Pinnen in Thailand

Na ABN AMRO en Rabo gaat ook ING de instellingen voor de betaalpas wijzigen. Vanaf 21 april 2013 worden de betaalpassen van de meeste klanten standaard uitgezet voor gebruik buiten Europa.

ING schrijft op haar website dat steeds vaker voor dat criminelen geld opnemen met gestolen gegevens van betaalpassen. Dit gebeurt vooral in landen buiten Europa. Daarom heeft de ING de meeste passen op ‘Europa’ gezet. Je kunt dan alleen in Europa met de pas betalen en geld opnemen. Dit verkleint de kans op misbruik.

Betalen en geld opnemen buiten Europa

Je kunt in Mijn ING (internetbankieren) zien waar je de Betaalpas bij uw Betaalrekening kunt gebruiken. Dit geldt ook voor de eventuele extra Betaalpas of -passen die bij jouw rekening horen. Staat de pas bij uw Betaalrekening op ‘Europa’ en ga je op reis buiten Europa? Dan kan je van tevoren in Mijn ING voor deze periode jouw pas op ‘Wereld’ zetten. Tijdens deze periode kan je dan met jouw Betaalpas wereldwijd betalen en geld opnemen.

Na je reis wordt uw pas weer automatisch op ‘Europa’ gezet. Heb je geen Mijn ING? Je kunt het ook op een ING-kantoor of via de Klantenservice laten aanpassen: 0900 0933 (10 cent per minuut). Is de rekeninghouder jonger dan 18 jaar? Als ouder of wettelijk vertegenwoordiger kan je ook deze Betaalpas aanpassen in Mijn ING.

Pasgebruik ING in het buitenland aanpassen: zo werkt het

  • Log in op Mijn ING
  • Klik op ‘Wijzigen’ bij de Betaalrekening waarvoor je het pasgebruik in het buitenland wilt aanpassen
  • Vul de gegevens in op het scherm en klik nogmaals op ‘Wijzigen’
  • Jouw aanvraag wordt binnen 24 uur verwerkt (of 24 uur voor vertrek als je kiest voor een tijdelijke wijziging)
  • Je ziet de status (eerst ‘Aangevraagd’ en daarna ‘In behandeling’) van jouw aanvraag bij ‘Pasgebruik in het buitenland’

» Laat een reactie achter


No votes yet.
Please wait...

39 reacties op “Ook ING gaat pinnen buiten Europa standaard uit zetten”

  1. m.mali zegt op

    Aangezien ik jullie had gevraagd of je interesse had om een stukje hierover te schrijven, vraag ik mij dus af waarom jullie nu ineens zelf een stukje schrijven(?)

    Jullie zijn echter niet volledig in je bericht want….Ing schrijft:
    “ING Nederland Hoi Marinus, ik heb meer informatie voor je: de ING is continu bezig met het aanscherpen van de maatregelen rondom fraude. Veiligheid voor onze klanten is voor ons het allerbelangrijkst. Vanaf vandaag (26 maart) kunnen klanten zelf kiezen of zij hun Betaalpas alleen binnen Europa of ook (tijdelijk) buiten Europa willen gebruiken. Vanaf 21 april wordt deze wijziging doorgevoerd en kunnen klanten waarvan de Betaalpas op Europa staat niet meer buiten Europa geld opnemen en betalen met de Betaalpas”

    Ik schreef hen terug:
    U scheef”Vanaf vandaag (26 maart) kunnen klanten zelf kiezen of zij hun Betaalpas alleen binnen Europa of ook (tijdelijk) buiten Europa willen gebruiken.”……. Ik woon permanent, dus permanent, permanent in Thailand, die wil ik mijn kaart niet tijdelijk buiten Europa gebruiken maar permanent… om u nog even te helpen wat dat woord betekend zie de linkhttp://www.encyclo.nl/begrip/permanent : Voortdurend, blijvend, vast, steeds doorgaand. voortdurend, onafgebroken, blijvend. Ik woon dus hier al 7 jaar en het zit de komende jaren er niet in dat ik op vakantie ga naar Nederland, dus zit u nu met uw beleid met een groot probleem!!!!!

  2. cor verhoef zegt op

    Met name dat zinnetje “Veiligheid voor onze klanten is voor ons het allerbelangrijkst.” betekent natuurlijk “wij hebben geen zin om op te draaien voor de kosten die onze geskimde klanten maken”. Dat is natuurlijk te begrijpen. Ze zouden met een heel eenvoudig advies de skimproblemen uit de wereld helpen door mensen te adviseren om binnen een bank te pinnen. Dat is safe. Dat vereist wel wat planning, maar he, vroeger konden we ook alleen maar bij ons geld wanneer de banken open waren, en de openingstijden van banken zijn een stuk ruimer dan in NL. Het is maar een suggestie ING..

  3. Rob V. zegt op

    Beetje dom (slechte service) om betaalpassen niet standaard op wereld (of een regio, zoals Zuid Oost Azië) te zetten als de gebruiker in de afgelopen paar jaar 1 of meerdere keren de pas daar heeft gebruikt. Zo hebben de Rabobank en de ABN het wel gedaan. Als je elk jaar naar buiten Europa reist of zelfs (semi) permanent dan zou je toch niet lastig gevallen moeten worden dat je zelf je instellingen moet wijzigen. Ben ik even blij dat ik niet bij de ING zit.

