Op een regionale conferentie van wereldgezondheidsorganisatie (WHO) in Phuket, hebben gisteren negen landen in Azië waaronder Thailand, een verklaring getekend waarin ze beloven de komende drie jaar het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen.

Minister Piyasakol van volksgezondheid stelde op de conferentie Phuket als voorbeeld waarbij het gelukt is de ongevallencijfers aanzienlijk terug te brengen.

De provincie behoorde tot een van de gevaarlijkste in Thailand, maar daar is een sterke verbetering in gekomen. In 2014 kwamen er in het verkeer nog 45 personen per 100.000 om het leven, vorig jaar was het aantal teruggebracht tot 34. Deze verbetering is te danken aan een striktere wetshandhaving, meer politietoezicht, betere controle op het rijden onder invloed, investeringen in technologie en verbeteringen van de infrastructuur.

Vorig jaar zijn er in Thailand 22.356 mensen omgekomen door verkeersongevallen. Dat is 34,4 per 100.000 inwoners. Driekwart van de slachtoffers was een man en de meesten waren tussen de 15 en 26 jaar oud.

Bron: Bangkok Post

17 reacties op “Thailand wil de komende drie jaar het aantal verkeersslachtoffers terugdringen”

  1. teun zegt op

    Ben ik toch heel erg benieuwd of dat gaat lukken. Eerst maar eens het aantal dodelijke verkeersslachtoffers betrouwbaar vaststellen over zeg afgelopen 3 jaar. Want anders is het lasting vergelijken. En ik denk, dat het aantal slachtoffers geen 22.365 is. Maar meer. Als je utgaangspunt (ijkjaar) niet vaststaat, dan zal elk daaropvolgend jaar een niet controleerbaar resultaat geven. Papier is geduldig.
    Neem je ook degenen mee in je telling die bijvoorbeeld binnen 1 week alsnog overlijden aan verwondingen?

    • Tino Kuis zegt op

      In Thailand worden alleen de dooien op de weg geteld, niet diegenen die in de ambulance of in het ziekenhuis overlijden. Daarom worden de Thaise getallen met tussen de 50 en 100 procent vermeerderd om ze te kunnen vergelijken met die van andere landen die ook de doden tellen tot 4 weken na het ongeval. Het bovengenoemde getal van 22.000 zijn de doden op de weg plus 50 procent.

  2. Geertg zegt op

    Betere rijopleidingen, veranderen mentaliteit bestuurders voertuigen, betere controles door de politie. En vooral het sanctiebeleid aanpassen. Geen rijbewijs of verzekering voertuig inleveren. Pas weer ophalen als be vereiste documenten zijn gehaald. Geen helm op, geen theemoney betalen, maar te voet n helm gaan halen.
    Met alcohol achter het stuur voertuig 6 maanden inleveren. Voertuig niet in orde, laten staan en eerst laten repareren.

    Daarna heb je kans dat het aantal verkeersdoden jaarlijks daalt.

  3. Jacques zegt op

    Je zou haast denken vechten tegen de bierkaai. Er is nog zoveel mis in Thailand met het moraal van velen die geen oog hebben voor veiligheid in het verkeer. Ze doen maar wat met hun leven en het leven van anderen. Mai pen arai dat staat goed op hun C.V.
    Op vele vlakken zal het anders en beter moeten. Opvoeding, opleiding, toezicht te veel om op te noemen. Maar ja niets doen is ook geen optie dus zullen we nog regelmatig van dit soort berichten gaan lezen. Morgen weer over tot de orde van de dag en de uitwassen komen wel weer in het nieuws.

  4. l.lagemaat zegt op

    Weer een regionale conferentie met beloftes!

    De enige manier om het werkelijk terug te dringen is om een Thai niet te laten rijden,
    vooral niet op “feest”dagen.

  5. Tino Kuis zegt op

    Tachtig (80) procent van alle verkeersdoden in Thailand betreft tweewielers. Verkeersdoden van vierwielers in Thailand en Nederland zijn vergelijkbaar.

    Het dodental kan alleen worden verminderd als de infrastructuur verbetert dat wil zeggen als er een bijna totale scheiding komt van snel-en langzaam verkeer.

    • KeesP zegt op

      Heeft helaas niet alleen met snel-en langzaam-verkeer (tweewielers vs vier + wielers) te maken, een personenauto/pick-up rijd hier net zo makkelijk met 30 km/hr op de snelweg terwijl deze met dik 100 km/hr door een vrachtwagen/autobus wordt ingehaald.

