De State Railway of Thailand gaat de haalbaarheid van vier hogesnelheidslijnen bestuderen: van Bangkok naar Chiang Mai in het noorden, Rayong in het oosten, Khon Kaen in het noordoosten en Hua Hin in het zuiden.

De studie kost circa 50 miljoen baht per route. Vice-minister Chatt Kulkiloke (Transport) verwacht dat de contracten voor de aanleg over 4 jaar kunnen worden getekend.

Volgens dit bericht zou de vorige regering de trein over een spoorbreedte van 1 meter hebben willen laten rijden; dat wordt nu 1,435 meter. De wijziging van de spoorbreedte zou een suggestie van voormalig premier Thaksin zijn, die het verstandig vond het spoor dezelfde breedte te geven als die in de buurlanden. Maar in het bericht ‘Hogesnelheidslijnen gewild bij bedrijfsleven’ van 3 december 2010 is al sprake van 1,435 meter.

Het lokale spoorvervoer blijft de bestaande rails gebruiken, maar de aankoop van locomotieven en rijtuigen wordt tot een minimum beperkt.

De lijn naar Khon Kaen komt als eerste aan de beurt. Een haalbaarheidsstudie naar de route tot Nakhon Ratchasima is al gedaan; die moet nu uitgebreid worden tot Khon Kaen. Volgens de minister kan Khon Kaen een belangrijk transitpunt worden voor producten als rijst, suiker en suikerriet.

www.dickvanderlugt.nl

17 reacties op “Studie naar 4 hogesnelheidslijnen in Thailand”

  1. Hans Bos (redactie) zegt op

    Rijst, suikerriet en suiker vervoeren met een hogesnelheidstrein? Volgens mij is het enkele Thai in de bol geslagen. Na de haalbaarheidsstudie horen we vermoedelijk niets meer van de plannen…

  2. Thailandganger zegt op

    Kan me niet snel genoeg gaan die aanleg. binnen anderhalf uur in Korat staan? Geweldig!!!

    • Hans Bos (redactie) zegt op

      Reken je niet rijk! Waar wil je opstappen? Op Suvarnabhumi komt nog niet eens de gewone trein. En als je van de luchthaven eerst naar het station Hualampong in de binnenstad van Bangkok moet, ben je sneller in Korat met de bus.

      • Thailandganger zegt op

        Nou ik reken me wel rijk….. als de hele familie met bus daar staat te wachten en die op de terugweg bij elke paal moet stoppen om inkopen te doen of te eten ……

        of dat ik even de taxi kan pakken naar het station… kassa !!! tel uit uw winst

        • Hans Bos (redactie) zegt op

          Ik had geen rekening gehouden met jouw omvangrijke familie en hun even omvangrijke eetgewoonten. Ze komen je straks met de hogesnelheidstrein halen. En weet je wie mag afrekenen?

          • Thailandganger zegt op

            hahaha … ik denk/hoop niet dat dat gaat gebeuren. 🙂 lol

  3. Cees-Holland zegt op

    Geinig bedoelt:
    Als de spoorweg overgangen net zo bediend gaan worden als men nu doet in Hua Hin, dan hoop ik dat er een goed waarschuwingssysteem komt voor de spoorwachter.
    Met een beetje pech is de trein al voorbij voordat het hek op de rijbaan is geschoven.

  4. Maarten zegt op

    Goed initiatief toch? Lijkt mij een heel wat nuttigere investering van overheidsgeld dan tablets voor studenten. Goed voor de economie en het gemak van de vele mensen die van en naar Bangkok reizen. Als ze nu maar niet van die veel te grote stations aanleggen, zoals bijvoorbeeld het airport link station Makkasan. Zonde van het geld. Ik moet wel zeggen dat 50 miljoen baht per lijn mij wat aan de lage kant klinkt. Rekenfoutje van khun Chatt? Als de Thai het daarvoor kunnen, had Nederland ze moeten vragen om de Betuwelijn aan te leggen.

