Gisteren eindigde het gratis openbaar vervoer voor minder draagkrachtige Thai. In plaats daarvan is er voor bijstandsgerechtigden nu de ‘Welfare card’ waar maandelijks een bedrag op gestort wordt, o.a. voor het reizen met het openbaar vervoer.  

Het zorgde wel voor chaotische taferelen omdat op de eerste dag dat de welfare card gebruikt kon worden in het openbaar vervoer, bleek dat nog niet alle bussen in Bangkok waren uitgerust met een kaartlezer (EDC oftewel de Electronic Data Capture).

Sommige kaartlezers werkten niet goed en een aantal passagiers hadden de kaart niet bij zich omdat ze niet wisten dat een eind was gekomen aan de gratis bus- en treinritten. Een ander probleem was dat de kaartlezers traag werkte vanwege een slechte internetverbinding.

Inspecteur-generaal Anon van het ministerie van Transport zegt dat de Thaise Spoorwegen (SRT) 534 kaartlezers op 444 spoorwegstations heeft geïnstalleerd, op Hua Lamphong zelfs 22. Naar schatting zouden gisteren 15.000 personen met hun welfare card een treinkaartje kopen, 20 procent van het totaal aantal reizigers.

In Bangkok hangt de kaartlezer in 600 bussen, maar sommige lieten het afweten. BMTA-president Nuttachat gaf het bedrijf dat ze geïnstalleerd heeft, de schuld.

Bron: Bangkok Post


» Laat een reactie achter


13 reacties op “Einde aan gratis openbaar vervoer maar veel problemen met ‘Welfare card’”

  1. Rob V. zegt op

    Op Khaosod staat een stukje dat dit systeem de arme weinig helpt: zo konden arbeiders zich vroeger gratis door het land verplaatsen naar daar waar (seizoens)werk was, is de BTS etc sowieso te duur en komt het geld van de geselecteerde winkels die mee doen bij een klein clubje terecht. Dus helpt dit nu de arme of de rijke mensen?

    http://www.khaosodenglish.com/featured/2017/10/24/new-welfare-cards-boost-rich-poor/

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +9 (obv 9 stemmen)
    • Tino Kuis zegt op

      Een uitstekend artikel dat je hier noemt, Rob. Het geeft aan dat er veel meer mis is met die ‘welfare card’ dan alleen technische problemen. Een citaat:

      “The government borrows the hands of the poor to pass money to the capitalists,” Komsan said.
      It did not take long for a perpetual government gadfly to file a petition against it. Two weeks ago, Srisuwan Janya, a lawyer and transparency crusader, petitioned the government to end the program, saying it was designed to only benefit the few tycoons who sell all consumer goods.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +5 (obv 5 stemmen)
      • Ger zegt op

        Dat van die tycoons , ja daar kun je vraagtekens bij zetten. Maar de kosten van de welfarecard worden vanuit de inkomsten van de overheid bekostigd. En degene die daaraan bijdragen zijn weer de wat “meer-verdieners” die btw en inkomstenbelasting en andere belastingen betalen. Dus het is eigenlijk een herverdeling van inkomsten als je het goed bekijkt dus een sociale maatregel.

        VA:F [1.9.22_1171]
        Waardering: +3 (obv 3 stemmen)
        • Rob V. zegt op

          Dus een bovengroep met vermogen sponsort indirect een klein select groepje rijken. Daar staat dan tegenover dat de armen een half dooie mus toegeworpen krijgen. Klinkt als een geweldig systeem, veel beter dan een soort van Bijstands programma en gratis 3de klas OV.

          Maar blijkbaar moest het nieuwe sociale programma niet te veel lijken op die van de Shinawatra’s. En ik vroeg me nog af of we de generaal voor het gerecht kunnen slepen als er geld blijft hangen, maar daar heeft hij zich op voorbaat al amnestie voor verleend. Wat een toffe peer.

          VA:F [1.9.22_1171]
          Waardering: +5 (obv 5 stemmen)
          • Ger zegt op

            Iedere arme Thai krijgt nu maandelijks toegang tot het openbaar vervoer in tegenstelling tot voorheen degene die in de buurt van een station of in Bangkok woonde. Dus dat is al een hele vooruitgang.
            En daarnaast krijgen nu 11 miljoen Thais 300 baht extra door een maandelijks tegoed welke ze voorheen niet hadden. Nou kun je wel kritisch zijn maar het is tenminste een stap voorwaarts.

            VA:F [1.9.22_1171]
            Waardering: +1 (obv 1 stem)
            • Tino Kuis zegt op

              Het is niet ‘ daarnaast’, Ger. Die 300 baht is zowel voor het openbaar vervoer als voor aankoop alleen in speciale winkels. Die winkels zijn er zeer weinig in zo’n groot land als Thailand. Op FB wordt uitgebreid geklaagd over de moeilijkheid een winkel te vinden. Vaak 100-2oo km verderop.
              Stel je voor dat je met de metro gaat in Bangkok, dan is je kaart in 5 dagen leeg.

