Vraagt u een verblijfsvergunning in een ander land aan, dan is er in sommige gevallen een ondersteuningsbrief nodig. Met deze brief van de Nederlandse ambassade laat u zien dat u de Nederlandse nationaliteit bezit en wat uw inkomen is. U kunt dit document in persoon of per post aanvragen. Aan het aanvragen van een ondersteuningsbrief zijn kosten verbonden.

Vanaf maandag 22 mei 2017 verandert de procedure voor de aanvraag van een inkomensverklaring. In de nieuwe situatie wordt niet meer de handtekening gelegaliseerd onder een door u zelf opgestelde inkomensverklaring, maar verstrekt de Nederlandse ambassade een zogenaamde “visum ondersteuningsbrief” ten behoeve van het aanvragen van een verblijfsvergunning bij de Thaise autoriteiten.

In deze brief bevestigt de ambassade dat u verklaart een maandelijks inkomen uit Nederland te ontvangen en dat het in de brief genoemde (netto) bedrag is aangetoond door overlegging van bewijsstukken.

Vanaf 22 mei 2017 verandert de procedure voor de aanvraag van een inkomensverklaring. In de nieuwe situatie wordt niet meer de handtekening gelegaliseerd onder een door u zelf opgestelde inkomensverklaring, maar verstrekt de Nederlandse ambassade een zogenaamde ‘visum ondersteuningsbrief’ ten behoeve van het aanvragen van een verblijfsvergunning bij de Thaise autoriteiten’.

In deze brief bevestigt de ambassade dat u verklaart een maandelijks inkomen uit Nederland te ontvangen en dat het in de brief genoemde (netto) bedrag is aangetoond door overlegging van bewijsstukken.

Hoe kunt u de ondersteuningsbrief op twee manieren verkrijgen:

  • In persoon bij de consulaire afdeling van de Nederlandse ambassade (uitsluitend na het online maken van een afspraak). U dient mee te nemen:
    • Uw identiteitsbewijs
    • Het ingevulde aanvraagformulier
    • Alle relevante bewijsstukken

Na het overleggen van het ingevulde aanvraagformulier, de hieronder genoemde documenten en betaling van de actuele tegenwaarde van EUR 50 in Thai Baht wordt de visumondersteuningsbrief opgesteld en verstrekt.

  • Schriftelijk per post. U dient mee te sturen:
    • Kopie van uw paspoort
    • Het ingevulde aanvraagformulier
    • Alle relevante bewijsstukken
    • 2000 Thai Baht contant bijgesloten, òf bewijs van bankoverschrijving

Bewijsstukken kunnen onder meer zijn:

  • Pensioenoverzicht
  • Loonstroken en/of jaaropgave werkgever
  • Bewijs van betaling en/of jaaropgave van uitkerende instantie
  • Jaaropgave Belastingdienst
  • Bankafschriften

Procedure voor het indienen van een schriftelijke aanvraag:

Schriftelijke aanvragen worden binnen 10 werkdagen na ontvangst geretourneerd.

Bij een schriftelijk aanvraag dient u de volgende documenten op te sturen:

  • Een ingevuld en ondertekend aanvraagformulier.
  • Kopie van uw paspoort.
  • Alle relevante financiële bewijsstukken
  • THB 2000 in kontanten (U ontvangt wisselgeld en een kassabon)
  • Of een print van uw overschrijving van 50 euro naar de bankrekening in Den Haag onder vermelding van uw initialen en achternaam + ZMA Bangkok:Beneficiary name: Ministerie van Buitenlandse Zaken Betreft RSO-AZI
    Beneficiary Bank: ING Bank N.V. te Amsterdam
    Bank account number: NL93INGB0705454029
    BIC: INGBNL2A
  • Een aan uzelf geadresseerde retourenvelop waarop u zelf de benodigde postzegel(s) plakt.

NB. Onvolledige aanvragen worden niet in behandeling genomen. In de bijlage treft u het aanvraagformulier aan alsmede een Q&A  met veel gestelde vragen en antwoorden aan over de visum ondersteuningsbrief.

Documenten

Bron: www.nederlandwereldwijd.nl/

92 reacties op “Inkomensverklaring wijzigt in Visumondersteuningsbrief per 22 mei 2017”

  1. Sjaak S zegt op

    Goed te weten. Nu moet ik bij de ambassade navragen hoe ze dat met mijn inkomen doen. Ik ontvang niets uit Nederland, maar uit Duitsland…
    Het wordt steeds gekker. Was het eerst 1300 Baht, nu al 2000 baht. Hebben ze weer een nieuwe bron van inkomsten gevonden?
    Dan is het bijna goedkoper en gemakkelijker om de benodigde 800.000 Baht voor drie maanden te lenen en op een rekening te zetten. Geen gezeik met onze lieve ambassade.

    Wanneer ik alles bij elkaar optel: de reis naar BKK, overnachting, verpleging en dan nog eens de lieve som van 2000 Baht, is het lenen van die 800.000 baht voor een bedrag van 5000 baht toch aantrekkelijker.
    Bovendien hoeven velen dan zich geen zorgen te maken dat hun inkomen misschien niet meer het vereiste minimum heeft.

    • chris zegt op

      kan ook per post, staat er…..
      een paar copien, twee postzegels.
      denk maximaal 200 baht. Is dat te veel?

      • Sjaak S zegt op

        Ik vertrouw mijn documenten en geld niet aan de Thaise post. Als je bovendien ziet welke formulieren er intussen gestuurd moeten worden…..plus mijn inkomen is niet van Nederland..

        • DD zegt op

          Sjaak S, ik denk dat het voorstel van de ambassade heel redelijk is en verder geen enkele belemmering zou moet geven. Je zit nu zelf alleen maar problemen op te zoeken die er niet zijn.

