Wil je goedkoop door Thailand reizen, dan kan je de trein overwegen. De treinen zijn over het algemeen netjes en veilig.

De trein in Thailand (State Railways of Thailand, kortweg SRT) is daarentegen niet bepaald het snelste vervoermiddel. De aankomsttijden op de dienstregeling moet je zien als verwachte aankomsttijd. Vooral op de langere afstanden zijn het geen garanties. De nachttreinen in Thailand komen gemiddeld drie uur later aan dan staat vermeld. Moet je ergens op tijd zijn? Dan kun je beter per bus of per vliegtuig reizen. Deze zijn betrouwbaarder als het op aankomsttijden aankomt. Toch biedt het reizen met de trein in Thailand ook tal van voordelen. Zo kun je gebruikmaken van een nachttrein. Een uitstekende manier om geld te besparen op de kosten van een accommodatie.

Stoel en bed

De rijtuigen en stoelen zijn allemaal duidelijk genummerd. Het spoorwegpersoneel helpt je graag met het vinden van je plaats. Later op de avond komt er een medewerker van de Thaise spoorwegen langs om de stoelen om te bouwen in slaapplaatsen. De bedden worden opgemaakt met schone lakens, dekens en kussens. De bovenste bedden worden naar beneden getrokken. Ze zijn toegankelijk via een veilige metalen ladder. Er zijn leeslampjes bij de bovenste en onderste bedden. Mijn ervaring is dat deze het niet altijd doen. Je kunt het beste een eigen leeslampje of zaklamp meenemen.

Tip: kies voor het onderste bed. Deze bedden zijn duurder, maar hebben een aantal voordelen. Ze zijn iets breder en hebben meer hoofdruimte. Ook hebben ze een raam met een gordijn.

Alle bedden (boven en onder) hebben een gordijn voor jouw privacy. De meeste nachttreinen hebben ook eersteklas privéslaapplaatsen voor twee personen. Deze kun je van binnenuit op slot doen. Reis je alleen en wil je een eersteklas coupe voor jezelf reserveren? Dan betaal je voor beide plaatsen in de coupe. Wanneer je met kinderen reist kun je het beste de 1e klasse coupe nemen. Twee coupes worden gescheiden door een soort tussendeur die open kan. In dat geval heb je 1 coupe met vier slaapplaatsen. Het nadeel van een eerste klasse coupe is dat je evenwijdig ligt aan de spoorbielzen. Dat betekent veel trillen en schudden. Het ligt een stuk minder comfortabel dan de tweede klasse waar je in dezelfde richting ligt als de rails.

Nachttrein (Amnat Phutthamrong / Shutterstock.com)

Bagageruimte

Je kunt je bagage opbergen op metalen rekken bij je zit/slaapplaats. Als ik met een nachttrein reis, dan houd ik mijn kostbare spullen altijd bij me. Ik draag ze dan op mijn lichaam. Of ik stop ze in een kleine tas die ik, als ik ga slapen, in mijn bed neerleg.

De meeste nachttreinen zijn voorzien van airconditioning. Er zijn ook een aantal coupes met ventilatoren of ramen. Je kunt de ramen openen door ze naar beneden of omhoog te schuiven. Ik heb in beide type coupes gereisd. Zelf heb ik de voorkeur voor een coupe met ventilatoren omdat dan de ramen open kunnen, dat is leuk als af en toe wat wilt zien.

Treinen met slaapcoupés

Coupes met een slaapgedeelte zijn alleen beschikbaar in nachttreinen die lange afstanden afleggen. Voor buitenlandse bezoekers zijn er twee populaire lange afstanden. De eerste is de noordelijke dienstregeling tussen Bangkok en Chiang Mai. De tweede is de zuidelijke dienstregeling tussen Bangkok en Chumphon of Surat Thani. Vanaf de laatste kun je de veerboot naar de eilanden Koh Tao, Koh Pha Ngan en Koh Samui nemen. Je kunt er ook de bus nemen naar diverse andere bestemmingen in Thailand. Zo kun je via het nationaal park Khao Sok naar de Andamanse kust van Thailand reizen.

