AOT gaat door met de bouw van twee nieuwe luchthavens om meer passagiers te kunnen verwerken

Nok Nok / Shutterstock.com
Airports of Thailand (AOT) zet zijn plannen door om de capaciteit van zijn huidige luchthavens te vergroten en twee nieuwe luchthavens te bouwen. Dit initiatief, met een geschatte investering van 150 miljard baht, is bedoeld om het groeiende aantal binnenlandse en internationale passagiers aan te kunnen.
Tijdens een seminar met de naam “Section II: Next Step” heeft AOT-topman Kirati Kitmanawat aangekondigd dat de nieuwe luchthavens, Lanna en Andaman, respectievelijk ongeveer 70 en 80 miljard baht zullen kosten. Deze luchthavens zullen naar verwachting jaarlijks 40 miljoen passagiers kunnen huisvesten.
De projecten voor deze luchthavens zijn momenteel in de fase van haalbaarheidsstudies. De verwachting is dat het proces van landonteigening ergens in het midden van het volgende jaar zal beginnen.
De Suvarnabhumi luchthaven zal naar verwachting dit jaar 60 miljoen passagiers verwerken, wat nog iets lager is dan de 65 miljoen voor de COVID-19-pandemie. Echter, de voorspelling is dat het aantal passagiers volgend jaar weer zal stijgen tot 65 miljoen en in 2027 zelfs tot 80 miljoen. Om aan deze verwachte groei te voldoen, zijn er plannen om de Aerobridge-terminal uit te breiden met ongeveer 50%, wat neerkomt op een extra ruimte van 200.000 vierkante meter. Deze uitbreiding omvat de toevoeging van 28 extra vliegbruggen en het geleidelijk afschaffen van de buspoortdienst om het comfort voor passagiers te vergroten.
Verder wordt er gewerkt aan de ontwikkeling van een derde landingsbaan om het tekort aan parkeerplatforms voor vliegtuigen op te lossen en het bagagetransportsysteem te verbeteren.
Op de luchthaven Don Mueang is er een plan voor een derde passagiersterminal, terwijl de bestaande eerste en tweede terminals uitsluitend voor binnenlandse vluchten gebruikt zullen worden. Dit is om de stijging van het aantal binnenlandse passagiers op te vangen, met een capaciteit van maximaal 35 miljoen passagiers per jaar, een aanzienlijke toename ten opzichte van de huidige capaciteit van 20 miljoen.
AOT heeft ook plannen om een nieuwe terminal te bouwen op de luchthaven van Chiang Mai, met de ambitie om deze luchthaven om te vormen tot een internationale toegangspoort die meer dan de huidige 8 miljoen passagiers per jaar kan huisvesten. Daarnaast zal de luchthaven van Phuket uitgebreid worden om jaarlijks 20 miljoen passagiers te kunnen ontvangen, wat een verhoging is vergeleken met de huidige capaciteit van 12 miljoen.
Tot slot merkte Kirati op dat AOT van plan is om het gebruik van schone energie te vergroten, inclusief de bouw van een zonne-energiecentrale van 50 megawatt.
Over deze blogger

-
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.
Lees hier de laatste artikelen
Nieuws uit Thailand28 april 2025Verplichte registratie via Thailand Digital Arrival Card (TDAC) vanaf 1 mei
Vliegtickets28 april 2025Thai Lion Air breidt routenetwerk uit: Bangkok – Nakhon Phanom en Udon Thani – Utapao
Bezienswaardigheden28 april 202510 toeristische hotspots in Bangkok die niet de moeite zijn
Achtergrond28 april 2025‘One night in Bangkok and the world’s your oyster’
hoe zit het met het (geplande) vliegveld bij Buen Kahn ?