Een buschauffeur nam een moedig besluit. Hij offerde zichzelf op en redde daarmee zijn 30 passagiers.

De chauffeur verloor tijdens zware regen op een gladde weg in de provincie Phrae de macht over het stuur. Hij besloot de bus tegen de betonnen vangrail in de middenberm te laten crashen in plaats van aan de andere kant van weg naar beneden te laten tuimelen. De chauffeur werd uit de bus geslingerd en overleed. Zes passagiers raakten gewond.

– De politie-inspecteur die heeft geprobeerd de kleinzoon van Red Bull-bedenker Chaleo Yoovidhya te behoeden voor strafrechtelijke vervolging, wordt mogelijk ontslagen en zelf strafrechtelijk vervolgd.

Voorlopig is hij, in afwachting van een nader onderzoek, naar een inactieve post overgeplaatst. Collega’s van de inspecteur hebben het hoofd van de gemeentepolitie gevraagd de man te helpen, maar dat heeft hij geweigerd.

Maandagochtend vroeg schepte kleinzoon Vorayuth met zijn Ferrari een motoragent, die ter plaatse overleed. Uit beelden van bewakingscamera’s heeft de politie geconcludeerd dat hij veel te hard reed. De overgeplaatste politie-inspecteur arriveerde als eerste bij de woning van Vorayuth en zou de chauffeur van de familie overgehaald hebben de schuld op zich te nemen.

De chauffeur zal worden vervolgd wegens het afleggen van een valse verklaring. Vorayuth wordt vervolgd wegens het doorrijden na de aanrijding en roekeloos rijgedrag met een dode tot gevolg. Wanneer uit bloedonderzoek blijkt dat hij onder invloed was, komt dat er nog bij.

– De overplaatsing van Dussadee Arayawuthi, secretaris-generaal van de Public Sector Anti-Corruption Commission (PACC), naar de post van secretaris van het ministerie van Justitie, is volgens oppositiepartij Democraten in strijd met beweringen van de regering dat ze de corruptie wil bestrijden.

Dussadee deed onderzoek naar enkele zaken, waarbij hoge ambtenaren en politici zijn betrokken. Zondag onthulde hij corruptie bij anti-overstromingsprojecten in het Noordoosten. Dussadee vertelde Bangkok Post vorige week dat sommige personen die betrokken zijn bij het ontduiken van invoerrechten op luxe auto’s uit Engeland, wellicht gelobbyd hebben voor zijn overplaatsing.

Maar de minister van Justitie zegt dat er geen verband is. In zijn nieuwe functie blijft hij toezicht houden op de operaties van de PACC. Dussadee is volgens de minister overgeplaatst om zich bezig te houden met de bestrijding van narcotica.

Wie Dussadee bij de PACC gaat opvolgen, is nog niet bekend. Daar beslist het PACC-bestuur binnen enkele maanden over. Getipt is het huidige adjunct-hoofd van het Department of Special Investigation. Hij zou dan beloond worden voor zijn onderzoek naar de rol van het leger bij het neerslaan van de roodhemdongeregeldheden in 2010.

– Tot verbazing van een anonieme bron heeft het kabinet niet Wichian Chavalit maar Wibul Sanguangpong benoemd tot nieuwe permanent secretaris van het ministerie van Binnenlandse Zaken. Wichian was getipt omdat hij een klasgenoot was van premier Yingluck op de Capital Market Academy. Maar tegen hem pleitte dat hij tijdens de regering Abhisit die functie had namens de toenmalige coalitiepartij Bhumjaithai (nu oppositiepartij).

Wibul is thans directeur-generaal van het Disaster Prevention and Mitigation Department. Zijn promotie werd gesteund door vice-minister-president Yongyuth Wichaidit en kreeg de zegen van oud-premier Thaksin. Bovendien zorgde Wibul er tijdens de overstromingen van vorig jaar voor dat informatie over noodhulp niet in de handen van de oppositie terechtkwam. Aldus de anonieme bron nog steeds.