Nachttrein (moxumbic / Shutterstock.com)

Prijzen nachttrein

De prijzen hangen af van het type trein en de reistijd. Laten we een trein die van Chiang Mai naar Bangkok reist als voorbeeld nemen. Een aantal jaren geleden betaalde ik ongeveer 880 Bath voor het onderste bed. Voor het bovenste bed betaal je 790 Bath. De prijs is gebaseerd op een overnachting in een tweedeklascoupé met airconditioning. Voor het onderste bed in een eersteklascoupé betaal je ongeveer 1900 Bath. Voor het bovenste bed is dat 900 Bath.

Voorzieningen

Nachttreinen hebben meestal ook een coupe met een restaurant. Je kunt desgewenst in je eigen coupe eten. Er wordt dan een tafeltje uitgeklapt. Je krijgt een Thaise en Engelse menukaart om een maaltijd uit te kiezen. Aan het begin van je reis lopen er veel Thaise verkopers rond, die eten en drinken verkopen. Zowel op ieder station als in de treincoupes. Je zult dus zeker geen honger of dorst lijden. Het sanitair in de tweedeklascoupé is niet altijd geweldig. Het ruikt er niet altijd even fris. Toch lijkt het de laatste jaren in een aantal treinen wel beter te worden. Er is meestal een Thais hurktoilet aan het einde van elke coupe. Tegenover het hurktoilet vind je tevens een westers toilet. Als je een overnachting in een eersteklascoupé reserveert krijg je toegang tot privésanitair. Je hebt dan je eigen toilet en wastafel.

Reserveren

Een treinkaartje kun je het beste vooraf reserveren. Heb je niet gereserveerd? Dan kun je bij aankomst op het station meestal nog wel diezelfde dag vertrekken. Je hebt dan wellicht niet de trein die je graag wilde nemen. Ook kun je misschien niet meer de plaats kiezen die je graag wilt. Ben je al in Thailand? Dan wil ik je adviseren om ten minste 48 uur voor vertrek te reserveren. Je kunt dit doen bij de treinstations. Je kunt ook reserveren bij de vele reisbureaus in Thailand. Je betaalt dan wel reserveringskosten bovenop je treinkaartje. In Thailand kun je een treinkaartje ook online kopen.

In het toeristische hoogseizoen (november tot februari) zijn de nachttreinen veel drukker. Vooral voor de Norhern Line (Bangkok – Chiang Mai) en de Southern Line (Bangkok naar Chumphon/Surat Thani/Trang/Hat Yai). De feestdagen en festivals zorgen er ook voor dat het een stuk drukker is. Het is vooral erg hectisch tijdens de Songkran-periode in april. Dit geldt ook voor de Nieuwjaarsvakantie eind december. Wil je in die periode met de trein reizen dan moet je ruim van te voren je treinticket reserveren of kopen.

Video: Nachtrein in Thailand

De onderstaande video geeft een goed beeld van wat je van jouw slaapplaats kunt verwachten.


» Laat een reactie achter


21 reacties op “Nachttrein in Thailand: Goedkoop maar traag”

  1. Cornelis zegt op

    Goed om dit te lezen; ik was net aan het zoeken naar informatie over treinreizen in Thailand. Was daarbij ook op de website van de Thaise spoorwegen gestuit, die helaas maar gedeeltelijk in het Engels te lezen is: http://www.railway.co.th/home/Default.asp?lenguage=Eng

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
  2. Fransamsterdam zegt op

    Als je geen haast hebt, maar wel een beetje fantasie, voel je je voor een paar tientjes net zo rijk als iemand die een intercontinentale vlucht maakt in de first class van een gerenommeerde luchtvaartmaatschappij.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +18 (obv 18 stemmen)
  3. folkert zegt op

    Vliegtuig en bus zijn eerder op hun eind bestemming, nacht trein daar in tegen is trager en stinkt bovendien als je boven in slaapt, doch in het restauratie gedeelte kan het super gezellig wezen maar die stopt al tussen 22 en 23 uur..