  4. JCB zegt op

    Ook de SNS Bank gaat mee doen

    Van de website:

    Voor klanten van de SNS Bank:

    Pinnen buiten Europa

    Buiten Europa kun je pinnen bij een geld- of betaalautomaat met hetzelfde logo als op je SNS Wereldpas staat.

    Vanaf dinsdag 2 april 2013 staat pinnen buiten Europa standaard uit voor SNS Wereldpassen. Ben je op of na 2 april op reis buiten Europa? Bel dan naar +31 26 -400 10 55, dan zetten we pinnen buiten Europa weer voor je aan.

    http://www.snsbank.nl/particulier/betalen/wereldpas/zo-werkt-sns-wereldpas.html

  5. Joseph Jongen zegt op

    Verleden jaar is mijn Bangkok Bank pas geskimmed en dat kostte mij ruim 1300 euro. Advies Bangkok Bank om proces verbaal te laten opmaken bij de politie. Die moeite had ik me kunnen besparen want de bank in kwestie wilde ook na overhandiging van het proces verbaal niets vergoeden. Dus niet mopperen op Nederlandse banken die uit voorzorg deze maatregel terecht hebben ingesteld. Dus mijnheer M.Mali als je permanent in Thailand woont neem dat gewoon een Thaise bank naast je ING rekening en boek dan maar regelmatig geld over en mopper niet tegen ING die volledig terecht zo handelt. Ik heb als Nederlandse belastingbetaler weinig puf om nog meer te moeten betalen om banken overeind te houden.
    Betaal je overigens zelf nog belasting in Nederland?

    • m.mali zegt op

      Ten eerste heer Joseph, gaat het u niets aan of ik wel of niet belasting betaal in Nederland en het is daarom een onbescheiden vraag…..
      Ten tweede slaat dit niet op het onderwerp en het zou fijn zijn als u zich aan het onderwerp houdt.

      Dus ik heb de ING (DC) een mail gestuurd en dring bij de anderen erop aan om dit te doen en desnoods de directie (Hans Hagenaars) aan te schrijven
      adres:
      Antwoordnummer 230
      1000 XA AMSTERDAM
      of
      Hoofdkantoor ING Bank N.V.:
      Amsterdamse Poort
      Bijlmerplein 888
      1102 MG Amsterdam
      Nederland

      Deze mail heb ik dus opgestuurd….

      Wat is dit weer een onbezonnen beslissing!!!!
      Weet u dat duizenden Nederlanders in Azie permanent wonen!!!
      U weet wat het woord permanent betekend?????

      Dus als u mijn pas en die van de andere duizenden uitzet per 21 april voor Azie uitzet, dan is mijn vraag:”Hoe moet ik dan pinnen?”
      Hoe moeten die duizenden dan pinnen?

      U zult begrijpen dat dit u ten eerste veel klanten zal verliezen…
      Ten tweede zal ik dit in alle kranten laten plaatsen.
      Ten tweede zullen wij dit bij de regering gaan aankaarten en in de publiciteit brengen.
      Ten derde zal u op blogs over Azie dit uitgebreid besproken worden, die toch goed is voor honderd duizenden bezoekers…..

      Ik dring er bij u op aan voor uw eigen imago van de bankwereld, deze maatregel terug te draaien en een andere manier te bedenken om UW probleem qua bankpassen op te lossen..

      Hoogachtend

      M.Mali

    • Mathias zegt op

      Moderator: reageer op de posting en niet op elkaar.

  6. m.mali zegt op

    Nog een recente oplossing(?) van de ING:

    Ing heeft een oplossing

    Dit staat op de Ing site van Faceboek, waarop ik een antwoord heb gegeven….
    ING:
    Hoi, een kleine aanvulling: in Mijn ING kun je al aangeven dat jij jouw Betaalpas permanent op ‘Wereld’ wil zetten. Er zijn bij Wereld 2 opties: Altijd of je kunt een specifieke periode aangeven (deze is maximaal 1 jaar). Altijd is permanent totdat je dit terugzet naar Europa. Excuus voor het eerdere onvolledige antwoord! ^Intan

    Marinus Mali:
    Dus ik moet op elk jaar op een bepaalde tijd mijn ING controleren of mijn kaart nog aanstaat voor het buitenland? Hoe kan het dan dat alhoewel mijn kaart aanstond dat ik niet meer kon pinnen? Let op ik woon hier in Thailand al 7 jaar en heb nooit problemen gehad… U heeft nog geen week geleden mij de raad gegeven dat ik een paar keer achter elkaar moest proberen om te pinnen… (3 x…5x … 10 maal?)… Dat zullen de mensen die achter mij staan leuk vinden zeg. Denkt u dat ook niet? Jullie kennen mij al dat ik in de tegenaanval ben gegaan tegen dit onzinnige beleid…..want het is niet ons probleem maar uw inefficiënt beleid in deze… Ik hoop daarom dat lezers van deze site, massaal in protest komen en dit bij de pers en de regering aanhangig gaan maken… Oh ja noch, dan lees ik ook in de Krant dat de directie meer geld wil hebben!!!!! Waarvoor? Voor hun inefficiënt doordacht beleid? U laat duizenden Nederlanders die in Azië leven in de kou (hier in de hitte) staan, want ook uw laatste oplossing in niet echt een oplossing want veel oudere personen, hebben helemaal geen kennis van computers of internet… Ja Ja echt een goede oplossing hoor!!!