– De Association of University Presidents stelde het eerder voor en nu krijgt het voorstel de steun van minister Suchart Thada-Thamrongvech (Onderwijs): het Thaise academisch jaar moet synchroon lopen met die in andere Zuidoost Aziatische landen. Dus is het de bedoeling dat de begindatum in juni 2013 opschuift naar een datum tussen 15 augustus en 15 september.

Een uitzondering wordt gemaakt voor de open universiteiten van Ramkhamhaeng en Sukothai Thammathirat. De rectoren van de Rajabhat universiteiten, waar voornamelijk leraren worden opgeleid, verzetten zich omdat de stageperiode van studenten dan niet meer overeenkomt met de semesterperiode.

– Vijfhonderd boeren uit het Zuiden die rubber, kokosnoten en palmolie verbouwen, zijn dinsdag naar Bangkok getrokken om te protesteren tegen de lage prijzen die ze voor hun producten vangen. Ze overhandigden een petitie aan ambtenaren van het ministerie van Landbouw.

Ook boeren uit Kanchanaburi trokken met vijftien vrachtwagens naar het ministerie. De meegebrachte melk, zo’n 15 ton, werd samen met koeienvlaaien op het wegdek gedumpt. De boeren eisen compensatie voor de schade die ze vorig jaar als gevolg van de overstromingen hebben geleden.

Vorig jaar kon de Tha Muang melkcoöperatie haar melk niet kwijt, omdat industrieterrein Rojana in Ayutthaya was overstroomd. Dat leverde een verlies op van 3,2 miljoen baht.

– Deze week worden zware regens verwacht als gevolg van een actieve moessontrog die boven het beneden-Noorden, de Central Plains en het Noordoosten ligt. In laaggelegen en bergachtige provincies zullen de regens leiden tot overstromingen, voorspelt het Meteorological Department. Het Zuiden blijft voor het grootste deel droog.

In Surin zijn de bewoners opgeroepen zuinig met water te zijn omdat er nog maar weinig water in de twee belangrijkste reservoirs staat. In de provincie Lampang daarentegen kampen de bewoners van twee tambons met overstromingen. Op sommige plaatsen staat het water 2 meter hoog.

– In tegenstelling tot het bericht van gisteren wordt toch actie ondernomen naar aanleiding van de klachten over de tablet PC’s die leerlingen van Prathom-1 krijgen. De batterij geeft het na 3 uur op, maar volgens de bijgeleverde gebruiksaanwijzing zou dat 6 uur moeten zijn. Het Office of the Basic Education Commission stuurt technici op pad om uit te zoeken hoe dat kan.

– Alhoewel Thailand sinds 1951 geen onderzeeërs meer heeft en de aankoop van tweedehands Duitse duikboten niet is doorgegaan, gaat de marine toch een duikbootsimulator kopen. En ze gaat ook een submarine tactical control centre bouwen aan de kust van Sattahip (Chon Buri).

Nog steeds heeft de marine de hoop niet opgegeven dat Thailand ooit weer een onderzeeër vloot krijgt. Schout-bij-nacht Suriya Pornsuriya, commandant van de duikbootvloot, zegt dat de marine alvast voorbereidingen treft met het commandocentrum en de simulator ad 500 miljoen baht.

Thailand beschikte van 1938 tot 1951 over vier in Japan gebouwde onderzeeërs. Ze deden dienst tijdens de onrust in Indochina en in WOII. In 1951 werden ze afgedankt vanwege gebrek aan reserveonderdelen omdat Japan na zijn nederlaag geen oorlogsuitrusting meer mocht produceren.

Luitenant Veera Phetsuwan (91) heeft nog dienst gedaan op de HTMS Matchanu, een duikdoot met een waterverplaatsing van 400 ton. Veera, het enige nog in leven zijnd bemanningslid, was dinsdag te gast op de jaarlijkse Thai Submarine Day op het Royal Thai Navy Institute in Bangkok. Hij hield er een warm pleidooi voor de duikboot.