          * Thaise post is niet te vertrouwen, dan regel je een koerier van DHL als je dit beter vindt.
          * Geld niet via de post, hoeft ook niet je mag het overmaken
          * Inkomen niet van Nederland is geen probleem je moet het aantonen dat je geld ontvang zoals ze ook zeggen dit kan al met een bankafschrift (mag uitdraai internet bankieren zijn).

          * Betreft de veiligheid van je documenten: volgens mij bestaat deze veiligheid totaal niet in Thailand, ze maken maar lukraak kopietjes van je paspoort en ik geloof er helemaal niks van dat hier of wat voor manier dan ook maar zorgvuldig mee omgegaan wordt.

          Mijn advies stop met zeuren, doe gewoon wat je moet doen! Negatieve praat hebben we niks aan!

          • Sjaak S zegt op

            Oeps, sorry dat ik zeurde….ik ben tot nu toe telkens naar Bangkok gereisd en als dit alles bij elkaar evenveel kost als het lenen van 800.000 Baht, doe ik liever het laatst.
            Bovendien meent deze zuurder gelezen te hebben dat expliciet over je inkomen in Nederland geschreven werd..

            • RonnyLatPhrao zegt op

              Je bent toch gehuwd Sjaak. Dan is 400000 al voldoende.

          • TheoB zegt op

            Inkomen niet van Nederland is wél een probleem als dat niet bij de Nederlandse Belastingdienst verifieerbaar is. Zie de pdf met veel gestelde vragen (https://www.nederlandwereldwijd.nl/documenten/publicaties/2017/05/11/qa-visumondersteuningsbrief)

            “Inkomen uit buitenland wel of niet op formulier?
            Alle opgegeven bedragen die als inkomen worden opgegeven moeten bij de Nederlandse Belastingdienst verifieerbaar zijn. Inkomen uit het buitenland dat niet bekend is bij de Nederlandse Belastingdienst kan daarom niet worden opgegeven. Controle van buiten Nederland genoten inkomen behoort niet tot de taak van de Nederlandse ambassade. Een verklaring over in het buitenland genoten inkomen dient door de autoriteiten van betreffend land te worden afgegeven.”

            • Sjaak S zegt op

              Precies, dat dacht ik al. Nu dan, ik zal binnenkort toch naar de Duitse ambassade gaan. Kan ik het meteen navragen.

          • rens zegt op

            hallo
            is de visa ondersteunings brief in engels met een korte uitleg in thai voor deze prijs moet dat mogelijk zijn,wanneer worden we wat modern.

            groet rens

            ps:worden we wat soepeler behandelt en niet als laast iemand buiten moet zitten omdat niet wist dat hij een afspraak moest boeken…(niet zeuren ?) je betaald toch.

            een fijne dag

          • Sjaak S zegt op

            DD, nog een verlate reactie….als ik in mijn leven altijd gedaan had wat ik moest doen, zat ik nu waarschijnlijk nog steeds in Limburg.
            Ik heb zelf in de meeste gevallen bepaald wat ik moest doen, zo ook hier. Ik zeurde niet, maar stelde feiten vast, die nu wel door velen bevestigd zijn.
            Wat de 800.000 Baht betreft is het hooguit een grijze zone waarin je je begeeft, maar zeker niet illegaal. En ik heb me in de prijs niet vergist. Omdat ik nu niet thuis ben, kan ik degene die het gedaan heeft, niet daarover aanspreken. Dat doe ik wanneer ik weer terug in Campo abacaxi (ananasvelden) ben…..

          • stevenl zegt op

            Het nieuwe beleid van de ambassade is nmm niet redelijk aangezien ze alleen netto bedragen opgeven. ten eerste is netto moeilijk aan te tonen en ten tweede wordt netto niet door Thaise immigratie gevraagd.

            Verder heb je nmm gelijk.

        • Cees1 zegt op

          Als je het met EMS stuurt komt het altijd aan. Zelfs de ambassade stuurt de paspoorten via hun.
          Kost je ( ligt aan het gewicht ) tussen de 50 en 80 baht

    • David H. zegt op

      Denk dat je die 800 000 voor 3 maand niet zult kunnen lenenvoorluttle 5000 baht ,ik denk dat je voor die 5000 een 2 zult moeten plaatsen ….(25000…)

    • jasmijn zegt op

      “Verpleging” Ben u dan een patiënt die dagelijks verpleging nodig heeft? Dan lijkt mij het beste om gewoon alles op te sturen per EMS in Thailand en dan kunt u ook de post traceren….of u koppelt gewoon met uw verpleegster een vakantie eraan vast in Bangkok, waar je leuke markten kan bezoeken, als u dat, als patiënt wel zou kunnen doen… Dus gewoon genieten van dat uitje zou ik zeggen….

    • ruud zegt op

      Ik denk niet, dat 2.000 baht de kosten zal dekken, als je alles meetelt, zoals een ambassade, personeel, electra, beveiliging….

      Het lenen van 800.000 baht is misschien aantrekkelijker, maar waarschijnlijk niet legaal.
      Die 800.000 baht wordt verondersteld uw geld te zijn voor de visaextentie, geen geleend geld.

      Niet zolang geleden was er nog een bericht over het beschikbaar stellen van een bankrekening aan derden.
      Dat zou zomaar van toepassing kunnen verklaard op uw constructie, ook al is dat waarschijnlijk niet de insteek voor die wet.

  2. Cornelis zegt op

    Ik hoop dat er ook overleg met de Thaise immigratie-autoriteiten is geweest, om te voorkomen dat het nieuwe, duidelijk van de oude inkomstenverklaring verschillende, formulier niet (h)erkend wordt en wordt afgewezen.