    • m.mali zegt op

      Hoera Hoera Hoera, leve de (nee niet de Koningin, straks Koning), maar de ING !!!!!

      Een wonder een wonder!!!

      Ik wilde even uit testen of ik nu wel kon pinnen!!!

      En en?

      Ja hoewel ik maar 5000 baht pinde, bij dezelfde Aeon bank in de Village Market complex waar ook Tesco en Home Pro zit….

      Vreemd hoor…..

      Ik ben benieuwd of ik bij de volgende keer 20.000 baht kan pinnen….

      Het is dus wijs lijkt mij voordat je gaat pinnen altijd even te kijken via internet of je pas op wereld staat of op Europa…

  7. m.mali zegt op

    Nog intresse in de opname van de Emercy Cash?

    Dan hier het recente verhaal…..

    Nu even over het feit dat ik dus niet kon pinnen en dus een Emercy Cash wilde hebben

    Ten einde raad dat ik dus niet kon pinnen besloot ik 2 dagen geleden de ING te bellen, nadat ik al 1 uur met hen gebeld had…..
    Deze keer dan maar over de Emercy Cash…….

    “Ja u kunt dat doen..”

    Ik blij

    “U kunt dit doen en het geld afhalen bij de Western Union Bank”

    “Waar is die in Hua HIn?”

    “Even kijken, kijken, kijken”, waarna wij al een kwartier verder waren…
    “Oh op 60 km van Hua Hin”
    “Op 60 km van Hua Hin, dus ik moet 120 km rijden om aan mijn geld te komen?”
    “Ik zal even nog verder kijken……”

    Ik gooide maar de lijn erop…..

    Maar zelf eens kijken op de site van Western Union bank Thailand.(http://www.westernunion.co.th/en/)
    Als je de provincie opgeeft waar je verblijft, heb je daarna de keuze om de plaats op te zoeken waar je woont.(natuurlijk redelijke grote plaatsen zo als Hua Hin, waar tientallen banken zijn gevestigd)
    Dus dat deed ik door Pranchuabkirikhan aan te klikken…..
    Ik zag tot mijn grote verbazing dat de Western Union Bank, allemaal agent schappen heeft in Hua Hin…..
    Ik zond hen een bericht via hun site op faceboek (die ze maar vlug eraf hebben gehaald ), waarin ik hen vertelde van hun stomme inzicht in deze zaak….en dat het wel degelijk mogelijk was om het te ontvangen in Hua Hin bij een van de agentschappen……

    ‘-Snachts om 01.00 uur……

    Ondertussen had men dus alles gelezen en ook mijn mededeling dat ik alles aan de kranten zou sturen, wat ik ook inderdaad had gedaan….

    Ik schrik mij dood, dat iemand mij in de nacht belde terwijl Maem en ik aan het slapen waren (ja dat doen wij ook hoor want het is niet alleen maar seks , want wij zijn normale mensen )
    Ik dacht dus dat er wat aan de hand was met Maem haar moeder of familie
    “Ja Hallo, gaap….”
    “U spreekt met de ING bank” grgrgrrgrrgr
    “Oh u slaapt?, Oh sorry dat wij u nu bellen”

    “Ja het verschil in de wintertijd is 6 uur weet u dat niet?”

    “Oh sorry, maar ik wil nog wat gegevens van u hebben, voordat wij het geld overmaken.. Uw naam?”

    “Marinus Mali……”

    “Wat zegt u?”

    “Moet ik het spellen met mijn half dronkerige slaapkkop?”
    Dus deed ik dat maar…

    “Is Marinus, met een e of een u?”

    “Met een u”

    “Oh ik zie het al dat het beter is om maar niet de overige vragen te stellen, dus wordt u morgen door een van de medewerkers overdag gebeld..”

    Gisteren werd ik dus gebeld terwijl ik in de garage was en kreeg weer bovenstaande antwoorden te horen en legde deze man nog een keer uit dat het mogelijk moest zijn om in Hua Hin het geld te ontvangen bij een van de agentschappen…..
    Na lang gezoek zei hij:”Oh ik zie dat in Hua Hin ook een postkantoor is, waar de Western Union bank het geld naar over kan maken, of misschien bij de een of andere grote bank, zoals u al heeft aangegeven”
    Ik kreeg een code die ik bij het postkantoor of bank moest invullen….

    “Maar als het niet lukt, kunt u mij dan over 5 uur terug bellen?”

    “Nee dat kunnen wij niet doen”

    “Maar u belt mij nu toch ook, dus kunt u mij toch klantvriendelijkheid tonend, weer bellen?”

    “Nee dat kunnen wij niet doen, want….WIJ HEBBEN AL MEER KLANTEN MET HETZELFDE PROBLEEM!!!” Alvorens door de heer Ernestal van SOS International Nederland…..

    “U weet als het niet lukt dat ik alles zal publiceren met uw naam erbij?”

    “Nee dat kunnen wij niet doen”

    Ik verbrak maar de verbinding.

    1 1/2 uur later was mijn auto klaar ik dus met Maem als de hazewind gereden naar het postkantoor in Hua Hin, mijn auto geparkeerd te hebben dicht bij Centara hotel.
    Vandaar richting het postkantoor gelopen hebbend, zagen wij bij een kantoortje waar je geld kon opnemen een grote geel/zwarte sticker zitten van de Western Union bank….
    Dus wij daarna toe en de juffrouw bevestigde inderdaad dat wij ook hier geld konden ontvangen.
    Ik vulde de code in op hun formulier en men maakte een kopie van mijn paspoort…
    Ik had opdracht gegeven om 900 Euro over te maken….

