Welkom op Thailandblog.nl
Thailandblog is met 275.000 bezoeken per maand de grootste Thailand-community in Nederland en België.
Schrijf je in voor onze gratis e-mail nieuwsbrief en blijf op de hoogte!
Nieuwsbrief
Taalinstelling
Koers Thai Baht
Sponsor
Laatste reacties
- Rob V.: Haha, Phua Thai brengt luchtfietserij naar een hoger niveau (kan er helaas geen rijmpje van maken). Uiteraard ook een groot warenh
- Erik Kuijpers: Voor de Thaise versie probeer eens deze link: https://www.rd.go.th/fileadmin/download/nation/netherland_t.pdf De _t staat vo
- Erik Kuijpers: Eddy, dit onderwerp heeft al sinds september vorig jaar de belangstelling van de lezers en de adviseurs. Had jij toen dit blog maa
- Cornelis: Voor mij (78) is dat de voornaamste reden om niet permanent in Thailand bij mijn partner te gaan wonen, maar m’n basis in NL te
- Eddy: Bedankt voor de vele reacties. Zoals verwacht leeft dit onderwerp onder de lezers. Ik heb mijn verslag van het eerste bezoek in
- Eddy: De thaise versie heb ik alleen in gedrukte vorm uit mijn eerste bezoek gekregen. Helaas niet in digitale vorm. De engelse versie k
- fred: Probeer deze ; [email protected]. Alvast bedankt.
- Jos M: Arjen , ik bedoel echt jou, jij schrijft “”Een lange rit maken is ook vrijwel zinloos om je accu in goede conditie te
- Dirk: Dat is goed, wat is jouw emailadres? Dan krijg je bericht van mij.
- Petervz: Alhoewel het in Thailand niet mogelijk is een auto verzekering mee te nemen baar een nieuwe auto, is het ook niet zo dat het premi
- Aad: Woon nu bijna 10 jaar in Thailand En april is altijd heel warm Lekker rustig aan doen dus Dec en Jan zijn vaak kouder dagen
- Sjaak S: Tot vandaag had ik er nog niet zoveel last van, maar nu bereikte de warmte ook ons knusse plekje iets ten zuiden van Hua Hin. Maa
- Cornelis: Mijn Thaise partner heeft jarenlang in de ‘sales’gewerkt voor één van de grootste Thaise verzekeringsmaatschappijen. Van haa
- bennietpeter: Is goed, een ieder zijn mening. In corona tijd lagen zieken huizen vol en is de discussie op tv geweest, wie voor zou gaan voor o
- fred: Dank U Dirk. Geen verplichting maar ik had je graag eens een Persoonlijke mail gestuurd. Dus mocht dat geen bezwaar zijn…..w
Sponsor
Weer in Bangkok
Menu
Dossiers
Onderwerpen
- Achtergrond
- Activiteiten
- Advertorial
- Agenda
- Belastingvraag
- Belgie vraag
- Bezienswaardigheden
- Bizar
- Boeddhisme
- Boekrecensies
- Column
- Coronacrisis
- Cultuur
- Dagboek
- Dating
- De week van
- Dossier
- Duiken
- Economie
- Een dag uit het leven van…..
- Eilanden
- Eten en drinken
- Evenementen en festivals
- Balloon Festival
- Bo Sang Umbrella Festival
- Buffalo-races
- Chiang Mai Flower Festival
- Chinees Nieuwjaar
- Full Moon Party
- Kerst
- Lotus festival – Rub Bua
- Loy Krathong
- Naga Fireballs Festival
- Oud & nieuw viering
- Phi Ta Khon
- Phuket Vegetarian Festival
- Rocket festival – Bun Bang Fai
- Songkran – Thais nieuwjaar
- Vuurwerk festival Pattaya
- Expats en pensionado
- AOW
- Autoverzekering
- Bankzaken
- Belasting Nederland
- Belasting Thailand
- Belgische ambassade
- Belgische belastingdienst
- Bewijs van leven
- DigiD
- Emigreren
- Huis huren
- Huis kopen
- In memoriam
- Inkomensverklaring
- Kosten van levensonderhoud
- Nederlandse ambassade
- Nederlandse overheid
- Nederlandse Vereniging
- Nieuws
- Overlijden
- Paspoort
- Pensioen
- Rijbewijs
- Uitkeringen
- Verkiezingen
- Verzekeringen algemeen
- Visa
- Werken
- Ziekenhuis
- Zorgverzekering
- Flora en fauna
- Foto van de week
- Gadgets
- Geld en financiën
- Geschiedenis
- Gezondheid
- Goede doelen
- Hotels
- Huizen kijken
