ANWB: Consument wil vliegtaks per vlucht
Als het kabinet een vliegtaks invoert, moet er per vlucht en niet per ticket worden belast. Bovendien moeten de belastinginkomsten die hiermee worden verkregen, worden ingezet voor groene maatregelen. Dat zijn de belangrijkste uitkomsten van een representatief onderzoek ANWB-leden dat de bond eind 2018 liet uitvoeren.
Om milieuvervuilend gedrag te beprijzen, wil het kabinet in 2021 een vliegtaks invoeren. Passagiers zouden daarbij 7 euro belasting bovenop hun ticketprijs gaan betalen. Uit het ANWB-onderzoek blijkt dat reizigers er begrip voor hebben dat ook de luchtvaart wordt betrokken in de maatregelen om klimaatverandering tegen te gaan, maar dat meer dan de helft van hen (54%) een belasting per vlucht eerlijker vindt. Bij die vorm van belastingheffing gaan vrachtvluchten en passagiers die alleen maar overstappen in Nederland ook meebetalen. Bovendien wordt het hierdoor mogelijk om minder schone vliegtuigen zwaarder te belasten dan schonere toestellen. Daarnaast wordt met een belasting per vlucht een hoge bezettingsgraad gestimuleerd.
Het kabinet streeft met de invoering van een vliegtaks naar fiscale vergroening en verduurzaming van de luchtvaart. Als dit inderdaad de drijfveer is, dan moeten de verkregen inkomsten wat de consument betreft ook daadwerkelijk worden aangewend voor groene maatregelen. Daarbij vindt 48% van de respondenten dat de vliegtaks-inkomsten kunnen worden ingezet voor een breed pakket aan groene maatregelen, zoals de verbetering van internationaal openbaar vervoer of van de laadinfrastructuur voor elektrische auto’s. Een vergelijkbaar deel (43%) vindt dat de verkregen middelen nadrukkelijk moeten worden aangewend om de luchtvaart te vergroenen, bijvoorbeeld door het gebruik van biokerosine te stimuleren en in te zetten op innovatie, zoals elektrisch vliegen.
In het wetsvoorstel wordt de bestemming van de vliegtaks-inkomsten vooralsnog in het midden gelaten. Gesteld wordt dat deze gedeeltelijk zouden kunnen worden gebruikt om de huidige belastingen op ondernemen en werken te verlagen.
Om de uitkomsten van het ledenonderzoek onder de aandacht te brengen van de politiek heeft de ANWB een brief gestuurd naar staatssecretaris Snel van Financiën. Daarnaast wil de ANWB dat luchtvaartmaatschappijen passagiers gaan informeren over de duurzaamheidsklasse van het vliegtuig waarmee de vlucht wordt uitgevoerd.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand9 oktober 2024Veiligheidscontroles en extra bussen tijdens Nawamindra Maharaj vakantie
- Nieuws uit Thailand9 oktober 2024Overstromingswaarschuwing voor Centraal-Thailand tijdens hoge getijden
- Huizen kijken9 oktober 2024Huizen kijken in Thailand (1)
- Leven in Thailand9 oktober 2024Je maakt van alles mee in Thailand (152)
De 10e penning van Alva was zo slecht nog niet, zeker gezien in het kader van allerlei belastingen tegenwoordig.
Voor de rest is het graaien, graaien enz. Als er al zo’n belasting zou moeten worden ingevoerd dient dit wereldwijd te gebeuren en niet alleen Nederland of Europees. Overigens is m.i. de wereld compleet doorgeslagen met maatregelen m.b.t. klimaatverandering.
Nee hoor! Kijk maar naar Trump!
Er is geen klimaatverandering!
Als de z.g. elektrische auto’s doorgaan, zullen de provinciale staten de ” wegenbelasting” voor hun provincie mislopen. Elektrische auto’s zouden daarvan vrijgesteld worden!
Ook daar zullen weer nieuwe belastingen voor bedacht moeten worden!
