Welkom op Thailandblog.nl
Thailandblog is met 275.000 bezoeken per maand de grootste Thailand-community in Nederland en België.
Schrijf je in voor onze gratis e-mail nieuwsbrief en blijf op de hoogte!
Nieuwsbrief
Taalinstelling
Koers Thai Baht
Sponsor
Laatste reacties
- Dirk: Halve prijs vanaf 60 jaar, bij aankoop individuele tikketten.
- RuudB: De grootheidswaanzin slaat weer toe blijkbaar…en uiteraard aangewakkerd door de chinezen die er weer gretig een project will
- Han: Onderwijs in Isaan is echt niet overal slecht. In Bandung/Udon Thani staat een privé school die onderwijs van lagere t/m middelba
- polle: Wij hebben 3 jaar geleden voor een hypotheeklening geïnformeerd in een Belgische bank voor een woning in Thailand. Belgische bank
- Roelof: Hoi Bert, Wij hebben drie meisjes in huis van 9,10 en 5 jaar, omdat vader en moeder uit beeld zijn. Ze gaan naar een overheid
- bert: De tochten zijn inclusief maaltijden en drankjes. Geldt in deze trein ook het alcoholverbod?
- Bastiaan: Hou er wel rekening mee dat de rekening maar op 1 telefoon functioneert. Bizar maar ben ongeveer alle banken af geweest om dat te
- René: Stijging van de zeespiegel? Hoeveel millimeter is dat de laatste eeuw? De bangmakerij heeft wel heel veel mensen in hun greep. CO2
- Hugo: Lijdt Thailand ook al aan hoogheidswaanzin? Dat moet al een wolkenkrabber zijn van bijna 1000 meter hoog.
- Jan Hoekstra: Dat is een goed idee zeg, nog een warenhuis, ik kan er moeilijk 1 vinden. Deze man denkt totaal niet aan de natuur, alleen maar be
- Niek: Ha,ha : “Ik heb de grootste”, schijnt de premier te bedoelen. En zal het enig verschil maken voor de miljoenen ouderen in Tha
- Dick: Klopt, 65 jaar. Excuus, ik had een verkeerde website bekeken.
- Jozef: Formule 1 race in de straten van Bkk !! Het hoogste gebouw ter wereld, nieuwe luchthavens, bruggen, terminals voor grotere cruise
- RonnyLatYa: Hopelijk is het af voor Bangkok zelf weg is. ;-) https://www.bangkokpost.com/thailand/general/2499786/bangkok-is-still-sinking
- Dolf: Gewoon afspraak maken op de Thaise ambassade in Brussel voor info.
Sponsor
Weer in Bangkok
Menu
Dossiers
Onderwerpen
- Achtergrond
- Activiteiten
- Advertorial
- Agenda
- Belastingvraag
- Belgie vraag
- Bezienswaardigheden
- Bizar
- Boeddhisme
- Boekrecensies
- Column
- Coronacrisis
- Cultuur
- Dagboek
- Dating
- De week van
- Dossier
- Duiken
- Economie
- Een dag uit het leven van…..
