Beste redactie/Rob V.,

Op dit moment wacht ik al ruim 4 weken op de beslissing van een 90 dagen Schengenvisum voor mijn Thaise vriendin naar Nederland. Dit is na het indienen via VSF waar alles akkoord bevonden werd.

Ik las op dit forum dat de beslistermijn normaalgesproken 15 dagen is. Heeft iemand hier ook recente ervaring mee?

Groet,

Tjerk


Beste Tjerk,

Bedankt voor het melden. De wachttijd mag officieel alleen de termijn van 15 dagen overschrijden als de beslisambtenaar van BuZa zelf niet tot een conclusie kan komen om de aanvraag goed te keuren of af te wijzen. Dan sturen ze de aanvraag door naar de IND, die er dan dieper in kan duiken. Maar de IND kan eigenlijk ook weinig meer zeggen zonder extra informatie en die vraagt men dan veelal op bij de vreemdeling (jouw partner dus) of referent (jijzelf).

Zo is de normale gang van zaken, maar er zijn links en rechts geluiden dat BuZa te weinig capaciteit heeft, dat zou kunnen betekenen dat ze in Den Haag nog geen tijd hebben gehad om naar het dossier te kijken. Als dat zo is dan overtreed BuZa de regels. Je zou BuZa aan kunnen schrijven dat het te lang lijkt te duren, maar daar zou ik weinig van verwachten. Misschien een of ander algemeen antwoord dat het dossier nog gewoon in behandeling is, of als ze je dossier dan toch bovenop leggen, zo’n ambtenaar iets te snel tot een beslissing komt die misschien niet in jullie voordeel is.

Mits jullie niet in tijdnood dreigen te komen zou ik afwachten en na de beslissing BuZa een brief schrijven (mailen) over hoe jullie de gang van zaken hebben ervaren. Als er niemand klaagt dan veranderd er zeker niets, en als leden hun correspondentie met BuZa (anoniem) delen kunnen anderen misschien daar hun voordeel weer mee doen.

Overigens is VFS niets meer dan een externe papierschuiver waar een commerciële medewerker van dat bedrijf met een vrij basale training achter de kiezen aan de hand van een checklist de papieren doorloopt. Dat die een aanvraag als volledig of onvolledig benoemen zegt dus weinig tot niets.

Ik ben wel benieuwd wat de wachttijd is die andere lezers zo de afgelopen weken en maanden hebben ervaren. Zo kunnen we zien welke trends zich afspelen. Dus als lezers dat hieronder willen delen, graag! Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Rob V.

16 reacties op “Schengenvisum vraag: Wacht ruim 4 weken op de beslissing visum voor Nederland”

  1. Jacob zegt op

    Ik heb ook 4 weken gewacht en ondanks dat we om 10.20 uur een afspraak hadden, waren we pas om 12.30 klaar. Wachten, wachten, wachten (en wij niet de enigen!). Visum werd overigens afgewezen i.v.m. “geen sociale binding met Thailand’ (een trend die door meerderen hier is geconstateerd!).

  2. jan Willem stolk zegt op

    Beste Rob wij binnen 2 weken gr jw stolk

  3. Werner zegt op

    Mijn Thaise vriendin had op 19 april jl haar afspraak bij VFS in Bangkok.
    Binnen een week had zij haar paspoort inclusief visum terug, thuis in Kanchanaburi, gebracht door de courier service.
    Misschien ten overvloede: het visum is voorzien van een stempel met als opschrift: Embassy of the kingdom of the Netherlands Bangkok.
    Groetjes werner

  4. Ton zegt op

    Eind februari aangevraagd en met een paar dagen ontving mijn vriend zijn paspoort met visum terug. Ik moet daarbij wel opmerken dat uit het dossier duidelijk bleek dat hij het visum dat hij 2 jaar eerder had gekregen niet heeft kunnen gebruiken omdat toen plotseling de corona pandemie roet in het eten gooide.

  5. TheoB zegt op

    Op woensdag 18-05-2022 om 10:10u een afspraak bij VFS.
    De aanvragers worden in groepen het kantoor binnengelaten.
    Voordat mijn vriendin de aanvraag ingeleverd en het kantoor weer verlaten had was het middag.

    Op woensdag 01-06-2022 om 10:49u kreeg zij een e-mail dat het paspoort opgehaald kon worden. En 8 minuten later een e-mail dat het paspoort (zoals afgesproken) per EMS wordt verstuurd.
    Voordat de Thaise aanvragen gecentraliseerd in Nederland werden behandeld duurde het normaal gesproken minder dan een week voor het paspoort weer opgehaald/teruggestuurd kon worden.

    De volgende dag was de postzending volgens Track&Trace om 12:39u vanuit het districtspostkantoor onderweg om afgeleverd te worden, maar het nam enige telefoontjes naar het postkantoor vóór de zending alsnog om 18:00u afgeleverd werd.

