Welkom op Thailandblog.nl
Thailandblog is met 275.000 bezoeken per maand de grootste Thailand-community in Nederland en België.
Schrijf je in voor onze gratis e-mail nieuwsbrief en blijf op de hoogte!
Nieuwsbrief
Taalinstelling
Koers Thai Baht
Sponsor
Laatste reacties
- fred: Ja dat mag mits je het niet doet in het openbaar of bijzijn van kinderen.
- Monique: Mag je nou wel of niet een joint roken? Ik wordt hier niet wijs uit.
- Jan Beute: Nou Eddy op de markt onbewerkt en vers voedsel te gaan halen. Wat ik zoal om mij heen zie gebeuren al wonende op het platteland i
- RonnyLatYa: Dat kan best. Ik zeg ook niet dat dit niet zo is in Chachoengsao. Ik verduidelijk enkel hoe het normaal voorzien is volgens de vo
- Henriette: Makan makan, 168/1 Sukhumvit Soi 16, Khlong Toei, Khlong Toey, Bangkok, 10110 Niet ver van BTS Asoke. https://maps.app.goo.g
- Erik Kuijpers: John K. Haarlemmer, zie deze link: https://kpmg.com/xx/en/home/insights/2023/10/flash-alert-2023-189.html#:~:text=On%2015%20Se
- Cees 1: Wacht toch wat er echt gaat gebeuren. Iedereen bang maken en ” Belastingconsultanten ” Spekken terwijl nog niemand en
- Erik Kuijpers: Peter, jouw eerste zin bevat een fout. De Thaise wet praat niet van ‘geld’ maar van ‘income’. Naast de wij
- TheoSanam: Even ter verduidelijking van mijn inzending. Ik heb al 6 jaar hetzelfde paspoort, dus niet nieuw. Oktober 2022 heb ik een online 9
- Boris: Dapoer Selera Bangkok Staat op mijn lijstje, dus wie weet is dat wat. Ik vrees echter dat jij de Nederlands chineesindische keuk
- william-Korat: Wat eekhoorns betreft, heb ik hier de truc van plastiek flessen zonder bodem wel eens gezien met fruitbomen. Moet je natuurlijk w
- John K. Haarlemmer: De gewijzigde Thaise belastingregels met ingang van 2024 zal door het hoogste Thaise echelon nog eens goed gecommuniceerd moeten w
- John: In Chiang Mai oude centrum, Sanjan cafe. Prima eten, misschien een beetje te veel olie gebruikt bij het bereiden. Een Indonesische
- RonnyLatYa: Doen we ook rond o.a. de mango en is ook goed tegen o.a. vogels en andere insecten. Werkt inderdaad prima.
- RonnyLatYa: Inderdaad Addie, die herinneringsmail is een mogelijkheid om dat te controleren, maar niet altijd. Als aanvulling. Dat nieuw
Sponsor
Weer in Bangkok
Menu
Dossiers
Onderwerpen
- Achtergrond
- Activiteiten
- Advertorial
- Agenda
- Belastingvraag
- Belgie vraag
- Bezienswaardigheden
- Bizar
- Boeddhisme
- Boekrecensies
- Column
- Coronacrisis
- Cultuur
- Dagboek
- Dating
- De week van
- Dossier
- Duiken
- Economie
- Een dag uit het leven van…..
