Eerst een vriendelijk verzoek aan busexploitanten en als dat geen effect heeft, een verbod voor dubbeldeks bussen op bergwegen.

Zo denkt het Department of Land Transport ongelukken zoals maandagavond in de provincie Tak te voorkomen. Bij de afdaling stortte toen een bus 150 meter naar beneden in een ravijn met 29 doden en 23 gewonden als gevolg.

Volgens de politie was het ongeluk te wijten aan een menselijke fout en falende remmen. Het hoofd van de politie in Mae Tor zegt dat de chauffeur niet vertrouwd was met de weg. Hij had er pas drie tot vier keer gereden.

De chauffeur verloor de macht over het stuur, waardoor de bus door een betonnen barrière brak en in het ravijn stortte. De bus was de laatste van een konvooi van vier met ambtenaren en ouderen die een uitstapje maakten naar Ubon Ratchathani en Laos.

Van de 29 passagiers kwamen 24 ter plaatse om het leven en 5 stierven later in het ziekenhuis. De gewonden zijn in  het Somdet Phra Taksin Maharat ziekenhuis en het Buddha Chinarat ziekenhuis in buurprovincie Phitsanulok opgenomen. De meesten hebben gebroken benen en armen. Eén vrouw met een zware hoofdwond is er ernstig aan toe. Ze is inmiddels geopereerd en ligt op de intensive care.

Asdsathai Rattanadilok na Phuket, directeur-generaal van het Department of Land Transport, zegt dat zijn dienst de komende drie maanden beziet of busmaatschappijen voldoen aan het verzoek geen dubbeldeks bussen meer in bergachtig gebied in te zetten. Mocht dat niet het geval zijn, dan bespreekt de dienst met het Highways Department de mogelijkheid dubbeldekkers van die wegen middels een verbod te weren.

(Bron: Bangkok Post, 26 maart 2014)

No votes yet.
Please wait...

14 reacties op “Mogelijk verbod voor dubbeldeks bussen op bergwegen”

  1. louis 49 zegt op

    Als ze eens zouden beginnen met een goede opleiding te geven aan de bestuurders in plaats van iemand uit een plaggehut te sleuren en achter het stuur te plaatsen

  2. Gringo zegt op

    Ik weet niet of het bij veel busongelukken om dubbeldeksebussen gaat, maar eerlijk gezegd, is dat niet zo belangrijk volgens mij.

    Dat Department of Landtransport zou er beter aan doen te streven naar verregaande maatregelen voor bussen (en wellicht ook voor vrachtauto’s, minibussen, enz.), zoals een degelijke APK, goede chauffeursopleiding, rijtijdenbesluit, e.d.
    Uiteraard hoort controle daarop en ook controle op alcoholgebruik tot de vereiste maatregelen.

  3. chris zegt op

    De oorzaak van het ongeluk is een menselijke fout en falende remmen, blijkt uit de posting. En de remedie tegen deze oorzaken zijn: geen dubbeldeks bussen meer op bergwegen…..(???)
    Ziet u de logica? Wat gaan we doen aan de menselijke fout (strengere eisen voor een groot rijbewijs? Leeftijdscriterium voor buschauffeurs? Attitude-verandering?) En: hebben gewone bussen geen remmen of altijd functionerende remmen? Of is een van de oorzaken van de veel voorkomende dramatische ongelukken met bussen welicht achterstallig of onoordeelkundig onderhoud van de bus?
    Ik probeer mij studenten problemen op te laten lossen door de volgende vier vragen te beantwoorden:
    1. wat is eigenlijk aan de hand (diagnose, net als bij de dokter; en doorvragen: waarom, waarom, waarom)?
    2. wat zijn de redenen die het probleem eigenlijk veroorzaken?
    3. wat zijn alternatieven om in te grijpen en welke is de beste?
    4. welke problemen kunnen zich voordoen bij de implementatie van de oplossing of oplossingen?