  5. dick van der lugt zegt op

    Voor de belangstellenden. Alle berichten van de afgelopen 2 jaar over de spoorwegen in Thailand op http://www.dickvanderlugt.nl/?page_id=11718

  6. Massart Sven zegt op

    Ik heb zelf 30 jaar voor de spoorweg gewerkt in Belgie dus denk ik er wel iets van te kennen.De 50 MB zijn zoals geschreven op de blog voor de studie d.w.z. voor landmeters e.d. die alle mogelijke trajecten moeten bestuderen op hun haalbaarheid .De werkelijke prijs voor de aanleg van een h.s.t. lijn zullen inderdaad zeer veel hoger liggen dan 50MB.Naar gelang de lengte vande lijn zal het kosten plaatje 10 tot 20 hoger liggen indien niet meer

  7. ruud zegt op

    De regering laat weer een kans liggen. Vorig jaar lagen er plannen om een treinnet aan te leggen van China naar Maleisie. China zou een groot deel betalen.
    Denk eens aan de mogelijkheden dat voor Thailand en de Isaan zou geven. De havens in bangkok zouden sterk groeien. Handel van China naar Thailand en ongekeerd zou een enorne inpuls krijgen. Er zouden betere en goedkopere mogelijkheden zijn om te investeren in de Isaan door een spoorlijn. Nongkhai en UdonThani zouden rijk kunnen worden aan de transito handel evenals Bangkok. .
    En belangrijk veel mensen in de Isaan zouden werk vinden dichter bij huis.
    Nu zal het Vietman zijn die de verdiensten hiervan zal krijgen. En Thailand zal nog meer schitterende 4 en 6 baans wegen krijgen met een verkeersdichtheid die ook voldoende zou hebben aan een 2 baans weg.

  8. cor verhoef zegt op

    De vijftig miljoen baht waarover gerept wordt betreft de kosten van de haalbaarheidsstudie per spoorlijn, niet de kosten ervan, die lopen wellicht in de miljarden baht.
    Goederenvervoer per hogesnelheidslijn? Ik kan me vergissen, maar volgens mij is er geen land ter wereld waar goederen per hogesnelheidslijn vervoerd worden
    Passagiersvervoer per HSL maakt naar mijn idee geen einkele kans. Ten eerste is er de concurentie van low budget airlines, die je vaak voor een prikje naar de stad vervoeren die ook tot de bestemmingen behoren van een eventuele HSL Daarnaast is de gemiddelde Thai met een auto met geen olifant uit zijn auto te trekken.
    Ik denk met Hans Bos dat de haalbaarheidsplannen het laatste is dat we zullen horen over een Thaise HSL. Gelukkig maar! Ik ga volgende maand vakantie vieren in de Isan en Laos, met de “kadoeng-kadoeng-schommel-debommel” Driewerf hoera voor de SRT!!

    • ruud zegt op

      Kadoeng-kadoeng is leuk. Mooie en afwisselde omgeving waar je door trekt. Heb het zelf 3x gedaan van Bangkok naar Nongkhai. Maar 12 tot 14 uur is wel erg lang en vreet aan je. Vooral als je met een thaise gaat die niet in de slaapcoupes wil. Als je vooraf een planning maakt kan je met AirAsia voor hetzelfde geld naar UdonThani. Ook NokAir heeft soms aanbiedingen, maar die moet je op internet vinden, want die staan niet in de Bangkokpost.
      Maar HSL is wel een stap te ver voor Thailand. Past niet in de wijze van (verkeers)leven van de thai. Overal eigen onbeschermde oversteekplaatsen. Een HSL zou de thaise bevolking snel kleiner maken vanwege de velen ongelukken.
      Maar een normale betere treinverbinding is wel een noodzaak, maar zonder speciale tarieven want dat betekend hier, dat er geen geld is voor onderhoud of vernieuwing.

      • cor verhoef zegt op

        @Ruud,
        Mijn Thaise vrouw vindt mijn fascinatie voor Thaise langeafstandtreinen ook enigszins morbide, maar gaat toch wel met plezier mee op de trein. Ik haat vliegtuigen en een reservering niet ver van de restauratiewagon, maakt voor mijn vrouw een hoop goed.
        Ik denk dat de HSL in Thailand voor een hoop mensen met een strijkstok een manier is om het derde buitenhuis te financieren. What else is new?;-)

  9. steven zegt op

    een spoorwegbreedte van 1 meter voor een HSL?
    En dan een minister die het wil veranderen naar 1.435 m. Dit is niet moeilijk want dit is de standaard die ze nu ook voor hun klassieke net gebruiken.
    Daar hoef je geen einstein voor te zijn want de HSL en klassieke net in de benelux rijdt ook over 1.435 m en in de meeste landen.