    Deze (vierde) visumaanvraag C werd voor het eerst gehonoreerd met een multiple entry voor één jaar. (Paspoort is nog 2 jaar geldig.)
    Dat ik in mijn uitnodigingsbrief meldde dat deze aanvraag met precies dezelfde soort documentatie werd gedaan als de vorige 2 goedgekeurde aanvragen heeft misschien een afwijzing voorkomen.

    • Rob V. zegt op

      Theo en anderen die hier hun ervaringen hier delen: thanks, daar hebben we allemaal ons voordeel. Geeft een indruk van hoe de zaken nu zo’n beetje lopen.

  6. Jean-pierre zegt op

    Mijn vriendin was 20 april langs geweest voor een visum aanvraag. Vandaag exact 2 weken geleden en ook nog geen antwoord…

    • Peter zegt op

      20 april , 2 weken geleden ???
      hier klopt iets niet , zal denk ik 20 mei moeten zijn ?

      • Jean-pierre zegt op

        Ja klopt 20 mei, ben nog steeds furious, dat ze daarvoor al 4 weken moest wachten om enkel naar de afspraak van 20 mei kon gaan. Dat duurde dus ook al heel lang.

        • Rob V. zegt op

          Als ze 4 weken moest wachten om bij VFS langs te kunnen San hebben ze (VFS en BuZa) steken laten vallen en zich niet aan de regels gehouden. Men moet in principe binnen 2 weken langs kunnen komen of afspraak, uitgezonderd onvoorzienbare overmacht waar niet op te anticiperen/plannen is. Je zou een klacht of “mail met feedback” waar je netjes laat weten teleurgesteld te zijn in de dienstverlening die niet loopt zoals de regels voorschrijven.

          Zie: https://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ministerie-van-buitenlandse-zaken/contact/interne-klachtbehandeling

          Citaat:
          —-
          (…)

          Wanneer kunt u een klacht indienen?

          Klachten moeten gaan over (het nalaten van) een gedraging van een bestuursorgaan tegenover uzelf of iemand anders. Enkele voorbeelden hiervan zijn:

          u vindt dat u te lang heeft moeten wachten op de behandeling van uw aanvraag;u heeft geen antwoord gekregen op uw brief;u heeft geen of onjuiste informatie gekregen;gedane toezeggingen zijn niet nagekomen;u bent van mening dat u onheus bent bejegend.

          Het is mogelijk dat iemand anders namens u een klacht indient. Hierbij moet het wel duidelijk zijn dat deze persoon namens u spreekt. U zult deze persoon dan ook schriftelijk moeten machtigen. Dit kan door het invullen van het machtigingsformulier. Indien een klacht wordt ingediend door iemand van wie het niet duidelijk is of deze persoon gemachtigd is, kan de klacht niet in behandeling worden genomen.

          Hoe kunt u een klacht indienen?

          U kunt zowel mondeling als schriftelijk een klacht indienen en het is vormvrij.

          Voor het schriftelijk indienen van een klacht kunt u uit de volgende opties kiezen:

          Het invullen van het klachtenformulier. U kunt het formulier verzenden per e-mail naar djz-nr-klachten AT minbuza PUNT nl of per post naar: (..)

          —-

  7. Henk zegt op

    Wij hebben meer dan 8 weken moeten wachten. Uiteindelijk wel gekregen.

  8. GeorgeB zegt op

    Visum aanvraag van dochter (34 jr) van partner voor een vakantie in Nederland is geweigerd. Reden is dat men verwacht dat ze niet terug gaat. Ze is al twee keer eerder in Nederland geweest voor een vakantie en is toen uiteraard terug gegaan. Aanvraag op dezelfde wijze als de vorige twee keer gedaan, nu geweigerd. Dat is toch wel apart en de afwijzing kost ook redelijk veel geld. Onder meer 20% van de vluchtkosten ( er komt 80% retour van vliegmaatschappij), garantiestelling, reis Bangkok etc. Deze afwijzing zet je als garantsteller toch ook in de kou en betekent dat de overheid daar geen vertrouwen in heeft. Ook lijkt het voor de “eenvoudige” Thai, zonder eigen huis, eigen bedrijf, werkzaam op het land etc. niet goed mogelijk om je familie in Nederland te bezoeken. Wat zijn de wegen om dit op te lossen en een thais familielid op bezoek in Nederland te krijgen?

    • Rob V. zegt op

      Het beste is om na een afwijzing tijdig in bezwaar te gaan, eventueel met hulp van een vreemdelingenadvocaat (die doen dat met 2 vingers in de neus). Maar als je een beetje een schrijver bent kun je het ook prima zelf af, vooral als er al eerdere reizen zijn geweest. Als de bewijzen en omstandigheden van toen vergelijkbaar zijn als de situatie nu dan is het van de zotte om het visum af te wijzen. Een brief tikken waarin je schrijft dat de situatie van toen en nu min praktisch ongewijzigd is, nogmaals wijst op het reisdoel en de diverse redenen van terugkeer (binding met familie/werk/…, verplichteningen in thuisland, de goede reishistorie en dan jullie ter degen beseffen dat ieta als overstay absoluut ongewenst en onverstandig zou zijn) plus zoveel mogelijk bewijsstukken die dat onderbouwen, zou afdoende moeten zijn.