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +13 (obv 13 stemmen)
  4. RonnyLadPhrao zegt op

    Zondermeer een goed en informatief artikel, waar mensen die niet vertrouwd zijn met het treinreizen in Thailand wel wat aan zullen hebben.
    Wij reizen meestal met de trein als het wat langere trajecten betreft. Je heb toch wat meer bewegingsvrijheid dan in een bus, en ook het rusten (slapen zou ik het niet echt noemen) valt best mee.
    Ik kies steeds voor een benedenslaapplaats. Het is er inderdaad een pak koeler wanneer de trein rijdt. Op de ventilators die in de trein hangen zou ik niet teveel rekenen, want de gordijnen belemmeren meestal een goede luchtcirculatie. Het kan dan echt drukkend zijn achter de gordijnen op de bovenslaapplaatsen. Doe je gordijnen open dan krijg je de volle laag van die ventilator op je gericht. Ook mensen die wat breder of langer zijn zou ik een bovenslaapplaats afraden.
    Het restaurant bezoeken is eigenlijk een attractie maar waarom laat ik je liever zelf ontdekken.
    Ik zou aanraden om te reserveren van zodra je de reisdatum weet of de mogelijkheid van reserveren hebt , want de benedenslaapplaatsen zijn snel weg. Meestal kan dit van 3 maand vooraf. Zeker is dit aan te raden in de drukke perioden die genoemd zijn in het artikel.
    Zoals in het artikel reeds geschreven, zou ik de aankomsttijden alleen als referentie gebruiken om uit te rekenen hoeveel de trein te laat aankomt, want dat is de enige zekerheid die zeker is. Toch een goede reis gewenst want het valt al bij al wel mee

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +7 (obv 7 stemmen)
  5. Hans zegt op

    Ter aanvulling: Bij ons kon in de 2e klasse de airco niet uit. Daardoor was het gewoon koud in de coupe. Het ontbijt was naar onze maatstaven ronduit slecht. Je kunt beter van te voren zelf wat kopen op het station. Wij reisden van Bangkok naar Chiang Mai. Echter ik kan het iedereen aanraden: gewoon erg leuk. Om de reistijd moet je je gewoon niet druk maken. Je bent op vakantie nietwaar.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +4 (obv 4 stemmen)
  6. john zegt op

    Ik heb de nachttrein genomen van bangkok naar Chiang Mai met de 1ste klas. 3 Uur vertraging, maar dat vond ik helemaal niet erg, naar buiten kijken en genieten!

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +11 (obv 11 stemmen)
    • petra zegt op

      Een paar jaar geleden ook gedaan. Echt een aanrader !! Wij zaten in de laatste slaapwagon en het laatste stuk werd de deur opengezet zodat we op het trappetje aan het einde vd trein zaten. Prachtige natuur s’morgens vroeg , af en toe stilstaan om een andere trein te laten passeren. Ontbijtje met warm ei en warme thee , nks mis mee. Vriendelijk personeel. Nogmaals , een aanrader !!!

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +4 (obv 4 stemmen)
  7. Peter zegt op

    Het is inderdaad de moeite waard om de dag- en de nachttrein te nemen.
    Overdag is er veel te zien en vooral als je in het noorden komt is er een heel ander landschap.
    De nachttrein is ook erg leuk als je uit Bangkok is het het eerste gedeelte nog licht.
    Het eten is ook goed, wij hebben beide keren 2e klas gereisd het waren beide leuke en gezellige reizen.
    Echt een aanrader

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +4 (obv 4 stemmen)
  8. thuanthong zegt op

    leuk leuk!
    Ik ben in april voor de eerste keer een week naar udon thani gegaan en dit vanuit bkk met de nachttrein, wat was dit een hele ervaring seg!
    Deze keer in april doe ik het terug zo, maar dan naar chiang mai en ubon, zalig toch 🙂
    Phuket word met de bus, voor Ij enkel de vlieger nog als ik van en naar het koude belgie trug moet 🙂

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  9. Sjaak S zegt op

    Ik ben het er mee eens dat reizen met de trein in Thailand een leuke manier van transport is. Wij zijn vorig jaar naar Butterworth gereden vanuit Hua Hin. Op de heenweg konden we alleen nog maar een bovenbed krijgen, maar op de terugweg hadden we een bed beneden. Dat was zo breed, dat we met zijn tweeën in het bed konden liggen. De airconditioning is inderdaad een beetje te koud en zo kon je elkaar warm houden.
    Het eten op de heenweg – ik geloof het was het ontbijt, was wel lekker, maar ik herinner me dat ik het avondeten van de terugweg niet zo erg smakelijk vond.
    Op weg naar Maleisië moet je bij Padang Besar door de pascontrole. Je kunt je koffer in de trein laten, alleen handbagage meenemen.
    Wij hebben dit gedaan, omdat ik een toeristenvisum nodig had, dat ik weer kon gebruiken om mijn visum O te verkrijgen. En ook een paar dagen in Penang was een leuk uitstapje.
    Verder hoef ik niks toe te voegen….
    Ik zou zeggen: doe het gewoon eens.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  10. Rik Chaudron zegt op

