kan je dus niet in het toilet gezogen worden.

2. Een vliegtuigdeur kan tijdens een vlucht geopend worden.
Fabel: Een passagiersdeur kan alleen geopend worden als de druk binnen en buiten het vliegtuig vrijwel gelijk is. Dit is na het opstijgen niet meer het geval. De luchtdruk op hoogte is te laag voor de mens en daarom wordt er in het vliegtuig een hogere luchtdruk gecreëerd. Als je goed naar vliegtuigdeuren kijkt zie je dat ze van binnen uit als een soort kurk in de vliegtuigromp passen (terwijl ze door een slimme constructie soms toch naar buiten open slaan!). Als de deur gesloten is zal de cabinedruk een druk uitoefenen op de deur. De kracht waarmee dat gebeurt wordt bepaald door het luchtdrukverschil en het oppervlak van de deur (Isaac Newton zei het al: F=p x A). Zonder ingewikkelde berekeningen kunnen we stellen dat deze kracht groter is dan de spierkracht die zelfs de sterkste passagier heeft. Op kruishoogte valt de deur dus niet te openen. Na de landing is het drukverschil weer weg en kan de deur geopend worden.

Alleen door het cabinepersoneel overigens, want vóór opening dienen de automatische noodvoorzieningen (glijzeilen) losgekoppeld te worden van de deur. Let maar eens op, als het vliegtuig tot stilstand is gekomen bij de gate horen we ‘Cabin crew, disarm the slides’. Als het controlesysteem in de cockpit aangeeft dat alle deuren op ‘safe’ staan volgt ‘Cabin Crew, doors may be opened’.

3. Cabine personeel mag een passagier arresteren.
Feit: Op verzoek (en uit naam) van de gezagvoerder, mag het cabinepersoneel inderdaad een passagier arresteren. Dit gebeurt uiteraard alleen als een passagier de vliegveiligheid in gevaar brengt. Voor de gelegenheid zijn zelfs handboeien aan boord. De gezagvoerder moet zich concentreren op het besturen van het vliegtuig en kan dit daardoor niet zelf doen. Hij spreekt de arrestatie na de landing wel in eigen persoon uit, voordat de deuren open zijn.

4. Onweer vergroot de kans op een vliegtuigcrash.
Fabel: Nee, onweer vergroot de kans op een crash niet. We vermijden een onweersbui natuurlijk wel! Je kunt je voorstellen dat dit soort onweersbuien (en daarmee gepaard gaande turbulentie) zeer oncomfortabel zijn voor passagiers. Een blikseminslag kan schade veroorzaken aan de systemen, maar de vliegveiligheid niet in gevaar brengen. Mocht het zo zijn dat er een blikseminslag heeft plaats gevonden, dan vindt er een speciale, uitgebreide check plaats zodra het vliegtuig is geland.

5. Als je aan boord van een vliegtuig geboren wordt, dan mag je de rest van je leven gratis vliegen.
Fabel: Helaas, helaas. We moeten je teleurstellen…

6. Tijdens het vliegen word je sneller dronken.
Fabel: Je raakt wellicht eerder ‘aangeschoten’ omdat de luchtvochtigheid en de cabinedruk aan boord laag zijn. Dat is de reden dat je ook meer dan je gewend bent moet drinken aan boord. Ook nemen passagiers soms een slaapmiddel of kalmeringsmiddel. De combinatie hiervan snap je natuurlijk zelf wel.

7. Het cabine personeel moet voldoen aan een bepaalde lengte.
Feit: Dat klopt! Ons cabine personeel moet minimaal 1.58 m zijn en maximaal 1.90 m.

8. Er bestaat geen rij 13 aan boord van het vliegtuig.
Feit: Bij ons (KLM) zul je geen rij 13 vinden omdat getal 13 in veel landen wordt gezien als ongeluksgetal. Beter het zekere voor het onzekere toch?!

9. Piloten hebben een parachute onder hun stoel.
Fabel: We hebben geen parachutes aan boord van onze vliegtuigen. Onze vliegtuigen hebben meerdere motoren, dus als er iets gebeurt met een motor, dan is er nog geen man overboord, eh…

10. Het cabinepersoneel moet minimaal vier talen spreken.
Fabel: Ons cabine personeel spreekt minimaal Engels en Nederlands. Een andere ‘vreemde’ taal is absoluut een pre!

Zo zie je maar; niet alle feiten zijn fabels en alle fabels zijn zeker niet altijd een feit!

Bron: KLM blog – blog.klm.com/nl/


» Laat een reactie achter


No votes yet.
Please wait...

13 reacties op “Feiten en fabels over vliegen”

  1. Jan zegt op

    Rij dertien bestaat niet bij de KLM, maar wel vliegtuigdeur nummer 13. Dat viel mij op in een KLM toestel de 777-300. Ik zat bij die deur en keek ernaar. De stewardes kon mij geen antwoord geven waarom wel een deur met nummer 13.
    In november ga ik weer met de KLM en zal wederom opletten.
    Voor die gaan vliegen met welke maatschappij dan ook, allemaal een goede vlucht.