Economisch nieuws

– Sinds 2008 doet staatsoliebedrijf PTT Plc in samenwerking met universiteiten en researchinstituten onderzoek naar het gebruik van algen als basis van biobrandstof. Inmiddels zijn uit 1000 verschillende zoet- en zoutwatersoorten 14 geschikte soorten geselecteerd.

PTT-directeur Pailin Chuchottaworn voorspelt dat in 2017 biobrandstof op basis van algen commercieel haalbaar is tegen een prijs van $150 per vat. Tegen die tijd zal een vat fossiele olie, nu $110 per vat, hetzelfde bedrag kosten. Algenbio-olie is nu nog twee à drie keer zo duur.

Volgens Pailin zijn algen de beste keuze voor alternatieve brandstoffen vanwege de kleine oppervlakte van de plantages en omdat ze niet, zoals bij maïs, ten koste van de voedselproductie gaan. Bovendien zijn er interessante bijproducten zoals veevoer, voedselsupplementen, anti-oxydanten en pigmenten.

PTT heeft vorig jaar een bedrag van 250 miljoen baht uitgetrokken voor de ontwikkeling van een plantage in Rangsit met een productie van 100.000 liter. [Per welke periode vermeldt het artikel niet.]

– De uitbreiding van Suvarnabhumi moet een jaar eerder klaar zijn. Vanaf maart 2016 kan de luchthaven dan 60 miljoen passagiers per jaar verwerken. Suvarnabhumi werd ontworpen op 45 miljoen passagiers, maar vorig jaar bedroeg het aantal al 48 miljoen en dit jaar worden 52,2 miljoen passagiers verwacht.

Donderdag besloot de raad van bestuur tot de inkrimping van de bouwtijd van 70 naar 58 maanden. Op de versnelling is aangedrongen door het ministerie van Transport. De kortere bouwtijd gaat volgens general manager Somchai Sawasdeepong niet ten koste van de kwaliteit. Een kwestie van een betere planning.

De uitbreiding bestaat uit een satellietterminal met 28 gates, waarvan 8 geschikt voor de A380 superjumbo. De huidige en nieuwe terminal worden verbonden door een ondergrondse tunnel van 700 meter met een trottoir roulante. De oostzijde van de huidige terminal wordt met 135 meter verlengd. Verder komt er een platform van 960.000 vierkante meter.

– Aan het begin van het jaar was het 15 procent, vorige maand was het 9 procent, en nu wacht het ministerie van Handel nog even met een exportprognose. Volgende week wordt vergaderd met vertegenwoordigers van 65 internationale kantoren en dan weet het ministerie meer.

‘We moeten ook rekening houden met de target van elke industriële sector en het vertrouwen van consumenten in de markten waar Thailand naar exporteert’, zegt vice-minister van Handel Poom Sarapol. Hij verwacht dat sommige sectoren, zoals de auto- en auto-onderdelenindustrie hun exporttarget zullen verhogen, maar die van kleding en textiel zal zakken. ‘Maar ik weet zeker dat de groei van de export niet onder de 5 procent uitkomt.’

De Siam Commercial Bank is met haar prognose gezakt van 10 naar 8 procent vanwege de vertragende Chinese economie, de eurozonecrisis en het zwakke Amerikaans herstel. Voor volgend jaar is de bank optimischer. China krabbelt op en Thailand scoort dan 11,3 procent, denkt ze.

Maar deze optimistische schatting wordt betwijfeld door de Thai Garment Manufacturers Association, de Federation of Thai Industries en de Thai Chamber of Commerce. ‘Volgend jaar vormt weer een uitdaging. Waarschijnlijk zullen Thaise exporten inkrimpen omdat de wereldeconomie zwak blijft’, zeggen voormannen van die clubs.

– Van de 750.000 ton rijst die de regering veilt, is vorige week 232.596 ton verkocht voor een bedrag van 3,99 miljard baht. De overige 517.404 ton wordt de komende twee weken geveild. De rijst is een fractie van de 16 miljoen ton rijst die de regering het afgelopen seizoen heeft opgekocht in het kader van het veel bekritiseerde hypotheeksysteem voor rijst.

