Sommigen van ons zijn er al eens mee naar Thailand gevlogen: de imposante Airbus A380, het grootste passagiersvliegtuig ter wereld. Toch gaat het niet goed met de verkoop van de luchtreus. Een reden voor Airbus om het toestel aan te passen. Zo komt er een verbeterde variant van de A380. Dat maakte topman Fabrice Bregier zondag bekend.

De verbeteringen aan het vliegtuig, die in 2025 beschikbaar moet zijn, heeft als doel de tegenvallende verkopen een boost geven. Waarschijnlijk zal de nieuwe A380 worden uitgerust met nieuwe, zuinigere motoren. De verbeteringen aan het toestel zijn nog niet volledig uitgewerkt, maar mogelijk wordt het toestel nog een stukje groter dan het nu al imposante formaat.

De Europese vliegtuigmaker erkende eerder al dat het zich heeft verkeken op de markt voor het toestel. Vorig jaar was het eerste jaar waarin het Airbus niet is gelukt een nieuwe koper te vinden. Bijna de helft van de tot nu toe geleverde toestellen (140 stuks) is bovendien besteld door één enkele klant: Emirates.

De ontwikkelingskosten van de A380 bedroegen omgerekend ruim 20 miljard euro.

7 reacties op “Airbus komt met verbeterde versie A380 na tegenvallende verkopen”

  1. Nico zegt op

    Toch wel een beetje een raar verhaal, leverbaar vanaf 2025?? dat is 10 jaar na nu.
    Dat betekend, dat iedere luchtvaartmaatschappij wacht met bestellen op het zuinigere type. (als ze al willen bestellen)

    Wat gebeurt er dan als de laatste huidige Airbus 380-800 is gebouwd?

    Een eenvoudige rekensom levert op;

    Volgens Airbus hebben ze 317 orders.
    Heden zijn er 165 gebouwd.
    Moeten er dus nog 152 afgeleverd worden.
    Productie in 2014 = 30 stuks
    Dus valt de productie stil in 2020 / 2021

    Dit betekend 4 á 5 jaar geen productie, ofwel Emirates gaat dat “gat’ dichten met een nieuwe order.
    Ik kan mij niet voorstellen dat ze z’n investering van ongeveer 25 miljard US dollar “leeg’ laten staan.

    Groetjes Nico

  2. teun zegt op

    De A 380 is slechts geschikt voor een zeer beperkt marktsegment t.w.:
    1. lange afstand (zeg ca 8-10 duizend km of meer) en
    2. grote aantallen passagiers per vlucht.

    Nou wil het geval, dat op dat soort lange afstanden het aantal passagiers verhoudingsgewijs lager zijn dan op middellange vluchten/routes.

    Bovendien zijn nog lang niet alle internationale luchthavens geschikt om dit type te “handelen”.

    Dus krijg je het verschijnsel, dat alleen door hun overheid gesubsidieerde luchtvaartmijen a la Emirates dit soort toestellen kopen. Die lui zijn van huis uit erop gebrand de grootste en de duurste te kopen/hebben.

    Het zal dus nooit wat worden met de A380……………..

  3. Jack G. zegt op

    Waar we straks al die kleine vliegtuigjes moeten laten is voor mij een raadsel. Op Amerikaanse luchthavens is het nu al 45 minuten of meer wachten voor take off. Er zal veel veranderen moeten om al het luchtverkeer te kunnen handelen. Meer startbanen is voor veel luchthavens niet mogelijk. Misschien was de A380 ietsje te vroeg op de markt. Ik las vorige week op luchtvaartnieuws dat we straks achterste voren op klapstoeltjes gaan vliegen als het producent Zodiac ligt.

  4. e zegt op

    Een vriend van mij vliegt ( als piloot ) een Airbus, heeft vele verschillende toestellen gevlogen en is helemaal lyrisch over deze kist . De prestaties en vliegvriendelijkheid zijn waarlijk ongelooflijk claimt hij. Jammer voor airbus dat het marktsegment niet aansluitend is .
    Lange afstand…. tegenwoordig vliegen steeds meer passagiers lange afstanden .
    Vroeger ging je naar Kijkduin; nu boek je naar BKK .
    Jammer dat de vernieuwde versie zolang op zich laat wachten.

  5. Yvon zegt op

    Ik ben in april met Emirates A380 naar BKK gevlogen. Ik had meer van dit type vliegtuig verwacht. Economy zitplaats viel tegen. Daarvoor was ik met 777 van Singapore Airlines gevlogen en dat type was beter. Nu hoor ik wel goede berichten over de Dreamliner.

    • Cornelis zegt op

      Dat heeft meer met de keuzes van een luchtvaartmaatschappij voor de inrichting te maken dan met het vliegtuig, Yvon. Zo heeft Singapore Airlines in de 777 per rij maar 9 stoelen (3-3-3) staan, terwijl de meeste maatschappijen er 10 (3-4-3) in zetten. Dat resulteert onvermijdelijk in smallere toestellen. Hetzelfde gaat op voor de beenruimte door de keuze voor meer of minder rijen stoelen.
      Die Dreamliner waarover je goede berichten hebt gehoord is op dat punt niet anders.

      • Cornelis zegt op

        Sorry, lees voor ‘smallere toestellen’ smallere stoelen………..


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website