Rubberprotest: Zuiden van Thailand dreigt onbereikbaar te worden
Het Zuiden van Thailand dreigt vanaf dinsdag zo goed als onbereikbaar te worden omdat alle hoofdwegen er geblokkeerd gaan worden. Terwijl hun collega’s elders in het land geplande blokkades hebben afgeblazen, breiden de rubberboeren in het Zuiden hun protest uit.
De al acht dagen durende blokkade van snelweg 41 in Cha-uat wordt uitgebreid met blokkades op wegen in Nakhon Si Thammarat, Ranong, Chumphon en Surat Thani.
Provinciale Staten (PAO) van Nakhon Si Thammarat steunt het protest. De provincie heeft beloofd de demonstranten van benodigdheden te voorzien en indien nodig juridische steun te verlenen. De vice-president van de PAO ontkent dat het protest politiek gemotiveerd is. ‘Het is verkeerd van de regering om politici daarvan te beschuldigen.’
Het secretariaat van de premier heeft de Crime Suppression Division gevraagd zes Democratische parlementsleden te vervolgen. Het beschuldigt hen van terrorisme en het ondermijnen van de nationale veiligheid, omdat ze de demonstranten hebben toegesproken. Die toespraken zouden de demonstranten hebben gestimuleerd om met de politie te vechten [op de eerste dag van de blokkade]. Naar verluidt zou de politie van het bureau Cha-uat tegen 15 protestleiders arrestatiebevelen hebben aangevraagd, waaronder twee Democratische parlementsleden.
Witthaya Kaewparadai, een van de zes, zegt: ‘De problemen worden niet veroorzaakt door Democratische parlementsleden, maar door de regering die de problemen van de rubberboeren twee jaar heeft verwaarloosd.’
De boeren in het Noorden en Noordoosten hebben hun geplande rally’s afgeblazen omdat de regering een aantal van hun eisen heeft geaccepteerd, zoals een subsidie en schorsing van de heffing op exportrubber. De boeren wachten twee weken om te zien of de regering ook aan de andere eisen tegemoet komt, waaronder hulp aan boeren die geen wettelijke eigenaar van hun plantage zijn.
De Board of the Rubber Replanting Aid heeft gisteren besloten de heffing op rubberexporten vier maanden op te schorten. Exporteurs betalen normaal 2 baht per kilo geëxporteerde rubber als bijdrage aan het Rubber Replanting Aid Fund.
Minister Yukol Limlaemthong (Landbouw) zegt dat de regering rubber uit haar voorraad van 200.000 ton gaat gebruiken bij de aanleg en het herstel van wegen. Het rubber wordt gemengd met asfalt.
Foto: Minister Chadchart Sittipunt (Transport) toont een wegdek, waarin rubber is verwerkt.
(Bron: Bangkok Post, 31 augustus 2013)
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Achtergrond30 november 2024Hervormingen van Thaise vastgoedwetten: redding of verkoop van het land?
- Agenda30 november 2024Agenda: December festivals en evenementen in Thailand
- Nieuws uit Thailand30 november 2024Zuid-Thailand getroffen door zware overstromingen
- Achtergrond30 november 2024Rijst kan zwart, bruin, bruinpaars, rozerood, goudgeel, groen en zelfs blauw zijn
Wij zitten nu nog in Hua Hin en zijn voornemens maandag a.s. door te reizen naar Krabi. Afhankelijk van het weer zouden we daar een kleine week willen blijven. Maar de vraag is komen we over de weg dan nog terug naar het noorden? Is bekend of de boeren alleen de hoofdweg in zuidelijke richting willen blokkeren of ook in noordelijke vanuit Krabi gezien. Is dit bekend gemaakt ?
@ Twan De krant noemt de volgende blokkades: Pathomporn intersection in Muang (Chumphon), Co-op intersection in Phunphin (Surat Thani), een locatie in Bang Saphan (Prachuap Khiri Khan) en andere ‘undisclosed’ locaties.
Als er iets geblokkeerd gaat worden in het zuiden, dan is waarschijnlijk de hoofd weg nr. 4. Maar er zijn andere wegen (dus geen high ways) die van zuid naar noord lopen. Dat duurd langer, maar is ook veel mooier. Kritisch zou het kunnen worden in het gebied bij Klong Wan-Huai Yang-Seang Arun en Thap Sakaeo. Dan ga ik er van uit, dat ze daar ook moeilijk gaan doen ? Daar is Thailand maar een paar Km breed tussen Myamar en de Zee. Daar heb je dus ook minder uitwijk mogelijk heden. Als je een Navi hebt, kun je alternatief route kiezen. Die zijn er genoeg nl. tussen de ananas velden en kokospalm bossen door. TIP. Bekijk GOOGLE EARTH van te voren. Daar zie je hoe je het kunt gaan doen. Veel plezier.