Ook het komend seizoen gaat de regering daarmee door. Naar verwachting zijn de twee oogsten goed voor 33 miljoen ton paddy, waarvan 25,9 miljoen ton wordt gehypothekeerd door 3,6 miljoen boeren. Om de corruptie te bestrijden, mogen boeren slechts twee keer per jaar van het programma gebruik maken. Boeren die 20 procent meer aanbieden dan in het vorige seizoen of paddy met een waarde van meer dan 500.000 baht, kunnen extra controle verwachten.

De prijzen die de boeren vangen, variëren: 15.000 baht voor een ton witte paddy (ongepelde rijst), 20.000 baht voor Hom Mali in het Noordoosten, 18.000 voor provinciale geurige rijst en 16.000 baht voor kleefrijst met een lange korrel en geurige rijst uit Pathum Thani.

– De anti-geldwitwaswet komt waarschijnlijk te laat klaar om Thailands naam te laten schrappen van de zogeheten grijze lijst van de Financial Action Task Force (FATF). Daar maakt het bedrijfsleven zich zorgen over, want dat zou financiële transacties met andere landen kunnen bemoeilijken. In februari vergadert de FATF over de lijst.

Thailand presenteerde zijn wetsvoorstel in juli aan de Asia-Pacific Group on Money Laundering, een regionale tak van de FATF. Daar werd het voorstel als onvoldoende beoordeeld. Volgens de Federation of Thai Industries is het voorstel nog niet aangepast. Minister Kittiratt Na-Ranong heeft eerder beloofd de parlementaire behandeling te versnellen. Een probleem doet zich voor bij behandeling door de Senaat, want die moet zich nog door een berg wetsvoorstellen worstelen.

– De Stop Global Warming Association heeft nog een paar ijzers in het vuur om een stokje te steken voor de aanleg van eco-industrieterrein Ban Khai (Rayong). Maar IRPC Plc, een werkeenheid van staatsoliebedrijf PTT, en de Industrial Estate Authority of Thailand (IEAT), zijn vastbesloten door te zetten, alhoewel de bestuursrechter van Rayong vrijdag vonniste dat het project in strijd is met de wet, omdat de verplichte milieu- en gezondheidseffectrapportages nog niet waren gedaan. Maar volgens de IRPC baseerde de rechter zijn uitspraak op verouderde informatie. Die rapportages zijn in mei afgerond.

Het geplande eco-terrein meet 2.500 rai en moet onderdak gaan bieden aan milieuvriendelijke bedrijven. Volgens de planning beginnen de werkzaamheden eind van het jaar. De protesterende vereniging wijst erop dat het desbetreffende gebied een agrarische bestemming heeft. ‘Wij willen dat de IEAT en andere betrokken diensten voorzichtiger zijn en alle regels volgen wanneer ze industriële projecten ontwikkelen’, zegt voorzitter Srisuwan Janya.

– Op de 25ste Thailand Travel Expo, die zondag na vier dagen eindigde, is voor 500 miljoen baht omgezet ondanks de 10 procent duurdere pakketreizen. De beurs trok 400.000 bezoekers. Vorig jaar werd voor 400 miljoen baht omgezet, waaruit de organisator de conclusie trekt dat binnenlandse reizen het nog steeds goed doen en de koopkracht van Thais toeneemt.

www.dickvanderlugt.nl – Bron: Bangkok Post

7 reacties op “Nieuws uit Thailand – 5 september 2012”

  1. Roland zegt op

    Wie beweert dat dit zulks een moedige daad was??
    Eerst onverantwoord hard rijden in slechte weersomstandigheden en dan spreken van een moedige heldendaad wanneer de bus crasht??? Te gek voor woorden. Die man kan bestempelt worden als een verkeersgek zoals er elke dag duizenden te zien zijn op de Thaise wegen. Heeft niets met enige vorm van moed te maken, waar halen ze het uit.
    “Hij besloot de bus tegen de betonnen vangrail te laten crashen…”, alsof hij in dergelijke omstandigheden nog te kiezen had.

