Foto: EVA Air

EVA Air introduceert een vernieuwde Premium Economy Class aan boord van de Boeing 787-9. Deze nieuwe stoelen bieden aanzienlijk meer beenruimte, met een afstand van 42 inch (107 cm) tussen de zitrijen. Dat is 10 centimeter meer dan gebruikelijk in deze klasse. De nieuwe Premium Economy wordt op meerdere Europese routes ingezet. Maar helaas, Schiphol blijft voorlopig buiten de planning.

Foto: EVA Air

De Taiwanese luchtvaartmaatschappij staat bekend als de pionier van de Premium Economy Class. Al in de jaren negentig voegde EVA Air deze reisklasse toe als een comfortabele tussenstap tussen Economy en Business Class. Toch werd de Boeing 787-vloot lange tijd niet uitgerust met deze stoelen. Daar komt nu verandering in, zij het beperkt.

De Boeing 787-10’s blijven zonder Premium Economy, maar de 787-9’s worden er wel mee uitgerust. Nieuwe toestellen worden standaard geleverd met de vernieuwde stoelen, terwijl oudere 787-9’s worden aangepast. Dit betekent dat de capaciteit per toestel afneemt van 304 naar 278 stoelen, doordat 54 Economy-stoelen plaatsmaken voor 28 Premium Economy-stoelen.

De eerste route met de vernieuwde Premium Economy is Taipei – Jakarta, vanaf maart. Daarna volgen bestemmingen als München, Milaan, Wenen en San Francisco, aldus EVA Air-president Clay Sun.

Geen wijziging voor Schiphol

De nieuwe Premium Economy-stoelen, die dankzij de cradle motion recline deels naar voren kantelen in slaapstand en minder ruimte van achterburen innemen, worden voorlopig niet op de route naar Schiphol ingezet. EVA Air blijft hier vliegen met de Boeing 777-300ER, die een ouder Premium Economy-product heeft met een beenruimte van 38 inch (97 cm).

Vanaf 2027 begint EVA Air met het vervangen van een groot deel van de Boeing 777-300ER’s door modernere Airbus A350-1000’s. Hoewel de verwachting is dat deze toestellen ook de vernieuwde Premium Economy krijgen, is dat nog niet officieel bevestigd.

Bron: Luchtvaartnieuws.nl

7 reacties op “EVA Air introduceert vernieuwde Premium Economy met extra beenruimte, maar…”

  1. Cornelis zegt op

    De nieuwe configuratie houdt niet alleen méér beenruimte in, maar ook meer ruimte in de breedte. De huidige opstelling is 2-4-2, 8 stoelen in de breedte dus, in de nieuwe vorm wordt dat 2-3-2, dus 7 stoelen.
    Zie https://www.businesstraveller.com/business-travel/2025/02/18/eva-air-launches-boeing-787-9-premium-economy-product/

    • Cornelis zegt op

      Ik vermoed zo maar dat voor die nieuwe configuratie de ticketprijzen niet mals zullen zijn. Er worden namelijk 54 Economy zitplaatsen ‘ingeruild’ voor 28 Premium stoelen, dus om er geen verlies op te maken zal het uitgangspunt wel ‘economy x 2’ moeten zijn…….

  2. Rudy zegt op

    Been- en armlengte dus ruimer. De prijs idem dito?

    • William-Phuket zegt op

      Rudy, zeer waarschijnlijk. 🙂
      Immers het vliegtuig gaat met nieuwe configuratie minder passagiers vervoeren op een vlucht.
      De airline levert heus geen geld in op inkomsten per vlucht.
      Natuurlijk gaat de seat ticket price omhoog.

      • Rudy zegt op

        Denk dat ook William. Ik bekijk de dingen ook altijd graag even met mijn wat men dan noemt zwarte bril Want voor niets gaat de zon op.

      • Sander zegt op

        Wellicht interessant om de kostenbesparing te kennen: er gaan dan 26 personen en bagage minder aan gewicht mee, dus de brandstofbesparing op deze afstand – en daarmee de kosten – moet gigantisch zijn (dat argument lees ik in ieder geval telkens wanneer de bagageregels bij een maatschappij weer eens aangepast zijn, iedere kilo is er één). Maar ik vrees dat daar in de prijsstelling geen rekening mee gehouden zal worden.

        • Ger-Korat zegt op

          Heb op de site van EVA Air gekeken bij de operationele data over 2024 en toen hadden ze een bezettingsgraad van 82,57%. Dit betekent dat bij genoemde toestel 787-9 , als voorbeeld, met totaal nu 304 economy stoelen er standaard 53 gemiddeld genomen niet bezet waren en dan 251 economy stoelen wel. Er gaan niet 26 minder passagiers mee maar 53 stoelen worden gemiddeld genomen niet bezet in de economy klasse en door de omwisseling en minder totaal aantal stoelen bespaart men brandstofkosten vanwege minder gewicht. Plus dat daarbij het aanbod wordt uitgebreid want ja er zij nu eenmaal passagiers welke extra willen betalen en daardoor verdient men meer. En het is niet zo dat de economy class stoelen worden opgeofferd; zou deze vol zitten zoals ik soms zie bij Emirates dan zou men ook kunnen overwegen om de economy prijzen te verhogen. Maar uiteindelijk door te variëren en minder gewicht aan niet-benutte stoelen mee te nemen verdient men meer. Daarbij heb ik de business class er maar even buiten gelaten want van de bezettingsgraad van 82,57 zal er vast ook wel lege stoelen in de business class zijn. Mochten er meer passagiers zijn dan stoelen dan upgrade men de passagiers want uiteindelijk staan de stoelen er toch al en kost voor de airlines niet extra, sterker nog men verdient op elke upgrade want anders zou deze passagier niet meevliegen en dan verliest de airline de opbrengst van deze passagier.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website