Tientallen luchtvaartmaatschappijen geven reizigers nog steeds niet de mogelijkheid geld te ontvangen voor een geannuleerde vlucht vanwege Covid-19. Hierdoor lopen deze passagiers het risico bij faillissement van de airline met lege handen of een ongedekte voucher achter te blijven. De ANVR vindt dit een oneerlijke situatie.

Ondanks duidelijke uitspraken van zowel de EU als de Nederlandse Minister van Infrastructuur en Waterstaat, Cora van Nieuwenhuizen, bieden veel airlines bij het niet-doorgaan van de vlucht vanwege Covid-19 de consument niet de mogelijkheid om geld te ontvangen of geven aan niet binnen de wettelijke termijn terug te betalen. Vele geven ongevraagd de klant een ongedekte voucher. In tegenstelling tot de ‘Reisvoucher mét SGR-garantie’ die ANVR-reisorganisaties uitgeven aan hun klanten, loopt de luchtvaartpassagier het risico met een waardeloos voucher achter te blijven als ‘zijn’ airline failliet gaat; deze vouchers zijn namelijk door niets en niemand gedekt. En niet alleen de reiziger staat bij faillissement van de airline er vleuggellam bij, ook de reisorganisator -die zorgvuldig voor de klant een pakketreis heeft samengesteld inclusief een vlucht- loopt risico’s. Ook hij krijgt namelijk geen geld terug van de airline bij het niet-doorgaan van de vlucht en bij faillissement van de airline ligt het financiële risico richting de consument bij deze reisonderneming.

“Dit is een buitengewoon onjuiste en oneerlijke situatie”, aldus Frank Oostdam, voorzitter ANVR. “Daarom hebben we samen met ANWB, Consumentenbond en garantiefonds SGR een plan aangeboden aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat. Met een kleine heffing op de vliegticketprijs (denk aan ca. € 0,25) kan een Nederlandse ticketgarantieverzekering worden gerealiseerd; vergelijkbaar met wat in Denemarken al een beproefd model blijkt. De Minister wil dit realiseren op Europees niveau, een nobel streven. Maar dat is een lang en onzeker traject, terwijl het eenvoudig en snel in Nederland nu kan worden ingevoerd.”

Wettelijk moeten airlines de klant de keus geven: een voucher of geld terug binnen de wettelijk gestelde termijn van een week. Verschillende maatschappijen hebben aangegeven die keus te gaan bieden, maar de praktijk leert dat uitkeren weken tot zelfs maanden duurt. Een groep airlines, veelal kleinere, zijn onduidelijk over de wijze van terugbetalen of bieden de klant een voucher als enige mogelijkheid. Daarmee zadelt de airline zowel klant als reisonderneming op met een probleem. Als de reisonderneming geen geld ontvangt, hoe kan hij de klant, van wie de vlucht onderdeel is van een pakketreis, dan terugbetalen?

Reisbrancheorganisatie ANVR roept de Minister en de ILT daarom op betreffende airlines hierop aan te spreken. De ANVR heeft hiervoor een lijst samengesteld en overhandigd.


» Laat een reactie achter


No votes yet.
Please wait...

21 reacties op “ANVR: Luchtvaartmaatschappijen geven geen geld terug; passagier dupe”

  1. Cornelis zegt op

    Waar de ANVR kennelijk nog niet achter is gekomen is de situatie waarin de tickethandelaar de terugbetaling van de luchtvaartmaatschappij int en vervolgens de klant een – ongedekt – voucher geeft. En nog eentje: de tickethandelaar die de teruggaaf wèl doorgeeft maar daarvan 100 euro aan ‘kosten’ inhoudt.
    Beide – onwenselijke – situaties zijn hier op Thailandblog aan het licht gekomen.

  2. joseph zegt op

    Of je een ticket rechtstreeks of via een bemiddelaar hebt gekocht maakt totaal niets uit. De betreffende luchtvaartmaatschappij moet volgens een gerechtelijke uitspraak rechtstreeks aan de klant vergoeden. Overigens is ook onze KLM daar erg laks in en tracht met de drukke werkzaamheden rond Covid19 als uitvlucht de afhandeling steeds te verschuiven. Opvallend zijn de advertenties die KLM plaatst met als kop “Wanneer u zover bent” en als slotregel “KLM vertrouwd op reis.” Denk dat de klant denkt: Is KLM al zover om onterecht dubbel betaalde kosten vanwege een ingelaste vlucht op 5 april na annulering van de eerder geplande vlucht eindelijk eens terug te gaan betalen.

    • Cornelis zegt op

      Joseph, kun je me misschien een link naar die uitspraak bezorgen?

      • joseph zegt op

        Uitspraak op Tv dacht in het programma ‘De vakantiema’ van omroep MAX

        • Cornelis zegt op

          Ik kan zo’n uitspraak helaas niet terug vinden. Zeer benieuwd naar de motivering.

          • Nico zegt op

            Er is geen uitspraak, het gaat om een mededeling van EU-commissie, die de regels in verband geannuleerde vluchten heeft bepaald. De EU -verordening bepaalt dat de reiziger recht heeft op een terugbetaling. De lidstaten dachten hiervan te kunnen afwijken met de voucher, maar zijn teruggefloten.

  3. Christina zegt op

    Ook wij hadden hiermee te maken tickets bij Expedia gekocht koffers bij KLM die boekt Expedia niet.
    Onze vlucht geannuleerd door KLM bij Expedia gemeld koste mij een halve dag om er doorheen te komen.
    Expedia heeft dit doorgestuurd naar KLM mail hierover ontvangen KLM betaald alles terug.
    Nu houdt Expedia boekingskosten in volgens de Europesche wetgeving mag dit niet en moet Expedia dit terugbetalen. Geen reactie op mail ook geen bevestiging dat ze mijn verzoek hebben ontvangen.
    Telefonische informatie gaan we niet betalen staat nu op website. Slechte zaak Expedia loopt nu binnen op boekingskosten want ik ben niet de enige.