    In 10 minuten was alles geregeld en ik ontving mijn baht zonder daar kosten voor te behoeven te betalen…

    Als je de weg dus niet weet kost het een hoop koppijn en stress, maar de meeste problemen liggen bij de inefficiënte ING Bank

    • Pim zegt op

      Beste Marinus.
      Lach niet te vroeg, het kan zijn dat je de kosten over 3 dagen op je rekening kan zien .

      In ieder geval heb ik de laatste tijd ook veel narigheid met de ING.
      Ik kan geen geld opnemen met mijn Creditcard aan de balie .
      Nu moet ik in NL een rekening betalen en wil via mijn creditcard geld op mijn betaalrekening zetten om in NL. een rekening te betalen .
      Omdat ik de postcode van mijn laatste adres niet meer weet na 10 jaar kan ik geen geld overmaken .
      Buiten dat heb ik ook enkele dagen niet kunnen pinnen dus vele telefoontjes gepleegd.
      Daarbij valt het op dat je bijzonder aardige maar ook tot het onbeschofte toe, medewerkers aan de lijn krijgt .
      Soms denk ik dat ik net zoals een Thai ook maar beter goud kan kopen .

  8. cor verhoef zegt op

    @m, mali,

    Bizar dat die ING medewerker niet weet dat de Western Union kantoortjes haast net zo talrijk zijn als 7 Elevens. Ze zijn niet alleen ondergebracht in banken, maar ook vaak in supermarkten, warenhuizen, etc. Dat antwoord dat je 60 km moet rijden voor de dichtsbijzijnde WU, geeft al aan dat die mensen geen flauw idee hebben waar ze het over hebben. Ze kletsen maar wat, om van je af te zijn.

  9. f. urbach zegt op

    November 2012 hebben ze wrsch op mij geoefend. Van de ene op de andere dag waren zowel mijn bankpas als mijn creditcard ‘uitgeschakeld’. Geen ING persoon die je helpt. Service? Dacht t niet! Neem nu maar cash geld mee. Hoe minder bank hoe beter!

  10. leendert zegt op

    ”Dus mijnheer M.Mali als je permanent in Thailand woont neem dan gewoon een Thaise bank naast je ING rekening en boek dan maar regelmatig geld over en mopper niet tegen ING die volledig terecht zo handelt. Ik heb als Nederlandse belastingbetaler weinig puf om nog meer te moeten betalen om banken overeind te houden.”

    was het verstandige advies van Dhr. Jongen.
    Dat scheelt bovendien 150 baht per pin-transactie, maar ik begrijp uit de reactie van Dhr. Mali dat hij graag tegen windmolens (ING) vecht.
    En graag met iedereen ruzie zoekt 🙂

    • ReneThai zegt op

      Ik krijg de indruk dat de heer MM nog niet op de site van de ING gekeken heeft naar de mogelijkheid om je pas op “wereld” te zetten of te laten staan als het zo al ingesteld is.

      Je kan dat doen voor een bepaalde periode , dus tijdelijk , bijv tijdens een vakantie , waarna de pas weer teruggaat naar “Europa” ,maar je kan dat ook permanent doen.Dus zijn reactie onder het nieuwsbericht is wellicht wat emotioneel geschreven ,maar klopt niet helemaal.

      Link : https://bankieren.mijn.ing.nl/particulier/ik-en-ing/mijn-producten/index

    • m.mali zegt op

      Heer Leendert, als u alle comentaren had gelezen, van o.a. Joseph Jongen, dan is de service van Thaise banken niet geweldig als je geskimd wordt, wat wel blijk dat de heer Joseph naar zijn 1300 Euro kon fluiten..
      Dus veel geld op een Thaise bank? Goed idee?

      Het enige om je dus te beschermen tegen skimmen is dus in de bank te pinnen of binnen grote super markten, waar veiligheid’s personeel rondlopen en men gewoon in de avond alles afsluiten en in de morgen weer openen, zoals ze bij de Villages Market doen in Hua Hin, wat een enorm groot complex is.

      Tevens heer Leendert, zoek ik niet graag ruzie met iedereen, (want waarom zou je dat doen als je hier gelukkig in Thailand woont? kost alleen maar energie en ergernis. Daarom zijn we hier toch niet in Thailand?) maar Heer Leendert ik laat mij nooit maar dan ook nooit onder schoffelen of in een hoek drijven, door personen, bedrijven of lokale overheids functionarissen.
      Door het dit wel toe te laten onder geschoffeld te worden, ontstaan problemen zoals bij de ING, die dan voor zoete broodjes worden aangenomen en men marchandeert dan gewoon met je verder…..
      Door deze discussie en aanpak op deze site, maar ook op andere forums en op facebook en vele kranten te hebben benaderd, komt dit langzaam onder de aandacht van iedereen…

      Ik blijf inderdaad als een bok op de haverkist en of pitbull die zijn tanden in deze zaak heeft gezet, de berichten en resultaten volgen.
      (zou goed zijn als iedereen dat deed of je moet het fijn vinden dat ze alles maar met je kunnen uithalen)

