De exploitanten van minibusjes dreigen om vanaf vrijdag in staking te gaan. Ze vinden onder andere de kosten van de verplichte GPS (5.000 à 6.000 baht per bus) die deze week geïnstalleerd moet worden, te hoog.

Ook zijn ze tegen de nieuwe wet die bepaald dat zij verantwoordelijk zijn wanneer passagiers weigeren een veiligheidsgordel te dragen.

De Association of Interprovincial Van Business heeft gisteren een petitie naar het Government House gestuurd waarin ze premier Prayut vragen om te kijken naar hun problemen. Ze vragen de nieuwe wet soepel toe passen. Daarnaast willen ze af van het maximum aantal passagiers dat door de nieuwe wet op 13 is gesteld. Volgens de exploitanten moet dat er 15 zijn anders drogen de verdiensten op.

Wanneer de regering niet tegemoet komt aan hun wensen, gaan ze staken en wordt er niet meer gereden.

De nieuwe verkeerswetten voor de minibusjes zijn vorige week afgekondigd en moeten het aantal ernstige ongevallen terugdringen.

Bron: Bangkok Post


» Laat een reactie achter


No votes yet.
Please wait...

12 reacties op “Exploitanten minibusjes willen staken om verkeersveiligheidsmaatregelen”

  1. johank zegt op

    Ten eerst, je moet wel heel dom zijn als je geen veiligheids-gordel draagt bij het instappen van een voertuig met een Thaise bestuurder!
    Ten tweede, het aantal passagiers moet toch bij de toelating van het voertuig op de weg vast gesteld worden (in een klein minibusje passen er toch geen 14 Russen in?) en niet zoals ze willen, maximaal 13 personen?
    Ten derde, ik rij altijd met Google maps in Thailand (rij ook Tomtom en Sygic), werkt prima.
    Kortom, de Thaise regering en verkeerswetten kunnen niet zomaar in een zin vermeld worden…

  2. Gino zegt op

    Dat de regering daar alstublieft geen toegevingen aan doet.
    Want de chauffeurs denken enkel aan zichzelf en wat bekommeren zij zich om hun medepassagiers.
    En het zijn dan nog zijzelf die de grootste cowboys zijn.

  3. Herbert zegt op

    Laat ze maar gaan staken dat houden ze niet lang vol daar er dan geen inkomsten zijn. Als een passagier geen gordel draagt moet die een hoge boete krijgen en niet de exploitant daar ben ik het wel mee eens. Een busje heeft gordels naar het aantal zitplaatsen wat op het kenteken staat vermeld dus niet meer passagiers laden dan is toegestaan anders is het verbaal wel voor de exploitant. En nog beter een tagograaf om chauffeurs aan te pakken die idioot lange rijtijden maken dat zou de veiligheid zeer ten goede komen.

    • Pieter zegt op

      Als de chauffeur verantwoordelijk is en passagier draagt geen gordel, moet de passagier er uit. Zo simpel is het, en dat kun je onderweg opnieuw controleren.
      Die passagier moet er niet aan denken dat die onderweg er uit wordt gezet.
      Het is normaal dat de chauffeur, gelijk een kapitein op een schip, verantwoordelijk is.

  4. Jacques zegt op

    Ik heb het al eerder aangegeven dat dit soort geklaag weer aan de orde komt. En ja hoor daar is het weer. Ga de gemiddelde Thai niet de wetten voorschrijven. De zielige Thaise ondernemer die de dupe wordt van dit soort beleidsmaatregelen, die het veiliger willen (pogen) te maken in het verkeer. Er zal wel weer een bijstelling gaan plaatsvinden en zo niet dan is er hoop voor de toekomst. Afwachten dus hoe dit zal gaan verlopen.

  5. teun zegt op

    Kortom:
    * geen veiligheidsgordels
    * meer dan toegestaan aantal passagiers
    * wet “soepel toepassen”; dat houdt in “niet toepassen”.

    M.a.w. ze willen niks veranderen en zeker niet de voorschriften naleven.!
    Dat zal dus ook gaan gelden als midi-busjes worden ingevoerd.

    GPS-system zal weinig aan verkeersveiligheid bijdragen. Is hooguit handig om weg te vinden.

    Ik ben benieuwd of “hogerhand bakzeil haalt.