    • joseph zegt op

      Christina, heb je het geld al ontvangen? Ik wacht nog steeds ondanks twee uitgebreide brieven met alle in en outs betreffende de boekingen. Enkel het antwoord dat ze het zo druk hebben i.v.m. Covid19. Mooie smoes en niet bepaald klantvriendelijk. Krab nog wel enkele malen achter mijn oren alvorens nog eens via onze Nationale trots(?) te boeken.

    • Guy zegt op

      Ben niet op de hoogte van de mogelijkheden in Nederland doch denk dat die mogelijkheden er ook bestaan.
      In Belgie hebben we Economische Inspectie als onderdeel van Ministerie.
      Klachten over niet naleven wettelijke regelingen worden daar echt ter harte genomen en behandelt in belang van de consument en krijgen in de meeste gevallen snel oplossingen.

      Voor vele bedrijven is het aanhalen van de intentie om het geschil te melden aan die dienst al een aansporing om de Wet te volgen en niet te spelen met de ……. van de brave man/vrouw.

      Expedia erop wijzen dat je die weg wil bewandelen als ze zich niet aan de Wet houden kan dus een remedie zijn.

  4. Frank van de ven zegt op

    Vliegtickets
    Ook wij zijn de dupe van deze slechte service.onze terugvlucht denpasar naar Amsterdam is door de emirates geannuleerd en zoek het maar uit.
    Ook d reizen (waar de tickets geboekt zijn) laten je gewoon helemaal vallen.
    Ook nu bijna 3 maanden verder helemaal niks,sturen je van d reizen naar emirates en weer terug.
    Wat een slechte zaak,Wij vinden dat d reizen ons schadevrij moet stellen,zij hebben ons de tickets verkocht en leveren niet!!!!!

    • Marlies zegt op

      Ja hier hetzelfde vlucht geannuleerd heen en terug reis we zouden 28 maart vertrekken en inderdaad nog steeds niks ontvangen ik ben wekelijks naar d reizen aan het bellen maar krijg steeds hetzelfde liedje zolang de vliegmaatschappij niks betaald kunnen we he ook niks betalen mooiste als je nu kijkt bij boeken van een vlucht staat er een extra verzekering bij toen ik vorig jaar boekte was dat nog niet dus als ze failliet gaan weg geld dat is dteizen

  5. aad van vliet zegt op

    Als de mij’en die annuleringen uitbetalen gaan ze sowieso failliet. Beter een voucher vragen voor een uit te stellen vlucht lijkt me.

  6. Wim zegt op

    Wil toch een ander geluid laten horen. Ticket geboekt bij Qatar Airways voor 1 mei heen Brussel en 1 juni terug naar Bangkok. Werd ruim op tijd op de hoogte gesteld dat de vluchten niet konden doorgaan en wat ik wilde. Kreeg aanvankelijk een Voucher maar heb me bedacht en heb mijn geld teruggevraagd. Binnen een week stond mijn geld op de bank.
    Heb voor hetzelfde bedrag nu bij Qatar Airways een retour ticket gekocht voor oktober – november.
    Had ook tickets geboekt bij Bangkok Airways en kreeg ongevraagd het geld terug gestort op mijn bank rekening.
    Ik boek mijn vliegtickets altijd rechtstreeks bij de maatschappij.

    • henk zegt op

      Ik zou op 8 april met Qatar vliegen. Geboekt via Cheaptickets.
      Vlucht is ook geannuleerd en heb bericht ontvangen dat Qatar bezig is alle betaalde tickets terug te storten. Kreeg in die periode 2x een mail dat men er nog steeds mee bezig was. Maar dat iedereen het er heel erg druk mee heeft. Dus het kan nog even duren. Graag nog even geduld.
      En afgelopen vrijdag kreeg ik bericht dat Qatar het geld terug gestort heeft en dat Cheaptickets het geld naar mijn rekening zou terug storten. Dat kan nog 10 dagen duren.
      Heb nooit een voucher aangeboden gekregen.

  7. Jon zegt op

    Heeft iemand ervaring met aireuropa. Ticket gekocht via tussenpersoon Mytrip.

    • Cornelis zegt op

      Nogal wat negatieve reacties m.b.t. Mytrip hier:
      https://nl.trustpilot.com/review/mytrip.com

  8. Eric zegt op

    Hier een voucher ontvangen van Gate1, er is helemaal niets gevraagd van onze kant. Ticket is geannuleerd door Gate1 , niet door ons. 2 dagen later kwam er ineens een voucher. Geld terug doet Gate1 dus niet aan. Bellen heeft geen zin, geen contact. Tja graag natuurlijk geld terug want Gate1 heeft geen SGR, bij een faillissement zijn wij het geld dus gewoon kwijt, lekker. De vraag is natuurlijk hoe krijg je de voucher omgezet naar contanten?

    • ann zegt op

      is de voucher niet overdraagbaar? zo ja misschien op een verkoopsite aanbieden.

      • Cornelis zegt op

        …….maar wie koopt er een niet-gegarandeerd, dus ongedekt, voucher?

  9. Anneke zegt op

    Vlucht vanuit Brisbane 6 April door de Emirates gecanceld formulieren ingevuld we zouden ons geld terug krijgen tot op heden niets gehoord en ontvangen.

  10. Terpstra zegt op

    Ik heb van de KLM 4 tickets volledig terug gekregen. 2 x BKK-AMS en 2 x AMS-BKK-AMS.
    Heeft 1 1/2 maand geduurd. Prima service


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website