  2. Dick van der Lugt zegt op

    Of de man onverantwoord hard reed, vermeldt het bericht niet. Dat zou kunnen, maar het hoeft niet. De formulering ‘moedig besluit’ komt voor mijn rekening. U stapt wel heel gemakkelijk over zijn besluit heen om de bus tegen de vangrail aan te zetten. Dat besluit heeft hij in een split second genomen. Zelfs wanneer hij te hard zou hebben gereden, blijft het een moedig besluit, meen ik

    • Hans van den Pitak zegt op

      Hij dacht natuurlijk eerst aan zichzelf. “Ik wil niet in een ravijn storten”. Daar hebben de busreizigers van meegeprofiteerd. Dat hij vervolgens uit de bus geslingerd werd en als enige overleed kwam natuurlijk omdat het onbenul, zoals bijna alle buschauffeurs, geen veiligheidsgordel droeg. Dus gewoon een kwestie van eigenbelang met een niet geplande fatale afloop.

      dick: Doet u aan telepathie? Mag ik u er wel op wijzen dat de chauffeur aan de rechterkant van de bus zit en dat hij zijn bus rechts tegen de betonnen vangrail aan zette. Wat nu: dacht natuurlijk eerst aan zichzelf?

      • Hans van den Pitak zegt op

        Ik weet niet wie er aan telepathie doet., maar u weet kennelijk wat de buschauffeur op zijn laatste momenten besloten heeft. Aan wie heeft hij dat besluit meegedeeld.. Niet aan mij. Bovendien staat er dat hij de macht over het stuur verloor. In dat geval heeft hij er geen enkele invloed op gehad waar de bus naar toe ging. In dit geval ging het toevallig op de vangrail af en niet op het ravijn. Had hij een gordel gedragen dan was hij niet uit de bus geslingerd, zoals er staat. Voor deze conclusies hoef je geen telepathische gaven te hebben maar met gewoon een beetje logisch nadenken kun je de zaken in de werkelijke proporties zien.

  3. Piet zegt op

    Jullie zetten me aan het denken. Heb zelf ook diverse busreizen gemaakt in Thailand en vraag me nu ineens af hoe je aan een rijbewijs voor buschauffeur kunt komen.

    Is dat net zo “moeilijk” als een autorijbewijs of zou daar meer bij komen kijken?

  4. Roland zegt op

    Beste man, als je je snelheid aanpast aan de weersomstandigheden ga je niet in dergelijke mate aan het slippen dat je crasht hoor. Zelfs niet in noordelijke landen waar er gereden wordt op ijs en sneeuw.
    Het kan enkel het gevolg zijn van te hoge snelheid en ruw rijgedrag. Er is enkel één excuus mogelijk, nl. als je op een olievlek terechtkomt, dat is niet te voorzien en daar is echt niets tegen te beginnen. Maar in dit geval was dat niet aan de orde dacht ik.
    En nogmaals, wie beweert dat de bus niet per toeval de kant is uitgegaan van de vangrail?
    Een bus die in de slip gaat hebt je niet meer in de hand.
    Wat had je dan gezegt indien de bus de andere kant was uitgegaan? Chauffeur heeft zelfmoord gepleegd en alle passagiers in de dood meegesleept?
    Maar moedige kerels hier die buschauffeurs??? .. hallo…, laat ons een beetje ernstig blijven.

  5. jogchum zegt op

    Dick,
    Geen enkele chauffeur offert zich zelf op voor zijn passagiers. Deze man heeft gewoon de bus
    laten crashen tegen de vangrail, omdat hij geen andere keus had. Niemand kan in een spiit
    van een seconde nog een besluit nemen. Ben zelf in de winter in NL ook wel eens in een
    slip terecht gekomen, en in die momenten denk je nergens aan.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website