De regering heeft dit jaar diverse maatregelen getroffen om het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen. Vreemd genoeg zijn sommige maatregelen alweer teruggedraaid onder druk van de publieke opinie.

Bangkok Post verwacht er dan ook niet veel van. De afgelopen twintig jaar zijn regeringen er niet in geslaagd de situatie te verbeteren. Vorig jaar nam het aantal verkeersdoden in de ‘seven dangeous days’ zelfs toe van 364 naar 442.

Volgens redacteur Suranand van Bangkok Post is dit het gevolg van de bekende ‘mai pen rai’ houding van de Thai. Een ander probleem is de handhaving. De Thaise wetten worden niet of slecht gehandhaafd en dat geldt niet alleen voor de verkeersregels. Vooral de overheid laat het afweten als het gaat om naleving van de regels.

Gisteren werd er wel gecontroleerd op de nieuwe verkeersregels, zoals de plicht om een veiligheidsgordel te dragen, maar er werd volstaan met waarschuwingen.

Adjunct-secretaris Pisit van de militaire regering laat weten dat de politie en andere autoriteiten soepel mogen omgaan met sommige overtredingen tijdens de Songkran vakantie.

Bron: Bangkok Post

8 reacties op “Songkran 2017: Gaat het lukken om het aantal verkeersslachtoffers terug te brengen?”

  1. Rene zegt op

    Zolang Thailand’s finest op hun luie krent blijven zitten aan hun roadblocks zal er niets veranderen. Het werk van verkeerspolitie omvat ook het patrouilleren op de wegen. Dat hebben ze blijkbaar nog steeds niet door. Roadblocks zijn nonsens, maar brengen natuurlijk lood in het bakje hahaha

    • l.lagemaat zegt op

      Vannacht ,12.00 uur en 02.00 uur , op weg naar Korat verschillende controleposten gepasserd en op 2 in een “fuik” gereden, controle op rijbewijs en gordels dragen. Veel pick-ups langs de kant

  2. jamro herbert zegt op

    Eerste dag al 33 doden en 420 gewonden !

  3. peter zegt op

    De ervaring leert dat de Thai het niet kunnen regelen. Duidelijke nieuwe regels die streng worden gecontroleerd. Met als consequentie fikse boetes. En dan niet gedurende Songkran maar tijdens het hele jaar. De regering is te slap, de politie doet zijn werk niet en de Thai heeft overal lak aan en vindt het normaal om bezopen achter het stuur te kruipen en zich met of zonder alcohol in het verkeer als een gestoorde gek te gedragen. Dit probleem zou met een goed beleid en uitgebreide voorlichting, bijvoorbeeld via de TV, toch tot normale proporties kunnen worden teruggebracht. Waarom dat jaar in jaar uit niet lukt is voor mij de grote vraag.

  4. Henk zegt op

    NEE ,duidelijk antwoord ,zolang de Thaise mensen het nog een trots vinden hoeveel alcohol ze wel op kunnen en dan ook nog even een paar honderd kilometer rijden zal het antwoord en het aantal doden gegarandeerd zo blijven .Het word ze toch ook vanaf jong geleerd om alcohol te drinken en hoe meer hoe hoger je status .Had bezoek van neen zus van mijn vrouw met haar dochter van 16 .
    Tijdens haar bezoek van een paar uur presteerde de dochter het om 7 grote flessen Chang naar binnen nte schudden ,tsjonge tsjonge wat hebben we het vaak moeten horen hoe geweldig haar dochter was omdat die zo goed met de alcohol overweg kon en daarna met moeder achterop de brommer nog naar huis rijden .
    Komen 4 mannen thuis van de nachtdienst en direct buiten in het prieeltje aan de Hong Tong ,toen ze savonds weer de nachtdienst in moesten hadden ze precies een hele doos met 12 grote flessen Hong Tong leeg .weer in de auto en dan aan het werk ?? Als U het snapt dan ik misschien ook maar als dit soort mensen bij mij aan de poort kwamen om te werken stuurde ik ze toch direct terug ..Wij zijn groot gebracht aan Moeders borst en later de fles met melk ,hier tot de 3 aan de borst en dan zo snel mogelijk aan de Law Kaw .
    Zolang de alcohol zowel bij mannen als vrouwen een prestigekwestie is zal het aantal slachtoffers niet dalen ,dus dweilen met de kraan open .

    Ik ben met de auto de afgelopen jaren tijdens de songkraan honderden politiecontroleposten voorbij gereden en nog nooit hoeven te stoppen .iedereen was (toevallig) net in diepe rust

  5. fred zegt op

    Het is allemaal veel te snel gegaan. Veel mensen zonder enige opleiding scholing of inzicht….die 20 jaar geleden nog op een scootertje reden zitten nu achter het stuur van een krachtige 4×4
    Het algemeen niveau en de economische evolutie zijn niet gelijkmatig gegroeid.