  6. janbeute zegt op

    Wat zou het toch geweldig zijn , als al die kamikaze busjes drivers nou eens niet voor een dag maar het gehele jaar door gingen staken .
    Wat een rust op de weg en zeker minder verkeers doden .
    Niks veranderd er als niet de echte oorzaak van het probleem wordt aangepakt .
    Een Gps systeem dient daar niet voor, en twee passagiers meer of minder ook niet .
    De drivers en mede hunner companybazen mentaliteit zijn het probleem .

    Jan Beute .

  7. Peter V. zegt op

    Met GPS systeem wordt niet een navigatiesysteem bedoeld, maar een volgsysteem.
    m.a.w. men kan dan op afstand zien waar het voertuig is, wat de snelheid is etc.

    • teun zegt op

      En wie kan dat volgen? De politie? Dat lijkt me sterk. Dus ook een GPS zoals jij omschrijft, zal niks aan veiligheid bijdragen. Een tachograaf lijkt dan een veel beter plan.

      • Peter V. zegt op

        Deze kastjes hebben meestal een gsm-module en communiceren met de leverancier. Via abonnementen zijn dan diensten beschikbaar. Ik neem aan dat de politie toegang heeft tot die data. (Bij voorkeur via een rechter, het is een inbreuk op de privacy, maar in een semi-dictatuur is dat waarschijnlijk niet nodig.)
        Een leverancier in Thailand is one link: http://www.onelink.co.th/
        (Je ziet de groen/gele sticker op veel vans en vrachtwagens.)

        Je kan via bv Lazada zelf ook zo’n kastje kopen en een eigen sim erin stoppen. Dan kan je je eigen volgsysteem maken.

    • Bram zegt op

      Het installeren van een (speciaal voor deze controle- en registratietoepassing ontworpen) GPS-systeem is er inderdaad alleen maar op gericht om het verantwoordelijkheidsgevoel van de gekken die deze minibussen doorgaans besturen, enigszins te pogen verhogen door hen in geval van ongeval makkelijker aansprakelijk te kunnen stellen doordat dit systeem ook tal van onverantwoorde verkeersgedragingen registreert (overdreven snelheid eventueel gecombineerd met gevaarlijke weersomstandigheden en -drukte, slalommen tussen veel trager rijdend verkeer door, racen op de vluchtstroken, negeren van verkeerslichten, telefoneren,of, erger nog, sms’en tijdens het rijden enz.).
      Iedereen die hier minstens een week week heeft verbleven heeft zijn hart wel al eens vastgehouden bij het gekkenwerk van deze roekeloze verkeersterroristen.
      Ik maakte het ooit zelfs mee dat een hele bus (Thaise) medereizigers mijn gedrag zeer expliciet afkeurde omdat ik een chauffeur verzocht om zijn Facebookactiviteiten NIET uit te voeren tijdens het rijden (wat hij overigens pas, zéér tegen zijn zin, deed nadat ik hem filmde en dreigde de politie in te schakelen).
      Dat was meteen ook de eerste én de laatste keer dat ik zelf in zo’n minibus plaatsnam.
      Sindsdien word ik alleen nog maar als medeweggebruiker belaagd door deze rijdende (zelf)moordenaars.
      Van mij mogen ze dus ook gerust veel langer dan een dagje staken.
      De weinige uitzonderingen die hun job wél ernstig nemen, zullen ongetwijfeld verheugd zijn over dit initiatief, vermits zij primo geen gevaar (lees: pakkans) lopen, en secundo mettertijd eindelijk misschien af zullen raken van het (compleet begrijpelijke) vooroordeel tegen hun rijstIEl.
      Op termijn bederven de rotte appels ook hier immers de stiel voor zij die het wel goed menen.
      Bram

  8. Adrie zegt op

    Net 2 dagen op rij naar Bangkok geweest (heen en terug) per minivan. Is het nu toeval of hangt dit gewoonweg af van de firma: op elke trip werd er feilloos en correct gereden. Telkens de bestuurder de 90 km/u overschreed klonk er een signaal waarop hij zijn snelheid aanpaste. Er werd eveneens gevraagd de veiligheidsgordel om te doen. Zou de nieuwe aankomende wet toch al invloed hebben? 🙂 Het enige “nadeel” is dat men er wat langer over doet dan voorheen, maar dat komt de veiligheid alleen maar ten goede. PS: het waren 4 verschillende chauffeurs…


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website