Het Bureau voor Cybercriminaliteitsonderzoek (CCIB) in Thailand heeft een toename van cybercriminaliteit in het land gemeld. In de afgelopen 70 dagen zijn de verliezen opgelopen tot 6,76 miljard baht.

Hoewel er een daling is waargenomen in oplichting door callcenters, is er een opvallende stijging in frauduleuze activiteiten gerelateerd aan vermeende mogelijkheden voor extra inkomsten en leningfraude. Deze vormen van oplichting zijn vaak gekoppeld aan de heersende economische uitdagingen.

Volgens de CCIB maken criminelen gebruik van diverse technieken om slachtoffers online te misleiden. Ondanks een afname in bepaalde types oplichting, is het totaal aantal online-incidenten gestegen tot 53.179 in de gerapporteerde periode. Ongeveer de helft van deze gevallen, ofwel 50%, betreft fraude bij de verkoop van producten en diensten, met een totaal verlies van 331 miljoen baht.

De tweede meest voorkomende vorm van oplichting betreft misleiding rondom het zoeken naar extra inkomsten, goed voor 10,6% van de gevallen. Beleggingsfraude, hoewel minder frequent met een aandeel van 5,3%, veroorzaakte de grootste financiële schade. In totaal werd er voor 3,1 miljard baht aan verliezen geleden door dit type oplichting. Het gebruik van geavanceerde technologieën, zoals deepfake, wordt door criminelen ingezet om slachtoffers te lokken en opsporing te vermijden.

In reactie op de toenemende problematiek van cybercriminaliteit, zijn diverse instanties betrokken geraakt, waaronder de Nationale Commissie voor Omroep en Telecommunicatie, telecommunicatiebedrijven en de Bank van Thailand. De implementatie van de Wet op de Preventie en Bestrijding van Cybercriminaliteit in maart 2023 heeft tot enige vooruitgang geleid. De overheid is erin geslaagd in 24% van de gevallen verdachte bankrekeningen te bevriezen en geld terug te sturen naar de slachtoffers. Dit is een aanzienlijke verbetering vergeleken met het eerdere succespercentage van 2%.

Een breder overzicht van de cybercriminaliteit in Thailand in 2023 laat zien dat er een alarmerende 20 miljard baht aan verliezen is geleden in 185.814 gevallen. Dit komt neer op gemiddeld 700 tot 800 gevallen per dag. Oplichting door callcenters en de installatie van kwaadaardige apps behoren tot de meest voorkomende methoden van cyberaanvallen, met geschatte verliezen van respectievelijk 2,4 miljard en 1,4 miljard baht.

Er zijn geen reacties mogelijk.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website