      • leendert zegt op

        Heer Mali,
        Ik heb al meer dank 25 jaar een rekening bij de Bangkok Bank. Nog nooit een probleem gehad. Pinnen is gratis in je eigen regio en kost 20 baht buiten de regio. Je moet wel opletten, dat er niet is geknoeid met de ATM. De banken in Nederland vergoeden de schade nu nog wel, maar zullen daar in de toekomst ook mee stoppen.
        Ik maak af en toe 2000 a 3000 euro over van de ING naar de Bangkok Bank. De kosten
        bedragen ongeveer 500 baht. Tot een aantal jaren geleden was pinnen in Thailand vanaf een buitenlandse rekening (ING bijvoorbeeld) gratis Sinds de invoering van de 150 baht
        kosten per transaktie ben ik er resoluut mee gestopt. Ik adviseer u het zelfde te doen 🙂
        En wind u zich niet te veel op. Slecht voor het hart 🙂

  11. Thailand John zegt op

    Geachte Ing,

    Ik heb de oplossing voor het skimmmen, maakt het overmaken van geld van een Nederlandse ING rekening naar een Thaise bankrekening gewoon gratis.. Hoeven we zelden of nooit te pinnen. Zal wel geen goed idee zijn volgens de ING. Beter de mensen in de brandende zon laten staan zonder geld en met veel ergenissen. Betalen wij nog niet genoeg om onze eigen centjes op te kunnen nemen. Deze brief heb ik aan de ING gezonden, maar zoals gewoonlijk, geen antwoord.

  12. Dick van der Lugt zegt op

    Guttegut, wat een problemen, beste mensen. Mijn oplossing: twee bankrekeningen. Ik heb een ING en een ABN Amro rekening. Omdat ik van de Postbank kom, heb ik een Postbank-pasje en dat werkt perfect. Mocht ik ooit geen geld kunnen pinnen, dan maak ik mijn ING-saldo over naar mijn ABN Amro rekening. Daar komt geen pasje aan te pas. Ideetje: Marinus Mali? Je moet nooit op één paard wedden. Een andere bloglezer schreef eerder een tweede rekening bij de ASN te hebben geopend.

    • leendert zegt op

      Guttegut meneer van der Lugt. U bent ook niet de jongste meer, heb ik gezien.
      Maar de Postbank bestaat al heel lang niet meer hoor 🙂 Die heet al vrij lang ING en daar heeft Dhr. Mali ruzie mee.
      De ASN…..bestaat die nog? Was dat geen onderdeel van SNS?
      Eerst mijn geld verloren op IJsland. Daarna bij Dirk Scheringa, Fortis en SNS.
      Uiteindelijk gevlucht naar Thailand (via Cyprus) en nu niet meer kunnen pinnen bij ING.
      Het is me wat, die financieele wereld 🙂

    • m.mali zegt op

      Beste Dick van der Lugt, vertel mij eens hoe je een Nederlandse rekening kan openen vanuit Thailand?
      Ik woon namelijk zoals je weet al 7 jaar in Thailand (als je de vorige berichten goed had gelezen).
      Dus om nu even naar het koude kikkerlandje te reizen om even een 2e bankrekening te openen en dan weer gauw weer terug, lijkt mij dan nog eens een dure grap worden, lijkt je niet?

    • Erik zegt op

      Nadat ik sinds 2009 anderhalf jaar heb moeten vechten om al dit soort hier genoemde problemen op te lossen terwijl op klachten tot het hoogste nivo bij ING werd geantwoord dat onvoldoende hun schuld was aangetoond werk ik ook net zoals Dick met ING en ABN Amro.
      Dat tezamen met een rekening in Thailand voorkomt dat je ooit nog echt in problemen komt.

      Bijkomend probleem als je permanent in Thailand woont is dan wel dat je alleen een bankrekening in nederland kan openen als je daar zelf bent.

      Grote voordeel van ABN Amro is dat je via de internet met je “calculator” altijd middels de internet bij je geld kunt komen. Bij de ING heb ik meegemaakt dat mijn vrouw en ik buiten onze schuld nergens meer toegang hadden, geen ATM en geen Internet terwijl alles buiten onze schuld was geblokkeerd, internet en pin passen. Met al je geld bij ING besta je dan niet meer als klant en MOET je terug naar nederland om dat op te lossen.

      • Erik zegt op

        Ik heb net bij ING alles op Europa gezet. Wat ik me echter afvraag is of je met een betaalpas op Europa nog wel geld kan overmaken naar Thailand. Over dat laatste wordt niets gezegd.

        Bij ABN Amro heb ik een rekening op wereld moeten laten staan omdat daar met de betaalpas op wereld ook geen geld buiten de EU kan worden overgemaakt voor die rekening. ING is daar niet duidelijk over volgens mij.

        • Erik zegt op

          sorry hier stelde ik dat met de betaalpas op wereld ook geen geld buiten de EU kan worden overgemaakt . Wat ik bedoelde is met de betaalpas op Europa etc.

  13. cor verhoef zegt op

    @Dick, je bagatelliseert de boel hier wel een beetje. Er zijn duizenden ING-rekeninghouders die naar Thailand gaan voor vakantie, en geen idee hebben wat er speelt en dus voor problemen komen te staan. Er zijn wel oplossingen, maar die zijn er alleen wanneer je al op de hoogte bent van het onderknuppelbeleid van de ING, voor vertrek.

