Misschien heeft u wel eens een auto gehuurd in Thailand, bijvoorbeeld voor een rondreis, excursie of dagje weg. Veel Nederlanders ergeren zich dan aan onvoorziene kosten, zoals een verplichte verzekering. Uit recent onderzoek van Sunny Cars blijkt dat liefst 73 procent van de Nederlanders vindt dat autoverhuur in het buitenland transparanter moet zijn.

De meeste mensen huren een personenauto op vakantie, zoals een hatchback, coupé of sedan (79,5%) en 73.6% gebruikt de huurauto tijdens de gehele vakantie. Maar wat zijn de voornaamste doeleinden voor het huren van een auto?

  1. Om op plekken te komen waar je anders niet kunt komen: 62,0%.
  2. Voor excursies en dagjes weg: 26,8%.
  3. Om een rondreis of roadtrip te maken: 25,7%.
  4. Om van de luchthaven naar de accommodatie te komen: 18,3%.

Wat meer dan de helft van de Nederlandse autohuurders erg belangrijk vindt, is dat álle kosten zijn inbegrepen in het huurbedrag, zodat er ter plekke niets meer betaald hoeft te worden (61,6%). Een onbeperkt aantal kilometers kunnen rijden is volgens meer dan de helft van de Nederlanders ook erg fijn (58,1%). Meer dan vier op de tien (45%) zegt een schadeverzekering essentieel te vinden en vindt het belangrijk dat zij geen eigen risico hebben bij schade of diefstal (43,2%). Het zelf kunnen kiezen van de ophaal- en terugbreng locatie van de auto vindt 41,4% van de Nederlanders ook belangrijk.

Het huren van een auto brengt niet alleen gemak, maar soms ook irritaties met zich mee. Dit is de top 3 van grootste irritaties bij het huren van een auto op vakantie:

  1. Extra onvoorziene kosten, zoals een verplichte verzekering.
  2. Een andere auto meekrijgen dan waarvoor is gereserveerd.
  3. Lang in de rij staan, voordat de huurauto opgehaald kan worden

Onverwachte kosten bij een huurauto (voor) in het buitenland, vindt niemand prettig. Maar liefst 73% van de Nederlanders geeft dan ook aan dat autoverhuurders transparanter mogen zijn over de kosten van het huren van een auto in het buitenland. Zes op tien vakantiegangers weet namelijk niet waarvoor men precies verzekerd is. En 57,5% is bang voor bijkomende kosten.

Verzekeringen en schades

De meeste Nederlanders (59,5%) houden niet van verrassingen en nemen daarom een all-inclusive-pakket, waar alle belangrijke verzekeringen bij in zitten. Iets meer dan 21% neemt geen extra verzekeringen en gaat er vanuit dat de standaard verzekeringen voldoende zijn. 13,8% kiest wel voor aanvullende verzekeringen, zoals glasschade, bandenverzekering of afkoop eigen risico.

Ook in het buitenland gebeuren weleens ongelukjes, zoals lakschade (49,4%), blikschade (45%) of bandenschade (29,4%). Zo heeft 41,9% weleens een hogere schade dan 250 euro gehad. Meer dan de helft van de Nederlanders vindt echter dat de afhandeling van schade aan een huurauto goed wordt afgehandeld.

10 reacties op “Autoverhuur in buitenland moet transparanter vinden Nederlanders”

  1. Daniël M. zegt op

    Totnogtoe heb ik nog nooit een auto gehuurd, maar ik overweeg het wel te doen in Thailand.

    Ik ben bang van het gedrag van de andere automobilisten aldaar en ik heb veel ‘omschakelvrees’ (links rechts)…

    Ik sluit mij aan bij de standpunten van de ondervraagde Nederlanders.

    • theoS zegt op

      Daniel M, ‘omschakelvrees’ zoals jij dat noemt, hoef je niet te hebben. Iedereen rijd links en je gaat vanzelf mee. Heb je geen eens erg in.

  2. Geertg zegt op

    Ik heb in juli en augustus auto’s gehuurd in Nederland, maar ook daar krijg je bijkomende kosten. Afkoop eigen risico, extra km, navigatie.

