khunkorn / Shutterstock.com

Thai Airways International (THAI) zal haar vluchten niet per 1 juni hervatten. Dat is vrijdag besloten door de grotendeels nieuwe raad van bestuur. Eerder was de verwachting dat THAI op 1 juni weer zou gaan vliegen.

De schorsing van alle internationale vluchten en sluiting van kantoren in het buitenland ging eind maart in toen de verspreiding van het coronavirus sterk toenam. Vanaf die tijd wordt het salaris van alle 20.000 werknemers met 20 tot 50 procent gekort. Dat zal nu met een maand worden verlengd.

Er gaan geruchten dat de luchtvaartmaatschappij problemen heeft met het kopen van brandstof en zelfs drinkwater. Staatsbedrijf PTT Plc zou gestopt zijn met de levering van olie.

De nieuwe directie heeft een onderzoek gelast of deze berichten waar zijn. Volgens voormalig voorzitter Nares van de THAI-vakbond is de resterende olie nog slechts voldoende voor drie dagen.

Thaise consumentenbond zet zich in voor refund van tickets

Inmiddels maakt de Thaise consumentenbond zich druk om passagiers die een vliegticket van THAI hebben gekocht en zitten te wachten op een teruggave. Veel klanten wachten al maanden op een refund. Mevrouw Narumon van de consumentenbond heeft het Ministerie van Transport en de Civil Aviation Authority van Thailand gevraagd met een oplossing te komen voor gedupeerde klanten.

THAI zit in de eerste fase van schuldsanering nadat de Central Bankruptcy Court akkoord is gegaan met een rehabilitatie aanvraag. Volgens THAI is het daarom wettelijk niet mogelijk om nu terugbetalingen te doen. De luchtvaartmaatschappij zegt dat ze tot zes maanden nodig heeft om klanten terug te betalen vanwege de gerechtelijke procedure en de faillissementsverplichting.

Bron: Bangkok Post


» Laat een reactie achter


8 reacties op “Thai Airways International (THAI) blijft nog zeker een maand aan de grond”

  1. lomlalai zegt op

    De directie hoeft toch geen onderzoek te starten naar geruchten dat men zelf geen brandstof meer kan kopen? Dan is 1 telefoontje naar de betreffende inkoopafdeling toch voldoende, en is de directie hiervan hoogstwaarschijnlijk zelf toch al lang van op de hoogte?

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +6 (obv 6 stemmen)
    • Ger-Korat zegt op

      Men wil niet dat er bekend wordt dat er geen geld meer is om te vliegen, en laat liever onwetende passagiers betalen welke hun geld dan kwijt zijn. In Thailand dreigt men dan om naar de rechter te stappen want er is geen vrijheid om veronderstellingen (geruchten) uit te spreken en wij in het buitenland kunnen dit wel doen.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +4 (obv 4 stemmen)
  2. Stefaan zegt op

    @lomlalai

    Dacht ik net zo over.
    Een professionele inkoopmanager zou dit meteen moeten melden aan de directie. Of misschien dacht die brave man … als we niet vliegen dan hebben we geen brandstof en water nodig.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +3 (obv 3 stemmen)
  3. Arie zegt op

    Dat de Thai tot 30 juni geen vluchten zou uitvoeren is al oud nieuws.Vlgs.mij stond dat in april al op hun website.Vanaf 1 juli zouden ze weer naar oa.Brussel gaan vliegen 3 maal per week.
    Zelf heb ik een ticket voor 10-7 naar Bangkok, voorlopig maar afwachten of dit al doorgaat.Stel dat Thailand aanvullende eisen stelt zoals een 14 daagse quarantaine dan deze vakantie maar even uitstellen.
    Fijne dag,gr,Arie.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +3 (obv 3 stemmen)
    • Gerard zegt op

      Thai airways voert ook binnenlandse vluchten uit. Deze zijn vandaag voor juni ook gecanceled.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
    • Maikel zegt op

      Onze vlucht op 13 juli a.s. Amsterdam Copenhagen Copenhagen Bangkok met SAS en aansluiting Thaiairways is geannuleerd.
      Bereikbaarheid duurt heel erg lang, uiteindelijk is het contact gelukt en heeft de medewerker aangegeven dat er een dag later gevlogen kon worden op 14 juli en dat binnen 48 uur de wijziging zou worden ontvangen.
      sinds 28 mei is niets ontvangen.
      Gisteren nogmaals contact gezocht toen kreeg ik te horen dat het systeem geen info kon oproepen om de gegevens na te trekken, of ik op een ander moment terug kon bellen.
      Ik heb mijn twijfels over de hele situatie wij hebben wel een reis annuleringsverzekering bij alliance lopen mogelijk kunnen wij ons geld via hun terugvorderen.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
      • Cornelis zegt op

        Rechtstreeks bij Thai geboekt?

        VA:F [1.9.22_1171]
        Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  4. chris zegt op

    Ik denk dat we er rekening mee moeten houden dat Thai Airways voorlopig helemaal niet zal vliegen.
    Ik acht de kans dat ze failliet gaan erg groot. En waarom dan? Tot nu toe werd Thai in de lucht gehouden door het feit dat respectievelijke regeringen de verliezen van Thai altijd hebben betaald, oftewel de rekening hebben neergelegd bij de belastingbetaler. Er was altijd een politieke wil om voor het voortbestaan van de airline belastinggeld neer te tellen. Nog sterker: ik kan me niet herinneren dat er in de afgeopen 10-15 jaar een echte discussie in het parlement is geweest over het voortbestaan van de airline, de national carrier, wel over de hoge verliezen en hoe die in de toekomst te voorkomen. Dat heeft ongetwijfeld te maken met het feit dat menigeen in de elite profiteert van Thai Airways, direct of indirect. Dat had men nu ook kunnen doen maar – vreemd genoeg – dat heeft men dit keer nagelaten, terwijl de elite tioch aan de macht is, of niet? Nu laat men de beslissing over aan de rechter zodat Prayut vrij uitgaat als de rechter beslist dat Thai niet langer levensvatbaar is.
    Er zijn blijkbaar andere krachten aan het werk en het feit dat er (veel) geld moet worden gegeven aan de slachtoffers van de Corona-uitbraak is een goede dekmantel en excuus. Volgens de Bangkok Post vandaag willen de schuldeisers wel meewerken aan een doorstart van de airline maar de overheid is de grootste schuldeiser en had dus dit hele circus kunnen voorkomen.
    Over niet al te lange tijd verwacht ik besprekingen om Thai Airways te verkopen. En het zou me niet verbazen als de koper geheel of gedeeltelijk Chinees is en bereid is om de naam en logo van Thai Airways als merk in de markt te houden. Net zoals met KLM is gebeurd.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +4 (obv 4 stemmen)

Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website