Welkom op Thailandblog.nl
Thailandblog is met 275.000 bezoeken per maand de grootste Thailand-community in Nederland en België.
Schrijf je in voor onze gratis e-mail nieuwsbrief en blijf op de hoogte!
Nieuwsbrief
Taalinstelling
Koers Thai Baht
Sponsor
Laatste reacties
- Erik Kuijpers: Wat is er dan moeilijk aan? Een toerist komt voor vakantie en die is in de meeste landen maar kort, max 30 dagen. Mensen uit weste
- Rob: Dag Frans, Vanaf 10 mei kan je het in pre order bestellen bij de uitgever. Mijn mailadres is [email protected]
- Rob: De uitgeverij is nog bezig met de vormgeving en ik ken de verkoopprijs nog niet. Vanaf 24 mei is het te koop. Ik keer in oktober t
- Frank B.: Ondanks dat we van plan zijn om ons in Thailand te vestigen en ik sinds begin jaren 70 de F1 volg, hoop ik dat dit niet doorgaat.
- Robert: Toeristen aantrekken? Dan mogen ze het visum-systeem wel eens wat vereenvoudigen…
- Robert: Ik was in januari en maart in Thailand (in de buurt van Ayutthaya). Ik heb wat rondgereisd in die omgeving en ben noordelijker bij
- Ton Prangku: Bert, een universiteit in Thailand heeft een ander niveau dan wat wij hier in Europa gewend zijn. Wij zouden het hier middelbaar o
- Bert: Bedankt voor de leuke tip! Zelf doe ik ook graag spelletjes maar deze ken ik nog niet, ik ga zeker even kijken wat het is en he
- Bert: Tja, Bangkok of dure privé hoeft wat mij betreft niet, zou ook niet praktisch zijn aangezien het een goeie 500km ver is vanaf hie
- Frans: PS Rob, je emailadres staat niet in je artikel dus ik kan je niet mijn bestelling mailen. Op de website van boekscout zie ik niet
- Frans: Goeie verteller! Ik ga bestellen.
- Rene Mulder: Hoi Rob. Lijk me mooi boek. Maar wat kost het boek en waar vandaan stuur je het boek want ik woon in pattaya.
- Gerd H.: Besteed dit geld voor zo’n belachelijk project maar aan armoede bestrijding voor mensen die het écht nodig hebben!
- Sjaak S: In Bangkok is er minder sprake van de stijging van de zee als van de daling van het land. De stad staat op zachte bodem en deze is
- Jan Beute: En niet te vergeten de gevolgen bij de eisen voor retirement visa verlenging. 800K op een gezamelijke rekening is niet toe gestaa
Sponsor
Weer in Bangkok
Menu
Dossiers
Onderwerpen
- Achtergrond
- Activiteiten
- Advertorial
- Agenda
- Belastingvraag
- Belgie vraag
- Bezienswaardigheden
- Bizar
- Boeddhisme
- Boekrecensies
- Column
- Coronacrisis
- Cultuur
- Dagboek
- Dating
- De week van
- Dossier
- Duiken
- Economie
- Een dag uit het leven van…..
- Eilanden
- Eten en drinken
- Evenementen en festivals
- Balloon Festival
- Bo Sang Umbrella Festival
- Buffalo-races
- Chiang Mai Flower Festival
- Chinees Nieuwjaar
- Full Moon Party
- Kerst
- Lotus festival – Rub Bua
- Loy Krathong
- Naga Fireballs Festival
- Oud & nieuw viering
- Phi Ta Khon
- Phuket Vegetarian Festival
- Rocket festival – Bun Bang Fai
- Songkran – Thais nieuwjaar
- Vuurwerk festival Pattaya
- Expats en pensionado
- AOW
- Autoverzekering
- Bankzaken
- Belasting Nederland
- Belasting Thailand
- Belgische ambassade
- Belgische belastingdienst
- Bewijs van leven
- DigiD
- Emigreren
- Huis huren
- Huis kopen
- In memoriam
- Inkomensverklaring
- Koningsdag
- Kosten van levensonderhoud
- Nederlandse ambassade
- Nederlandse overheid
- Nederlandse Vereniging
- Nieuws
- Overlijden
- Paspoort
- Pensioen
- Rijbewijs
- Uitkeringen
- Verkiezingen
- Verzekeringen algemeen
- Visa
- Werken
- Ziekenhuis
- Zorgverzekering
- Flora en fauna
- Foto van de week
- Gadgets
- Geld en financiën
- Geschiedenis
- Gezondheid
- Goede doelen
- Hotels
- Huizen kijken
- Isaan
- Khun Peter
- Koh Mook
- Koning Bhumibol
- Leven in Thailand
- Lezersinzending
- Lezersoproep
- Lezerstips
- Lezersvraag
- Maatschappij
- Martkplaats
- Medisch toerisme
- Milieu
- Nachtleven
- Nieuws uit Nederland en Belgie
- Nieuws uit Thailand
- Ondernemers en bedrijven
- Onderwijs
- Onderzoek
- Ontdek Thailand
- Opinie
- Opmerkelijk
- Oproepen
- Overstromingen 2011
- Overstromingen 2012
- Overstromingen 2013
- Overstromingen 2014
- Overwinteren
- Politiek
- Poll
- Reisverhalen
- Reizen
- Relaties
- Shoppen
- Social media
- Spa & wellness
- Sport
- Steden
- Stelling van de week
- Stranden
- Taal
- Te koop
- TEV-procedure
- Thailand algemeen
- Thailand met kinderen
- Thailand tips
- Thaise massage
- Toerisme
- Uitgaan
- Valuta – Thaise Baht
- Van de redactie
- Vastgoed
- Verkeer en vervoer
- Visum Kort Verblijf
- Visum lang verblijf
- Visumvraag
- Vliegtickets
- Vraag van de week
- Weer en klimaat
Sponsor
Disclaimer vertalingen
Thailandblog maakt gebruik van automatische vertalingen in meerdere talen. Gebruik van vertaalde informatie is op eigen risico. Wij zijn niet verantwoordelijk voor fouten in de vertalingen.
