Van de 18 miljoen kinderen in de leeftijd van 9 tot 12 jaar draagt slechts 7 procent een helm op de motorfiets; 16,5 miljoen kinderen gaan onbeschermd de weg op. De stichting Asia Injury Prevention wil dat percentage opvoeren naar 60 procent in 2017.

Op 30 scholen in Bangkok en buurprovincies is het Getting kids to wear helmets, the 7% project al van start gegaan. In samenwerking met leraren, ouders en leerlingen wordt geprobeerd de helm te promoten als vast onderdeel van het schooluniform.

‘De houding van de ouders is doorslaggevend. Die is een van de belangrijkste uitdagingen om verkeersveiligheid gewoontes te verbeteren’, zegt Ratanawadee Hemniti Winther, landendirecteur van de stichting.

Het project richt zich op educatie, controle, media en innovatie. Training en onderwijsactiviteiten moeten leerlingen, leraren en ouders bewust maken van het nut en correct gebruik van de helm. Schooldirecties dienen het gebruik van de helm te bevorderen en de politie is gevraagd naleving van de wet af te dwingen.

Dat dit hoognodig is, bewijzen de cijfers. Thailand is qua verkeersveiligheid het op een na onveiligste land ter wereld. Dagelijks komen zeven kinderen in de leeftijd van 9 tot 12 jaar bij verkeersongelukken om het leven (2.600 per jaar) en raken tweehonderd gewond of gehandicapped (72.680 per jaar). Van de volwassenen draagt slechts 43 procent (1,5 miljoen personen) een helm: 72 procent in steden en 29 procent op het platteland.

De redenen om geen helm te dragen, zijn divers: een gebrekkig besef van verkeersveiligheid, de easy-going houding van Thais, onvoorzichtigheid, korte rijafstanden, luiheid en lakse politiecontrole.

Een motortaxibestuurder zegt dat van de dertig passagiers die hij per dag vervoert, slechts drie tot vier de reservehelm willen dragen. ‘De meesten willen niet hun kapsel ruïneren.’ Maar wanneer een politiecontrolepost in zicht komt, geldt dat argument ineens niet meer, want dan zetten ze ijlings de helm op hun hoofd.

De cijfers over helmgebruik zijn ontleend aan een onderzoek dat tussen 2010 en 2013 is gedaan door de Thai Roads Foundation.

(Bron: Bangkok Post, 15 september 2014)


» Laat een reactie achter


4 reacties op “Miljoenen kinderen gaan onbeschermd de weg op”

  1. Hans zegt op

    Hoewel valhelmen absoluut hun nut hebben, is het zinnig even wat verder te kijken.
    Uit een studie bleek dat ongeveer een kwart van de gedragen valhelmen in Thailand bij een ongeluk verloren worden.(T.o. 5 % in L.A., California).
    Een valhelm die bij een ongeluk verloren wordt, geeft 2 maal zoveel kans op overlijden en 2.5 maal zoveel kans op hersenbeschadiging.
    In ontwikkelingslanden is het vrij gebruikelijk om een helm te lenen en veel helmen passen dan ook slecht.
    Ook hebben veel dragers de helm achter op het hoofd, of gebruiken ze een kinbevestiging, of is de band zelfs helemaal los.
    Als we dat allemaal weten, en we weten hoe moeilijk het zelfs in Europa al is om een passende kinderhelm te vinden, dan kunnen we ons afvragen of deze actie echt nuttig is.
    Aandacht besteden aan een veiliger weggedrag lijkt me een eerste vereiste, maar dat is natuurlijk lastiger dan het dragen van valhelmen te bevorderen.

    Hans

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +3 (obv 3 stemmen)
  2. erik zegt op

    Ik heb een full face helm. Integraalhelm is het juiste Nederlandse woord. Het kinbandje is gecapitonneerd en zit strak. Dat ding kostte me ooit 2.000 baht slechts.

    Maar kijk eens naar de helmen die de meeste mensen hier hebben. Zonder klep of klep kapot, bandje zit los of is kapot, helm is al eens gebruikt om een klap op te vangen en er zitten barsten in. Weggooien is er niet bij want men heeft geen geld voor nieuw of beter.

    Kleding op de brommer ? Bij een schuiver liggen benen en armen open. Slippers aan de voetjes, je ziet ze maar al te vaak op straat liggen. Op de brommer maximaal 2 helmen vereist dus de kinderen hebben er geen en bungelen er vaak maar aan want 5 personen op een Honda is heel gewoon hoor. Kinderzitje ? Veilig kinderzitje ? Mobieltje aan het oor, ze kunnen niet zonder ook op de brommer niet. Zit mijn haar goed ?

    Ander verkeersgedrag ? Dan moet je ze gaan opleiden maar zolang je hier een rijbewijs kunt kopen verbeter je dat niet. Nee, er moeten nog heel veel doden en zwaargewonden vallen tot men eens ingrijpt.

    En dan nog wat. Brommers moeten licht aan hebben overdag. Auto’s niet, een enkeling met led verlichting is zichtbaar. Je ziet ze niet komen in de spiegel (ook vaak kapot of er af gehaald, lastige dingen hoor…) en dan rijden ze op een halve meter of minder langs je. Daar ligt ook een stuk te verbeteren. Het onveilige verkeersgedrag ligt niet alleen bij tweewielers.

    Ik ben motorrijder en ik denk dat ik ook ogen in mijn rug heb. Of een extra zintuig voor achteropkomend gevaar. Afkloppen!

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +3 (obv 3 stemmen)
  3. piet zegt op

    Klopt helemaal wat erik meld, helaas uit eigen ervaring ; tijdens eenzijdig ongeval (hond) mijn helm lag eerder dan ik op de grond en ja behoorlijk met de kaasschaaf bewerkt.
    Wel prima geholpen door wel 3 zustertjes die mij leegpulkten van het grid en pijn?? natuurlijk voelde ik nx
    tenminste als kerel zeg je dat dan,maar oefoef niet leuk die betadine en die pincetten

    Nu een fietshelm ; is niet goed ik weet het,maar kan niet tegen theemuts op mn hoofd en beter iets dan niets, de kinderen yep verplicht van papa een goeie passende helm en heeft al 1 maal dienst bewezen door toedoen van schooljochie die door rood en tegen het verkeer inkwam.

    HELM HOOFZAAK !!!

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +1 (obv 1 stem)
  4. TLB-IK zegt op

    De verkeers veiligheid in Thailand heeft niets te maken met al dat wat wij weten van en uit de Europeese markt. Dat is erg genoeg, maar dat is Thailand. Van de ene kant is het de dader (hij of zij zonder helm of met de verkeerde helm) en aan de andere kant de politie die graag op de straat helemaal ergens anders naar kijkt. Tussen de bestaande wet uitvoeren en de wet handhaven liggen werelden in Thailand. De politie zelf rijdt (prive) zonder helm en wordt in dienst helemaal niet serieuz genomen.

    In Thailand rijdt iedereen zoals hij zelf wil, in de richting die hij zelf bepaald en soms op voertuigen zonder verzekering die hij zelf in mekaar geknutzeld heeft en dat alles nuchter of totaal bezopen. Er is maar 1 afdeling die daar mag en moet ingrijpen en dat de politei. Maar die meldt : niet thuis !!

    Maar als een Thai, ook door zijn geloof, geen respekt heeft voor eigen leven, hoe wil je dan daar tegen optreden ? Het is niet de politie die je er op attend moet maken-dat mag je als volwassene zelf ook weten.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)

Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website