
Welkom op Thailandblog.nl
Thailandblog is met 275.000 bezoeken per maand de grootste Thailand-community in Nederland en België.
Schrijf je in voor onze gratis e-mail nieuwsbrief en blijf op de hoogte!
Sponsor
Laatste reacties
- Stan: Jan, dat gaat makkelijker dan gedacht. Gewoon in een grote speciale doos met droogijs. Bij het bedrijf waar ik werk versturen we d
- ruud: Ik heb een (levenslange) usufruct en ben niet getrouwd, wettelijk geen probleem, maar met ambtenaren kan dat lastig liggen. Naar
- Peterdongsing: De Chinese versie weet ik niet. Maar Phizer kost voor NL € 20,- inkoop, Moderna kost € 18,50 inkoop AstraZenica kost € 1,
- janbeute: Wat wij een paar keer gedaan hebben niks geen bankdraft oid. Samen met de verkopende partij naar het landoffice en daar terplekke
- janbeute: Vandaag rondom mijn huis kijkende 40 km ten zuiden van Chiangmai, wat ik zag was alleen maar grauwe en blauwe kleur achtige lucht.
- Joop: Hebben het zelf een keer meegemaakt op weg naar het vliegveld in de taxi kwamen we erachter dat we de belangrijkste tas met de pap
- Dennis: Ik vermoed dat Thaise prive-ziekenhuizen dit wel kunnen kopen bij Pfizer. Maar goedkoop zal het niet zijn, want dan geldt gewoon d
- Wim van Breugel: Mourik, bij het B/T vaccin ontstaan de bijwerkingen meestal na de 2e vaccinatie. Dit zijn de ervaringen bij mij in de familie waar
- janbeute: Je bent niet de enige Peer want het is simpel. Ook ik heb het in het verleden rond de 20 jaren geleden ooit zo gedaan met mijn Th
- Pieter,: Dat klopt’ Eddy … een buitenlander (iemand met GEEN Thais paspoort) kan nooit een bouwkavel of een huis kopen op zijn
- Kristof: Ik verstuur elke maand wat geld naar mijn liefje via TransferWise , maar heb nog nooit 20 euro moeten storten . TransferWise is in
- Hans: Usufruct is een sterke constructie. Zonder doorhaling op de chanot met jouw toestemming kan je vriendin niets doen met het land. M
- BuurmanRuud: Uit recent onderzoek blijkt dat het niet nodig is om Pfizer zo koud te bewaren als eerder gedacht. Het blijft twee weken goed in e
- Ben: Ik heb toen ik een huis gekocht heb in thailand op aanraden van bangkok bank helemaal geen borgsom betaald. Ben
- Koen Olie: In hetzelfde kader is deze week dit gestart: https://openthailandsafely.org/
Thailandblog Twitter
Dossiers
Koers Thaise Baht
Onderwerpen
- Achtergrond
- Activiteiten
- Advertorial
- Agenda
- Belastingvraag
- Bezienswaardigheden
- Bizar
- Boeddhisme
- Boekrecensies
- Column
- Coronacrisis
- Cultuur
- Dagboek
- Dating
- De week van
- Dossier
- Duiken
- Economie
- Eilanden
- Eten en drinken
- Evenementen en festivals
- Balloon Festival
- Bo Sang Umbrella Festival
- Buffalo-races
- Chiang Mai Flower Festival
- Chinees Nieuwjaar
- Full Moon Party
- Kerst
- Lotus festival – Rub Bua
- Loy Krathong
- Naga Fireballs Festival
- Oud & nieuw viering
- Phi Ta Khon
- Phuket Vegetarian Festival
- Rocket festival – Bun Bang Fai
- Songkran – Thais nieuwjaar
- Vuurwerk festival Pattaya
- Expats en pensionado
- AOW
- Autoverzekering
- Bankzaken
- Belasting Nederland
- Belasting Thailand
- Bewijs van leven
- DigiD
- Emigreren
- Huis huren
- In memoriam
- Inkomensverklaring
- Kosten van levensonderhoud
- Nederlandse ambassade
- Nederlandse overheid
- Nederlandse Vereniging
- Nieuws
- Overlijden
- Paspoort
- Pensioen
- Rijbewijs
- Uitkeringen
- Verkiezingen
- Verzekeringen algemeen
- Visa
- Werken
- Ziekenhuis
- Zorgverzekering
- Flora en fauna
- Foto van de week
- Gadgets
- Geld en financiën
- Geschiedenis
- Gezondheid
- Goede doelen
- Hotels
- Huizen kijken
- Isaan
- Khun Peter
- Koh Mook
- Koning Bhumibol
- Leven in Thailand
- Lezersinzending
- Lezersoproep