- Eilanden
- Eten en drinken
- Evenementen en festivals
- Balloon Festival
- Bo Sang Umbrella Festival
- Buffalo-races
- Chiang Mai Flower Festival
- Chinees Nieuwjaar
- Full Moon Party
- Kerst
- Lotus festival – Rub Bua
- Loy Krathong
- Naga Fireballs Festival
- Oud & nieuw viering
- Phi Ta Khon
- Phuket Vegetarian Festival
- Rocket festival – Bun Bang Fai
- Songkran – Thais nieuwjaar
- Ubon Ratchathani Candle Festival
- Vuurwerk festival Pattaya
- Expats en pensionado
- AOW
- Autoverzekering
- Bankzaken
- Belasting Nederland
- Belasting Thailand
- Belgische ambassade
- Belgische belastingdienst
- Bewijs van leven
- DigiD
- Emigreren
- Huis huren
- Huis kopen
- In memoriam
- Inkomensverklaring
- Koningsdag
- Kosten van levensonderhoud
- Nederlandse ambassade
- Nederlandse overheid
- Nederlandse Vereniging
- Nieuws
- Overlijden
- Paspoort
- Pensioen
- Rijbewijs
- Uitkeringen
- Verkiezingen
- Verzekeringen algemeen
- Visa
- Werken
- Ziekenhuis
- Zorgverzekering
- Flora en fauna
- Foto van de week
- Gadgets
- Geld en financiën
- Geschiedenis
- Gezondheid
- Goede doelen
- Hotels
- Huizen kijken
- Isaan
- Khun Peter
- Koh Mook
- Koning Bhumibol
- Leven in Thailand
- Lezersinzending
- Lezersoproep
- Lezerstips
- Lezersvraag
- Maatschappij
- Martkplaats
- Medisch toerisme
- Milieu
- Nachtleven
- Nieuws uit Nederland en Belgie
- Nieuws uit Thailand
- Ondernemers en bedrijven
- Onderwijs
- Onderzoek
- Ontdek Thailand
- Opinie
- Opmerkelijk
- Oproepen
- Overstromingen 2011
- Overstromingen 2012
- Overstromingen 2013
- Overstromingen 2014
- Overwinteren
- Politiek
- Poll
- Reisverhalen
- Reizen
- Relaties
- Shoppen
- Social media
- Spa & wellness
- Sport
- Steden
- Stelling van de week
- Stranden
- Taal
- Te koop
- TEV-procedure
- Thailand algemeen
- Thailand met kinderen
- Thailand tips
- Thaise massage
- Toerisme
- Uitgaan
- Valuta – Thaise Baht
- Van de redactie
- Vastgoed
- Verkeer en vervoer
- Visum Kort Verblijf
- Visum lang verblijf
- Visumvraag
- Vliegtickets
- Vraag van de week
- Weer en klimaat
Sponsor
Disclaimer vertalingen
Thailandblog maakt gebruik van automatische vertalingen in meerdere talen. Gebruik van vertaalde informatie is op eigen risico. Wij zijn niet verantwoordelijk voor fouten in de vertalingen.
Lees hier onze volledige disclaimer.
Auteursrechten
© Copyright Thailandblog 2024. Alle rechten voorbehouden. Tenzij anders vermeld, berusten alle rechten op informatie (tekst, beeld, geluid, video, etc.) die u op deze site aantreft bij Thailandblog.nl en haar auteurs (bloggers).
Gehele of gedeeltelijke overname, plaatsing op andere sites, verveelvoudiging op welke andere manier dan ook en/of commercieel gebruik van deze informatie is niet toegestaan, tenzij hiervoor uitdrukkelijk schriftelijke toestemming is verleend door Thailandblog.
Het linken en verwijzen naar de pagina’s op deze website is wel toegestaan.
Home » Opinie » ‘Thailand zou de Nederlandse tuk-tuk moeten namaken’
‘Thailand zou de Nederlandse tuk-tuk moeten namaken’
In een opiniestuk in de Bangkok Post pleit de schrijfster van het artikel om de Nederlandse elektrische tuk-tuk na te maken. Opmerkelijk genoeg worden sinds 2008 in de Tuk Tuk Factory van de Nederlandse eigenaar in Thailand, elektrisch aangedreven driewielers geproduceerd en die worden geëxporteerd naar alle delen van de wereld.
Sirinya Wattanasukchai schrijft dan ook ‘Let’s copy the Dutch’. De huidige tuk-tuks die in Thailand rijden, zijn luidruchtig, zorgen voor luchtvervuiling en zijn onveilig.
In Thailand rijden 20.000 tuk-tuks rond, die als taxi zijn geregistreerd. In Bangkok zie je ze het meest met 9.000 registraties. De regering wil geen verdere groei en is terughoudend met het afgeven van nieuwe vergunningen.
Een goed alternatief is de elektrische aangedreven tuk-tuk, deze kost 300.000 baht. De accu’s kosten 30.000 tot 50.000 baht en moeten om de zoveel jaar vervangen worden. De onderhoudskosten zijn relatief laag.
De regering stimuleert de ontwikkeling en aanschaf van elektrische tuk-tuks niet. Sirinya zegt dat dit wel zou moeten.
Bron: Bangkok Post
In 2015 schreef ik twee verhalen over de fabricage van tuktuks in Thailand door Nederlandse bedrijven:
https://www.thailandblog.nl/achtergrond/nederlandse-tuktuk-
thailand-global-tuk-tuk-factory
https://www.thailandblog.nl/achtergrond/nederlandse-elektrische-tuktuks-thailand
Wellicht kan het management van beide bedrijven reageren op het artikel in de Bangkok Post en
bovendien aangeven hoe succesvol zij zijn met de verkoop van tuktuks.
Welke Thai, die klantjes rondbrengt, kan zich een tuk tuk van 300.000 thb veroorloven. Een tevens om de paar jaar een dure accu kopen. Sirinya, wie dat ook mag zijn leeft in een andere wereld.