Lees hier onze volledige disclaimer.
Auteursrechten
© Copyright Thailandblog 2024. Alle rechten voorbehouden. Tenzij anders vermeld, berusten alle rechten op informatie (tekst, beeld, geluid, video, etc.) die u op deze site aantreft bij Thailandblog.nl en haar auteurs (bloggers).
Gehele of gedeeltelijke overname, plaatsing op andere sites, verveelvoudiging op welke andere manier dan ook en/of commercieel gebruik van deze informatie is niet toegestaan, tenzij hiervoor uitdrukkelijk schriftelijke toestemming is verleend door Thailandblog.
Het linken en verwijzen naar de pagina’s op deze website is wel toegestaan.
Home » Nieuws uit Thailand » Nieuwjaarsvakantie: Dodental op de weg stijgt tot 426
Nieuwjaarsvakantie: Dodental op de weg stijgt tot 426
Geplaatst in Nieuws uit Thailand
Tags: Nieuwjaarsvakantie, Seven dangerous days, Verkeersongevallen
Op dag zes van de zeven gevaarlijke dagen op de weg is de trieste balans: 426 doden en 3761 gewonden na 3579 verkeersongevallen.
Ondanks de maatregelen en campagnes om de wegen in Thailand wat veiliger te maken is er sprake van een 25% meer dodelijke slachtoffers dan vorig jaar in dezelfde periode. Het aantal ongevallen en verwondingen in de afgelopen zes dagen zijn ook aanzienlijk toegenomen.
De belangrijkste oorzaken voor de ongelukken zijn dan ook niet verrassend: te snel rijden en rijden onder invloed. Bij ongeveer 80% van alle ongevallen zijn motorbikes betrokken.
Tot nu toe heeft de politie meer dan 4.200 voertuigen (voornamelijk motorbikes) in beslag genomen van dronkaards. De autoriteiten hebben 2047 controleposten ingezet, bemand door 64.522 ambtenaren die 683.929 voertuigen hebben gecontroleerd.
Tja,
Ik woon vlak bij de Chang Wathanna Road (Lak-Si Bangkok) waar het altijd aanschuiven is, maar de afgelopen week heb ik deze weg nog nooit `zo leeg gezien.
MAAR
Ik rij rustig op mijn scootertje z’n 45 km op de meest linker baan en er rijd een taxi op de 4e rijbaan, alsof ik stilstond, minstens ergens tussen de 120 en 140 km per uur, als het niet sneller was, Er reden bijna geen auto’s maar toch.
Omdat het altijd aanschuiven is op de Chang Wathanna Road, gebeuren er weinig aanrijdingen, ofwel alleen kleine blikschade, Afgelopen week, twee botsingen gezien bij het waterkanaal, één auto zat rechtsvoor behoorlijk in elkaar, maar een andere auto was niet te zien. Deze stond (lag) z’n 150 meter verder in de sloot die paralel loopt aan het waterkanaal.
En door de file, die daardoor ontstond, een scooter (die te hard rijd) achterop een stilstaande auto knalde en enkel auto’s oversloeg om het wegdek te kussen, gelukkig had hij geen helm op en hij had een korte broek en korte mouwen aan, dus was het wegdek niet beschadigd.
Er waren mensen genoeg, dus ben maar verder gereden.
Amazing Thailand, je blijft je verbazen.
Groetjes Nico vanuit Lak-Si
Indrukwekkend hoeveel ambtenaren zijn ingezet,maar ……..
Misschien in een andere posting kom ik hierop terug.
Een dronken Falang werd ook gecontroleerd.
Of hij betaalde ter plekke 20.000 Baht en mocht doorrijden!!!!!!!
of er zou ter plekke een vervolg komen en naar het buro.
Waarschijnlijk een vertekend beeld.
Ongelukken die normaal gesproken ook gebeuren worden meegeteld.
Kun je nagaan wat er gemiddeld per week in Thailand gebeurt.
M.vr.gr.
Het lijkt er sterk op dat Thailand streeft naar de eerste plaats op de wereldranglijst wat betreft het aantal dodelijke ongelukken.