    • chris zegt op

      Cornelis heeft hier wel een punt.

    • stevenl zegt op

      Het is duidelijk dat dit initiatief van Thaise immigratie uitgaat. Deze hebben namelijk het probleem dat opgegeven inkomstenverklaringen niet kloppen aangezien bij verificatie deze niet nagekeken worden. Immigratie is dit dus soms gaan doen, maar nu wordt het werk aan de ambassades overgedaan. Australie is Nederland al voorgegaan, ik verwacht dat de rest ook zal volgen.

      Het enige probleem nu is dat de ambassade netto inkomen verifieert, immigratie in Thailand schrijft nergens dat netto vereist is.

      • Petervz zegt op

        Nee, het is een initiatief van de ambassade/ministerie. De ambassade wenst niet langer verklaringen te ondertekenen die niet geverifieerd kunnen worden en op dat punt staat zij in haar recht.

        • teun zegt op

          Peter,

          De ambassade verklaarde derhalve tot nu toe, dat zij alleen verantwoordelijkheid voor legalisatie handtekening accepteerde. Een overbodigheid overigens, want Immigratie checkt zelf ook de identiteit van aanvrager visum.
          En voor de rest accepteerde de ambassade geen verantwoordelijkheid voor verdere inhoud inkomensverklaring.
          Ik weet bijna zeker, dat niet alle Immigration Offices in Thailand op de hoogte zijn van deze procedurewijziging. Dat wordt dus nog wat!

        • stevenl zegt op

          Peter, geloof niet alles wat je hoort. Voorheen had de ambassade niets met de juistheid van de verklaring te maken, net als nu nog bij vele andere landen het geval is. En dat stoort Thaise immigratie, vandaar deze wijziging.

          Dit is duidelijk afkomstig van Thaise immigratie. Australie is Nederland voorgegaan, anderen zullen volgen.Hoeveel andere landen moeten de procedure wijzigen voordat je overtuigd bent?

      • lung addie zegt op

        Dat het netto inkomen moet zijn is ergens ook normaal. Over een bruto inkomen kan je tenslotte niet beschikken en is dus ook geen echte waardemeter. Ik ken gevallen die een bruto inkomen hebben dat hoog genoeg is, maar wegens lopen schulden, beslag ed ver onder de geldende norm zitten…

        • NicoB zegt op

          Een interessant geval kan zijn als iemand beslag heeft op, een deel van, het inkomen, hoe daar mee om te gaan?
          Je neemt het netto inkomen, zonder de aftrekpost vanwege het beslag, want dat is je netto inkomen, dat je verder dan nog een uitgave hebt is feitelijk niet relevant. Uiteraard, duidelijk, dat beslag heeft wel invloed op je netto besteedbaar inkomen, maar dat is een andere zaak.
          Voorbeeld ter verduidelijking, je hebt 1.100 bruto aow, loonheffing 100, is netto aow 1000, beslag voor 800, dus netto besteedbaar 200.
          Op de inkomensopgave vul je in het bruto inkomen conform de jaaropgave van de SVB minus de ingehouden loonheffing volgens de jaaropgave, aldus is het netto inkomen 1.000.
          Betwijfel of er gecontroleerd wordt of je die aow ook op je bankrekening krijgt?
          Het is wel te hopen dat je wat meer inkomen hebt, anders is het op een houtje bijten
          Overigens, in de toelichting van de Ambassade staat dat het gaat om het netto inkomen en dat dit net is als voorheen.
          NicoB

      • Theo volkerijk zegt op

        Waar staat het dat de Thsise Immigratie hierom gevraagd heeft.
        Volgens mij hebben ze nergens om gevraagd en was het bestaande income statement genoeg

      • Theo volkerijk zegt op

        Waar staat het dat het van de Thaise Immigratie uitgaat

  3. Ton zegt op

    Dus een inkomensverklaring kost nu geen 30 Euro maar 80 Euro
    ja waarom zou je het makkelijker maken terwijl het veel moeilijker en duurder kan

    • chris zegt op

      volgens mij staat er twee keer 50 Euro….

  4. Ton zegt op

    Of is dit nieuwe formulier Visumondersteuningsbrief de vervanger van de oude inkomensverklaring

    • Cornelis zegt op

      Dat is inderdaad het geval – dat blijkt toch ook duidelijk uit het artikel waarop u reageert?

  5. Ad zegt op

    Ik heb pensioen uit NL.en BELG.ik ben ned.Ik lees dat inkomsten uit buiteland niet telt in deze verklaring.wat te doen.?vroeger nam ik die mee in een inkomstenverklaring.graag informatie

    • Ko zegt op

      als dit buitenlandse inkomen bekend is bij de NL belastingdienst lijkt het me geen probleem. ( ook al zou je geen belasting daarover hoeven te betalen).

    • hans zegt op

      Ad voor mij hetzelfde maar ook nog wat uit Frankrijk, dus dat word volgend jaar moeilijk.

      • NicoB zegt op

        Naar de consul in Pattaya voor een verklaring van het Franse deel?
        Of ga zo mogelijk over op een Thaise bankrekening met 4 of 800.000 saldo dat er dan wel minimaal 3 maanden op moet staan.
        NicoB

    • Geertg zegt op

      Er staat duidelijk in het document dat je het inkomen ook aan de hand van bankafschriften mag bewijzen.

  6. erik zegt op

    Waaruit het hokjesdenken van BuZa blijkt: de EU bestaat nog niet of niet meer. Alleen inkomen dat bij de NL belastingdienst bekend is en mensen met Belgisch, Duits, etc pensioen vallen buiten de boot.

