Beste redactie,

Hierbij neem ik de vrijheid om een vraag te stellen i.v.m. het aanvragen van een Visum in de NL ambassade. Wij hebben een formulier voor garantstelling reeds achtergelaten bij de visiumaanvrager in Thailand in februari jl.

Dit formulier is gelegaliseerd door de gemeente hier in NL in januari 2015. Is dit formulier beperkt geldig en zo ja, hoe lang?

Verder nog een vraag over formulieren die we nog na moeten sturen (bijvoorbeeld loonstrookje). Is het een probleem als je deze in kleur inscant, via e-mail doorstuurt naar de visumaanvrager en dat deze ze in kleur uitprint?

Alvast bedankt voor uw reactie.

Met vriendelijke groet,

Twan


Beste Twan,

Legalisaties zijn 6 maanden geldig, een ondertekend garant en/of logiesformulier kun je dan ook gebruiken tot 6 maanden na legalisatie. Kom je wat krap uit met de tijd dan zou je contact op kunnen nemen met de ambassade want ik heb niet de indruk dat men in de praktijk valt over een ietsjes oudere legalisatie.

In zijn algemeenheid geldt: De geldigheid van een documenten is doorgaans 6 maanden sinds afgifte van het document of 6 maanden sinds legalisatie. Of de afgifte datum of legalisatie datum leidend is zal liggen aan het document, zo wordt een geboorteakte meestal maar eenmaal afgegeven, in dat geval kijkt men naar de legalisatie datum. Een verversbaar uittreksel met inhoud die kan verouderen (zoals een garantstelling of huwelijksestaat) zal redelijk vers moeten zijn en dus niet langer dan 6 maanden geleden afgegeven. In de praktijk wil men hier nogal eens flexibeler mee omgaan dus vandaar de tip de betrokken instantie te benaderen als je documenten verouderd dreigen te raken.

Een duidelijke kopie van de bewijsstukken zou moeten volstaan, al was het ook alleen al omdat veel van dit alles niet of heel lastig een tweede maal wordt afgegeven en originelen meenemen dus risico’s heeft. Heeft iemand originelen bewijsstukken (loonstrookjes e.d.) bij de hand dan kun je die meenemen en achter de hand houden voor de (niet aannemelijke) kans dat men deze zou willen zien.

Mijn raad zou dan ook zijn: neem -mits niet te omslachtig- en zover mogelijk de originele mee en hou deze achter de hand mocht men deze willen bekijken. Originele loonstrookjes of arbeidscontract vanuit Nederland opsturen opsturen zou ik niet doen. Lever bij de aanvraag aan het loket goede kopieën in van de bewijsstukken en voeg voor Thaise stukken daar een (onofficiële) Nederlandse of Engelse vertaling bij daar men op de back office (RSO) het Thais niet vaardig is.

Succes!

Rob V.

Er zijn geen reacties mogelijk.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website