Een simpele passagiers tuk tuk, kost een kleine 60.000 bath. Vaak gefinancierd, hoe kan het bestaan, dat deze Thaise mensen, dan een voornoemde tuk tuk kunnen aanschaffen, met periodieke onderhoudskosten aan een accu, waar je nu bijna een nieuwe tuk tuk voor kunt kopen. Maar goed het is mijn wijsheid niet.
Inderdaad misschien wel mooie geluidsarme en niet vervuilende tuktuks …. maar bekijk het eens niet vanuit de eeuwige Hollandse handelsgeest …zoals “dirk” zegt welke tuktuk driver kan zich die som veroorloven ,hoeveel moet hij dan diezelfde tourist en mogelijk Hollander hoger tarief vragen ,…. welke dan waarschijnlijk toch maar die simple Thaise tuk tuk zal nemen met de lagere prijs .
Mooi ontwerp maar onbetaalbaar voor de meerderheid zoniet allen
Je moet hier niet van uitgaan, maar van een ander business model.
De chauffeurs van de 150 electrische Tesla taxis op Schiphol zijn ook geen eigenaar van hun voertuig, maar in dienst van een grote onderneming.
Die krijgt subsidie omdat Schiphol sterk voorstander is van dit soort vervoer.
Als de Thaise regering werkelijk een schoner Bangkok wil, lijkt me een dergelijke opzet een goed idee.
Thailand zou deze Tuk Tuk helemaal niet moeten namaken. Het zou veel beter zijn als men dit nederlands product zou kopen.
Weet Dirk dan nou nog niet dat vrijwel geen enkele tx2-rijder (of taxi-dito) dat wagentje zelf heeft moeten betalen? Dat is allemaal huur-mag je raden van wie.
Alweer een sprekend voorbeeld van de ”innovatieve” kracht van de Thaise industrie: niks kunnen ze zelf bedenken, alleen maar steeds weer hetzelfde namaken.
Neemt niet weg, dat in de praktijk hier in BKk die rotdingen enkel nog door veelsteveel betalende onnozele toeristen worden gebruikt. de lokale Thai weet allang beter.
Bij het lezen van dit artikel herinnerde ik mij dat ik een poos geleden iets over een andere producent in Bangkok had gelezen. Na wat “gegoogle” vond ik het – Solar powered tuk-tuks coming to Bangkok -. Het betreft een Thaise ex-luchtmacht officier, Morakot Charnsomruad, die op dit gebied zijn strepen reeds heeft verdiend, zie vermelde websites.
Speel zelf al geruime tijd met de gedachte om van het kleindochtertje van een buurvrouw (op mijn kosten) een audiogram te laten maken en dat na een jaar te herhalen. Dit vanwege het feit dat het 3 a 4-jarig kind dagelijks naar een naburig dorp wordt gereden in een Tuk Tuk, waarvan het geluidsnivo m.i. schade aan het gehoor kan berokkenen. Het is er totnogtoe niet van gekomen, hoewel ik er dagelijks aan wordt herinnerd.
http://bangkok.coconuts.co/2013/09/19/solar-powered-tuk-tuks-coming-bangkok – http://www.thephuketnews.com/phuket-news-solar-powered-tuk-tuks-coming-to-bangkok-41995.php
Dirk
hurenDirk, de overheid doet wel degelijk iets om de luchtvervuiling in Bangkok te bestrijden en in tegenstelling tot hetgeen er bij een “straat enquete” over dit onderwerp uit de bus zou komen, schijnt Thailand het voorbeeld voor tal van steden te zijn.
In deze moeten ze echter Singapore en Tokyo voor laten gaan. Men heeft echter reeds laten zien dat de aanpak in Bangkok al positieve resultaten heeft opgeleverd (zie artikel).
http://www.nytimes.com/2007/02/23/world/asia/23iht-bangkok.html
Dirk
300.000 Baht?
Dan kun je ze beter uit China halen voor minder dan de prijs van de accu, dan hoef je helemaal geen onderhoud te plegen en gooi je het ding na drie jaar gewoon weg.
.
https://www.alibaba.com/product-detail/China-Factory-1000w-High-Quality-Battery_60614129685.html
ik heb vorige maand een Tuk-Tuk chauffeur/operator/piloot in Bangkok gevraagd waarom hij geen elektrische Tuk-tuk heeft. Antwoordt was heel simpel. Toerist wil dat niet. Die wil een ronkende motor en ’s avonds een lekker muziekje en wat knipperende dicolampen. Alle toeristen die meerijden zitten de hele rit te lachen en lachen 3 dagen later nog van plezier. Tul-Tuk rijden is special aldus deze Tuk-tuk piloot. Daarom is het ook duurder dan gewone taxi. En in gewone taxi heb je geen plezier. Ik heb hem vriendelijk bedankt voor zijn uitgebreide uitleg.