    Voorts alleen NETTO inkomen en dat blijkt uit geen enkel stuk dat de NL belastingdienst kan afgeven; de NL belastingdienst heeft alleen het bruto-inkomen en kan vertellen hoeveel de ingehouden loonbelasting is dus dan moet de ambassade gaan rekenen. Is het daarom duurder geworden omdat men nu een ambtelijk rekenijzer ter hand moet nemen?

    Ik ken iemand met pensioen uit landen buiten de EU en die gaat helemaal het schip in als ie al daar briefjes van krijgt want dan zegt iemand op de Immigration geheid ‘EEN verklaring slechts’ en die stuurt meneer/mevrouw dan weg. Want anders moet de Immigration het rekenijzer pakken en dat is hetzij lastig of kost een cent al of niet op nota.

    De kosten zijn enorm verhoogd en ik ben daarom blij het bedrag op de bank te hebben zodat ik hier van af ben.

    Wat Sjaak Schulteis zegt, geld lenen voor drie maanden wordt zo aantrekkelijk. Dan is de ambassade vanzelf van de drukte in de wachtkamer af.

    Wie niet in een vaste relatie zit zou van boosheid oostwaarts gaan kijken.

    • Pieter zegt op

      Betreft de laatste alinea, daar gaat het steeds meer op lijken om dat te doen, gezien het bericht van vandaag op Thai Visa, dat het zelfs mogelijk is als je op Facebook, ge- ‘Like” ’t hebt bij een bericht wat de Thaise overheid niet welgevallig is, je vervolgd kan worden.
      Het wordt met de dag gekker in het Land van de Lach.

    • DD zegt op

      Erik, ik zou zeggen begin eerst nog maar eens met lezen van wat hierboven precies staat. Er wordt nergens gezegd dat het inkomen via een belastingaangifte aangetoond moet worden. Puur een bankafschrift is al voldoende!

      Succes verder met problemen zoeken.

      • Petervz zegt op

        Lees ook even de bijlage veel gestelde vragen.
        Het opgegeven inkomen moet bekend/verifieerbaar zijn bij/door de belastingdienst. Inkomen uit een derde land wordt slechts geaccepteerd als dat het geval is.

      • erik zegt op

        Toch maar eens lezen, DD:

        Alle bedragen die u opgeeft moeten verifieerbaar zijn bij de Nederlandse belastingdienst (zie FAQ-bijdrage). Bovendien staar er dat ‘u verklaard heeft een maandelijks inkomen uit Nederland te ontvangen.

        Net als Sjaak heb ik het goed gelezen. Een andere bril misschien, DD?

  7. jochem zegt op

    De aanvraagfmulier is ja niet in het Engels ,levert dat geen problemen op

    • TheoB zegt op

      Het aanvraagformulier is bedoeld voor de NL ambassade. Ik neem aan dat de behandelaars daar Nederlands kunnen spreken, lezen en schrijven. 🙂
      Ik verwacht dat de Visumondersteuningsbrief die je van de NL ambassade krijgt (ook) in het Engels opgesteld is.
      Een voorbeeld van zo’n Visumondersteuningsbrief zou ik wel willen zien.

  8. erik zegt op

    Voorts: visumondersteuningsbrief. Het gaat toch niet om een visum? Het gaat om een extension of stay.
    Dat is geen visum. Hoe gaat de Immigration hierop reageren?

    • Ko zegt op

      op grond van je eerste visum, kun je telkens een extension krijgen van 1 jaar. Dus het eerste visum wordt telkens verlengt met 1 jaar. Het blijft dus een visum, maar met verlenging! Je kunt dat zien als je een nieuw paspoort krijgt. Behalve de extension komt er ook het “oude” visum weer in.

      • RonnyLatPhrao zegt op

        Neen het is de verblijfsperiode die je met dat visum bekomen hebt dat verlengd wordt. Een visum kan je nooit verlengen. In je nieuwe paspoort komt enkel de vermelding met welk visum je die verblijsperiode hebt bekomen.e

        • RonnyLatPhrao zegt op

          De eerste keer wordt de verblijfsperiode van 90 dagen, die je bij binnenkomst hebt bekomen met dat visum, verlengd met een jaar. Vervolgens wordt telkens dat jaar verlenging verlengd. Dit kan je jaarlijks blijven herhalen zolang je voldoet aan de eisen van een jaarverlenging. Je visum is dan al lang verlopen en de vermelding is enkel om aan te duiden op welke manier je de eerste verblijfsperiode hebt bekomen.

      • Petervz zegt op

        Onjuist Ko. Een visum bekom je op een ambassade/consulaat buiten Thailand, en geeft onder voorbehoud, recht op 1 of meerdere inreizen.
        Immigratie verstrekt bij binnenkomst op basis van het type visum een zgn “permission of stay until”, ofwel een tijdelijk recht tot verblijf. Het is dat laatste dat je dan kunt verlengen.

        • Ko zegt op

          ik vraag me af waarom ik dan mijn visum non-re gewoon op de immigration in Hua Hin heb gekregen? Is dat dan geen visum of had ik dat niet mogen krijgen?

          • RonnyLatPhrao zegt op

            Een non-re bestaat niet.
            Dat is een re-entry dat je bedoelt.
            Heeft niks met een visum zelf te maken. Dient om je verlenging te behouden indien je Thailand verlaat.

      • TheoB zegt op

        FOUT!
        Je krijgt geen visa extension, enkel een extension of stay.
        Lees het dossier Visum Thailand (met dank aan Ronny Mergits) nog maar eens goed door en blader nog maar eens door je paspoort.
        Bij een “extension of stay” dmv een stempel in je paspoort krijg je toestemming om nog een jaar in TH te verblijven. Je entry-visa is verlopen op de datum genoemd onder “enter before” op je visum-sticker. Op datum van inreis (met een geldig entry-visa) krijg je toestemming om 90 dagen in TH te verblijven (de stempel “admitted until”).
        De visum-sticker zit in je paspoort geplakt en komt er nooit meer uit.

