Zittenblijven mag weer (of toch niet)

Door Redactie
Geplaatst in Nieuws uit Thailand, Uitgelicht
Tags: ,
19 september 2013

Het klinkt als vloeken in de kerk, maar het ministerie van Onderwijs overweegt zittenblijven te introduceren in het Thaise onderwijs. Om de kwaliteit van het onderwijs in Thailand te verbeteren, zegt minister Chaturon Chaisaeng (Onderwijs).

Thans gaan leerlingen automatisch over aan het eind van het schooljaar, zelfs wanneer ze voor veel vakken een onvoldoende hebben. Het overgangsexamen maken ze niet, maar in plaats daarvan krijgen ze een alternatieve opdracht: meisjes maken een bloemstukje en jongens helpen bij het schoonmaken van de school. Ook gebeurt het dat ouders de school onder druk zetten.

‘Deze praktijken hebben gevolgen voor de kwaliteit van leerlingen en van het gehele onderwijs’, zegt Chaturon. ‘In veel gevallen doorlopen leerlingen, die eigenlijk ongeletterd zijn, de middelbare school.’

De minister pleit voor bijspijkerlessen voor leerlingen die een onvoldoende hebben. Volgens hem is een leerling dezelfde klas te laten overdoen geen oplossing.

Het ministerie gaat in overleg met betrokken partijen over het idee en mogelijke oplossingen.

(Bron: website Bangkok Post, 19 september 2013)


» Laat een reactie achter


No votes yet.
Please wait...

3 reacties op “Zittenblijven mag weer (of toch niet)”

  1. Ivo zegt op

    Ik moet zeggen dat de huidige minister van onderwijs in Thailand tot nu toe wel dingen heeft gezegd in relatie tot het onderwijs systeem die “not done” zijn in Thailand. Hopelijk krijgt hij de kans om het onderwijs systeem in Thailand te veranderen op de long run. Want dat het systeem niet deugd weet iedereen.

  2. Tino Kuis zegt op

    Ik ben het met Ivo eens. Chaturon is een minister die open staat voor veranderingen en niet vastzit is het systeem, daar wijst zijn levensgeschiedenis ook op.
    Ik denk overigens dat het ‘niet-zitten-blijven’ niet het grootste probleem is. Leerlingen krijgen nimmer een onvoldoende op hun rapport, daar zit hem de kneep. Ze worden dus nimmer geconfronteerd met hun zwakheden en er zal dus ook niets aan gedaan worden. Soms is zitten blijven nodig, maar extra aandacht voor zwakke plekken bij sommige leelingen is beter.

    • Rob V. zegt op

      Eens, maar het is een stap in de goede richting. De ideale combinatie zou natuurlijk bestaan uit bijlessen (bijspijkerklassen, desnoods “zelfs” verschillende niveaus want dat heeft Thailand niet?), kunnen zitten blijven en het uidelen van onvoldoendes.

      Dat laatste wordt natuurlijk creatief opgelost: iemand die de laagst mogelijke score haalt (een 1? uit maximaal 4 punten) weet natuurlijk wel dat dat geen goed cijfer is, en bij vervolg trajecten stellen ze wel eens een bepaalde punten eis zo zegt mijn vriendin: ze vragen dan bijvoorbeeld een Bachelor maar met minstens 2.0 punten of hoger op een vaak of combinatie van vakken).

      Kortom: meer mogelijkheden voor de docenten om maatregelen te treffen die voor dat individu het meest geschikt zijn.

      Volgende punt: de inhoud van de schoolboeken en lesmethode zelf, maar dat zal al wel helemaal een brug te ver zijn. En teveel omslag is ook niet goed, in Nederland rolt men ook nog steeds over straat over het nut/effect van de invoer van oa het VMBO, afschaffen LTS etc. Een 1 op 1 kopie van het Nederlandse systeem zou ik dan ook niet bepleiten mocht iemand dat denken.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website