Op 1 oktober moet Thailand’s eerste monorail operationeel worden, het is daarmee een symbool geworden van hoop tijdens de coronacrisis. De 2,8 kilometer lange Gold Line in Bangkok verbindt de BTS Green Line vanaf het station Krung Thon Buri naar de Phra Pok Klao brug.

Door de coronacrisis konden de in april geplande testritten niet doorgaan. Binnenkort arriveren de treinstellen en kan men alsnog beginnen met testen. Directeur Manit van investeerder Krunthep Thanakom Co, verwacht dat de oorspronkelijke startdatum van 1 oktober gehaald kan worden.

De Gold Line is een symbool is geworden van hoop op herstel omdat de lokale bevolking verwacht dat de lijn de sukkelende economie in het district Klong San (Thon Buri) een boost kan geven. Volgens de bewoners in het gebied, zal het project de plaatselijke economie helpen, het toerisme bevorderen en zorgen voor meer welvaart.

Het eerste deel van de Gold Line, dat in oktober open gaat, telt drie stations: Krung Thon Buri, Charoen Nakhon en Klong San. Het tweede deel met het vierde station Wat Anongkhram, wordt naar verwachting in 2023 operationeel.

De lijn ligt op een hoogte van 14 tot 17 meter. Elke trein bestaat uit twee rijtuigen met een capaciteit van 4.300 passagiers per uur. Verwacht wordt dat er 42.000 passagiers per dag vervoerd gaan worden. De treinen hebben speciale wielen met een rubbercoating zodat ze minder lawaai maken. Ook bijzonder: het gaat om onbemande treinen! De bediening gaat volledig electronisch en dat zorgt voor accurate rijtijden en een hoog niveau aan veiligheid, aldus Manit.

Bron: Bangkok Post

Image: Bangkok Post


» Laat een reactie achter


No votes yet.
Please wait...

3 reacties op “Monorail in Bangkok biedt hoop op herstel van economie”

  1. Sonny zegt op

    Als dit net zo’n succes wordt als de skytrain, zal die denk ik ook wel hieraan ten onder gaan. De BTS is natuurlijk een geweldig iets, alleen lijkt het wel of de spits tegenwoordig de hele dag duurt en het alleen in de avond of hele vroege ochtend rustig is.

  2. tooske zegt op

    Ja het succes van het openbaar vervoer, toen ik in 2000 voor het eerst in bangkok kwam en met de BTS een tripje maakte was de trein bijna leeg, volgens mijn vriendin omdat het voor de werkende thai te duur was,
    Nu zit je als haring in een ton, dit kan natuurlijk niet uitblijven als je het traject maar blijft oprekken met steeds meer stations. Straks kun je vanaf Don Mueang met de BTS heel de sukhumvit af.

    Ik ben benieuwd hoe het tijdens de Corona tijd is geregeld met de anderhalve meter afstand er zijn wel stoelen afgeplakt maar hoe met de staanplaatsen?
    Heb geen conducteur op de trein gezien en zelfdicipline bij het instappen werkt m.i. ook niet.
    Maar de BTS blijft een geweldige troef.

    • Johnny BG zegt op

      Grappig dat je dit zegt.
      Inderdaad was er een hoop gezeur van betweters die niets zagen in vooruitgang. De vraag is natuurlijk of het vooruitgang is maar in ieder geval zit de bts vaak overvol en hebben de mensen die toekomstsituaties bekijken gelijk gehad.
      Nu hetzelfde gezeur over de nieuwe infrastructuur projecten.
      Het gaat niet om nu maar klaar zijn voor de toekomst.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website