Air France-KLM heeft afgelopen kwartaal een verlies van 480 miljoen euro geleden, het hoogste sinds de uitbraak van de coronapandemie. De combinatie van geopolitieke onrust en logistieke uitdagingen speelt de luchtvaartmaatschappij parten. Vliegroutes moeten vanwege internationale spanningen worden aangepast, wat resulteert in hogere brandstofkosten en vertragingen in de levering van essentiële vliegtuigonderdelen.

Verhoogde salariskosten en tegenvallende vrachtinkomsten hebben eveneens bijgedragen aan het negatieve resultaat. Ondanks deze financiële tegenslag heeft de vervoerder wel een toename in passagiersaantallen gezien, met een stijging van 6,2% naar 20 miljoen passagiers in het laatste kwartaal. In het bijzonder heeft KLM goed gepresteerd met een groei van bijna 18% in het aantal vervoerde reizigers.

Marjan Rintel, CEO van KLM, beschrijft een opeenstapeling van uitdagingen die de luchtvaartmaatschappij dit jaar ondervindt. Slecht weer, een gebrek aan personeel door eerdere bezuinigingen tijdens de pandemie, en lange levertijden voor onderdelen door geopolitieke conflicten verhogen de operationele druk. Deze factoren dwingen vluchten om langere routes te nemen, met name naar Azië, door het niet kunnen overvliegen van Rusland.

Ondanks de huidige moeilijkheden, ziet Rintel tekenen van verbetering, met positieve resultaten uit recent geïmplementeerde verbeterprogramma’s en een toename in de werving van technisch personeel en piloten.

In een vergelijkbare ontwikkeling heeft Lufthansa ook een aanzienlijk verlies bekendgemaakt van 273 miljoen euro dit kwartaal, voornamelijk door stakingen die het bedrijf dwongen tot dure passagierscompensaties. Net als Air France-KLM heeft Lufthansa te kampen met dalende vrachtinkomsten en is het van plan om kostenbesparende maatregelen te nemen, waaronder het stopzetten van nieuwe projecten en mogelijk een reorganisatie.

1 reactie op “Air France-KLM ziet dieprood kwartaalverlies door geopolitieke spanningen”

  1. T zegt op

    Apart het aantal vluchten en vliegtuigen is bijna niet aan te slepen, maar dat fosielen in de luchtvaart als KLM en Lufthansa dan uitgerekend zo een verlies lijden is ook niet gek.
    Ze kunnen gewoon niet tippen aan de carriers uit het midden Oosten en Azië misschien hebben die ook lagere personeelskosten.
    Of eventueel het voordeel van goedkopere brandstof maar het verval is al langer te zien deze airlines moeten het hebben van de vluchten naar de westelijke kant van de wereld waar ze nog enorme bedragen kunnen vragen.
    Heb het zelf gezien toen ik dit jaar een ticket naar Rio de Janeiro heb geboekt enorme bedragen en een veel beperkter aanbod aan airlines naar die kant van de wereld.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website