    • Dennis zegt op

      Vliegtuigdeuren worden doorgaans aangeduid met L (left) en R (right) gevolgd door een nummer; 1, 2, 3, 4.

      Gerekend vanuit de cockpit is het net als in de auto de voorste deur aan de linkerzijde L1 en aan de rechterzijde R1. De deuren helemaal achterin bij een 777-300 zijn resp. L4 en R4,

      Misschien stond op deur L3 als l3 geschreven en heeft u dat als 13 gezien?

  2. Fransamsterdam zegt op

    Geen rij 13 in het vliegtuig, geen 13e verdieping in een hotel, en wij maar lacherig doen over die rare bijgelovige Thai.

    • Sjaak S zegt op

      Ik geloof dat je dat verkeerd begrepen hebt. Als het aan de meeste westerse maatschappijen zou liggen, was er ook een rij 13. ZIJ zijn niet bijgelovig, maar sommige gasten en aangezien vliegtuigen op de hele wereld vliegen en hotels door personen uit de hele wereld bezocht worden, wordt uit (economisch oogpunt – je kunt klanten verliezen) daar ook op gelet. Als één klant niet met je meevliegt, omdat hij thuis zou zeggen: stel je voor, die gekken hadden een rij dertien, ik voelde me helemaal niet op mijn gemak, dan zullen vele anderen hem niet voor gek verklaren, maar ook zich toch overleggen of ze wel met die maatschappij meevliegen. Uit Zuid-Amerika komend, zou je daardoor toch flink wat inkomsten missen.
      Ook het nummer 17 is er niet te vinden. Dat is net zo goed een ongeluksgetal in vele landen.
      Voor de Thai is het weer andersom…. die geloven eerder in een lucky number …. misschien dat we een rij eens voor de grap rij 265 moeten noemen of zoiets…. of de geboortedag van de koning… daar wil iedere Thai dan willen zitten… 🙂

      • Wien zegt op

        Ik vlieg in januari met Etihad naar Bangkok zit heen en terug op stoel 17 G
        dus rij 13 klopt maar rij 17 is volgens mij een fabel.

        • Fransamsterdam zegt op

          Etihad heeft, in de 777 300 ER tenminste, ook rij 13.
          .
          http://www.seatguru.com/airlines/Etihad_Airways/Etihad_Airways_Boeing_777-300ER_new.php

        • Fransamsterdam zegt op

          Onze oosterburen, niet bepaald het meest zweverige volk, maar rekening houdend met de hele wereld, hebben geen rij 13 èn geen rij 17.
          .
          http://www.seatguru.com/airlines/Lufthansa/Lufthansa_Airbus_A380.php

  3. Peter zegt op

    “Onze vliegtuigen hebben meerdere motoren, dus als er iets gebeurt met een motor, dan is er nog geen man overboord, eh…”
    Er zijn toch al heel wat incidenten geweest waarbij alle motoren de geest gaven. Bijvoorbeeld de Hudson landing of een jumbo met vulkaanas.

    • theoS zegt op

      Weleens van een Dynamic Stall gehoord, komt nogal eens voor. Een vliegtuig motor heeft geen start knop en kan niet gestart worden vanuit het vliegtuig. De enigste manier om de motoren weer proberen op gang te krijgen is om een duikvlucht te ondernemen van grote hoogte. Zoiets als een gestalde auto weer met mankracht aanduwen tot deze weer start. Zit je laag dan heb je pech gehad en moet op de een of andere manier een noodlanding zien te maken.

  4. thailandganger zegt op

    Voor Chinezen is 4 het getal van de dood en wordt daarom vaak vermeden. Ik weet niet of die rij er in hun vliegtuigen er uit is gehaald… (ik herinner me iemand die geen auto wilde met een 4 in het nummerbord)

    Maar ik probeer voortaan als ik KLM vlieg op rij 12 terecht te komen, lekker veel beenruimte dan 🙂

    • jos zegt op

      en bij de Chinezen staat het getal acht (8) voor geluk en happines.
      ik werk bij de Chinees en speel altijd met de Staatsloterij mee ook met een acht.
      je moet er wel in geloven.. doek ik ook .. af en toen een prijsje .. eigengeldje of net iets meer ..

  5. Jack G. zegt op

    Op vliegvelden heb je wel weer gate 13. Zelfs op Schiphol. Toch? Waarom is dat dan geen probleem voor bijgelovige luchthazen?

  6. RonnyLatPhrao zegt op

    Als het groot, hoog, breed, lang, etc… genoeg is, dan is er toch altijd een 13de rij, stoel, verdiep of wat ook. Alleen heeft het een ander nummer gekregen… 😉


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website