        • Ko zegt op

          heb onlangs een nieuw paspoort gekregen. Op mijn vraag waarom ook – naast de extension of stay – het visum werd overgezet luidde het antwoord: omdat anders uw extension of stay niet geldig is
          . Het zal de thaise onduidelijkheid zijn. Verder heb ik alleen maar visa stempels in mijn paspoort en geen stickers.

          • RonnyLatPhrao zegt op

            Uw visum werd niet overgezet maar de gegevens van dat visum. Dit omdat dat het visum is waarmee je de oorspronkelijke verblijfperiode hebt bekomen die later telkens verlengd werden

            • RonnyLatPhrao zegt op

              De visa stempels zijn sinds enkele jaren stickers geworden. Maakt op zich niets uit
              Kwestie van veiligheid.

          • teun zegt op

            In Chiangmai worden jaarvisa (verlenging) niet meer overgezet in je nieuwe paspoort. Als je een verlenging van 1 jaar wil, maar je passport verloopt bijvoorbeeld na 8 maanden dan krijg je een verlenging tot afloopdatum paspoort. En moet je in dit voorbeeld na 8 maanden weer opnieuw een jaarvisum verlenging aanvragen.

            • RonnyLatPhrao zegt op

              Dat is overal in Thailand zo als je paspoort minder dan een jaar geldig is.
              Je krijgt maximum tot einde geldigheid van je paspoort.
              Echter op het moment dat je verandert van paspoort (hoeft niet de laatste dag/maand te zijn) zal de laatste verlenging met einddatum van de resterendeperiode overgezet worden in je nieuwe paspoort. Of dit nu 10, 8, 5, 2 maanden of een jaar resten speelt geen rol, je mag de rest gewoon opgebruiken in je nieuwe paspoort. Minstens de laatste verlenging zal altijd overgenomen worden omdat de volgende verlenging altijd aansluitend op die laatste is. Buiten de laatste verlenging (kunnen er wel meer zijn dat.men overneemt) zal ook altijd de gegevens van het oorspronkelijke visum, waarmee de oorspronkelijke verblijfsperiode werd mee bekomen, worden overgenomen.
              Chiang Mai is wat dat betreft niet anders dan de rest van Thailand. Moet wel want niemand zegt dat je misschien volgend jaar ergens anders woont.

  9. Martin zegt op

    Berichttje aan Sjaak S.

    Kun je mij vertellen waar je die 800.000 Thai baht kunt lenen?

  10. Martin zegt op

    Dit is weer een voorbeeld van Nederlandse kleinzieligheid!!
    Er word vergeten dat de ingangsdatum een hoop mensen in de problemen kan brengen.
    Het zou handiger geweest zijn om dit in te laten gaan per 1 januarie 2018 zodat mensen de tijd hebben om hun zaken te regelen.
    Weer een overijverige ambtenaar die wil scoren.
    schandalig is ook de verhoging van de leges.

    • Cornelis zegt op

      Waarom zou de ingangsdatum mensen in de problemen brengen? Je moet nu alleen het inkomen dat je beweert te hebben middels een bankafschrift o.i.d. aan te tonen. Alleen als je daar in het verleden over gelogen zou hebben omdat je toch geen bewijsstukken hoefde te overleggen heb je een probleem – maar dat los je niet op met het verschuiven van de ingangsdatum.

      • NicoB zegt op

        Er is een categorie die daar last van zou kunnen hebben.
        Als je zou willen besluiten ipv. gebruik te maken van een inkomensverklaring gebruik te gaan maken van een bankrekening met het benodigde saldo dan moet dat er 3 maanden op staan, dat switchen lukt dus niet meer tijdig.
        NicoB

  11. Facttester zegt op

    Het is goedkoper en eenvoudiger als je in Pattaya woont, gebruik te blijven maken van de Oostenrijkse Consul. Of zie ik dat verkeerd?

  12. LOUISE zegt op

    Ik vind het schandalig farangs weer verder op kosten te jagen voor zo’n k** briefje. ( pardon my dutch)

    Volgens mij worden er lootjes uitgedeeld op een afdeling en wie een goed idee heeft om geld te genereren krijgt een maand extra vakantie.

    Zeer farang-onvriendelijk.

    LOUISE

    • NicoB zegt op

      Beste Louise, het woord Farang hoeft hier niet in voor te komen.
      Deze verandering is geïnitieerd door het Ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag, de Ambassade voert het beleid uit.
      Overigens ben ik van mening, dat hier een correctie van een onjuiste werkmethode wordt gerealiseerd, wat is de waarde van een zelf ingevulde verklaring mbt. inkomen zonder de ter zake doende feiten te controleren? Niks mis met dit nieuwe beleid, het scheidt het kaf van het koren.
      Ojee, nu krijg ik heel Thailandblog over me heen?
      NicoB

      • Frans Maarschalkerweerd zegt op

        NicoB, Het is altijd te controleren. Als men een copy maakt van je bankafschriften. Kan men zien wat je binnen krijgt aan AOW en pensioen.

  13. ton zegt op

    Daar het formulier in het Nederlands is gesteld ben ik bang dat de immigratiedienst om een (geauthoriseerde) vertaling in Thai zal vragen. Vroeger was het formulier in het Engels.

  14. Gerrit zegt op

    Tja,
    Ga er als loket van de ambassade maar aan staan,

    De een heeft een pensioen en AOW, eenvoudig en makkelijk.
    Maar de ander heeft alleen AOW en inkomsten uit verhuur, of aandelen of obligatie;’s of uit het buitenland.

