Eind januari 2019 worden de contracten voor de aanleg van de HSL Don Mueang-Suvarnabhumi-U Tapao getekend, de lijn moet in 2023 operationeel zijn. Gouverneur Voravuth van de State Railway of Thailand (SRT) heeft dit gisteren bekend gemaakt.

Meerdere bedrijven hebben zich ingeschreven om de lijn te bouwen. Uiterlijk 12 november moeten zij hun bod inleveren.

De lijn van 220 km gaat 224 miljard baht kosten. De huidige Airport Rail Link van Suvarnabhumi naar Phaya Thai wordt dan doorgetrokken naar Don Mueang en U-tapao.

Het ambitieuze megaproject wordt versneld doorgevoerd en maken onderdeel van de plannen van de regering om de Eastern Economic Corridor (EEC) te ontwikkelen. De provincies Chachoengsao, Chonburi en Rayong zijn aangewezen voor de ontwikkeling van de EEC, het gebied beslaat meer dan 13.000 km2.

Bron: Bangkok Post

5 reacties op “HSL lijn Don Mueang – Suvarnabhumi – U Tapao in 2023 operationeel”

  1. van eekhaute patrick zegt op

    ik zie dat er een nieuwe verbinding komt van DON MUEANG naar U TAPAO….de HSL-lijn…is dit de zogenaamde skytrain zoals men zegt….wie weet hier meer over?….
    DANK BIJ VOORBAAT.

    • Ger-Korat zegt op

      Wat informatie staat in de volgende link:

      http://englishnews.thaipbs.or.th/high-speed-train-project-linking-don-mueang-suvarnabhumi-u-tapao-gets-construction-approval/

  2. johank zegt op

    Ik denk dat het niet zoveel tijds en geld winst zal opleveren om van Suvarnabhumi naar je hotel/appartement in Pattaya te reizen.
    De Ticket prijs zal naar het Pattaya station (van Suvarnabhumi) ongeveer 250 thb kosten, en dat je dan nog een taxi moet nemen van Pattaya station naar je hotel/appartement, Thai kennende (prijs afspraak onderling) toch minimaal 150 á 200 thb kost.
    De totaal kosten zullen dus 400 á 450 thb kosten met een snelheidswinst naar het pattaya station, waar je (als het tegenzit(en dat zit het vaak in Pattaya)), al met al net zo veel tijd en kosten kwijt bent dan nu.
    Moraal van dit verhaal, er zijn weer wat zakken gevuld, en vele duizenden (Thaise) arbeiders hebben de komende 5 jaar werk, en kunnen dan de kosten van hun levensonderhoud betalen.

  3. RON zegt op

    Tja,

    Die HSL met een snelheid van 300 km per uur kunnen we wel vergeten.
    De Airport Rail Link rijdt maximaal z’n 80 km per uur.
    Het huidige skytrain systeem van Suvarnabhumi naar Phaya Thai en dan doortrekken naar Don Muang Airport station, was al onderdeel van de “Red” line. Deze “Red line” is bijna gereed, alleen ontbreek een gedeelte van Phaya Thai naar Bang Sue. De opening van de “Red line” zal wel begin volgend jaar zijn.
    Dus er moet nogal wat werk verzet worden van Suvarnabhumi naar U-Tapao.
    Maar…….. we zijn inmiddels wel gewend dat de opening steeds vooruit geschoven wordt in Thailand.
    This is Thailand

  4. Rob zegt op

    Ik reis altijd met de Airport Rail Link gaat prima, maar snel is die niet dan zullen ze toch nog wel het een en ander moeten upgraden.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website