- Isaan
- Khun Peter
- Koh Mook
- Koning Bhumibol
- Leven in Thailand
- Lezersinzending
- Lezersoproep
- Lezerstips
- Lezersvraag
- Maatschappij
- Martkplaats
- Medisch toerisme
- Milieu
- Nachtleven
- Nieuws uit Nederland en Belgie
- Nieuws uit Thailand
- Ondernemers en bedrijven
- Onderwijs
- Onderzoek
- Ontdek Thailand
- Opinie
- Opmerkelijk
- Oproepen
- Overstromingen 2011
- Overstromingen 2012
- Overstromingen 2013
- Overstromingen 2014
- Overwinteren
- Politiek
- Poll
- Reisverhalen
- Reizen
- Relaties
- Shoppen
- Social media
- Spa & wellness
- Sport
- Steden
- Stelling van de week
- Stranden
- Taal
- Te koop
- TEV-procedure
- Thailand algemeen
- Thailand met kinderen
- Thailand tips
- Thaise massage
- Toerisme
- Uitgaan
- Valuta – Thaise Baht
- Van de redactie
- Vastgoed
- Verkeer en vervoer
- Visum Kort Verblijf
- Visum lang verblijf
- Visumvraag
- Vliegtickets
- Vraag van de week
- Weer en klimaat
Sponsor
Disclaimer vertalingen
Thailandblog maakt gebruik van automatische vertalingen in meerdere talen. Gebruik van vertaalde informatie is op eigen risico. Wij zijn niet verantwoordelijk voor fouten in de vertalingen.
Lees hier onze volledige disclaimer.
Auteursrechten
© Copyright Thailandblog 2024. Alle rechten voorbehouden. Tenzij anders vermeld, berusten alle rechten op informatie (tekst, beeld, geluid, video, etc.) die u op deze site aantreft bij Thailandblog.nl en haar auteurs (bloggers).
Gehele of gedeeltelijke overname, plaatsing op andere sites, verveelvoudiging op welke andere manier dan ook en/of commercieel gebruik van deze informatie is niet toegestaan, tenzij hiervoor uitdrukkelijk schriftelijke toestemming is verleend door Thailandblog.
Het linken en verwijzen naar de pagina’s op deze website is wel toegestaan.
Home » Nieuws uit Thailand » Twee boten gezonken bij Phuket: 10 doden en 58 vermisten
In het zuidwesten van Thailand bij Phuket zijn twee boten met in totaal zeker 148 toeristen aan boord, omgeslagen. Er zijn zeker 10 doden, maar sommige media spreken van 17 doden, 58 mensen worden vermist. Ook zonk er een jetski. Er waren vooral Chinese toeristen aan boord. Het is niet nog niet bekend of er misschien ook Nederlandse of Belgische toeristen onder de doden of vermisten zijn.
De boten waren donderdagavond vertrokken vanaf het toeristische eiland Phuket en voeren op verschillende locaties in de Andamanse Zee. Door de ruige zee met golven van wel 5 meter hoog kapseisden ze. De meeste toeristen die op de tweede boot zaten, konden worden gered door vissers- en politieboten en zijn naar het vasteland teruggebracht. Volgens de gouverneur van Phuket, Norapat Plodthong, zijn er 90 gered. De zoektocht naar de 58 vermiste mensen is hervat.
Autoriteiten in Phuket hadden gewaarschuwd voor extreme weersomstandigheden zoals hevige regenval en harde windstoten tot volgende week dinsdag.
Bron: Bangkok Post
Erg weeral.
Eens te meer weer waarschuwingen die in de wind werden geslagen ten kosten van geldgewin ?
Gevolgen zijn wel weer rampzalig.
Het was een erg algemene waarschwuwing, en de omstandigheden waren mooi gisteren, behalve dus de opkomende harde wind aan het einde van de middag. Ik ben zelf erg voorzichtig en zeg af als er kans is op gevaarlijke omstandigheden, maar zag daar gisteren geen aanleiding toe (mijn gasten zijn veilig rond 17.30 uur teruggekomen), en verder heeft ook niemand afgezegd vanwege het weer.
Phoenix was een boot die Chinese touristen aan boord had voor een snorkeltrip.
Daarom plaatste ik er ook maar een vraagteken achter, want ik ken de situatie ter plaatse natuurlijk niet op dat moment.