- Lezerstips
- Lezersvraag
- Maatschappij
- Martkplaats
- Medisch toerisme
- Milieu
- Muziek
- Nachtleven
- Nieuws uit Nederland en Belgie
- Nieuws uit Thailand
- Ondernemers en bedrijven
- Onderwijs
- Onderzoek
- Opinie
- Opmerkelijk
- Oproepen
- Overstromingen 2011
- Overstromingen 2012
- Overstromingen 2013
- Overstromingen 2014
- Overwinteren
- Politiek
- Poll
- Reisverhalen
- Reizen
- Relaties
- Shoppen
- Social media
- Spa & wellness
- Sport
- Steden
- Stelling van de week
- Stranden
- Taal
- Te koop
- TEV-procedure
- Thailand algemeen
- Thailand met kinderen
- Thailand tips
- Thaise massage
- Toerisme
- Uitgaan
- Valuta – Thaise Baht
- Van de redactie
- Vastgoed
- Verkeer en vervoer
- Visum Kort Verblijf
- Visum lang verblijf
- Visumvraag
- Vliegtickets
- Vraag van de week
- Weer en klimaat
Sponsor
Auteursrechten
Home » Nieuws uit Thailand » Nieuwjaarsvakantie: Dodental op de weg stijgt tot 426
Nieuwjaarsvakantie: Dodental op de weg stijgt tot 426
Geplaatst in Nieuws uit Thailand
Tags: Nieuwjaarsvakantie, Seven dangerous days, Verkeersongevallen
Op dag zes van de zeven gevaarlijke dagen op de weg is de trieste balans: 426 doden en 3761 gewonden na 3579 verkeersongevallen.
Ondanks de maatregelen en campagnes om de wegen in Thailand wat veiliger te maken is er sprake van een 25% meer dodelijke slachtoffers dan vorig jaar in dezelfde periode. Het aantal ongevallen en verwondingen in de afgelopen zes dagen zijn ook aanzienlijk toegenomen.
De belangrijkste oorzaken voor de ongelukken zijn dan ook niet verrassend: te snel rijden en rijden onder invloed. Bij ongeveer 80% van alle ongevallen zijn motorbikes betrokken.
Tot nu toe heeft de politie meer dan 4.200 voertuigen (voornamelijk motorbikes) in beslag genomen van dronkaards. De autoriteiten hebben 2047 controleposten ingezet, bemand door 64.522 ambtenaren die 683.929 voertuigen hebben gecontroleerd.
Gerelateerde artikelen op Thailandblog:
Tja,
Ik woon vlak bij de Chang Wathanna Road (Lak-Si Bangkok) waar het altijd aanschuiven is, maar de afgelopen week heb ik deze weg nog nooit `zo leeg gezien.
MAAR
Ik rij rustig op mijn scootertje z’n 45 km op de meest linker baan en er rijd een taxi op de 4e rijbaan, alsof ik stilstond, minstens ergens tussen de 120 en 140 km per uur, als het niet sneller was, Er reden bijna geen auto’s maar toch.
Omdat het altijd aanschuiven is op de Chang Wathanna Road, gebeuren er weinig aanrijdingen, ofwel alleen kleine blikschade, Afgelopen week, twee botsingen gezien bij het waterkanaal, één auto zat rechtsvoor behoorlijk in elkaar, maar een andere auto was niet te zien. Deze stond (lag) z’n 150 meter verder in de sloot die paralel loopt aan het waterkanaal.
En door de file, die daardoor ontstond, een scooter (die te hard rijd) achterop een stilstaande auto knalde en enkel auto’s oversloeg om het wegdek te kussen, gelukkig had hij geen helm op en hij had een korte broek en korte mouwen aan, dus was het wegdek niet beschadigd.
Er waren mensen genoeg, dus ben maar verder gereden.
Amazing Thailand, je blijft je verbazen.
Groetjes Nico vanuit Lak-Si
Indrukwekkend hoeveel ambtenaren zijn ingezet,maar ……..
Misschien in een andere posting kom ik hierop terug.
Een dronken Falang werd ook gecontroleerd.
Of hij betaalde ter plekke 20.000 Baht en mocht doorrijden!!!!!!!
of er zou ter plekke een vervolg komen en naar het buro.
Waarschijnlijk een vertekend beeld.
Ongelukken die normaal gesproken ook gebeuren worden meegeteld.
Kun je nagaan wat er gemiddeld per week in Thailand gebeurt.
M.vr.gr.
Het lijkt er sterk op dat Thailand streeft naar de eerste plaats op de wereldranglijst wat betreft het aantal dodelijke ongelukken.