    ik werk zelf ook voor de spoorwegen in belgie.
    Het probleem, voor thaise normen, zal de veiligheid, zijn van zulke HS lijnen
    de tollerantie’s voor snelheden boven 160 km/u zijn een pak hoger dan voor een klassieke lijn.
    Wij worden vanaf dag 1 bij de aanwerving gedrild in veiligheid. Een verplichte maandelijkse veiligheidsconferentie. examens voor veiligheidsbediende, etc..
    elke fout die we maken tegen veiligheid wordt dan ook zwaar bestraft. Daarom dat we te kampen hebben met vele vertragingen wat ons ook weer niet in dank wordt afgenomen.
    Maar de reiziger voelt zich wel veilig als hij tegen 300 km/h door het landschap scheurt.

    ook de meetapparatuur, kosten voor onderhoud, beveiliging zijn een stuk duurder.
    Dit wordt onmogelijk in thailand. Een skytrain met een traject van een paar kilometer kan je niet vergelijken met een HSL van duizenden km’s.
    Hiet hebben ze de knowhow en het personeel niet voor of ze moeten masaal buitenlanders gaan aantrekken. (waar ze tot nu toe ook altijd op gerekend hebben)

    Ik moet hier de Thaise werkattidude en way of life niet meer gaan uitleggen. Maar ik weet wel dat ik met een klein hartje in een HSL trein in thailand zou stappen. Ik moet er niet aan denken dat je in de isaan tegen 300km/h moet hopen dat die overwegwachter nuchter is of uberhaut al op zijn werk aanwezig is.
    Je kan toch niet aan elke overweg een westerse ingenieur gaan zetten ?

  10. Ronny zegt op

    Niet elke Thai is altijd dronken en velen doen hun werk heel correct en wat betrefd de werkattidude gaat het hier wat sneller dan in Nederland of België hier duurt het geen jaren om goedkeuringen te krijgen voor van alles en nog wat ….en zie de skytrain in Bangkok werkt prima toch ..of staan daar ook westerse ingenieurs .
    Bij ons in Europa staken ze al omdat er geruchten zijn betreft het en of het ander ….of er zou maar geen wc papier meer zijn in het toilet ..ja staken natuurlijk ahwel dat is de werkattidude van bij ons in Europa .
    En als ik kijk naar wat men hier bouwt in Pattaya dan alle respect hoor in België zie ik zo een gebouwen nog niet opgetrokken .
    En de Thais drinken graag en maken plezier samen ja dat is waar …dat herinner ik me ook uit mijn jeugd dat was in mijn dorp ook zo in de straten kwamen de mensen s’avonds buiten zitten en speelden met de kaarten en dronken ook menig glas samen en de volgende dag naar het werk met een houten kop maar spijtig genoeg alles verandert ….de welstand zeker.
    Eigenlijk komen velen toch naar hier voor de easy way of life ??
    Ik lees hier dikwijls dat men altijd commentaar geeft op de Thais en eigenlijk vraag ik mij af waarom sommigen hier dan blijven ?
    Je moet zelf eens werken in die extreme warme temperaturen ik zou ook zo snel niet kunnen werken als in mijn eigen land en men mag niet vergeten dat niet iedereen hier de kans krijgt om lang naar school te gaan .
    Maar ja ik dwaal af sorry hoor …..niettemin ik hoop dat de verbinding Bangkok – Pattaya in 2015 af is want dan komt er ook een misschien een einde aan de vele corruptie onder de taxi drivers die de toeristen aan de luchthaven staan op te wachten .
    Ikzelf zou van Pattaya liever met een skytrain gaan naar Khong Kaen dan s’nachts met de bus want die mannen moeten hun wakker houden met Lipo- of M150 energie drankjes om toch maar niet in slaap te vallen want die rijden dag en nachtschiften

    • Tookie zegt op

      De skytrain heeft geen spoorwegovergangen en is aangelegd door buitenlandse ingenieurs. De treinstellen zijn van Siemens vandaar dat ze zo perfect zijn.

      Corrupte taxi’s op het vliegveld? Als je die 50 baht betaalt bij de officiele taxi-plaats gaat het altijd met de meter en is de taxi geregistreerd die jou gaat vervoeren.

      Bij de departure afdeling staan nog wel van die schreeuwende chauffeurs maar die worden om de 5 minuten weggejaagd waarna ze gelijk weer terugkomen om daar te gaan staan.

      Ik rijd dagelijks langs een nieuwe skytrain lijn in aanbouw en zie hem groeien. Het werk gaat dag en nacht door, alle dagen van de week. Ik begrijp alleen niet hoe ze al die enorme stukken beton aan elkaar kunnen verbinden op die hoogte. De nieuwe lijnen krijgen geen aansluiting op het bestaande skytrain netwerk, je schijnt dan met de metro naar het andere netwerk te moeten reizen wat mij niet zo handig lijkt.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website