  14. printen zegt op

    Ik begrijp niet waarom er zo moeilijk wordt gedaan. Ik kreeg gisteren het bericht dat op 21 april de ING-pas op Eurpa zal staan. Nu woon ik al jaren in Thailand en pin ik hier. Nooit een probleem gehad, op verleden week na. Een dag niet kunnen pinnen.

    Ik controleerde de status van mijn pas en die stond op “wereld”. En die blijft op “wereld” staan. Ook na de 21ste april. Want ik pinde de afgelopen jaren alleen maar in Thailand. De ING doet in principe hetzelfde als de ABN-Amro en de Rabobank al gedaan heeft.

    Woon je buiten Europa en gebruik je de pas daar om te pinnen, veranderd er in principe niets. Woon je voor een groot gedeelte van het jaar in Nederland of Europa, staat je pas op “Europa”. Ga je buiten Europa, verander je de pas naar “wereld”. Heel simpel.

    Dat je met je pas af en toe niet kan pinnen heeft te maken met een softwareprobleem. Maar daar zijn al boeken vol over geschreven. In alle forums en prikpagina’s. Ik kreeg daar verleden week last van. Een dag niet kunnen pinnen. In veel landen van de wereld en met name de “derde wereld” heeft men daar last van. Het is het oude liedje. Nieuwe technologie tegen verouderde technologie. Ik met helaas wel zeggen dat de communicatie met de ING-bank veel te wensen overlaat. Klantenservice is een call-center. Om de juiste informatie in deze te halen heb je mensen nodig van de ING-bank, die daadwerkelijk ook daar met de materie werken. Zeker als het om klanten gaat, die permanent in het buitenland wonen.

  15. Wilanda zegt op

    Ik wil ook een tweede bank nemen, want ik ben meer dan twee maanden volledig de toegang tot mijn ING rekeningen ontzegd. De reden is zo belachelijk (mijn fictieve mede-rekeninghouder zou overleden zijn) dat ik er verder maar niet op inga.

    Ik stel het erg op prijs dat de heer Mali zich inspant ook ten behoeve van andere in Thailand wonende of op vakantie zijnde rekeninghouders van deze bank. Mijn dank daarvoor!
    Als in toeristen bussen ING rekeninghouders via de microfoon van de gids hun iPads in de verkoop doen, dan geeft dat aan dat er iets goud fout zit.

    Bij welke bank kun je van Thailand uit een rekening openen?
    De Rabobank vraagt om een persoonlijk bezoek alvorens een rekening te openen.
    Hebben Dick en die andere bloglezer hun tweede rekening van hieruit geopend?
    Graag uitsluitsel Dick …

  16. Wilanda zegt op

    Ik had er ook al aan gedacht en hier een vraag gesteld. Ik zie deze echter niet.
    Bij welke Nederlandse bank kun je van hieruit (T) een rekening openen Dick?

  17. Dick van der Lugt zegt op

    Ik trek het boetekleed aan. @ Cor Ik heb inderdaad toeristen over het hoofd gezien, die niet op de hoogte zijn van de pinpasproblemen. @ Marinus Ik had inderdaad niet bedacht dat je vanuit Thailand niet een tweede rekening kunt openen, maar komt u dan nooit in Nederland?

    En wat betreft mijn pasje. Ik kan nog steeds met mijn Postbankpasje geld opnemen van mijn ING-rekening, totdat het pasje verloopt uiteraard. Dan moet ik ook aan een ING-pas, wat geen prettig vooruitzicht is als ik alle reacties lees.

  18. HansNL zegt op

    Een tweede bankrekening openen is vanuit Thailand goed mogelijk, bij diverse banken.
    Zaak is wel dat je in NL al een bankrekening heb.

    Een tweede rekening openen bij ING, een pinpas te veranderen van Europa naar wereld en nog vele andere zaken, kun je gewoon via Mijn ING regelen.
    Zonder problemen, met alleen wat vertraging door de postbezorging.

    Ik weet uit ervaring dat het ook mogelijk is een bankrekening te openen, een mederekinghouder toe te voegen, een gemachtigde toe te voegen of te verwijderen, enzovoorts.

    Indien je rekening en pinpas geblokkeerd zijn, hoef je echt niet terug naar Nederland.
    Er bestaat nog zo iets als post, internet, telefoon en fax.
    Met een combinatie van deze communicatiemiddelen is alles te regelen, een bank kan je nooit verplichten 10000 km te reizen om je weer aan je geld te laten komen.

    Per brief kun je ook geld overmaken, mits vergezeld van een kopie van je paspoort.

    Indien je ING/Postbankpas verloopt krijg je een nieuwe pas toegezonden, mits je rekening in Thailand geregistreerd is.

    Een nieuwe pas kun je trouwens zelf aanmaken bij de ING, met bijvoorbeeld een foto van jezelf erop, extra veilig, iets wat ook bij creditcards kan.

    Ik ben zelf rekeninghouder bij de ING, en verbaas me over problemen die men zou hebben met deze bank.
    Ik ben niet echt blij met sommige zaken van de ING, het zijn en blijven banksters, maar ik heb een rekeninghouder toegevoegd vanuit Thailand, zonder een enkel probleem.
    Sedert het vergaan van de postbank is het bij de ING behoorlijk achteruit gegaan.