De MP gaf het advies de komende dagen niet te hard te rijden en niet de weg op te gaan na het drinken van alcohol. Bij dat vreselijke ongeval met 23 doden vermoedt de politie dat de bestuurder tijdelijk in slaap is gevallen. Bij een controle in Bangkok waren de banden van de Van volledig versleten. Na een waarschuwing van de politie mocht hij zijn vrachtje op het vliegveld gewoon ophalen en naar hun plaats van bestemming brengen. Hij beloofde wel morgen nieuwe banden te gaan kopen. Het aantal auto’s en motorcycles dat in beslag is genomen wegens rijden onder invloed loopt in de paar duizend. Gisteren of vandaag kunnen de voertuigen weer worden opgehaald. Lachen, gieren, brullen is dat als je je voertuig weer kunt ophalen tegen een minimale boete. De MP stak de politie een veer in hun reet omdat ze de afgelopen dagen alles in goede banen hadden geleid. Van bovenstaande is niets verzonnen. Het is de realiteit van Thailand.
Je kunt het een beetje vergelijken dat een boer laat zijn koeien los in het voorjaar.
hier is het zelfde. ze zijn door het dolle heen ,een week vacantie.zuipen en vreten.sorry eten en drinken.
Als we dit probleem willen oplossen (of tot ‘normalere’ proporties willen terugdringen) moet er gewerkt worden aan drie zaken:
1. beinvloeding van gedrag van weggebruikers (meer verantwoordelijkheid, meer eigen initiatief als het gaat om veiligheid, snelrecht, confisceren en vernietigen van auto’s, vans en brommers, verplichte aanwezigheid op het politiebureau van 22.00 tot 05.00 gedurende het oud en nieuw weekend en Songkhran voor een aantal jaren)
2. beinvloeding van gedrag van orde-handhavers (consequenter zijn, controles op tijdstippen en plaatsen waar overtredingen het meest plaatsvinden zoals van 22.00 – 05.00 uur en in buurten met bars en cafes, ontslag van corrupte verkeerspolitie)
3. veranderingen in het proces (betalen van chauffeurs per uur ipv per rit, controle veiligheid voertuigen door gecertificeerde bedrijven, zelf-regulering van de sector, openbaarmaking van namen van overtreders/bedrijven, aansprakelijkheid regelen voor vervoerbedrijven en drankverstrekkers, stimulering van de inzet van vans en bussen zonder chauffeur).
Wat je schrijft zijn vooral gedragsveranderingen, en die zijn beslist nodig. Maar ik zou een meer systeem-gerichte aanpak willen zien. Immers 70-80 procent van de doden vallen onder tweewielers en het huidige dodental in Thailand is 2/3 van het getal in Nederland in de zeventiger jaren.
Wat allereerst moet gebeuren is:
1 volledige scheiding langzaam-snelverkeer
2 beperking snelheid brommers tot 40 km per uur door middel van een snelheidsbegrenzer in de motor
3 duidelijker aangegeven snelheidbeperkingen (80 km op de rondwegen, 30-50 km in de bewoonde gebieden met betere handhaving zoals je al schreef.
4 betere infrastructuur, vooral dus nr 1
Er wordt nogal opgewonden gereageerd over over het aantal doden in het thaise verkeer in de periode rond Oud en Nieuw. Mij is dat niet helemaal duidelijk, want jaarlijks komen er per dag net zoveel mensen om in het verkeer. Per jaar nl. ca 26.000 dat is dus ca 70 per dag. En rond genoemde periode 426 in 6 dagen en dat is dus ook ca 70 per dag.
Het probleem doet zich dus het hele jaar voor alleen dan krijgt het wat minder aandacht. Maar een korte periode trekt meer de aandacht.
Men kan (niks helpende) maatregelen verzinnen voor periodes als Songkran en Oud en Nieuw, maar structureel aanpakken lijkt beter.
Dus zou er veel stricter gecontroleerd moeten worden op verkeersregels, dragen van helmen en voeren van deugdelijke verlichting. Daaraan gekoppeld natuurlijk stevige boetes bij overtredingen. En dus niet boetes van een paar honderd Thai Baht. Nee, gelijk in de duizenden. Dat werkt. En niet (kunnen) betalen? Auto of Motor in beslag nemen. En die strakke controles tot vervelens toe uitvoeren ipv af en toe. Ik bedoel dan een aantal jaren lang.
Maar ik vrees, dat het er niet van zal komen. Zolang de Hermandad regelmatig staat toe te kijken bij door rood rijden, besturen van motoren door < 18 jarigen, het niet dragen van helmen etc. zal er niks gebeuren.
Veranderen begin bij jezelf.
Hetzelfde is hier in Nederland het euvel maar dan met meer respect tegenover elkaar.
Veilig rijden en voorrang geven kan je je kinderen ook meegeven bij het opvoeden.
Geen gelul over vroeger was het beter want toen was er minder gemotoriseerd vervoer.
Oom agent moet natuurlijk ook een beetje geloofwaardiger worden en zich ook aan de regels houden,
zolang dit niet gebeurt zal er mijns inziens op korte termijn weinig veranderen.