    Over het reizen per nachttrein in Thailand mijn ervaring. Het reizen per trein is neit snel maar is wel aan te bevelen boven het reizen per bus. Op trajekt Chang May Bkk viseversa maakt de tijd niet veel verschil zij dat de trein vaak veel meer ver traging heeft ( tot wel 4 uur ) maarwel veel meer comfort geeft. Het is echter wel zo dat je dan aankomt vroeg in de ochtend wat betekent dat voor inchekken in het hotel moet wachten tot in de middag. Na eenreis in de nachttrein ben je echter toch moe en ga je zo snel mogelijknaar je hotel . Wat betekent dat het argument dat je een nacht hotelkosten bespaart niet opgaat. Deze worden als je inchekt om
    9 uur a 10 uur gewoon in rekening gebracht.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +1 (obv 1 stem)
  11. ton donders zegt op

    De nachttrein van Bangkok (Hua Lampong) naar Chiang Mai is dan zeker een uitzondering. Ik heb deze vele malen (ook in tegengestelde richting) genomen en ben nooit meer dan enkele minuten later dan het tijdschema aangekomen. Erg moeilijk is dat niet voor de trein want op vele plaatsen onderweg staat de trein voor een lange tijd still.
    Dat daarmee de reis wat “langzaam” is (een lage gemiddelde snelheid) maakt mij absoluut niets uit, je ligt toch in bed en slapende spaar je nog een hotel of guesthouse uit als je hier voor vakantie of een lange reis bent, waardoor de toch al lage prijs echt belachelijk laag wordt.
    Nu ik al geruime tijd in Chiang Mai woon geldt die besparing natuurlijk niet meer, maar de prijs en de gezellige atmosfeer doet me vaak de trein verkiezen zelfs boven de budget vlucht maatschappijen.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
  12. Ina Kroon zegt op

    Wij gingen met de nachttrein van Chiang Mai naar Bangkok. Wachtend op het station in Chang Mai begon het al heel leuk. De medewerkers van de treinen stelden zich op in het gelid op het perron en werden geinspecteerd door hun baas. Daarna konden wij de trein instappen. Inderdaad het personeel ziet er uit om door een ringetje te halen, ze droegen zelfs witte handschoenen. Helpen je met alles wat nodig is. Wij hadden een boven en beneden slaapplaats die op een later tijdstip op ons verzoek als bed werd opgemaakt met schone lakens, dekens en een kussen. Er kwam ook nog een dame langs om te vragen of we ‘s ochtends ontbijt wilden. Doe dat vooral nooit, het is duur en niet te eten. Het lijkt op brood met ei, maar smaakt eigenlijk nergens naar. Ook geen thee nemen, even smakeloos. Ik slaap overal gemakkelijk, dus ook in de trein, merkte nauwelijks dat we ongeveer 13 keer gestopt hebben en er ergens nog iemand in onze coupe binnenkwam. Alleen de airco was erg koud, maar deze kon gelukkig afgesteld worden op een aangenamere temperatuur.Bijna in Bangkok aangekomen hebben we minstens 3 kwartier moeten wachten, waarop geen idee. Dat gaf ons de mogelijkheid te kijken naar het leven wat zich afspeelt op en rond de rails. Iedereen verplaatst zich op weg naar school of werk over de rails en mensen wonen en werken er in hutjes van allerlei makelij langs de rails. Af en toe stappen ze op zij als er een trein aankomt.
    Als je geen haast hebt zeker met de nachttrein gaan. Ik zag er erg tegenop, want ik dacht dat ik tussen een hele coupe (snurkende) reizigers moest slapen, wat helemaal niet zo was. Het is me heel goed bevallen.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +1 (obv 1 stem)
  13. Antoine zegt op