    Dit betekend dat als je bij de tweede categorie hoort, dat je je hele administratie kan meenemen, anders sturen ze je weer terug.

    Mogen ze er wel loketten bijbouwen in de ambassade, zullen ze straks wel weer een bedrijfje voor gaan inhuren, anders worden de ambtenaren overbelast.

  15. martin joosten zegt op

    Thailand streeft ernaar een vermogenderere categorie pensionados het land binnen te krijgen. Het nieuwe 5 jarige retirementvisa dat door de thaise regering op 22 november 2017 is aangenomen is daar een goed voorbeeld van. Een inkomenseis van 100000 thaubath per maand is geen kattepis. En geruchten doen de ronde dat het 1 jarige retirement visa word afgeschaft. Niet leuk voor farangs die met huid en haar vast zitten in thailand en een klein pensioentje hebben

    • David H. zegt op

      laat hopen dat Thailand dan nog steeds de “grandfather rule ” respecteerd zoals ze nu doen , er zijn nl. nog enkelingen die minder dan de 400/ 800 000 maar moeten aantonen voor hun ret ext. .ik geloof dat dat bedrag in oude dagen 200 000 was, en die moeten dat nu nog steeds maar aantonen …. zaak is je ret. ext. niet laten uitdoven door een foutje in je planning ..

      • stevenl zegt op

        Nederland bevestigt het bedrag, maar de hoogte van de bedragen hebben niets met Nederland of de ambassade ter maken. dat is een kwestie van het beleid van Thaise immigratie.

        • stevenl zegt op

          Sorry, zie nu dat David reageerde op een eerdere reactie. Mijn antwoord is daarmee niet van toepassing.

  16. Frans Maarschalkerweerd zegt op

    Wat gaat er gebeuren als de Nederlandse Banken je rekening opzegt , en je AOW en Pensioen direct op je Thaise bankrekening wordt gestort. Hoe gaat je dat bewijzen. Op je Thaise bankboek staat niet waar het vandaan komt.

  17. Nico van Kraburi zegt op

    Ik las o.a. over inkomen uit Duitsland en Belgie, dan lijkt het mij voor de hand liggend om daar bij een ambassade een inkomensverklaring op tehalen tegen betaling.
    Er staat in de Thaise voorwaarden zover als ik weet niets geschreven over hoeveel inkomstenverklaringen je mag overleggen, het eind bedrag daar gaat het om.

  18. Jacques zegt op

    Als ik dit zo lees blijf ik wel naar het Oostenrijkse consulaat in Pattaya gaan. Daar zijn de kosten voor een A viertje geringer, maar toch ook nog aanzienlijk met zo’n 1600 a 1700 bath. Het te betalen bedrag verschilt per jaar en naar gelang de wisselkoers. Het formuliertje is voorverwerkt, wat men na opmaak uitprint en vereist alleen maar een naamsverandering en een verschillend netto bedrag aan inkomsten. Het wordt in het Engels opgemaakt zoals is afgesproken met de immigration te Pattaya. Een lucratieve business die ik zo over zou willen nemen. Maar ja, ik mag niet werken in Thailand dus hou mij maar aan de regels. Als ex ambtenaar heb ik genoeg aan het overleggen van mijn pensioen en dat men uitgaat van een netto bedrag is logisch, want daar moet je van leven toch. Diegene die hier niet als ex ambtenaar te boek staan en een beroep hebben gedaan op het Th -Nl verdag, kunnen volstaan met een bruto bedrag, want daarvan wordt geen belasting ingehouden in Nederland en is bruto gelijk aan netto. Rest wel waarom zo een simpel formuliertje zo veel moet kosten.
    Thans 2000 bath is 52,95 euro. Ik heb hier geen begrip voor en doe het voor de helft.

    • NicoB zegt op

      Beste Jaques, zie maar eens het geval dat Gerrit noemt in zijn reactie op 12 mei 2017 om 12:15.
      Een dergelijk geval kan heel wat beslommeringen betekenen voor de Ambassade voordat men kan tekenen voor de juistheid van het inkomen.
      NicoB

      • Jacques zegt op

        Dat zou best eens kunnen bij individuele zaken maar moet een ieder hieronder lijden. Bij mij is het een pensioenafschrift wat niets aan duidelijkheid overlaat.

        • NicoB zegt op

          Gelukkig voor het nivo van de kosten die de Ambassade in rekening brengt dat er ook makkelijke gevallen de revu passeren.
          Indien het allemaal gecompliceerde gevallen zouden zijn zou een hoger tarief noodzakelijk kunnen zijn.
          Het eenheidstarief is een grote gemene deler tussen eenvoudige gevallen en gecompliceerde gevallen.
          NicoB

          • Jacques zegt op

            Ik denk zomaar beste Nico dat de meeste gevallen niet gecompliceerd zijn en dat het een ieders verantwoordelijkheid is om te zorgen dat met goede informatie, hetzij de Nederlandse Ambassade of het Oostenrijkse consulaat te Pattaya, hun bevindingen op papier kunnen zetten.
            Ik vind het niet fair dat anderen hier aan mee moeten betalen. Ik heb hieronder , even scrollen, de format brief van de consul van Oostenrijk woordelijk genoteerd. Is dit 52 euro waard. Ik was vijf minuten binnen en stond al weer buiten. Kan je nagaan wat die mensen wel niet per uur berekenen. Ik heb hier 1695 bath voor betaald en dat vind ik nog absurt veel.

  19. Vriendje zegt op

    Persoonlijk ben ik hier heel blij mee. Hoef nu niet helemaal naar Bangkok (600 km). Scheelt een hoop geld aan reis- en verblijfkosten. En die verhoging van de kosten naar 50 Euro lijkt me logisch, aangezien de ambassade meer controle werk te doen heeft. Maar kan me voorstellen dat mensen met inkomen uit meerdere landen een probleem hebben.

