(Editorial credit: retirementbonus / Shutterstock.com)

Waar het begrip ‘straatmeubilair’ in veel landen iets positiefs zoals kunstwerken of kinderspeelplaatsen aanduidt, staat het in Bangkok voor hinderlijke objecten op de toch al smalle stoepen, wat extra risico’s voor voetgangers oplevert.

Bangkoks gouverneur, Chadchart Sittipunt, heeft onlangs de resultaten gepresenteerd van een onderzoek naar en de aanpak van deze obstakels in 50 wijken van de stad. Uit de studie bleek dat er op 329 stoepen in totaal 27.128 obstakels zijn aangetroffen, waaronder:

  • Gereedschappen en kasten van de Metropolitan Electricity Authority op 1.636 plekken
  • 16.655 elektriciteitsmasten
  • 375 brievenbuspalen
  • Watergereedschap en -kasten van de Metropolitan Waterworks Authority op 12 locaties
  • 131 brandkranen
  • Apparatuur en kasten van National Telecom Public Company Limited op 551 locaties
  • 7 communicatiemasten van NT
  • Bovendien zijn er 140 politieposten, 2 verkeersborden van lokale politiebureaus,
  • 28 opbergkisten van de Directie Verkeer en Vervoer, 37 bushaltes, en 1.369 objecten die vallen onder de Directie Verkeer en Vervoer.

Inmiddels zijn er door de autoriteiten in Bangkok al meer dan 23.000 hindernissen verwijderd. De afdeling openbare werken van Bangkok heeft aangegeven de situatie nauwgezet te monitoren. Wel wordt er voorzichtig te werk gegaan, aangezien sommige gebieden niet onder hun bevoegdheid vallen.

6 reacties op “Gemeente Bangkok verwijdert meer dan 23.000 obstakels op trottoirs”

  1. bennietpeter zegt op

    Dan moet je eens in Hatyai gaan kijken.
    Daar is een speciaal trottoir (drukke weg) voor visueel gehandicapten aangebracht.
    Geel pad met noppen.
    Ik heb het pad gevolgd en onder vonden wat het in hield dit als visueel gehandicapte te betreden.
    Daar moet je waarschijnlijk een farang voor zijn om je hier mee bezig te houden. Ach, liep er toch.

    Conclusie: het is een doods pad. Je moet een harnas aantrekken om als visueel gehandicapte dit te volgen.
    Niet te snarsen. Bv. Er staat een weg wijzering dwars over het pad, je wordt dus onthoofd.
    Vandaar dat ik waarschijnlijk ook geen visueel gehandicapte daar ben tegen gekomen.

    • Erik Kuijpers zegt op

      Ik ben gehandicapt en liep in Thailand met een rollator. Vergeet dat maar op de stoep, als er al een is. Ook in Nongkhai kom je dan voor verrassingen te staan, de 27.000 verrassingen genoemd in de tekst.

      En met een scootmobiel? Je bent een arm mens als je je in Thailand zo moet verplaatsen. Nota bene: het gebouw van de Prakan Sangkhom (de Social Security) heeft een pracht van een glijbaan voor gehandicapten maar die is ook ideaal als bromfietsstalling….. Zeg er wat van en ze kijken je aan of ze het in Beijing horen donderen…. En de Government Savings Bank kom je alleen maar in na het beklimmen van een hoge trap…

      Nee, Thailand is nog lang niet gehandicaptenvriendelijk.

      • pete zegt op

        hoe lang geleden was je in Nongkhai Erik
        Nu kun je met je scootmobiel helemaal rondom Nongkhai rijden op speciaal aangelegde asfalteren niet geschikt voor scooters vanwege paaltjes.
        Speciaal rijgedeelte naar Ponpisai.
        Met rollator kun je lopen langs de Mekongrivier over een 12 meter breed pad van 5 km lengte waar je tevens om de 20 meter plaats hebt om te rusten .
        In Nongtin park kun je gratis sporten in overdekte sportschool en wandelen met rollator tussen de meren over een pad van 2.5 km.
        In shoppingmall zoals Tesco Lotus/Big C/Makro /Global House/Homepro kun je voor de deur gratis parkeren van 08.00 tot 22.00 en boodschappen doen met scootmobiel tevens overal gehandicaptentoiletten aanwezig.
        Nongkhai is tegenwoordig qua infrastructuur beter dan Bangkok /pattaya Chiangmai

        • Erik Kuijpers zegt op

          Pete, en hoe is het met de hoge stoepen hartje stad? Ja, ik weet waarom ze zo hoog zijn (moessonregens) maar probeer er maar eens met een scootmobiel op te komen.

          Het wandelpad langs de Mekong ken ik, Nongthin ook, de aanpassingen hebben nu eindelijk aandacht en hopelijk wordt het nog eens perfect. Maar voordat het in de dorpen ook zo wordt? Een modderpad doen met een scootmobiel? Een kapotgereden gravelweg?

          Maar, goed te horen dat er stappen zijn gezet.

          • pete zegt op

            Hallo eric: van Phonpisai tot Si chiangmai 100+ km alles geasfalteerd en van Nongkhai tot KHONKEAN alles geasfalteerd en 6 zeer grote flyovers en viaducten in Nongkhai en Udonthani
            Nonghai heeft nieuwe 4 baans rondweg tot de grens met Laos.
            Alleen bij de grens met Laos momenteel 6 winkels van 7/11
            Nooit meer overstromingen door een gigantisch nieuw rioolnetwerk met pijpen van meer dan 1 meter doorsnede lopend tot voorbij Nongsonghong 15 km buiten Nongkhai.
            Nederland heeft in meerdere plaatsen overstromingen na een zware regenbui waarbij de riolering het water niet kan verwerken ,In Nongkhai heeft men roosters in het wegdek van 250 cm bij 100 cm voor een goede afvoer van regenwater.
            Tevens heeft Nongkai zeer snel internet d.m.v. glasvezel waarbij prijs v.a. 15 EUR niet duur is.
            Het nieuwste Project in Nongkhai is om alle bovengrondse kabels nu ondergronds te realiseren waar men 24 uur 7 dagen per week mee bezig is.
            Nongkhai een mooie modern stadje met alle voorzieningen van een grote stad maar de rust en vriendelijke sfeer van een dorp.
            Wonen in Nongkhai met 6 shoppingmall 7 Dagmarkten tientallen buurtsuper s en maar liefst 12 Benzinestations rondom Nongkhai waar je kunt eten en drinken en ook boodschappen kunt kopen of koffiedrinken bij de amazongroep etc.
            Nongkhai de moderne rustieke stad die alles heeft voor jonge en vooral oudere mensen om relaxt van het leven te genieten en ook belangrijk een 12 verdiepingen tellend nieuw modern ziekenhuis met alle moderne faciliteiten.

  2. Sietse zegt op

    Is dit de zelfde meneer Chadchart Sittipunt, die ook plannen heeft aangekondigd om de autovrakken weg te laten halen. Wel die staan er nog steeds in grote hoeveelheden . Onder bruggen en in parkeervakken enz.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website