- Eilanden
- Eten en drinken
- Evenementen en festivals
- Balloon Festival
- Bo Sang Umbrella Festival
- Buffalo-races
- Chiang Mai Flower Festival
- Chinees Nieuwjaar
- Full Moon Party
- Kerst
- Lotus festival – Rub Bua
- Loy Krathong
- Naga Fireballs Festival
- Oud & nieuw viering
- Phi Ta Khon
- Phuket Vegetarian Festival
- Rocket festival – Bun Bang Fai
- Songkran – Thais nieuwjaar
- Vuurwerk festival Pattaya
- Expats en pensionado
- AOW
- Autoverzekering
- Bankzaken
- Belasting Nederland
- Belasting Thailand
- Belgische ambassade
- Belgische belastingdienst
- Bewijs van leven
- DigiD
- Emigreren
- Huis huren
- Huis kopen
- In memoriam
- Inkomensverklaring
- Kosten van levensonderhoud
- Nederlandse ambassade
- Nederlandse overheid
- Nederlandse Vereniging
- Nieuws
- Overlijden
- Paspoort
- Pensioen
- Rijbewijs
- Uitkeringen
- Verkiezingen
- Verzekeringen algemeen
- Visa
- Werken
- Ziekenhuis
- Zorgverzekering
- Flora en fauna
- Foto van de week
- Gadgets
- Geld en financiën
- Geschiedenis
- Gezondheid
- Goede doelen
- Hotels
- Huizen kijken
- Isaan
- Khun Peter
- Koh Mook
- Koning Bhumibol
- Leven in Thailand
- Lezersinzending
- Lezersoproep
- Lezerstips
- Lezersvraag
- Maatschappij
- Martkplaats
- Medisch toerisme
- Milieu
- Nachtleven
- Nieuws uit Nederland en Belgie
- Nieuws uit Thailand
- Ondernemers en bedrijven
- Onderwijs
- Onderzoek
- Ontdek Thailand
- Opinie
- Opmerkelijk
- Oproepen
- Overstromingen 2011
- Overstromingen 2012
- Overstromingen 2013
- Overstromingen 2014
- Overwinteren
- Politiek
- Poll
- Reisverhalen
- Reizen
- Relaties
- Shoppen
- Social media
- Spa & wellness
- Sport
- Steden
- Stelling van de week
- Stranden
- Taal
- Te koop
- TEV-procedure
- Thailand algemeen
- Thailand met kinderen
- Thailand tips
- Thaise massage
- Toerisme
- Uitgaan
- Valuta – Thaise Baht
- Van de redactie
- Vastgoed
- Verkeer en vervoer
- Visum Kort Verblijf
- Visum lang verblijf
- Visumvraag
- Vliegtickets
- Vraag van de week
- Weer en klimaat
Sponsor
Disclaimer vertalingen
Thailandblog maakt gebruik van automatische vertalingen in meerdere talen. Gebruik van vertaalde informatie is op eigen risico. Wij zijn niet verantwoordelijk voor fouten in de vertalingen.
Lees hier onze volledige disclaimer.
Auteursrechten
© Copyright Thailandblog 2024. Alle rechten voorbehouden. Tenzij anders vermeld, berusten alle rechten op informatie (tekst, beeld, geluid, video, etc.) die u op deze site aantreft bij Thailandblog.nl en haar auteurs (bloggers).
Gehele of gedeeltelijke overname, plaatsing op andere sites, verveelvoudiging op welke andere manier dan ook en/of commercieel gebruik van deze informatie is niet toegestaan, tenzij hiervoor uitdrukkelijk schriftelijke toestemming is verleend door Thailandblog.
Het linken en verwijzen naar de pagina’s op deze website is wel toegestaan.
Home » Vliegtickets » ‘Vliegmaatschappij Etihad ontvangt 2,5 miljard dollar staatssteun’
‘Vliegmaatschappij Etihad ontvangt 2,5 miljard dollar staatssteun’
Het is een doorn in het oog van veel Europese en Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen: Airlines uit Golfstaten die met lage ticketprijzen de markt verstoren. Het zou daarbij gaan om concurrentievervalsing omdat de vliegmaatschappijen gesponsord worden met oliedollars van locale overheden, staatsteun dus. Dit werd altijd ten stelligste ontkent door o.a. Etihad, Qatar en Emirates.
Volgens een artikel in de The Wall Street Journal is het geklaag van de Europese en Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen terecht. Etihad, een van de succesvolle concurrenten uit de Golfstaten, heeft vorig jaar 2,5 miljard dollar gekregen van de regering van het emiraat Abu Dhabi. Dat onthulde the Partnership for Open & Fair Skies, een Amerikaanse lobbygroep. De krant heeft de documenten over de staatsteun ingezien.
Hoe het geld van Abu Dhabi door Etihad is gebruikt is, is niet duidelijk. Etihad investeerde de afgelopen jaren fors, onder andere in belangen in luchtvaartmaatschappijen zoals Alitalia, Air Berlin en Jet Airways.