    • Cornelis zegt op

      Je hoefde al nooit naar Bangkok voor deze verklaring, hoor……

      • Vriendje zegt op

        Wel volgens de nieuwe procedure van de ambassade die ze in 2017 wilden invoeren. Maar dit is nu gewijzigd.

  20. HansNL zegt op

    De grote vraag is natuurlijk of de verklaring van de Ambassade in het Nederlands is of in het Engels.
    Als het in het Nederlands is volgt natuurlijk ook nog eens de gelegaliseerde vertaling en de gang naar Change Wattana
    En dan gaan we praten over een knap hoger bedrag.

    • Jacques zegt op

      Bij de Nederlandse ambassade werken ook Thaise mensen en mensen die de Thaise taal voldoende machtig zijn om zo’n verklaring op te maken in het Thais. Ben je van veel gezeur af.

  21. Conimex zegt op

    Wanneer Chaeng Wattana dit formulier nog moet legaliseren , kan je alsnog naar Bangkok afreizen, per post afhandelen bij de ambassade heeft dan weinig meerwaarde.

  22. corretje zegt op

    Het “oude” formulier moest op het laatst afgestempeld worden op het Thaise ministerie van Buitenlandse zaken. Met het nieuwe zal dat ongetwijfeld ook zo zijn.
    Voor mensen die ong. 22000 Euro hebben zal het toch veel makkelijker zijn een Thaise bankrekening te openen waar drie maanden 800000 Bht op staat Sjaak S. zou ik dit zeker advisren.
    Dan bent U van de hele soesa af,

    • HansNL zegt op

      Niet zo voor veel immigration offices.
      Afstempelen was alleen nodigvoor een select gezelschap immigratie kantiren.

      Al de verklaring in het Nederlands is moet ook de gang naar het vertaalburo gevolgd worden.
      En natuurlijk de 2-daagse Chang Wattana cruise.

      Kortom, behoudens de hogere prijs voor de verklaring ook nog de kosten voor het vertalen en afstempelen.
      Dan hebben we het nog maar niet over de bijkomende kosten.
      Dit kan allemaal voorkomen worden als de verklaring in het Engels is.
      Voor velen dan.

      Inderdaad, de oplossing van 800,000 op de bank is de beste.
      Maar wie hebben dat bedrag zo losjes in de kontzak?

      Kortom, Buza en Ambassade, asteffeken, de verklaring in het Engels?
      Heb dank.

  23. Gerard zegt op

    Ik lees hier reacties dat de ambassade de inkomens verifieert of moet kunnen verifieren met de belastingdienst. Daar is de ambassade niet voor en lijkt me een privacy probleem te geven.
    Men levert zelf bewijzen dat men betreffend inkomen heeft en de ambassade maakt voor jou een ondersteuningsbrief.
    Hiermee wordt voorbij gegaan aan de minimum vereiste van 400.000 of 800.000 baht.
    Kortom mocht je inkomen uit meerdere bronnen komen dan is het opgeven van die bron die de 400.000 of 800.000 baht afdekt voldoende in mijn ogen.
    Per slot is het alleen tbv het voldoen aan voldoende inkomen en niet om een totaal aan jaar inkomen te geven ook al staat het in de inkomensverklaring die gaat nl hiermee aan het doel voorbij nl. voldoen aan de 400.000 of 800.00 baht minimum regel (400.000 voor gehuwden en 800.000 voor niet gehowden).

  24. Theo zegt op

    Is de Thaise Immigratie op de hoogte van de nieuwe Nederlandse procedure

    De Thaise Immigratie eist een jaarinkomen van 800.00,- baht en spreekt niet over een maand bedrag

    Het bezorgd de Thaise Immigratie extra werk. Zij moeten nu gaan uitrekenen wat het jaar inkomen is.
    Dus 12 x netto en dan de koers
    Ik denk niet dat ze er blij mee zijn

    Extra werk voor de Ambassade. Je levert een formulier in in het Nederlands met alle gegevens
    Ambassade personeel controleert alles en gaat vervolgens alle gegevens weer overnemen op een ander formulier voor de Thaise Immigratie . Ik hoop dat zij het in de Engelse taal doen.

    Belangrijkste is: IS DE THAISE IMMIGRATIE IN KENNIS GESTELD VAN DEZE NIEUWE PROCEDURE

    • RonnyLatPhrao zegt op

      Immigratie vraagt helemaal geen jaarinkomen van 800 000 Baht.
      Immigratie vraagt voor een Retirement een inkomen van minstens 12 x 65 000 Baht, OF een bankbedrag in Thailand van minstens 800 000 Baht OF een combinatie van een maandelijks inkomen en een bankbedrag dat samen op jaarbasis minstens 800 000 Baht is.
      Je ambassade hoeft helemaal niks uit te rekenen. Ze hoeven alleen te bevestigen wat je aantoont met bewijzen als inkomen.
      Of dit voldoende is, is helemaal hun zaak niet of hun probleem niet. Immigratie rekent alles om en zal aan de bewijsstukken die jij voorlegt(eventueel inkomen en bankbedrag) uiteindelijk beslissen of dit al dan niet voldoende is voor een jaarverlenging.
      De ambassade heeft hier geen beslissingen of omrekeningen te maken. Het is de wisselkoers die immigratie hanteert die telt en geen andere.

      • Jacques zegt op

        De Oostenrijkse consul te Pattaya, verklaart aan de hand van door u ingebrachte bewijsvoering over uw inkomsten , dat zij certificeren dat het vermelde bedrag juist is.

        Het is een simpel ingericht formuliertje. Het begint met gebruikelijk kop en telefoonnummers en emailadres van het consulaat.