      Een goed begin is natuurlijk het halve werk, wie er goed voor gaat zitten, met bijvoorbeeld het PDF Schengendossier bij de hand, zou opzich een degelijke aanvraag moeten kunnen doen. Maar zoals een week of twee geleden al op dit blog voorbij kwam, helaas lijkt BuZa de laatste tijd “moelijker” te zijn/doen dan voorheen. Dar helpt zo 1-2-3 weinig tegen. Je kunt weinig meer doen dan proberen een zo goed mogelijke aanvraag te doen, en bij afwijzing zo goed mogelijk in bezwaar te gaan.

      Ben je te laat om bezwaar te maken dan rest niets anders dan alles opnieuw te doen, met een hele nieuwe aanvraag. BuZa kan die aanvraag echter direct in de prullenbak gooien als ze menen dat er niets veranderd is aan de omstandigheden van de aanvraag/vreemdeling sinds de laatste aanvraag is afgewezen….

      Rest er voor Thaise familie nog de optie op (indien de Thause familie de huwelijkspartner, afhankelijk kind, afhankelijks ouder van een EU burger is, een visum voor EU/EEA familielid te doen bij een andere EU ambassade dan de eigen ambasade. Dat visum is dan gratis en kan eigenlijk niet afgewezen worden. Details daarover ook in het Schengendossier.

  9. Johan Heeren zegt op

    Mijn Thaise vriendin kreeg na 14 dagen haar visa via de post thuisgestuurt
    Dit voor een verblijf voor 90 dagen in NL

  10. Rob V. zegt op

    Voor de liefhebber hier de deadlines waaraan BuZa zich te houden heeft. Deze staan ook als bijlage in het Schengendossier voor wie zich niet door de een af andere medewerker met een onvolledig/onjuist antwoord wil laten afschepen. Ben je als burger een minuut te laat dan krijg je de deksel op de neus, maar ambtenaren willen de deadlines die voor hen gelden wel eens wat ruimer nemen….:

    Over hoe lang de behandeling mag duren nadat VFS de papieren heeft aangenomen:

    Artikel 23
    Beslissing over de aanvraag

    1. Op aanvragen die overeenkomstig artikel 19 ontvankelijk zijn, wordt beslist binnen VIJFTIEN KALENDERDAGEN na de datum van indiening.
    2. Deze termijn kan in individuele gevallen worden verlengd tot ten hoogste 45 kalenderdagen, met name wanneer nader onderzoek van de aanvraag noodzakelijk is.
    2 bis. In gemotiveerde spoedeisende gevallen wordt onverwijld over aanvragen beslist
    (….)

    (Nader onderzoek = BuZa komt er niet uit en heeft meer papieren/stukken nodig en de IND gaat er naar kijken)

    ——-

    En over het wachten om bij VFS langs te kunnen:

    —-

    Artikel 9
    Praktische voorschriften voor het indienen van een aanvraag

    1. Aanvragen worden ten hoogste zes maanden — en voor zeevarenden in de uitvoering van hun taken ten hoogste negen maanden — en, in de regel, ten minste 15 kalenderdagen vóór het begin van het voorgenomen bezoek ingediend. In gemotiveerde spoedeisende gevallen kunnen het consulaat of de centrale autoriteiten aanvragers toestaan hun aanvraag later dan 15 kalenderdagen vóór het begin van het voorgenomen bezoek in te dienen.

    2. Van aanvragers kan worden verlangd dat zij een afspraak maken voor het indienen van een aanvraag. De wachttijd tot de afspraak bedraagt in de regel ten hoogste twee weken, te rekenen van de datum waarop om de afspraak is verzocht

    (…)

    In de regel = eigenlijk altijd behalve bij overmacht, zaken die niet te voorzien en in te plannen waren. Vakantiedrukte is GEEN geldige reden om iemand langer dan twee weken op een afspraak te laten wachten, want vakantiedrukte is in te plannen (is te voorzien).

    • TheoB zegt op

      Ja Rob, goed dat je mij aan de afspraakwachttijd herinnerd. Dat was ik nog vergeten te melden.
      Toen ik op 22-04 bij VFS een afspraak/tijdslot ging boeken in de verwachting dat er één à twee weken later ruimte zou zijn werd ik onaangenaam verrast, omdat de eerst beschikbare tijdslot op 25-05 was. Daar had ik even geen rekening mee gehouden, wat tot gevolg zou hebben dat de garantstellingsverklaring verlopen zou zijn bij het indienen van de visumaanvraag en de aanvraag dus afgewezen zou worden.
      Ik ben niet bij de pakken gaan neerzitten, maar heb de volgende dagen intensief gekeken of er misschien eerdere tijdslots vrijkwamen en dat was gelukkig het geval. Zodoende kon ik het geboekte tijdslot van 25-05 uiteindelijk omboeken naar een week eerder, zodat de verklaring nog geldig was.
      Nog steeds 12 dagen later dan de regels stellen.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website