Misschien toeganspoortjes voordat je een bepaalde provincie in mag rijden. ( om ook maar een ….. gedachte te lanceren)
Belgen herkennen de Nederlanders aan de grote neusgaten! Alleen de lucht in Nederland is gratis!
Beste L.Lagemaat,
ik beweer niet dat er geen klimaatverandering gaande is, maar dat men doorslaat met Nederland voorop. Willen het braafste jongetje uit de klas zijn en denken dat wereld bij de grens ophoudt. China, toch geen klein land, doet weinig aan klimaatbeheersing. Met Trump aan het roer kun je van U.S.A. ook weing verwachten. Denk meer dat kabinet deze belastingplannen wil invoeren om simpelweg meer geld binnen te halen voor andere uitgaven.
Las overigens vandaag artikel in AD over electrische auto’s. “Elektrische auto pas na 700.000 kilometer groener dan auto op benzine”.
Deze opmerking over China geeft te kennen dat je daar niet veel van af weet.
In China
– rijden alle motoren elektrisch en niet op benzine in de grote steden.
– deze motoren worden ook zwaar gesubsidieerd en kan men voor ene lage prijs kopen.
– rijden een groot deel van de auto’s elektrisch in de grote steden.
– Benzine auto worden zwaar belast.
– mogen vervuilde vrachtwagen niet binnen de 5e ringweg komen (ca 20 km van het centrum)
– auto mogen alleen op verschillende dagen rijden afhankelijk van hun nummerbord
Buiten de grote steden ligt het wel een stukje anders.
Beste Theo,
ben niet in China geweest maar kijk eens op https://waqi.info. Daar kun je World’s Air Pollution: Real-time Air Quality Index vinden. De luchtkwaliteit van India is ook niet echt fijn te noemen. Ook Thailand kan er over meepraten. Dan valt het in Nederland nog wel mee.
Volgens de media vliegen een aantal elektrische auto’s spontaan in de brand.
Na enkele dagen kunnen de speciale accu’s opnieuw gaan branden, aldus de media.
De enkele auto die die magische grens wel haalt, zal het milieu niet redden.
Inderdaad de wereld lijkt doorgeslagen met maatregelen m.b.t.de klimaatverandering
Gelukkig zijn er ook vliegvelden buiten Amsterdam en is de maatregel alleen des Nederlands.
Word dus tijd om alleen nog via Dusseldorf, Hamburg, Frankfurt, Brussel te vliegen.
Voordelen ten opzichte van Amsterdam.
1. Snellere en betere afhandeling bij aankomst en vertrek.
2. Kortere rijen bij de douane.
3. Minder gedoe bij veiligheidskontroles.
4. Betere parkeer mogelijkheden en vooral goedkoper.
5. Aanreizen vanuit regio Eindhoven met de IC-Bus of de Flixbus. Het wachten is op een directe treinverbinding. Medio 2020 ie beloofd??
Ga geen discussies aan over het klimaat want ik hou van mijn milieu en dat is al genoeg verpest
Hoezo is de maatregel als die er komt des Nederlands? Meerdere Europese landen hebben al een vliegtaks en het door je geroemde Duitsland al jaren lang.
Neemt niet weg dat van mij een vliegtaks niet hoeft.
Ja alle landen hebben een belasting op vliegen echter niet specifiek op CO2. Daar loopt nederland wel mee voorop.
Er is wel klimaatsverandering maar dat is al zo oud als de aarde is (waarom zo druk maken) schone lucht is goed maar zoals wij als dubbeltje op de wereld bol doen is niet normaal in andere landen lachen ze ons gewoon uit (die Nederlanders betalen lekker voor iets wat niets uithaalt)
De vliegtaks is iets wat in Europees verband besproken cq ingevoerd gaat worden. Nederland probeert vaak het beste jongetje vd klas te zijn maar is dat op o.a. milieu zeker niet.