        Daarna deze feitelijke tekst en een kind kan de was doen want dit wordt al sinds tijden geaccepteerd.

        To:
        The Royal Thai Immigration

        We hereby confirm thai Mr (naam) Netherland Citizen,
        Passport number: ………………….
        Upon request of the above mentioned Citizen and on basis of the document(s) show
        to the Consulate , it is hereby certified that
        Mr………………..
        recieving a monthly pension of EUR ………………..
        equivalent to approximately THB ……………………….(koers )
        (Aantal bath voluit geschreven in het engels)

        Kind regards en dan nog stempeltje, naam en handtekening.

        Dit wordt geaccepteerd en kan zo over genomen worden. Niks vertalingen en gedoe. Dus voor de meesten onder ons is dit wat nodig is. Moet dit nu zoveel geld kosten. Je zorgt zelf voor de bewijsvoering van je inkomsten. Klaar is kees.

        Bij mij is er nooit om nadere bewijsvoering (onderliggende stukken) gevraagd door de immigration te Pattaya.
        Ps: men hanteert wel het netto pensioenbedrag.

        • RonnyLatPhrao zegt op

          En zolang die dat wil doen, en zolang immigratie daar gelukkig mee is… toch geen probleem. Niet alleen in Pattaya trouwens doen ze dit.
          De prijs die gevraagd wordt om die handtekening en dat stempeltje vind ik wel een schande. Waarook je het haalt, schandalig wat men voor zoiets simpel wil vragen. Maar goed..

          • Jacques zegt op

            Sterker nog persoonlijk ben ik van mening dat er gratis in voorzien dient te worden. Zaken m.b.t., hulpverlening en ondersteuning, daarvoor vind ik een ambassade mede verantwoordelijk. Dit soort zaken wordt bedacht en opgelegd en daar wordt niet om gevraagd. Het zelfde geldt voor een paspoort verstrekking.Internationale afspraken liggen hieraan ten grondslag en Nederland heeft daar mee ingestemd. Overigens een goed besluit maar je hebt wel gelijk de verplichting om een paspoort aan te schaffen bij het reizen naar het buitenland. De staat is hierin ten principale om vertrekking te doen op kosten van de staat. Zo sta ik er in. Ook is men in Nederland verplicht tot het bij je dragen van een identificerend document, hetwelk onder voorwaarden moet worden getoond, in het kader van de Wet ID. Ook deze kosten zouden door het rijk moeten worden gedragen. Bij verlies of vermissing eigen schuld vind ik wel dat je mag betalen voor zo’n document, daarin heb je eigen verantwoordelijkheid.
            Ik moest denken aan de discussie die er vroeger was toen ik nog bij de politie werkte. Er waren collega’s die het normaal vonden om een bedrag te gaan rekenen voor het doen van aangifte omdat daar toch wel erg veel tijd mee gemoeid was. Ik was daar altijd tegenstander van. Hulpverlening moet niet aan vergoeding onderhevig zijn.
            Ik vraag mij trouwens af wat de ambassade tegenwoordig rekent voor een bezoek aan een gevangenis. Je zult maar om wat voor reden dan ook opgesloten worden en bellen voor hulp en bijstand bij de ambassade dan wordt het waarschijnlijk wel knip opentrekken.

  25. RonnyLatPhrao zegt op

    Heel veel vragen en onduidelijkheden als ik het zo eens afloop. Een mix van alles.
    Gebrekkige informatie, spijkers op laag water zoeken, gewoon niet begrijpend kunnen lezen maar soms zijn het gewoon beslissingen waar we geen antwoord op hebben omdat we alle feiten niet kennen.
    Kies maar.
    IK zie het dikwijls ook terug bij visium onderwerpen.
    In dit geval is het voor mij als Belg (nog) niet van toepassing maar toch volg ik dit met de nodige interesse.

    Misschien een idee om Gringo in te schakelen en hem te vragen een intervieuw te maken met de Consul.
    We hebben in het verleden al mooie intervieuws van hem mogen lezen met de ambassadeurs.
    Misschien nu met het hoofd consulaire zaken ?
    Voor eventuele financiele kosten is misschien een oplossing te vinden onder de vorm van een kleine sponsering indien dat een probleem zou zijn. Sigaren ? 🙂

  26. Geertg zegt op

    Het is al lang bekend dat de regels zouden gaan veranderen. Dus verder uitstellen is ook onzin. Dan zijn er ook weer lieden die het net niet uitkomt. Het totale verhaal is, als je goed leest, zo duidelijk als wat. Het valt alleen op dat veel mensen reageren zonder het hele artikel goed te hebben gelezen.
    Iedereen die altijd waarheidsgetrouw zijn inkomsten heeft vermeld heeft ook nu geen enkel probleem. Alleen de mensen die skimpel gezegd gefraudeerd hebben, hebben nu n probleem.

    Het grootste bezwaar is 50 € groot. Voor 2 stempel van de immigration en een hadtekening betaal je ook bijna het zelfde bedrag.

  27. teun zegt op

    De belangrijkste vraag is nog steeds niet beantwoord! Uitgaande van een door Min BuZa bedachte procedure-wijziging, is het nog steeds niet duidelijk of alle Immigration-kantoren zijn geinformeerd over deze neuwe procedure EN of ze er ook akkoord mee zijn.
    Nederland (BuZa) kan van alles bedenken/wijzigen, maar uiteindelijk gaan de Thaise (Immigration) authoriteiten erover. Zo lijkt mij.

    Het zou dus prettig zijn als de NL-Ambassade duidelijk aangeeft, dat de Thaise (Immigration) authoriteiten zijn geinformeerd en akkoord hebben gegeven.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website