()

Het idee om een tweede ‘Chao Praya’ te graven, is weer opgedoken. Jaren geleden werd het al eens voorgesteld door Phichit Rattakul, voormalig gouverneur van Bangkok, maar het kreeg destijds de handen niet op elkaar.

Nu Bangkok wordt bedreigd door massa’s water uit het Noorden haalt hij het idee maar weer eens van stal.

‘Water needs to travel past Bangkok before going to the sea. Water can travel through Thachin or Bang Pakong rivers, but it will also travel past Bangkok. We need more ways to allow water to travel past the city.’ [De Tachin rivier mondt ten westen van Bangkok in zee uit en de Bang Pakong rivier ten oosten.]

Chanchai Vitoonpanyakij, voormalig adjunct-directeur van de Drainage and Sewerage Department, is het met Phichit eens dat Bangkok nieuwe infrastructuur nodig heeft om waterstromen uit het Noorden te verwerken; de stad heeft vooral meer waterwegen nodig die het water naar zee afvoeren.

De problemen in Bangkok zijn toe te schrijven aan het verouderde drainagestelsel. Volgens Pichit is het stelsel ontworpen om zware regenval te verwerken en om water uit het Noorden langs de oostkant van de stad af te voeren. Na 1983, toen grote overstromingen de stad troffen, zijn kanalen gegraven, tunnels aangelegd, opslaggebieden toegewezen en pompstations geconstrueerd. Rond de stad is een dijk aangelegd, die het gebied erbinnen moet behoeden voor overstromingen.

De belangrijkste bescherming bieden de HM King’s dijk en de Pasak Cholsid dam in de provincie Saraburi ten noordoosten van Bangkok, die 800 miljoen kubieke meter water kan vasthouden. De rest van het water uit het Noorden stroomt via de rivieren Chao Praya en Thachin naar zee.

Maar tegen de massa’s water die nu uit het Noorden komen, heeft de stad geen verweer. Dat water zou door de stad moeten stromen, maar het wordt gehinderd door bebouwing. Luchthaven Suvarnabhumi bijvoorbeeld aan de oostkant van de stad blokkeert een verdere afvoer van het water naar zee.

www.dickvanderlugt.nl



Hoe leuk of nuttig was deze posting?

Klik op een ster om deze te beoordelen!

Gemiddelde waardering / 5. Stemtelling:

Tot nu toe geen stemmen! Wees de eerste die dit bericht waardeert.

Omdat je dit bericht nuttig vond...

Volg ons op sociale media!

Het spijt ons dat dit bericht niet nuttig voor je was!

Laten we dit bericht verbeteren!

Vertel ons hoe we dit bericht kunnen verbeteren?

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.

1 reactie op “Oud-gouverneur haalt oud idee van stal: een tweede Chao Praya”

  1. Jeukendrop zegt op

    Het grappige is dat Bangkok’s gouverneur Sukhumband Paribatra drie jaar geleden met onze toenmalige ambassadeur Tjaco van den Hout in een helicopter stapte om enige waterwerken nader onder de loupe te nemen.

    Dat gebeurde in de maand maart precies honderd jaar nadat de Nederlandse hydro-ingenieur Homan van der Heyden in dezelfde maand gefrustreerd op de boot stapte.

    “We hadden hem nooit mogen laten gaan” schreef Prins Damrong aan Koning Chulalongkorn. Het kattebelletje bevindt zich nog steeds in het Nationale Archief in Bangkok. Toen Prins Damrong in 1932 Nederland bezocht insisteerde hij dat Homan van der Heyden naast hem moest zitten tijdens het diner dat de burgemeester van Amsterdam hem in het Tropenmuseum (KIT) aanbood.

    Homan van der Heyden maakte niet alleen het ontwerp maar legde ook daawerkelijk de klongs en sluizen van Bangkok aan.
    Ondanks dat er enorme budgetten zijn om die jaarlijks te onderhouden en bovenal schoon te houden, waren ze ten tijde van de overtromingen van vorig jaar nagenoeg dichtgeslibt, waardoor een deel van hun functie, het afvoeren van overtollig water, niet meer verviel.

    0

Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website