Bestuurder die passagiers in de laadbak van een pickup truck vervoeren krijgen voortaan alleen een mondelinge waarschuwing. Dat is vrijdag afgesproken tijdens een vergadering van vice-premier Wissanu en vertegenwoordigers van de Royal Thai Police (RTP), het Land Transport Department (LTD) en andere betrokken diensten.
Wel zal de politie voortaan streng optreden tegen overschrijding van de maximum snelheid en rijden onder invloed. Daarnaast gaat de politie intensiever controleren op de helmplicht en het gebruik van veiligheidsgordels (ook op de achterbank).
Wittaya zegt over het laadbak verbod dat er meer studie nodig is, alvorens de wet kan worden gewijzigd. Hij zei dat er geen besluit is genomen over het maximum aantal personen in de laadbak. Bij ongelukken zijn de bestuurders altijd aansprakelijk omdat ze een voertuig gebruiken voor personenvervoer dat daarvoor niet geschikt is. Dat is en was al verboden in Thailand.
Het laadbak verbod ging op 5 april in, maar is na één dag onder druk van protesten van vooral de arme Thai, al weer opgeschort. Het leek er op dat er een soort compromis zou komen voor een maximum van zes personen, maar dat lijkt ook van de baan.
De maatregel was genomen volgens artikel 44 van de interim-grondwet, Wittaya zegt nu dat de regering dat de maatregel eerst beter had moeten toelichten aan de bevolking.
Bron: Bankok Post
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Achtergrond30 november 2024Hervormingen van Thaise vastgoedwetten: redding of verkoop van het land?
- Agenda30 november 2024Agenda: December festivals en evenementen in Thailand
- Nieuws uit Thailand30 november 2024Zuid-Thailand getroffen door zware overstromingen
- Achtergrond30 november 2024Rijst kan zwart, bruin, bruinpaars, rozerood, goudgeel, groen en zelfs blauw zijn
Mooi zo.
Een regering die rekening houdt met de noden van de bevolking en niet direct ingaat op de o zo modieuze westerse roep om ‘veiligheid’.
Sinds wanneer gaan de noden van de bevolking boven veiligheid niet alleen van hunzelf maar ook voor andere weggebruikers zoals U en ik ?
Sta volledig achter de reactie van de Inquisiteur, de man heeft zich denk volledig aangepast aan een leven in Thailand, lees de mooie verhalen hier dat zecht genoeg.
Denk de meesten bloggers hier komen naar Thailand voor een paar weken vakantie, die raad ik aan om een “all in” hotelletje te boeken dicht bij het strand, het liefst zonder een straat te moeten oversteken, waag je je toch in de Thaise wereld dan klaag niet, vergeet niet Thailand heeft een beschaving eeuwen ouder dan Nederland of België, dus steek niet altijd het vingertje op, we hebben het recht niet.
We zijn hier te gast, en we zullen ook altijd gasten blijven, Thailand blinkt niet uit in perfectie maar is een schitterend land met veel aardige mensen, we moeten dit koesteren, laat Thailand zijn zo zoals het is.
Roy.
Roy,
De opmerking “o zo modieuze westerse roep om “veiligheid” is een onderbuik-gevoel en op niets gebaseerd. Bovendien staat veiligheid ook nog tussen aanhalingstekens, hetgeen suggereert dat het niet echt veiligheid is. De link tussen een veiligheid en wat daar een “modieuze Westerse roep” aan zou zijn ontgaat mij volledig. Ik denk dat iedereen waar ook ter wereld graag veilig wil wonen. Ook de Thais.
Het is daarom ook tragisch dat er in Thailand zoveel slachtoffers vallen, terwijl dat niet nodig is. Dat als een “modieuze Westerse roep” betitelen vind ik demoniseren van de waarheid! Ja, Thaise jongens en meisjes, steek je vingers maar lekker in ’t stopcontact! Loop gewoon de snelweg op! Veiligheid is maar een stomme Westerse term die nergens op gebaseerd is! De Thaise beschaving is eeuwenoud en Newton en Darwin zijn gewoon Westerse kwakzalvers, hun beweringen zijn gewoon verzonnen.
En en passant worden tegenstanders van uw opvatting (dat is het, niet meer en niet minder!) weggezet als mensen die een paar weken per jaar op vakantie komen. Of te wel als je ze niet met argumenten kunt verslaan, zet je ze gewoon weg als een stel Westerse zeikerds.
Hoe meer ik over nadenk, des te meer ik mij erger aan uw reactie. Ik kan helaas geen “-1” geven
Hè sinds wanneer moet een minister een allang bestaande wet eerst toelichten aan de bevolking ?
Hoort niet iedereen de wetten en regels te weten ook de buitenlanders die een ander land bezoeken (Thailand enz) horen zich op de hoogte te stellen van de wetten en regels.
De Thai kent de regels wel maar heeft er lak aan en doet wat het goeddunkt. Zeker in het verkeer is het een zooitje. Jaren lang is toezicht op dit soort overtredingen uitgebleven om diverse redenen, zoals de arme thai die geen andere oplossing voor het vervoer van groepen werkers en familie kent dan op deze wijze. In Nederland heeft gewoonterecht geen recht dan dat er door het geschreven recht naar wordt verwezen. (Wet Algemene bepalingen). Hoe dit in Thailand wettelijk is geregeld weet ik niet. Een overgangstermijn zou wel op zijn plaats zijn, zodat het volk zich hierin kan aanpassen. Uiteindelijk kan dit soort van vervoer niet meer plaatsvinden wil je nog serieus verkeersveiligheid in ere houden en het gezonde verstand laten prefereren.