    Het lijkt er op dat een opfriscursus besluitvorming voor de medewerkers van het Department of Landtransport geen overbodige luxe is…

  4. Hans Mondeel zegt op

    Een goede chauffeursopleiding en vooral een goede controle daarop (want dat is in Thailand niet echt gebruikelijk), tja, dat zou eigenlijk voor elke Thaise chauffeur moeten gelden.
    Ik heb heel vaak meegemaakt als meerijder in een bus, minibus, vrachtauto en gewone auto, dat zodra de afdaling was ingezet de versnelling in z´n vrij ging en de rest van de afdaling met de voet op de (slippende) rem….
    Ach ja, brandstof besparen (terwijl er op die manier helemaal geen sprake is van brandstof besparing).

  5. LOUISE zegt op

    Gewoon gelijk met het mes op tafel een lijstje eisen neer te leggen bij de bus maatschappijen.
    Geen vriendelijk verzoek, want dit wordt direct in het “ronde archief” gekwakt.

    Moeten er dan eerst nog veel meer mensen overlijden, als gevolg van de kamikaze piloten achter het stuur zitten???
    Hoeveel families zijn er nu weer en de ellende gestort door verlies van een dierbare?

    Niets vragen.
    Commando daar bij de leiding op buro leggen, met daarbij de vermelding van een riante boete, minimaal 6 cijfers voor de komma.
    Na de 2e boete de bijl er in en verbieden mensen te vervoeren.
    Ook een verplichting tot half-jaarlijkse controle van de voertuigen.
    Bij vertrek van bv 4 bussen, een hogere pief er bij te hebben en die even de chauffeurs controleert of deze:
    A- hun ogen nog open kunnen houden
    B-of su nog fuhsoenluk, hik, uit hun woorden kunnen komen.

    Dus ook daadwerkelijk controleren.

    LOUISE

  6. Rob V. zegt op

    Ik sluit mij aan bij bovenstaande berichten, toen ik de titel zag dacht ik eventjes “het zal toch niet dat dat als oplossing wordt aangedragen?”. Betere APK, opleiding, controlles, boetes, inbeslagnames etc. En mensen die eens goed analyseren waar het fout ging, zo’n verbod is een oplossing voor een comedy scetch maar hier valt niets te lachen!

    • HansNL zegt op

      Rob
      De aangedragen verbeteringen kosten geld.
      En gaan ten koste van de eventuele winst.
      En dat kan niet.

      Tientallen doden per jaar, want daar hebben we het over, zijn waarschijnlijk goedkoper…………..

  7. Farang tingtong zegt op

    Het is zo wie zo onbegrijpelijk wat zo onervaren iemand op een topzware dubbeldeks bus doet, en dan ook nog eens in de bergen, een dubbeldeks bus is heel wat anders dan een gewone touringcar om op te rijden.

    Eigenlijk moet dat hele department op de schop want daar is zoveel mis, als je alleen al kijkt hoe gemakkelijk je in Thailand een rijbewijs krijgt!, dan is het niet zo verwonderlijk dat er zoveel ongelukken
    gebeuren, en dan ook nog eens de combinatie van alcohol, drugs, verkeer.
    En dan hebben we het nog niet gehad over het vrachtverkeer, je weet wel bv de containers, die los op de vrachtwagens staan.

    Ik vraag mij af of de mensen die bij het Department of land transport, wel capabel zijn om dit werk te doen.
    En daar ligt toch de basis van een dergelijk department!

    Als eerste vereiste is het zo dat je beleidmakers
    verstand van zaken hebben, en vanuit die know how ga je regels opstellen. En dan is het de bedoeling dat die regels gehandhaafd gaan worden, dus dan moet je de straat op en inspecties gaan uitvoeren.

    Er is op het gebied van verkeersveiligheid nog voor minimaal honderd jaar werk in Thailand. Maar als je nooit een begin maakt, verbeterd er nooit iets.

    Dus een gedegen rij opleiding, vakopleidingen voor personen en vrachtvervoer ( met als resultaat een chauffeurs diploma) de voertuigen uit rusten met een tachograaf, een rijtijdenwet instellen en strenge controle (politie) hierop en tevens strenge controle op gebruik van alcohol en drugs.
    En zo kan je nog wel eventjes doorgaan, of dit alles ooit tot stand komt ik betwijfel het, in een land waar de corruptie de overhand heeft, waar beleidsmakers alleen maar aan zelfverrijking denken, en bij wie de veiligheid op de derde plaats komt, maar met een dergelijke egoïstische, onkundige, on-geïnteresseerd heid, word wel de levens van onschuldigen mensen in de waagschaal gelegd

    En nu het ongeluk van deze week word verweten aan een menselijke fout, ik zou het anders willen formuleren, het was gewoon onkunde!, fouten kun je alleen maken als je ook weet hoe het wel moet!