  6. Cornelis zegt op

    Ik ben een paar jaar geleden met een Thaise kennis in de avond mee gereden vanuit Bangkok naar Chaiyaphum. De racepartij begint al in Bangkok. De chauffeur scheurt over de weg van links naar rechts en dat bij plankgas. Onderwijl wordt de ene fles Chang na de andere leeggedronken en de chauffeur doet daar rustig aan mee. Al spoedig vonden de eerste ongelukken plaats. Een bus op zijn kant en daaromheen een paar van die “P.C.tractors” in de vernieling. Maar het maakte nauwelijks tot geen indruk op de overige weggebruikers. Bij een tankstation werd niet alleen diesel getankt maar werd ook de biervoorraad weer aangevuld. Gelukkig kwamen allen heelhuids aan in Chaiyaphum en daar werd het feestje voortgezet op de goede afloop. Ik heb twee jaar geleden mijn Thaise rijbewijs gehaald. Eerste met mijn Thaise vrouw naar een plaatselijk politiebureau om wat info beteffende mijn status in Thailand op een officieel document te laten zetten. Hooguit vier regels waar de betreffende agent een paar uur over deed. Mijn paspoort werd wel twintig keer doorgebladerd maar uiteindelijk ontving ik een getekend document. Dan nog een “medisch onderzoek” wat echt niets voorstelt. Er werd mij gevraagd of ik mij gezond voelde. Na een bevestigend antwoord moest ik nog een paar keer diep ademhalen en na betaling van THB40,– kreeg ik het medisch document. Met mijn vrouw de volgende dag afgereisd naar Phong Tong om een “examen” af te leggen. Mijn Nederl rijbewijs getoond en het feest kon beginnen. Ik moest kijken in een apparaat met rood, oranje en groen licht dat op verschillende momenten links of rechts aanging en moest ik de kleur melden. Daarna een “remproef”. Daarbij moest ik een rempedaal indrukken bij rood licht. Vervolgens kreeg ik twee touwtjes in mijn hand gedrukt waarvan ik de reden niet begreep, maar door naar medekandidaten te kijken wist ik ook daar positief te scoren en was ik geslaagd. Na betaling van een paar honderd Baht en het laten maken van een foto werd mijn Thaise rijbewijs gemaakt en voor een jaar geldig overhandigd. Het jaar daarop laten verlengen tot 5 jaar. Mijn vrouw heeft op ongeveer dezelfde wijze haar rijbewijs “gekregen”. Ze kon nauwelijks autorijden, maar had inmiddels wel een nieuwe auto op afbelating gekocht. Met haar achter het stuur van zo’n grote P.C.Hoofdstraat tractor heb ik echt doodsangsten uitgestaan. Bij het uitparkeren bij onze woning had ik haar de avond tevoren nog uitgelegd hoe te sturen bij het uitparkeren, maar helaas de uitleg was naar bleek niet aangekomen want ze deed precies het omgekeerde van wat ik haar had verteld, met gevolg dat ze de muur van onze woning ramde. Norrmaal gesproken dan stop je in zo’n situatie, maar kennelijk was de schade aan haar auto en de woning nog niet voldoende en ging ze nog scherper naar de muur sturen en volgas geven zodat de auto flink beschadigd werd en de muur een opdonder had gekregen. Het autorijden van haar is wel vooruit gegegaan, maar ik moet nog vaak het stuur overnemen. Vooral als het bergachtig wordt dan neem ik het stuur over. Het aantal (dodelijke) ongelukken verbaast mij dan ook totaal niet. Gisteren werd inderdaad veel meer gecontroleerd. Ik werd zelfs als wandelaar aangehouden, en werd gevraagd waar ik vandaan kwam, waar ik in Thailand verbleef en waar ik naar toeging. Echter wel vriendelijk.

  7. NicoB zegt op

    Het is me wat in het verkeer, dat is wel duidelijk en het zal niet snel veranderen, verantwoordelijksheidsgevoel ontbreekt in hoge mate.
    Wat ik maar niet begrijp is, dat mensen toch doorgaan met het zich laten vervoeren tot het eindpunt van de rit, ook al is dat ver vanaf het startpunt, ook al wordt er door de chauffeur als een gek gereden en alcohol gedronken. Die combinatie is letterlijk dodelijk.
    Ja, soms is de family er nog trots op dat de chauffeur nog zo goed kan rijden ook al heeft ie gezopen.
    Hoop voor de passagiers van deze vervoerders dat ze heel thuis komen.
    NicoB


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website