  3. Henk Hauer zegt op

    Heb over de hele wereldautos gehuurd. Maar bijkomemde kosten (verzekeringen/afkoop eigeb risico zijn heel normaal . ook Nedrland

  4. Leo Th. zegt op

    In Amerika en Spanje was er inderdaad vaak sprake van een flinke wachtrij, een halfuur wachten was geen uitzondering. In Thailand bij vrijwel alle grote verhuurbedrijven, Avis, Thailand Rent a Car, Budget en Hertz met regelmaat een auto gehuurd (en soms ook wel bij een lokale verhuurder) en daar geen enkel probleem meegemaakt. Eenmaal was er schade ontstaan door het klappen van een achterband en tweemaal was er sprake van lichte lakschade. Had in alle gevallen het eigen risico afgekocht en zonder kosten kon ik de wagen probleemloos inleveren. Bij een lokale verhuurder was afkoop van het eigen risico een keer niet mogelijk en toevallig reed ik toen met de huurauto tegen een hoge trottoirband. De schade was duidelijk zichtbaar en bij het inleveren werd er toen het in mijn ogen redelijke bedrag van 4000 of 5000 Bath ingehouden op mijn borg. Op het vliegveld van Ubon Ratchathani wilde ik een auto huren om er mee naar Laos te rijden. Slechts één lokale verhuurder was daartoe bereid en na het invullen en verwerken van de nodige papieren kon ik de reis aanvangen. Bij het weer inleveren van de auto wilde de eigenaresse van de huurauto mijn borg van 10.000 Bath om niet ter zake doende redenen, ik was via een andere grensovergang naar Thailand teruggekeerd, inhouden. Na langdurig aandringen mijnerzijds wist ik haar te overtuigen om het gehele bedrag van de borg toch aan mij terug te geven. Het verkeersgedrag van medeweggebruikers kan in Thailand soms onvoorspelbaar zijn en daarop dien je goed te anticiperen maar ik rijd met veel plezier en met een gevoel van vrijheid over de soms ellenlange Thaise wegen.

  5. mark zegt op

    Voor we zelf een auto aankochten hebben we ook vele jaren gehuurd bij diverse firma’s in Thailand. Goede verzekering, inclusief afkoop eigen risico en zelfs een premie voor degelijke rechtsbijstand en een behoorlijke dekkingsom om uit Bangkok Hilton te kunnen blijven spreken voor zichzelf.

    Het ging bijna altijd goed, op enkele keren na. Met sommige verhuurders was er bij inlevering van de wagen gelazer over kleine gebruiksschade aan lakwerk door steenslag, of krasjes in de lak, of een stuk plastik in een wielkas dat losgekomen was. Om die mosterd na de maaltijd discussies af te wimpelen trok ik bij afhaling steevast een massa foto’s met datumvermelding van de huurwagen.

  6. Jan Theunissen zegt op

    Ik huur al jaren auto’s in Thailand. Neem er altijd glas en banden en geen eigenrisico bij daar dit meestal niet erg veel meer kost. Ik huur altijd via billigermitwagen.de. Die zijn geven alle ootie’s duidelijk aan. Dus je kunt zelf kiezen wat je wel en niet wilt. Verder geven ze goed aan welke verhuurbedrijven betrouwbaar zijn en tegen redelijke prijzen. Heb in Thailand nog nooit geen problemen gehad. Altijd perfecte service en geen achter af gezeur of kosten.
    Dit jaar heb ik een keer in Nederland gehuurd wederom via billigermietwagen.de echter die besteden het uit aan mijn bekende tussen persoon in Thailland car de le mar. Helaas hadden die het weer uitbssteed aan Avis waar het hele internet vol met negatieve berichten over staat. Dit is een bedrijf die goedkoop aanbied maar vervolgens met allerhande extra kosten achter af komt. Nog erger vond ik dat ze 2 x een bedrag van mijn credit card af konden boeken zonder dat ik toestemming gefeven had. Dit is echter netjes door mijn credit maatschappij opgelost. Dus autohuren in Thailand geen orobleem zeker de moeite waard. Wees gewaarschuwd voor Avis.
    Groet Jan

    • Erik zegt op

      Volgens mij klopt billigermitwagen.de niet.kan je me vertellen welke het wel is?
      Ik heb altijd bij avis gehuurd maar ben niet zo tevreden
      Groeten Erik

      • Cornelis zegt op

        Het zal wel mietwagen zijn i.p.v. mitwagen – Mietwagen betekent huurauto.

  7. Geertg zegt op

    Probeer billigermietwagen. Dan lukt het wel.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website