Vanaf 1 januari volgend jaar zal Thailand diesel van Euro 5-kwaliteit gaan importeren, waarbij de details van de nieuwe prijsstructuur nog worden uitgewerkt. Dit initiatief, aangekondigd door het Thaise Ministerie van Energiezaken (DOEB), zal milieuvriendelijkere dieselopties introduceren, waaronder de B7 en B20 biodieselmengsels. Deze mengsels, die vanaf 1 mei verkrijgbaar zullen zijn bij tankstations, bestaan uit reguliere diesel gemengd met respectievelijk 7% en 20% methylester afgeleid van palmolie.

De overgang naar Euro 5-diesel brengt een verwachte prijsstijging met zich mee van 0,5 baht per liter. Als gevolg hiervan is het Energiebeleid en Planningbureau bezig met het ontwikkelen van een nieuwe prijsstructuur. De huidige overheidssubsidie, die diesel onder de 30 baht per liter houdt, zal eind december aflopen.

Nanthika Thangsupanich, directeur-generaal van DOEB, meldde dat olieraffinaderijen en handelaren klaarstaan om Euro 5-diesel te produceren en te verkopen. Zes raffinaderijen hebben reeds 50 miljard baht geïnvesteerd in de opwaardering van Euro 4 naar Euro 5-diesel.

Nanthika benadrukte ook dat tankstations de huidige Euro 4 diesel nog 3 tot 4 maanden zullen blijven verkopen alvorens volledig over te schakelen op Euro 5. Het dieselverbruik in Thailand is in de eerste tien maanden van dit jaar met 5% afgenomen, met een gemiddelde van 68,5 miljoen liter per dag, deels door verminderd gebruik voor stroomopwekking.

Het totale brandstofverbruik in Thailand is dit jaar met 1,3% toegenomen, met significante stijgingen in het gebruik van benzine, gasohol, vliegtuigbrandstof en vloeibaar petroleumgas (LPG). De vraag naar stookolie daalde echter, en het verbruik van gecomprimeerd aardgas bleef vrijwel ongewijzigd, gesteund door een subsidieregeling van de overheid.

2 reacties op “Thailand schakelt in 2024 over naar milieuvriendelijke euro 5 diesel”

  1. Cornelis zegt op

    Goeie stap natuurlijk, maar haal dan ook eens die vele slecht afgestelde, zwarte roetwolken uitblazende diesels van de weg. Daar is nog veel meer milieuwinst te behalen.

  2. bennietpeter zegt op

    De fabricage vanuit palmolie, palmbomen ! Nu heb ik wat artikelen, reclames voorbij zien komen waarbij palmolie werd gediscrimineerd. Producten gingen en gaan zonder palmolie.
    Dat, omdat gehele natuurlijke bossen worden/werden gekapt hiervoor en zo het leven van vele dieren soorten beëindig(d)en. Tevens lusten palmbomen een aardig slok water en hebben impact op de habitat.

    Dus wil Thailand nu de bestaande(minder verkopende?) palmolie gaan gebruiken voor biodiesel?
    Of wordt er gestimuleerd om meer nieuwe palmbossen te creëren? Dat is dus niet zo duurzaam, zeer destructief tov biodiversiteit en algehele vernietiging.
    Meer “duurzaam” zou zijn geweest, als men de recente gigantische illegale berg varkensvlees hiervoor had gebruikt, ipv te begraven.
    Hoewel, palmolie negatief, mocht ik werken aan een nieuwe installatie, waarbij men bio propaan ging maken uit palmolie ! Ok, dacht ik, zal wel. Blijkt dat niets is, bij wat men je voor spiegelt.
    50 miljard baht aan investeringen, dus Thailand gaat in op een koers voor het maken van produkten uit palmolie. Dus dan niet duurzaam. En raffinaderijen? Duurzaam? Nope, just money !
    Dat moet zijn gebleken en volgt nu ook Thailand volop.

    Mocht lezen dat biodiesel zuurder is, dus in de (lange?) loop van de tijd gaat je auto eraan.
    Lekkende pakkingen, oplossende fuel leidingen, injectie nozzles en wat niet meer.
    Vandaar dat er mondjes maat nu bio diesel inzit?
    Hoewel ik een tijd herinner, dat veel zonnebloem olie werd verkocht om dit toe te voegen aan de diesel.
    Wat weer werd gecorrigeerd door het produkt duurder te maken.

    Ik zocht (heel lang geleden) ooit op een motor, welke op allerlei brandstoffen zou rijden. Zeer efficient in brandstof en krachtig. Wist dat de motor er was, ooit gezien op tv.
    Toen destijds las ik dat het patent op naam van een Belg stond, echter er verder niets mee deed en niemand ook een animo had om er iets mee te doen.
    Nu blijkt dat ook te gebeuren met INNengine motor. Een 500 cc motor met dezelfde prestaties als een 2 ltr motor, 38 kg 70 % lichter maar ! Dan vraag ik me af, waar zijn we nou mee bezig?
    Daar heb ik wel een idee over, maar zal niet verder daar in gaan.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website