Juntaleider Prayuth Chan-o-cha heeft artikel 44 van de tijdelijke grondwet ingezet tegen drankrijders. Dit beperkt zich echter niet tot de ‘seven dangerous days’ de maatregelen blijven van kracht om bestuurders met een glaasje op harder aan te pakken.

Bestuurders van motorfietsen en auto’s die onder invloed zijn krijgen te maken met inbeslagname van het voertuig voor maximaal zeven dagen, een schorsing van het rijbewijs voor maximaal dertig dagen, berechting van dronken bestuurders en zij worden eventueel naar een gedragsprogramma gestuurd.

Ondanks de toename van het aantal slachtoffers tijdens de nieuwjaarsvakantie gaat de regering door, zei regeringswoordvoerder Sansern gisteren. Hij ziet dankzij de maatregelen toch een afname van het aantal ongelukken.

De Wereldgezondheidsorganisatie WHO ziet wel een lichte verbetering van de verkeersveiligheid in het land. Toch is Thailand nog altijd na Libië het tweede land met het hoogste aantal verkeersdoden (Bron: Global Status Report on Road Safety 2015).

Nima Asgari, vertegenwoordiger van de WHO in Thailand wil dat het land nog meer verkeersmaatregelen door gaat voeren zoals het verplicht stelen de veiligheidsgordel verplicht stellen voor de achterbank en het verlagen van de maximumsnelheid in de bebouwde kom van 80 naar 50 km.

Verder adviseert de WHO de maximum toegestane hoeveelheid alcohol in het bloed voor jonge en beginnende bestuurders te verlagen. Ook pleit de WHO voor strengere controles en verandering van het gedrag van mensen.

In Thailand zijn vooral motorbikes betrokken bij dodelijke ongelukken (73 procent). Veel meer dan elders in de wereld.

Bron: Bangkok Post – http://goo.gl/w4BdKd

No votes yet.
Please wait...

4 reacties op “Strenge regels bij alcohol in het verkeer blijven van kracht”

  1. Jacques zegt op

    In mijn optiek zouden de maatregelen continue moeten gaan gelden en ook los van het toepassen van art 44. Zeker in Thailand met slechte wegen en vaak ook slechte verlichting en de vele mensen die rijden zonder enig normbesef, speciaal op de motorbikes. Aanpakken die handel en ook moet er een type goedgekeurde helm worden ingevoerd die daadwerkelijk helpt en niet die neppotjes die nu door jan en alleman worden gebruikt. De snelheid terugbrengen is ook hard nodig want als je hier rijdt over de snelweg lijkt het wel alsof je veel sneller rijdt als in Nederland terwijl dit echt niet zo is. Voor mij is dit een soort opties bedrog waaruit zeker meer ongelukken kunnen ontstaan en mogelijk ook meespeelt. Dus ik zou zeggen Prayuth ga zo door met het nemen van verkeersveiligheidmaatregels.

  2. John Chiang rai zegt op

    Alle strenge regels zijn niets waard,als ze niet streng gecontroleerd worden door een corruptie vrij systeem.
    Verder moet in het hoofd van de gemiddelde Thai veel gebeuren,dat ze het eindelijk inzien,dat alcohol in het verkeer niets te zoeken heeft. Bij een herhaling moet een z.g.n.strenge psychische test volgen,die in de ergste gevallen tot een levenslang rijverbod moet voeren.
    Een kort treffen op een paar pilsjes,zoals de meesten van ons dit kennen uit hun thuisland,is voor de meeste Thais niet mogelijk.
    Veel Thais kunnen,als ze beginnen niet ophouden te zuipen,en het wordt eerst echt sanuk,als ze haast niet meer op de benen staan kunnen.
    Daarna heeft haast niemand een bedenken bezopen achter het stuur te kruipen,en wordt ook van haast niemand hier aan gehinderd.
    Als je met een groep Thais uitgaat,zie je vaak dat de Service bemoeid is ieder leeg glas zo snel mogelijk te vullen,zodat na het eerste uurtje een normaal gesprek haast niet meer mogelijk is. Thais en het drinken van alcohol is een hoofdstuk voor zichzelf. Op het dorp waar ik met mijn vrouw woon,is het drinken van alcohol haast een dagelijkse ceremonie,waarvan de meesten helemaal niet denken aan eventuele maandelijkse kosten. Waarom ook,Nong Sau is getrouwd met een farang die een gaatje in zijn kop heeft,en aan het eind van de maand meestal bereid is,financiële bijstand te geven als het niet meer gaat. 5555

  3. Louvada zegt op

    In mijn optiek eerst en vooral controles op de rijbewijzen beginnend met de brommers, soms rijden er kinderen met 2 of zelf 3 op dezelfde brommer, wat als daar een ongeval gebeurd. Controle op de verlichting, je staat versteld hoeveel brommers er rijden zonder achterlicht zelfs op onverlichte wegen, ze hebben absoluut niet het besef hoeveel risico ze lopen aangereden te worden. Vervolgens de auto’s … je ziet hier gewoon nog wrakken rondrijden en begrijp niet hoe die door een technische controle geraken ?? Tot slot en voor zover nodig…. In Thailand is het links rijden, maar ze rijden bijna allemaal rechts, zelfs op hoofdbanen met 3 stroken en dan soms nog veel te traag. bijgevolg wordt er ingehaald links i.p.v. rechts wat ook de nodige risico’s aanbrengt. Er is dus nog veel werk aan de winkel….

  4. Theo weert zegt op

    Een goede zaak als het ook buiten deze dagen gecontroleerd wordt.
    Alleen lees ik zoals vaak eigenlijk in het verkeersgebruik, dat het hoofdzakelijk op de Thaise mensen slaat.

    Terwijl ik uit ervaring weet, dat veel van onze westerse mensen ook met een slok op in hun auto plaats nemen in Thailand of zonder helm rijden op een moterbike. Zonder motorrijbewijs, ook ik.

    Dat er links en rechts ingehaald wordt, dat is in meer landen toegestaan.

    Hoeveel Nederlanders rijden in Nederland met hun mobieltje in de hand, zonder veiligheidsriemen om.

    Rijden op een opgevoerde snorbrommer zonder helm.

    Maar ik kom uit een tijd, dat we allemaal zonder helm op een opgevoerde Kreidler, Zundapp, Batavis, Puch (met hoog stuur) reden.

    Nee het zal hier ook wel een tijd duren dat men er zoiets ingeburgerd krijgt en dat kan alleen door controles blijven uitvoeren.

    Een gewaarschuwd mens telt voor twee, dus zal er maar niet te vast op rekenen dat het altijd met een donatie aan de politie opgelost is.

    Zag gisteren zelfs in een plaats als Kantharalak, dat men alle motorbikes en auto’s controleerden, en daar zie je haast geen enkele buitenlander (ik bedoel fanrang 😉 )


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website