THAI Airways International heeft laten weten dat het personeelsbestand met bijna vijftig procent wordt gereduceerd en het aantal vliegtuigen wordt teruggebracht van 102 naar 86. De Thaise nationale luchtvaartmaatschappij streeft er naar om over vier jaar weer winstgevend te zijn.
Door een ingrijpende reorganisatie neemt het aantal fulltime werknemers af van 27.944 naar 14.000. De maatschappij gaat ervan uit de luchtvaart richting 2024 weer op een normaal niveau zal zijn. Al eerder werd bekend dat THAI vorig jaar een nettoverlies leed van 141 miljard baht (3,8 miljard euro).
Het ministerie van Financiën, de grootste aandeelhouder van THAI, lijkt het herstructureringsplan van de luchtvaartmaatschappij te gaan steunen. Directeur-generaal Pantip van het State Enterprise Policy Office noemt de sleutel elementen van het plan ‘quite acceptable’, doelend op het aantrekken van nieuw kapitaal, een schuldmoratorium en de halvering van het personeelsbestand. Het ministerie zal de herstructureringsvoorstellen nog in detail bestuderen alvorens een definitief besluit te nemen.
Het ministerie van Financiën verkocht in 2020 een belang van 3,17 procent in THAI om het totale belang te verlagen tot onder de 50 procent, daardoor is de luchtvaartmaatschappij niet langer een staatsbedrijf.
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Bars6 oktober 2024Vlaamse en Nederlandse horeca (restaurants en kroegen) in Pattaya, Jomtien en Naklua
- Nieuws uit Thailand6 oktober 2024Overstromingswaarschuwingen voor 11 provincies langs de Chao Phraya rivier
- Gezondheid6 oktober 2024Creatine voor een scherp brein bij ouderen
- Thailand algemeen6 oktober 2024Ernstige overstromingen bedreigen dieren in Elephant Nature Park in Chiang Mai
Interessante achtergrondinformatie in dit verhaal, toepasselijk getiteld ‘From national glory to national sorry, the history of Thai Airways International’.
https://thisrupt.co/business/thai-airways-national-glory-to-national-sorry/
Als je in de nieuwe situatie15% minder vliegtuigen met 50% minder personeel in de lucht kunt houden dan lijkt me dit wel iets te zeggen over het huidige personeelbestand.
Het kwartje is bij THAI dan ook eindelijk een beetje gevallen. Nu het aantal routes nog, hoewel minder vliegtuigen ook automatisch minder routes zal betekenen. Eens zien of ze daar goede besluiten kunnen nemen.
THAI vloog met teveel types vliegtuigen. Aangezien je voor elk type apart gecertificeerd moet zijn, betekent dat ook een veelvoud aan piloten, die maar beperkt inzetbaar zijn. Door het terugdringen van het aantal vliegtuigen kan ook het teveel aan (dure!) piloten worden teruggebracht naar een normaler niveau.
Volgende stap zal ook moeten zijn het terugdringen van het aantal onrendabele routes. Nu (althans pre-Covid) naar Oslo, Stockholm en Kopenhagen?? Dat ligt bij wijze van spreken bij elkaar om de hoek. Idem dito Brussel, Parijs, Frankfurt. En wat te denken van Munchen en Zurich (Munchen zal wel een bijzondere status hebben). En dan ook nog Milaan én Rome?? Dat kan zo niet doorgaan, dus ik denk dat er zeker in Europa de nodige bestemmingen komen te vervallen. Gokje; Kopenhagen, Brussel en Milaan. Misschien ook Munchen.
Op Brussel niet meer vliegen. De hoofdstad van Europa.das hetzelfde als dat Thai airways niet op Bangkok zou vliegen. En wees gerust, die vliegtuigen waren altijd vol op en af. Dat was bij Ethiad nog wat anders. En er vliegen piloten van SN Brussels airlines met de vliegtuigen van Thai Airways International. Maar mijn vraag is kunnen we dit jaar al terug met Thai Airways International kunnen vliegen vanuit welke stad dan ook. Nu, ik maak de reis NIET naar een znder land te moeten rijden of je laten voeren of met het openbaar vervoer. Alle we moeten eerst nog Thailand binnen mogen en als je gevaccineerd bent je geen 14 dagen meer in quarantaine gaan. Want anders zover vliegen en maar 14 dagen kunnen genieten van de lokale bewoners en al de dingen die je er kan zien. Ik denk dat niemand dat doet of je hebt geld genoeg. Al vanalles gelezen in de Engelstalige Thaise kranten online. Ik zou met de kerstvakantie van dit ja durven gaan maar zal het mogelijk zijn om 1 maand te kunnen genieten van dit land waar ik me thuis voel ook al ben ik er nog niet dikwijls geweest maar als ik uit die luchthaven kom in Bangkok, dan krijg ik een thuisgevoel over heel mijn lichaam, iets wat ik niet meer heb in mijn thuisstad.
Dan maar hopen dat ik na 14 maanden mijn refund of voucher nog eens tegemoet kan zien
Zal wel niets van terechtkomen
Was er dan 14 maand geleden al sprake van Corona?