    En dan ben je weer bij waar ik met mijn reactie begon, hopelijk worden ze eens een keertje wakker in Thailand! Want het is nu gewoon wachten op het volgende ongeluk.

  8. Khun Peter zegt op

    Ik heb begrepen dat er in Thailand genoeg wetten zijn die het verkeer veiliger zouden moeten maken. Echter, het ontbreekt aan controle en handhaving. Dat kan ook niet anders want de politie en andere handhavers zijn zo corrupt als het maar kan. Vrijwel alle problemen waar Thailand mee te kampen heeft, zijn direct of indirect het gevolg van corruptie.

    • LOUISE zegt op

      Kuhn Peter,

      Vast gas geven en doorrijden.
      Rood, dat wel, maar er komt niets aan, dus dat moet kunnen.
      2 Banen voor rechtsaf, dus 4 rijen auto’s naast elkaar en soms ook 5.
      Oom agent staat op de hoek, ziet alles aan, doet zijn handen op zijn rug, dan voor zijn buik en gaat dan het gebouwtje in om een sigaret te roken.

      Voor de rechtsaf-banen doen wij ook van harte aan mee hoor.
      We zijn echt niet roomser (kan dit in de huidige spelling?) dan de paus, maar soms dan moet je een uitvlucht zoeken om niet door een grote touringcar plat te worden gereden.
      En met die bedoel ik dat zij de vijfde baan maken voor rechtsaf.
      En natuurlijk daar tussen door 7 miljoen (ongeveer) brommers.

      Als je dan ziet eigenlijk, hoe gemakkelijk alles oplost en dan op 2 banen, zonder getoeter, de bekende vinger etc..
      In Nederland had je al een vechtpartij midden op de kruising gehad en de nodige figuren uit hun jasjes gehaald.
      Maar ja, het is bekend.
      De touring car maakt/veroorzaakt een aanrijding en rijdt gewoon door.

      LOUISE

    • Rob Piers zegt op

      Khun Peter heeft helemaal gelijk: goede wetgeving maat geen of slechte (en willekeurige) handhaving. Ik heb de verkeersregels doorgenomen, artikelsgewijs. Die regels zijn goed, uitvoerig en zeer gedetailleerd. Zo wordt bij voorbeeld ook aangegeven wat het ‘fluitgedrag’ van de agent betekent. Er wordt aangegeven wat 1x fluiten betekent en wat 2x betekent. Deze verkeerswet kan qua kwaliteit vergeleken wordt met die van Nederland.
      Alleen ja, die handhaving…………………….
      Overigens over het algemeen is de wetgeving op allerlei beleidsterreinen best op orde!
      De opmerking van het departement zegt heel veel over de handhavers!

  9. Noah zegt op

    Het spijt mij voor mijn woorden, het zijn ….! Schering en inslag dit probleem en dan die commentaren, we gaan dit, we gaan dat…..Om er moe van te worden. Het wordt tijd dat er eens mensen verantwoordelijk worden gesteld voor deze gruwel daden die er ook daadwerkelijk voor verantwoordelijk zijn.

  10. Oosterbroek zegt op

    Een duidelijk geval van een chauffeur die zijn rijbewijs op de boterbonnetjes heeft gekrgen,dalen in een te hoge versnelling dan zijn ze zo heet dat ze niet meer werken,de meeste bussen die ik heb gezien hebben een z.g.n retarder dit is om de remmen te sparen,in de meeste gevallen werkt deze niet meer.
    Pak het bedrijf aan,deze onderhoud de bussen niet goed en wil de goedkoopste chauffeur.

  11. wim zegt op

    Het ontwerp en uitvoering ervan van sommigen bergwegen OK?


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website