    Reis met de trein altijd een avontuur. Neem bij voorkeur 3de klas zo zit je direct tussen de Thai. Echt gezellig wens je comfort dan is dit niet aan te raden. Reis je s nachts zorg dan voor toch iets warmere kleding ramen kunnen soms niet sluiten en het koelt dan toch goed af. Zorg zeker niet voor een wit hemd want het is een zwart als je aankomt. En vertraging ??? Laats was ik 30 min. te vroeg

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +1 (obv 1 stem)
  14. Pieter zegt op

    Gebruik dit linkje altijd..
    http://thairailways.com/time-table.intro.html

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  15. Carla zegt op

    Ik heb in nov..2015 2 tickets naar Surat Thani geboekt bij thailandtrainticket.com, voor onze reis in januari 2016, dus 2 maanden van tevoren.De tickets lagen keurig op ons te wachten in het door ons aangegeven hotel in Bangkok.Die service kostte €2,50.Wij kwamen precies op tijd aan in Surat Thani.Ga het nu weer zo doen.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  16. HansNL zegt op

    Niet alleen is er en zal er nieuw materiel in gezet worden op vier routes, maar ook is op het grootste deel van deze routes de spoorhaas vernieuwd, nieuwe zwaardere spoorstaven en dwarsliggers
    .
    Op veel baanvakken is de toegestane snelheid verhoogd naar 120 km/U, de beveiliging aangepast en de dienstregeling versneld.
    Voorwaar, op sommige stukken kan er knap vertraging ingelopen worden.

    De gemiddeld vertraging bij aankomt in Bangkok van treinen uit het Noorden en Noordoosten ligt echt niet op 3-4 uur, maar op 22 minuten.
    En dat is best knap voor enkelspoor baanvakken en diesel bedrijf.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  17. antoine zegt op

    Ik neem altijd de trein Bangkok Nongkhai 650 km vertrek stipt aankomst kan wat uitlopen maar meestal perfect op tijd. Ja ook dit is een nacht trein. Maar wel aan te raden is een beetje warmere kleren toch als je reist tussen de thai en 3de klas. Ramen open ‘tja die kunnen niet gesloten worden. Restaurant heb je niet maar toch komt er iemand regelmatig rond met drinken of iets om te eten. En in korat stapt er eigenlijk een kleine markt op met alles en nog wat om te eten en te drinken. Reizen met de trein is best wel leuk en wie denkt s nachts is er niks te zien…. veel meer dan je denkt. En zeg nu zelf voor amper 270 bath ( denk ik) wil ik best wel op een houten bank zitten tussen de Thai. Dit heeft ook zijn charme. Na de rit van 650 km ben je wel blij dat je eruit bent. En nog met een vriendelijke groet van de mensen die rondom Jou zaten. Belgen en Nederlanders altijd boos als de trein 5 min vertraging heeft. Hier bijna stipt of een kleine vertraging. Als er dan eens een vertraging is om U tegen te zeggen van enkele uren dan is dat maar zo en hoor je niemand klagen. Ik blijf erbij reis met de trein maar als je naar de luchthaven gaat neem dan maar de bus.
    Nog 1 tip na de trein reis in 3de klas kijk eerst voor een lekkere douche want het stof zit overal

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +1 (obv 1 stem)
  18. Roux Jean Marie zegt op

    Ben ook al meerdere keren met de nachttrein van Bangkok naar
    Chiang Mai gegaan, en ook zonder vertraging. Kom ik vroeg in de ochtend aan en mag ik onmiddellijk mijn kamer in (The Empress).

    Reis altijd eerste klasse. Daar mag je normaal in een aparte ruimte roken, bij het personeel.

    Een echte aanrader.

    Ik boek mijn tickets al op voorhand bij Greenwood travel, dan hoef ik mij geen zorgen te maken.

    Groetjes

    Jean Marie

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +1 (obv 1 stem)
  19. ozo zegt op

    Ik heb een maal de nachttrein 1e klasse genomen.Maar vond het veel aangenamer te reizen in de tweede klasse . Gezellig met zijn allen in een coupe is veel gezelliger en echt vakantie gevoel .

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  20. harry zegt op

    hoe zou het kunnen zijn voor iemand van 1.95m om de 1e klasse van bkk of huahin naar krabi te nemen?

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)

Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website