Vijf doden en 22 gewonden door instorting van betonnen balk op Rama II Road in Bangkok

In de vroege ochtend van zaterdag heeft een tragisch ongeval plaatsgevonden op een bouwplaats nabij Rama II Road in de wijk Chom Thong in Bangkok. Een betonnen balk van een in aanbouw zijnde snelwegbrug stortte in, waarbij vijf mensen om het leven kwamen en 22 anderen gewond raakten. Onder de dodelijke slachtoffers bevinden zich zowel Thaise als buitenlandse arbeiders.
Rond 01:48 uur kreeg de politie van Bang Mod een melding over de instorting ter hoogte van Rama II Soi 25, dicht bij de snelweg Rama III-Dao Khanong. De betonnen balk, die nog in aanbouw was en zich op ongeveer 200 meter van een snelwegaansluiting bevond, begaf het plotseling. Hierdoor stortte hij naar beneden en raakte de bestaande snelwegconstructie. Op dat moment waren meer dan twintig werknemers op de locatie aanwezig.
Reddingswerkers en speurhonden ingezet
Direct na de ramp kwamen reddingsteams van de Bangkok Disaster Prevention and Mitigation Department ter plaatse. Hulpverleners werkten urenlang om slachtoffers onder het puin vandaan te halen. Daarbij werden speurhonden en gespecialiseerde apparatuur ingezet.
Rond 07:00 uur werd de balans opgemaakt: vijf doden en minstens 22 gewonden. De slachtoffers werden naar nabijgelegen ziekenhuizen overgebracht. Vier lichamen werden onder het puin vandaan gehaald, terwijl één persoon aanvankelijk nog vermist werd.
De vijf dodelijke slachtoffers zijn geïdentificeerd als drie Thaise burgers (waaronder een ingenieur en twee bouwvakkers) en twee buitenlandse arbeiders.
Ooggetuigenverslag en mogelijke oorzaak
Een werknemer die tijdens het ongeval op de bouwplaats aanwezig was, verklaarde dat hij vreemde geluiden hoorde voordat de balk instortte. Op dat moment werd er beton gestort om de kolommen van de brug met elkaar te verbinden. Kort daarna begaf de constructie het en stortte het beton naar beneden.
Om de reddingswerkzaamheden niet te hinderen, werd de nabijgelegen Chom Thong Road in alle richtingen afgesloten.
Onderzoek naar de oorzaak van de instorting
Zowel ingenieurs als de politie hebben een onderzoek ingesteld naar de oorzaak van het ongeluk. Er wordt gekeken of constructiefouten, nalatigheid of andere factoren hebben bijgedragen aan de ramp.
Dit is niet het eerste dodelijke ongeval op deze snelweg. De bouw van een verhoogde snelweg boven Rama II Road is bedoeld om de reistijd naar Samut Sakhon te verkorten en verkeersdrukte te verminderen. Echter, frequente bouwongevallen en vertragingen hebben geleid tot extra files en veiligheidsrisico’s.
Eerdere bouwongevallen op Rama II Road
De Rama II Road, die Bangkok verbindt met het zuiden van Thailand en populaire bestemmingen zoals Hua Hin, staat bekend om zijn drukke verkeer en gevaarlijke situaties. De voortdurende bouw van infrastructuurprojecten heeft in het verleden al tot meerdere ongelukken geleid:
- 29 november vorig jaar: Een hijsband brak, waardoor zes arbeiders omkwamen en acht anderen gewond raakten.
- 18 januari vorig jaar: Een kraanband brak, waarbij een arbeider om het leven kwam en een hijsbak naar beneden viel.
- Mei 2023: Een arbeider werd dodelijk getroffen door een vallende betonnen plaat.
Volgens gegevens van het Department of Highways vonden er tussen 2018 en 15 maart dit jaar meer dan 2.500 ongevallen plaats op de Rama II Road, tussen kilometerpaal 0 en 84. Daarbij kwamen 143 mensen om het leven en raakten 1.441 mensen gewond.
Met het recente ongeluk wordt de discussie over de veiligheid van grote infrastructuurprojecten in Thailand opnieuw aangewakkerd. Lokale autoriteiten en bouwbedrijven zullen zich naar verwachting moeten verantwoorden over de naleving van veiligheidsvoorschriften en de bescherming van arbeiders.
Bron: Bangkok Post – https://www.bangkokpost.com/thailand/general/2980458/five-killed-22-injured-in-beam-collapse-on-rama-ii-road
Met uitvoering van projecten wordt een loopje genomen met de aangenomen/bevestigde budgetting.
Uitvoerende bedrijven gaan na project gunning kijken waarop ze kunnen bezuinigen om zo netto meer geld binnen te harken.
Simpelweg, door sub standard kwaliteit materiaal te leveren/gebruiken
Van enige afgesproken materiaal contract controle lijkt me geen sprake te zijn.
Als ik zie dat op Phuket constant underpasses verlichtingen na een schoonmaaknacht niet gerepareerd zijn, pot holes in de wegen na wat stevige regendagen, gerepareerd, steeds weer openliggen en voorzien moeten worden dan weet ik het wel. Sub standard asfalt.
Simpel Sub Standard werk . Verlichtingreparatie op de bill opbrengen, maar niet uitvoeren.
Wordt toch niet gecontroleerd.
Of de controle functionaris krijgt een bruine envelop toegeschoven voor oogjes toe. TIT!
Over de vele serieuze ongevallen, met gewonden en doden, wel, dat bevestigd dat in Thailand respect voor leven arbeiders op een laag pitje staat.
Maar we weten al lang dat hier een mensenleven weinig waarde heeft.
De Thaise invulling van ‘Safety First’, hetzelfde als de Thaise invulling van ‘Democracy’. Niet dus.