    Bij de ASN-bank kun je vanuit Thailand, zonder problemen, een rekening openen, ook een en/of rekening, mits je al een Nederlandse rekening heb.

  19. peter janssen zegt op

    Je kunt inderdaad de betaalpas instellen op Europa of Wereld. Maar als vervolgens de bank in Thailand de betaalautomaten daarop niet heeft aangepast dan kun je dus toch geen geld opnemen. Hoe lang het gaat duren voordat de Thaise banken dit gaat regelen wisten ze bij ING niet te vertellen. Wel las ik dat de bankdirecteuren van ING hoognodig toe zijn aan een loonsverhoging. Ik zie maar een oplossing: wegwezen.

  20. Joseph Jongen zegt op

    Wat een zinloze discussie. De ING zal wel erg onder de indruk raken van alle dreigementen. De bonusverhoging kan de Raad van Bestuur van ING wel vergeten als belangrijke personen die zich in Thailand hebben gevestigd nu hun rekening gaan opzeggen. Ze zullen met tranen in de ogen constateren dat menigeen overstapt naar een Thaise bank, want is dat niet het allereenvoudigste? Je neemt immers de voor- maar ook de nadelen van een ander land waar je helemaal vrijwillig bent gaan wonen. Mopper toch niet zo en gebruik je verstand dat doet de directie van ING immers ook. En terecht!

  21. Wilanda zegt op

    Om even terug te komen op die tweede rekening.
    Beste HansNL, je schrijft dat het bij diverse nederlandse banken mogelijk is een tweede bankrekening te openen en dat je daarvoor wel al een (eerste) rekening moet hebben.
    Dat begrijpt iedereen wel, denk ik zo.
    Om als tweede over de streep te komen, moet iemand anders je als eerste zijn voorgegaan. 🙂

    Ik bedoelde echter een rekening bij een tweede bank voor het geval er problemen zijn bij de ene, zodat dan de andere soelaas kan bieden.
    De Rabo bank schrijft mij dat ze wettelijk verplicht zijn een aanstormende aspirant rekeninghouder in de ogen te kijken alvorens tot het aanmaken van een account over te gaan.
    Blij van je te horen dat die wettelijke verplichting dan blijkbaar niet geldt voor de ASN.
    Ik ga dan eens verder zoeken of de Rabo de enige bank is die zich ‘wettisch’ opstelt.
    Mijn dank voor je antwoord!

    Beste Joseph Jongen,
    het is je wellicht ontgaan dat de Thaise banken geen vestigingen hebben in Nederland, zodat het niet helemaal een kwestie is van simpelweg overstappen naar een Thaise bank.
    Ik heb al jaren een rekening bij een Thaise bank en die ‘voed’ ik vanuit de ING.
    Als de ING mij, zoals net gebeurd is twee maanden lang de toegang tot mijn tegoeden ontzegd, komt er op die Thaise bank geen geld binnen.
    En waarom zul je dan misschien vragen?
    Nou, omdat ik dan geen geld kan overmaken naar mijn Thaise bank.
    Ik begrijp je reactie niet helemaal en ik begrijp eerlijk gezegd ook niet waarom je je in deze gedachten uitwisseling mengt.
    Het is niet leuk om in het buitenland zonder geld te komen zitten omdat er bij je Nederlandse bank fouten worden gemaakt.
    Het argument van ‘dan had je maar niet op reis moeten gaan’ vind ik niet bijzonder sterk.

    gr
    W

  22. Wilanda zegt op

    “Indien je rekening en pinpas geblokkeerd zijn, hoef je echt niet terug naar Nederland.
    Er bestaat nog zo iets als post, internet, telefoon en fax.
    Met een combinatie van deze communicatiemiddelen is alles te regelen, een bank kan je nooit verplichten 10000 km te reizen om je weer aan je geld te laten komen”

    Dank je Hans!
    Dit kan ik voluit bevestigen na twee maanden deze communicatie middelen ten overvloede gebruikt te hebben.
    In middels zakte de koers verder en verder …

    Ik was namelijk overleden!
    Niet echt dus, want dan zou ik dit niet kunnen schrijven.
    Maar het was een hele heis om de jongens en meisjes van de klantendienst ervan te overtuigen dat ik nog steeds adem.

    gr
    W

  23. Wilanda zegt op

    Mijn excuses, maar een enigszins treurige edoch zeer anecdotische episode wilde ik graag tot ‘leeringh ende vermaeck’ even toevoegen.

    “Waar u woont, dat maken wij uit”, voegde een medewerker van de klantendienst mij toe, “U regelt verder alles maar met DHL Nederland, ik ben klaar met u”

    Dit over de weigering Chiang Rai in plaats van Chiang Mai als mijn woonadres te accepteren. Een jaar of zestien is dit mijn adres, maar nu moet en zal ik plotseling in Chiang Mai wonen.
    DHL Chiang Mai heeft het poststuk met de codes gewoon op de post naar Chiang Rai gedaan …

    Op de nieuwe kredietkaart wacht ik nu tien weken en op de nieuwe pinpas slechts zes weken, dus dat is in dit verband niet noemenswaardig.

    Gr.
    W.