  6. chris zegt op

    Zoals Tino als schreef, betreft 80 % van de doden jonge, meest mannelijke bestuurders en achteropzitters van brommers. Verkeersdoden bij vierwielers zijn echter niet vergelijkbaar: 20% van 22.000 = 4.000 dodelijke slachtoffers in Thailand tegen 629 vorig jaar in Nederland. (https://www.swov.nl/feiten-cijfers/factsheet/verkeersdoden-nederland). Er is dus ook echt wat mis met rijgedrag van automobilisten.
    De reden van de zware brommerongelukken zijn (veel) te hard rijden, alcoholgebruik en rijden door rood licht. Een groot deel van de brommerongelukken gebeurt op de secundaire weg en niet op de grote wegen. Op dit type wegen zijn ook in Nederland nauwelijks gescheiden rijbanen.
    De oplossing van het probleem moet dan ook niet zozeer gezocht worden in een scheiding van langzaam en snelverkeer (hoewel alle beetjes helpen, maar de kosten zijn gigantisch) maar in ander, meer verantwoordelijk rij- en verkeersgedrag. Dit laatste kan worden bewerkstelligd zonder veel extra kosten, bewijzen vele Westerse landen. En ook zonder meer en hogere straffen.

  7. theoS zegt op

    Het wagenpark is, in de over 40 jr dat ik hier ben, haast ver3dubbeld. Ook is de bevolking flink gegroeid en wil iedereen een auto of motor bezitten met dit gevolg dat het dringen op de weg geworden is. Bijv, toen ik hier kwam had Bangkok 5 miljoen inwoners waarvan 2 miljoen in ThonBuri. ’s Avonds laat en ’s nachts waren de straten leeg voor verkeer. Ook was er 2 richting verkeer. Ik ben na al die tijd gewoon bang geworden om de weg op te gaan, near-misses dagelijks. Met al die snelwegen die er aangelegd worden en zijn nodigt dit de doorsnee Thai uit om F1 te rijden. Onbegonnen werk.

  8. Wim van Beveren zegt op

    Alle wegen afsluiten en een drankverbod, zou een mogelijkheid zijn.

  9. Pascal Chiangmai zegt op

    motorhelm verplicht niet meer dan twee personen op een scoter of motor,verzekering registratie en controle
    daar op, aangeven de snelheids limieten,controle op drank gebruik,meer camara,s controle en weg controle
    laten uitvoeren en boetes bij overtreding super hoog maken,ik denk dit zal bijdragen aan een veiligverkeer
    Nederland is een goed voorbeeld hier van.

    • Kevin zegt op

      Nou mooi hoor wat u allemaal beschrijft is al verplicht.
      Alleen schort het aan handhaving en NL veilig 555 waar heeft u dit gelezen …

      • Francois Nang Lae zegt op

        Nederland: minder dan 4 verkeersdoden per 100.000 inwoners. Thailand 35 verkeersdoden per 100.000 inwoners. Je hoeft niet gestudeerd te hebben om te zien welk land het veiligste is.

  10. Henk zegt op

    Dan maar even Pattaya als voorbeeld. In een avond drie alcohol controles meegemaakt. Beschonken buitenlanders, 20.000 bent boete. Sleutels van de auto terug, en weer dronken verder rijden. Beschonken Thai, 5000 bit. Sleutels terug en weer verder rijden. De overheid die de veiligheid moet bevorderen, maakt het door zijn corrupte systeem alleen maar onveiliger.

    • Kevin zegt op

      Het zijn de bestuurders zowel buitenlanders als Thaien die de wegen onveilig maken en niet zoals u beschrijft ( misschien ) het corrupte te systeem want niet ik en ook u weet niet zeker wie wat waar wanneer corrupt is.

  11. FonTok zegt op

    Dan moeten ze ook het alcoholgebruik nog strenger aanpakken. Vele Thai drinken veel te veel en gaan dan toch rijden.

  12. lomlalai zegt op

    Ik denk ook dat de hiervoor genoemde maatregelen (minder corruptie bij verkeerscontroles, sowieso strenger controleren, de wetten zelf ook strenger maken (zeker t.a.v. alcoholgebruik)) zeker zullen helpen, ik denk toch wel minimaal 0,1 tot misschien wel 1% minder verkeersdoden, echter de grootste oorzaak zal m.i. niet gemakkelijk weggenomen kunnen worden dit is namelijk de voornamelijk bij de mannelijke Thaise bevolking vaak aanwezige genetische afwijking om zich in het verkeer van niets en niemand iets aan te trekken, en alleen zichzelf af te vragen hoe men zo snel mogelijk van A naar B kan komen…(de vraag welk alcoholpercentage men in het bloed heeft, of met welke snelheid dit moet gebeuren of aan welke kant van de weg het best gereden kan worden heeft is bij deze missie totaal niet van belang).


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website