Wat kst het om een waarschuwing af te kopen? 50 Baht?
Wat de regering had moeten doen is het verbod op het vervoer van mensen in de laadbak controlerene ne verbaliseren en tegelijkertijd een actie aankondigen waarbij alle bezitters van luxe auto’s waarvan de catagoluswaarde meer is dan 4 miljoen Baht laten bewijzen dat de auto in zijn geheel (en niet in onderdelen) is geimporteerd, dat daarover belasting is betaald en hoe de betreffende auto is gefinancierd.
Waarom een waarschuwing voor passagiers in de laadbak afkopen? Er wordt toch niet bekeurd.
Het gevolg van handhaving van het verbod op vervoer van mensen in de laadbak is dat grote groepen (arme) mensen en ondernemers op kosten gejaagd worden. Dan moeten de lonen en prijzen omhoog.
Het lijkt mij een goed idee wanneer de overheid als overgangsmaatregel een maximum snelheid van bv. 50km/uur instelt voor voertuigen met (een beperkt aantal) mensen in de laadbak.
Maar zoals altijd en overal ter wereld geldt: de opvolging van wet en regelgeving staat of valt met de handhaving en pakkans.
Ik begrijp niet wat de al dan niet betaalde belasting over al dan niet in onderdelen geïmporteerde luxewagens met dit topic te maken heeft. (Voor 4M ฿ kun je, dacht ik, in TH 5 luxe 4-deurs pick-up trucks kopen.)
Het ziet er toch wel amateuristisch uit, een verbod invoeren op basis van Artikel 44 van de interim grondwet, terwijl er wettelijk al een verbod is tot personenvervoer in een voertuig dat daarvoor niet geschikt is.
Invoeren van beperking lijkt me een goede zaak, het afkondigen daarvan zou gepaard moeten gaan met een overgangsperiode zodat men op de nieuwe regels kan inspelen.
NicoB
Goed nieuws voor mijn schoonmoeder, nu kan ze weer in de laadbak, beter dan met de schoonfalang voorin de cabine met een airco op max, kon ze niet tegen !
Langzaam maar zeker komt men er achter dat de hoofdoplossing ligt in meer controle van de bestaande regels en minder het opeen stapelen van regels.
Lieve God, wat een lachertje. Het stond in de sterren geschreven.
Nog meer eens van hetzelfde laken een broek.
Wat die reactie van “inquisiteur” betreft … gedurende het vorige weekend is er een onschuldig kind van 12 jaar omgekomen in zo een laadbak. Het was nog wel de vader die aan het stuur zat en veel te hard reed op de nat wegdek. Gaat dat ook om een modieuze westerse roep om veiligheid??
Als men in Thailand de VAT wil verhogen met 1 procent staat direct het hele land op z’n kop en wordt het binnen een dag afgeblazen. Het blijft 7%. Dat is nu ook het geval met de pick ups. Er verandert niets, let maar op.
Er is ook geen oplossing voor, moeten al die bouwvakkers dan maar een taxi nemen of met de bus komen? Spijtig voor al die slachtoffers.
Wij die hier wonen moeten beseffen dat een Thai altijd de regels aan z’n laars zal lappen. Men doet maar wat.
Gewoon die pick-ups aan passen voor personen vervoer.
Verplicht bankjes achter in met gordels en deugelijke rolbeugels voor als ie om slaat.
Niet meer passagiers dan gordels, maar dat is eigenlijk al een bestaande wet.
Deze verkeerswet = uit 1979. Nu stelt de regering voor op uitstel van handhaving. Begin eerst maar met een snelheids bepaling als voorlopige regel te handhaven ! Bijvoorbeeld: In de bebouwde kom 50km op snelwegen 80km voor deze pickup trucks en drank controlles! Dat zou een hoop ongelukken kunnen voorkomen.
Men zou kunnen beginnen met zitplaatsen in te bouwen die men kan wegnemen na het personenvervoer en eveneens een doorzichtbare koepel opbouwen eveneens afneembaar. Dit zou al een stuk veiliger zijn.
Misschien zie ik het te simpel,maar gewoon iedereen moet een autogordel om.
Diegene die geen gordel om hebben bekeuren en de bestuurder dubbel bekeuren .
Want die moet de boel in de gaten houden ivm veiligheid.
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan .
Mensen die achterin zitten vliegen er niet uit en zie dit als overgangsregeling .
Mvg Rob
Afgelopen Zaterdag twee uurtjes rondgetoert op de touring big bike .
Dit doe ik vaker ivm met de huidige hitte overdag .
Start rond een uur of zes met het aanbreken van de dageraad .
Heb vele pickups ingehaald die volgepakt zijn met mensen .
Zelfs een Mazda familiale ,zeker wel bekend bij bloggers die hier al een behoorlijk poosje verblijven .
Was dan ook compleet afgeladen met Birmezen .
En hoeveel politie of politie voertuigen heb je dan ook nog gezien Jan , rond deze tijd .
Nul komma nul .
Jan Beute .