Bron: The Wall Street Journal – http://goo.gl/lUdO2a
Tsja, onze eigen KLM kreeg de eerste staatssteun al in 1920, en de Nederlandse overheid heeft zelfs vele decennia de meerderheid van de aandelen in handen gehad. ‘Wie zonder zonden is werpe de eerste steen………..’
Oneerlijke concurrentie?
Als je van je aandeelhouder (eigenaar) 2,5 miljard dollar krijgt, om te investeren in Alitalia, Air Berlin of Jet Airways, is volgens mij geen oneerlijke concurrentie. Wel als je het gebruikt voor lage prijzen. Maar dat weten die Amerikanen natuurlijk niet en roepen ze maar wat. Tenslotte ben je een lobby groep en wordt je betaald om andere in een slecht daglicht te zetten. Nu dat werkt dus, gezien de koptekst.
Nico
En wat denk je dan van AIRBUS die al jaren lang van bv. de Franse en Duitse staat subsidie krijgt. Dat vindt Boeing ook helemaal niet leuk.
Over het algemeen zijn tickets te duur. Dat het goedkoper kann zie je aan Easy Yet en Ryanair die al jeren voor € 19,95 door Europa vliegen en winst draaien. Of bv. Ethiad, die vanaf Amsterdam naar Bangkok en terug op Düsseldorf vliegt voor maar € 363,-. op bepaalde dagen.
Als deze firma subsidie krijgen en die door geven aan de klant is dat toch prima ?
Niet zo naïef Tik, alleen éénmalige subsidies om iets van de grond te krijgen zouden wereldwijd toegestaan mogen zijn. Doorlopende subsidies, zijn per definitie marktverstorend. Eerlijke concurrentie biedt kansen voor een gezond business model, duurzame bedrijfsvoering en toekomst perspectief voor zowel werknemers als klanten. Juist subsidie aan kansarme partijen, drukt gezonde bedrijven in de verliezen, als deze uiteindelijk het loodje leggen, stopt de subsidie voor de overgebleven partij en gaan de prijzen drastisch omhoog. Ergo, alleen verliezers de consument gaat weer (veel) meer betalen en een groot aantal werknemers heeft hun baan verloren.
Subsidie; weg ermee.
Paul Schiphol
Nee Tik,
Dat is zeker niet prima, want dat is nu precies oneerlijke concurrentie, hiermee haal je de klanten van je concurrenten weg en gaat deze failliet (Air France/KLM) om vervolgens daarna de prijzen fors te verhogen en zo je eigen schade weer in te halen.
Nico
Als de Nederlandse regering als staatsaandeelhouder van KLM zien de Emiraten verstrekkende
economische belangen naar andere sectoren door te investeren in de luchtvaart. Passagiers besteden geld, toeleveringsbedrijven bestaan hiervan en bruto nationaal product stijgt hierdoor. Investeren in luchtvaart is iets anders dan investeren in fabrieken die export beogen en waarvan toename van eigen bruto nationaal product minimaal is omdat de winsten van export veelal onbelast in het buitenland worden geparkeerd en geinvesteerd. Ieder land kent eigen wetten over mogelijkheden van investeren in de luchtvaart. De landen die door wetgeving zichzelf onmogelijk hebben gemaakt te investeren in de luchtvaart, zijn de klagers van vandaag. En daarbij sluiten zich aan de landen die vergeten zijn te investeren naar de toekomst omdat de aandeelhouders graag hun winst zien zoals de KLM. Ben het eens met Erdogan dat vliegen goedkoper en alledaagse goedkope gebeurtenis moet worden naast het nemen van metro, trein, bus, boot en auto voor even een weekendje weg.
Waar gaat deze discussie eindigen? Het eindspel in deze vliegdiscussie zal straks een keertje gaan aanvangen. Als dit bewezen wordt dan zal KLM het sharecodegebeuren met Etihad toch moeten beëindigen? Wie A roept zal ook B moeten handelen.