Een en ander neemt niet weg dat deze boten feitelijk onzeewaardig zijn, in Nederland komen die niet verder dan een goedkeuring voor binnenwateren. Bij rustig weer kun je met een badkuip nog de zee op, en in mijn ogen doen de Thai dit ook. Buiten het hoogseizoen kun je eigelijk voortdurend een weersomslag verwachten, zoals deze. Als een boot op volle zee geen 5 meter hoge golven aan kan, heeft die boot daar ook niets te zoeken.
Ikzelf ben op weg naar Koh Kood buiten het seizoen aan boord van een 40 meter groot houten schip in gelijke omstandigheden terecht gekomen, ramen sloegen er uit, stoelen en banken braken af, een van de twee motoren vloog in brand doordat het schip op de golven zodanig tordeerde dat de schroefas vastliep.
Schipper heeft zoveel mogelijk de kop op de hoge golven gehouden, en we zijn 2 uur later op 1 motor koh Kood binnengestrompeld met een schip dat water maakte. Maar het scheelde niet veel.
Ik raad alle touristen in Thailand dan ook aan zelf de weersomstandigheden na te gaan, en de veiligheidsvoorzieningen aan boord van vaartuigen te checken. Een goed reddingsvest is wel het minste, eigenlijk dienen er ook liferafts aan boord te zijn: nog nooit gezien in Thailand !
Scheepseigenaren worden gedreven door geldgewin, en een mateloos geloof in Boedha. Heb je weinig aan als je in de golven ligt te spartelen…
Ieder jaar hetzelfde liedje, en nog steeds blijven ze maar door varen
Geld, geld geld ! Het is belangrijker dan mensenlevens. Ze weten dat het weer eraan komt en toch varen ze! Onbegrijpelijk dat zoiets kan en mag. Maar het is (helaas) Thailand.
Wat een toestand en tragedie weer en zeker voor de betrokkenen en hun familie en kennissen. Je zult maar op zo’n manier aan je einde komen. Verschrikkelijk. Ik had een paar maanden geleden nog een trip gemaakt met de boot van Chumpon naar Ko Tao en die boot ging toen ook goed te keer. Nu is de golf van Thailand wel niet te vergelijken met die oceaan bij Phuket, maar toch zat ik hem te knijpen met alle andere familieleden. We hebben met een aantal flink overgegeven door de deining en daar had ik voorheen nooit last van. Dus van nu af aan maar een pilletje slikken bij boottochten van een paar uren. De interpretatie van de weersverwachtingen geeft je toch te denken zoals in dit geval. Maar ja veel Thaise mensen houden wel van een gokje, dat zie je ook dagelijks in het verkeer.
De afgelopen jaren met enige regelmaat waren de gecraste speedboten en ferry,s in de 1e plaats veroorzaakt door menselijk falen.
Plichtverzakende kapi,s in combinatie van de immer onder handbereik zijnde drank en drugs.
Dan wel, overbeladen, geen of veel te weinig reddinfsvesten +et cetera.
Gelijkenissen genoeg met de wantoestanden op de wegen waardoor Thailand de weinig benijde nr. 1 posutie reeds jaren bekleed alszijnde het meest onveilige land ter wereld wat vervoer betreft!
Ik heb afgelopen februari een boot trip gemaakt vanuit Phuket over de Andamanzee en een aantal eilanden aangedaan. Voor vertrek zeiden ze al dat de tocht wat langerzou duren i.v.m. eilde zee. Nou dat hebben we geweten. Na 20 minuten varen kregen we de zwemvesten om en stond er sl 10 cm water in de boot. Golven van zeker 2 meter en de boot sloeg hard op het water, dag geven en gas terug nemen om de golven te ontwijken. Ik ben zeker niet bang uitgevallen maar dacht op dat moment “waarom doe ik dit en zit ik niet lekker op het strand met een biertje” wat had ik een spijt. Het bezoeken van de mooie eilanden doet de ellende snel vergeten het was prachtig. Dan denk je dat je alles gehad hebt en moet je een keer terug, op die terugweg viel er na een harde klap enn van de twee motoren uit en ee moesten zeker nog 1 uur varen. Op dat moment ging het van tuf tuf tuf. Er errd druk heen en weer gebeld door de captain en na een half uur tuffen kwam er een andere speedboot langszij, overstappen voor de eerste 10 mensen op volle wilde zee nou ik je zeggen dat is geen pretje. Ik had het helemaal gehad die dag. Uiteindelijk zijn we in de haven aangekomen en heb ik het overleefd (anders had ik dit niet kunnen schrijven) maar ik heb me voorgenomen nooit meer in een boot op zee te stappen of het moet het formaat cruiseship zijn.