De MP gaf het advies de komende dagen niet te hard te rijden en niet de weg op te gaan na het drinken van alcohol. Bij dat vreselijke ongeval met 23 doden vermoedt de politie dat de bestuurder tijdelijk in slaap is gevallen. Bij een controle in Bangkok waren de banden van de Van volledig versleten. Na een waarschuwing van de politie mocht hij zijn vrachtje op het vliegveld gewoon ophalen en naar hun plaats van bestemming brengen. Hij beloofde wel morgen nieuwe banden te gaan kopen. Het aantal auto’s en motorcycles dat in beslag is genomen wegens rijden onder invloed loopt in de paar duizend. Gisteren of vandaag kunnen de voertuigen weer worden opgehaald. Lachen, gieren, brullen is dat als je je voertuig weer kunt ophalen tegen een minimale boete. De MP stak de politie een veer in hun reet omdat ze de afgelopen dagen alles in goede banen hadden geleid. Van bovenstaande is niets verzonnen. Het is de realiteit van Thailand.
Je kunt het een beetje vergelijken dat een boer laat zijn koeien los in het voorjaar.
hier is het zelfde. ze zijn door het dolle heen ,een week vacantie.zuipen en vreten.sorry eten en drinken.
Als we dit probleem willen oplossen (of tot ‘normalere’ proporties willen terugdringen) moet er gewerkt worden aan drie zaken:
1. beinvloeding van gedrag van weggebruikers (meer verantwoordelijkheid, meer eigen initiatief als het gaat om veiligheid, snelrecht, confisceren en vernietigen van auto’s, vans en brommers, verplichte aanwezigheid op het politiebureau van 22.00 tot 05.00 gedurende het oud en nieuw weekend en Songkhran voor een aantal jaren)
2. beinvloeding van gedrag van orde-handhavers (consequenter zijn, controles op tijdstippen en plaatsen waar overtredingen het meest plaatsvinden zoals van 22.00 – 05.00 uur en in buurten met bars en cafes, ontslag van corrupte verkeerspolitie)
3. veranderingen in het proces (betalen van chauffeurs per uur ipv per rit, controle veiligheid voertuigen door gecertificeerde bedrijven, zelf-regulering van de sector, openbaarmaking van namen van overtreders/bedrijven, aansprakelijkheid regelen voor vervoerbedrijven en drankverstrekkers, stimulering van de inzet van vans en bussen zonder chauffeur).
Wat je schrijft zijn vooral gedragsveranderingen, en die zijn beslist nodig. Maar ik zou een meer systeem-gerichte aanpak willen zien. Immers 70-80 procent van de doden vallen onder tweewielers en het huidige dodental in Thailand is 2/3 van het getal in Nederland in de zeventiger jaren.
Wat allereerst moet gebeuren is:
1 volledige scheiding langzaam-snelverkeer
2 beperking snelheid brommers tot 40 km per uur door middel van een snelheidsbegrenzer in de motor
3 duidelijker aangegeven snelheidbeperkingen (80 km op de rondwegen, 30-50 km in de bewoonde gebieden met betere handhaving zoals je al schreef.
4 betere infrastructuur, vooral dus nr 1
Er wordt nogal opgewonden gereageerd over over het aantal doden in het thaise verkeer in de periode rond Oud en Nieuw. Mij is dat niet helemaal duidelijk, want jaarlijks komen er per dag net zoveel mensen om in het verkeer. Per jaar nl. ca 26.000 dat is dus ca 70 per dag. En rond genoemde periode 426 in 6 dagen en dat is dus ook ca 70 per dag.
Het probleem doet zich dus het hele jaar voor alleen dan krijgt het wat minder aandacht. Maar een korte periode trekt meer de aandacht.
Men kan (niks helpende) maatregelen verzinnen voor periodes als Songkran en Oud en Nieuw, maar structureel aanpakken lijkt beter.
Dus zou er veel stricter gecontroleerd moeten worden op verkeersregels, dragen van helmen en voeren van deugdelijke verlichting. Daaraan gekoppeld natuurlijk stevige boetes bij overtredingen. En dus niet boetes van een paar honderd Thai Baht. Nee, gelijk in de duizenden. Dat werkt. En niet (kunnen) betalen? Auto of Motor in beslag nemen. En die strakke controles tot vervelens toe uitvoeren ipv af en toe. Ik bedoel dan een aantal jaren lang.
Maar ik vrees, dat het er niet van zal komen. Zolang de Hermandad regelmatig staat toe te kijken bij door rood rijden, besturen van motoren door < 18 jarigen, het niet dragen van helmen etc. zal er niks gebeuren.
Veranderen begin bij jezelf.
Hetzelfde is hier in Nederland het euvel maar dan met meer respect tegenover elkaar.
Veilig rijden en voorrang geven kan je je kinderen ook meegeven bij het opvoeden.
Geen gelul over vroeger was het beter want toen was er minder gemotoriseerd vervoer.
Oom agent moet natuurlijk ook een beetje geloofwaardiger worden en zich ook aan de regels houden,
zolang dit niet gebeurt zal er mijns inziens op korte termijn weinig veranderen.