    • Rob V. zegt op

      Opmerkelijk, hoe komen ze zo tot het besluit dat je ergens anders woont? Hebben ze je verhuiskosten van Chiang Rai naar Chiang Mai betaald? 😉 Of zal het zo zijn dat ze de post nog maar naar een bepaald aantal steden willen/kunnen/mogen sturen? Of ze weten het verschil gewoon niet tussen Rai en Mai… En dan ook al reeds overleden zijn, knap hoor, letterlijk een tweede leven in Thailand. Heb je klachten ingediend want beide dingen die je hier beschrijft zijn natuurlijk bizar, een teken van onvermogen en schofferend (verre van klantvriendelijke bejeging). Ben benieuwd waar de excuus bloempjes terecht komen…

      • Erik zegt op

        Het rekening adres bepaalt bij de bank waar je woont. Niet het correspondentie adres. Adreswijzigingen in het buitenland moe(s)ten met een formulier opgegeven worden bij ING dat je moest downloaden, invullen en per post opsturen.

        Ik ben een paar jaar geleden anderhalf jaar bezig geweest mijn correcte adres bij hun geregistreed te krijgen. Ik verhuisde twee maal per jaar in die tijd en de wijzigingen werden met maanden vertraging of helemaal niet uitgevoerd. Formulieren per normale post en aangetekend opgestuurd en niets kwam aan op hun afdeling in Leeuwarden die e.e.a. bij moest houden. Ondertussen raakten mijn vrouw en ik al onze pinpassen kwijt omdat ze verliepen en werd ook internet banking uiteindelijk geblokkeerd.

        Toen ik om andere redenen korte tijd terug moest naar nederland heb ik het adres probleem toen ter plekke bij een kantoor kunnen oplossen dankzij een medewerker die zich zo schaamde voor de gang van zaken dat hij dat op een wijze die in strijd was met de interne regels a la minuut heeft opgelost. Tientallen telefoontjes daarvoor met de callcentra leverden alleen loze beloften op zonder ooit enig resultaat.

        Anderhalf jaar werd alle ING post naar verkeerde adressen gestuurd en kwam dus nooit aan. Tot in hoogste instantie geklaagd met als antwoord dat onvoldoende verwijtbaar handelen van ING was aangetoond, dat ik als klant altijd zelf verantwoordelijk blijf voor de juistheid van mijn adres bij hun (sic) en dat ING bank op geen enkele wijze aansprakelijk gesteld kon worden voor de gevolgen voor mij van hun handelen.

  24. Wilanda zegt op

    Allereerst mijn vriendelijke dank aan Rob en Erik voor hun invoelingsvermogen en de daarp gebaseerde reacties :-).
    Ik heb een postbus adres en ik mag er gevoeglijk van uitgaan dat de jongens en meisjes van de ING klantendienst beseffen dat ik niet in die ‘bus’ woon.
    Alhoewel, je weet maar nooit: ze konden mij telefonisch ook niet bereiken en verwittigden mij dat ik een ongeldig telefoonnummer had. Ik heb hen toen de fijne kneepjes van het bellen naar het buitenland en meer specifiek naar Thailand uitgelegd.
    Voor degenen onder u die er ook moeite mee hebben: je ‘draait’ eerst 00 en vervolgens de code van het land waar je naar toe belt en dat is in het geval van Thailand 66.

    De meeste Thaise woonadressen zijn niet geeigend om via de daarvoor beschikbare vakjes computermatig verwerkt te worden.
    Bijna iedere in Thailand wonende Nederlander kan daar opmerkelijke voorbeelden van aangeven. Daarom en vanwege het feit dat ze vaak niet lang op hetzelfde adres verwachten te wonen zijn er relatief velen onder hen die een postbus nemen.
    Als de ING dan zonder de rekeninghouder daarvan in kennis te stellen plotseling het woonadres gaat gebruiken ontstaan er dus in veel gevallen ernstige problemen.

    Al mijn hoop is gevestigd op het antwoord van HanNL, die aangaf dat je bij de ASN wel vanuit het buitenland een rekening kunt openen.
    Dick is er ook onduidelijk in, hij geeft aan dat het wel kan, maar laat in het midden of hij bij dezelfde bank of bij een andere bank bedoelt.
    Ik heb de website van de ASN bekeken en ik zie dat ze zich onder meer inzetten voor de kwalitiet van kraanwater in de Nederlandse horeca. Ondanks het feit dat ik geen cafees bezoek om er kraanwater te drinken vind ik het een loffelijk streven.
    Op mijn vraag of ik er vanuit Thialand een rekening kan openen bezinnen ze zich echter reeds meerdere dagen.
    M vr gr
    W

  25. Wilanda zegt op

    Ik wil HansNL niet te kort doen en ook hem hartelijk danken voor de informatie dat je van hier uit (en dan bedoel ik Thailand) een rekening naar ‘en/of’ kunt transformeren.
    Om misverstanden uit de weg te gaan even de feiten op een rijtje zetten:
    Beste Hans, je hebt dus ooit een rekening gehad bij de ING in Nederland (waar anders?) die uitsluitend en alleen door jou te gebruiken was en toen heb je besloten een vertrouwde partner in Thailand daar mede toegang toe te verschaffen.
    Daarvoor hoefde jij niet naar Nederland en die vertrouwde partner ca aanstaande mede-rekeninghouder ook niet.
    Dat ging dus via het opsturen van kopieen van het paspoort, huisboek en dezulke neem ik aan.
    Misschien zijn er meerdere lezers die daar wat meer details over zouden willen lezen en mocht je er een minuutje of zo voor uit willen trekken dan danken we je daar voor.

    m.vr.gr
    W.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website