‘Thailand zou de Nederlandse tuk-tuk moeten namaken’

Door Redactie
Geplaatst in Opinie
Tags: ,
3 februari 2017

In een opiniestuk in de Bangkok Post pleit de schrijfster van het artikel om de Nederlandse elektrische tuk-tuk na te maken. Opmerkelijk genoeg worden sinds 2008 in de Tuk Tuk Factory van de Nederlandse eigenaar in Thailand, elektrisch aangedreven driewielers geproduceerd en die worden geëxporteerd naar alle delen van de wereld.

Sirinya Wattanasukchai schrijft dan ook ‘Let’s copy the Dutch’. De huidige tuk-tuks die in Thailand rijden, zijn luidruchtig, zorgen voor luchtvervuiling en zijn onveilig.

In Thailand rijden 20.000 tuk-tuks rond, die als taxi zijn geregistreerd. In Bangkok zie je ze het meest met 9.000 registraties. De regering wil geen verdere groei en is terughoudend met het afgeven van nieuwe vergunningen.

Een goed alternatief is de elektrische aangedreven tuk-tuk, deze kost 300.000 baht. De accu’s kosten 30.000 tot 50.000 baht en moeten om de zoveel jaar vervangen worden. De onderhoudskosten zijn relatief laag.

De regering stimuleert de ontwikkeling en aanschaf van elektrische tuk-tuks niet. Sirinya zegt dat dit wel zou moeten.

Bron: Bangkok Post


» Laat een reactie achter


No votes yet.
Please wait...

10 reacties op “‘Thailand zou de Nederlandse tuk-tuk moeten namaken’”

  1. Gringo zegt op

    In 2015 schreef ik twee verhalen over de fabricage van tuktuks in Thailand door Nederlandse bedrijven:

    https://www.thailandblog.nl/achtergrond/nederlandse-tuktuk-
    thailand-global-tuk-tuk-factory

    https://www.thailandblog.nl/achtergrond/nederlandse-elektrische-tuktuks-thailand

    Wellicht kan het management van beide bedrijven reageren op het artikel in de Bangkok Post en
    bovendien aangeven hoe succesvol zij zijn met de verkoop van tuktuks.

  2. dirk zegt op

    Welke Thai, die klantjes rondbrengt, kan zich een tuk tuk van 300.000 thb veroorloven. Een tevens om de paar jaar een dure accu kopen. Sirinya, wie dat ook mag zijn leeft in een andere wereld.
    Een simpele passagiers tuk tuk, kost een kleine 60.000 bath. Vaak gefinancierd, hoe kan het bestaan, dat deze Thaise mensen, dan een voornoemde tuk tuk kunnen aanschaffen, met periodieke onderhoudskosten aan een accu, waar je nu bijna een nieuwe tuk tuk voor kunt kopen. Maar goed het is mijn wijsheid niet.

    • David H. zegt op

      Inderdaad misschien wel mooie geluidsarme en niet vervuilende tuktuks …. maar bekijk het eens niet vanuit de eeuwige Hollandse handelsgeest …zoals “dirk” zegt welke tuktuk driver kan zich die som veroorloven ,hoeveel moet hij dan diezelfde tourist en mogelijk Hollander hoger tarief vragen ,…. welke dan waarschijnlijk toch maar die simple Thaise tuk tuk zal nemen met de lagere prijs .

      Mooi ontwerp maar onbetaalbaar voor de meerderheid zoniet allen

    • rene23 zegt op

      Je moet hier niet van uitgaan, maar van een ander business model.
      De chauffeurs van de 150 electrische Tesla taxis op Schiphol zijn ook geen eigenaar van hun voertuig, maar in dienst van een grote onderneming.
      Die krijgt subsidie omdat Schiphol sterk voorstander is van dit soort vervoer.
      Als de Thaise regering werkelijk een schoner Bangkok wil, lijkt me een dergelijke opzet een goed idee.

  3. Leon zegt op

    Thailand zou deze Tuk Tuk helemaal niet moeten namaken. Het zou veel beter zijn als men dit nederlands product zou kopen.

  4. hurendirk zegt op

    Weet Dirk dan nou nog niet dat vrijwel geen enkele tx2-rijder (of taxi-dito) dat wagentje zelf heeft moeten betalen? Dat is allemaal huur-mag je raden van wie.
    Alweer een sprekend voorbeeld van de ”innovatieve” kracht van de Thaise industrie: niks kunnen ze zelf bedenken, alleen maar steeds weer hetzelfde namaken.
    Neemt niet weg, dat in de praktijk hier in BKk die rotdingen enkel nog door veelsteveel betalende onnozele toeristen worden gebruikt. de lokale Thai weet allang beter.

  5. Dirk zegt op

    Bij het lezen van dit artikel herinnerde ik mij dat ik een poos geleden iets over een andere producent in Bangkok had gelezen. Na wat “gegoogle” vond ik het – Solar powered tuk-tuks coming to Bangkok -. Het betreft een Thaise ex-luchtmacht officier, Morakot Charnsomruad, die op dit gebied zijn strepen reeds heeft verdiend, zie vermelde websites.

    Speel zelf al geruime tijd met de gedachte om van het kleindochtertje van een buurvrouw (op mijn kosten) een audiogram te laten maken en dat na een jaar te herhalen. Dit vanwege het feit dat het 3 a 4-jarig kind dagelijks naar een naburig dorp wordt gereden in een Tuk Tuk, waarvan het geluidsnivo m.i. schade aan het gehoor kan berokkenen. Het is er totnogtoe niet van gekomen, hoewel ik er dagelijks aan wordt herinnerd.

    http://bangkok.coconuts.co/2013/09/19/solar-powered-tuk-tuks-coming-bangkokhttp://www.thephuketnews.com/phuket-news-solar-powered-tuk-tuks-coming-to-bangkok-41995.php

    Dirk

  6. Dirk zegt op

    hurenDirk, de overheid doet wel degelijk iets om de luchtvervuiling in Bangkok te bestrijden en in tegenstelling tot hetgeen er bij een “straat enquete” over dit onderwerp uit de bus zou komen, schijnt Thailand het voorbeeld voor tal van steden te zijn.

    In deze moeten ze echter Singapore en Tokyo voor laten gaan. Men heeft echter reeds laten zien dat de aanpak in Bangkok al positieve resultaten heeft opgeleverd (zie artikel).
    http://www.nytimes.com/2007/02/23/world/asia/23iht-bangkok.html

    Dirk

  7. Fransamsterdam zegt op

    300.000 Baht?
    Dan kun je ze beter uit China halen voor minder dan de prijs van de accu, dan hoef je helemaal geen onderhoud te plegen en gooi je het ding na drie jaar gewoon weg.
    .
    https://www.alibaba.com/product-detail/China-Factory-1000w-High-Quality-Battery_60614129685.html

  8. Jack G. zegt op

    ik heb vorige maand een Tuk-Tuk chauffeur/operator/piloot in Bangkok gevraagd waarom hij geen elektrische Tuk-tuk heeft. Antwoordt was heel simpel. Toerist wil dat niet. Die wil een ronkende motor en ‘s avonds een lekker muziekje en wat knipperende dicolampen. Alle toeristen die meerijden zitten de hele rit te lachen en lachen 3 dagen later nog van plezier. Tul-Tuk rijden is special aldus deze Tuk-tuk piloot. Daarom is het ook duurder dan gewone taxi. En in gewone taxi heb je geen plezier. Ik heb hem vriendelijk bedankt voor zijn uitgebreide uitleg.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website