              VA:F [1.9.22_1171]
              Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
              • Rob V. zegt op

                Ik begreep juist dat er diverse potjes zijn: 500 baht voor de trein, 500 voor de lange afstand bus etc. Met een totaal bedrag van 2.750 THB per maand wat niet op t3 sparen valt. Is de vraag wel of je geld in rook op gaat als je bijvoorbeeld niet het potje ‘interprovinciale bus’ aanspreekt. Of als de winkels die meedoen belachelijk ver van je huis zijn… Klinkt allemaal niet echt eenvoudig of praktisch. Ik kan me voorstellen dat de mensen liever qat geld handje contantje krijgen (dat kun je wel sparen én in je eigen woonplaats uitgeven) en een gratis bus.

                De bedragen die de media noemt verschillen per artikel dus hoe het nu precies zit? Ongeveer zo:

                “A welfare card to be given to registered, low-income Thais in October will provide 2,750 baht each month to subsidize set living costs, the Finance Ministry said Tuesday.

                Instead of distributing cash as was done in the first round of the junta’s welfare program, this year will see cards provided to the 13 million eligible people who signed up. Permanent Secretary Somchai Sujjapongse said the money on the cards is already allocated for five uses: 1,000 baht for train tickets, 800 baht for interprovincial bus fares, 600 baht for Bangkok bus fares, 200 baht for electricity bills and 150 baht for water bills.

                The cash limit will be renewed monthly and cannot be accrued from month to month. Cardholders can add money to their card if the balance is insufficient to cover an expense.”

                http://www.khaosodenglish.com/news/business/2017/07/26/poorest-thais-get-2750-baht-cash-cards/

                VA:F [1.9.22_1171]
                Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
                • Rob V. zegt op

                  Nu ik er over nadenk denk ik dat het zo werkt: je hebt een digitaal geldzakje met 500 baht voor de bus, 500 baht voor de trein, 200 baht voor elektriciteit etc. Je kunt het zakje ‘bus’ alleen in de bus gebruiken en bijvoorheeld niet de trein. Wel kun je alle zamjes gebruiken voor boodschappen in de speciale winkeltjes (ik zie nergens een apart zakje voor boodschappen maar wel dat men boodschappen kan doen in eeh beperkt aantal geselecteerde winkels dus dan kan dat alleen op deze manier werken). Reis je niet met de trein die maand? Poef, geld in rook op tenzij je het hebt kunnen gebruiken in een geselecteerde winkel.

                  Anders zou ik het ook niet snappen en dit is al niet makkelijk voor oudjes, en ronduit onbegrijpelijk voor hen die niets van betaalpasjes snappen.

                  VA:F [1.9.22_1171]
                  Waardering: +1 (obv 1 stem)
                • Rob V. zegt op

                  Of toch wel een apart zakje voor boodschappen ter waarde van een paar honderd bath, en ga je niet met de trein dan raak je dat budget gewoon kwijt ipv dat je het voor de bus bus of eten kunt gebruiken:

                  Bangkok Post:

                  “The package includes allowances for rides on public buses and trains and subsidised utility bills. Recipients who earn under 30,000 baht a year receive a monthly living allowance of 300 baht and those earning 30,000-100,000 a year get 200 a month to cover basic living expenses at participating shops. Each cardholder receives 1,500 baht a month for subsidised transport, with 500 each going to inter-provincial public buses, third-class trains, and public buses (..)”

                  Bron: https://www.bangkokpost.com/business/news/1338239/welfare-cards-get-a-workout

                  Tja als iemand je dan 500 of 1000 baht geeft om de kaart over te kopen/lenen dan snap ik dat wel… De schuld daarvan ligt dan zeker bij de domme of corrupte armoedzaaiers (boeren enzo)? Zeer zeker niet bij die fsntastische ministers.

                  VA:F [1.9.22_1171]
                  Waardering: +1 (obv 1 stem)
              • Ger zegt op

                Even een citaat uit het bericht van 02 oktober op dit blog:
                Op de kaart staat een tegoed van 200 of 300 baht per maand, afhankelijk van het jaarinkomen. De ‘welfare card’ kan ook worden gebruikt voor bus-, trein- en metro tot een maximum van 500 baht per maand. De kaarthouders beschikken verder over een tegoed van 500 baht voor interlokaal busvervoer, treinvervoer en hetzelfde bedrag voor stadsbussen en metro.

                VA:F [1.9.22_1171]
                Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
              • Ger zegt op

                Stel je voor dat je leeft van een minimumloon zoals zovelen in Thailand. Mag je elke dag naar je werk reizen en de reiskosten zelf betalen, elke dag. En dan doordat je wat verdient geen recht hebt op de welfarecard, want die is voor degene die nog minder hebben. Dan komen we in een Nederlandse situatie dat als je werkt je nog minder overhoudt dan dat je niet werkt doodat werkenden ook nog reiskosten betalen.

                VA:F [1.9.22_1171]
                Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  2. FonTok zegt op

    Het gaat dezelfde kant op als in Nederland. Iedereen achter de geraniums en niet meer bewegen, want het kost allemaal geld en levert niks op voor de rijken.

    Ik heb een vraag over dat busvervoer. Moet men net zoals in nederland in- en uitchecken? Of is het gewoon een tarief als je instapt? Dus een keer met je kaart over de kaartlezer?

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +1 (obv 1 stem)
  3. teun zegt op

    Kortom, iets invoeren (welfare-card) dat
    1. nog niet voldoende werkt en/of getest is (te traag internet)
    2. onduidelijkheid kent over de vraag waarvoor en voor hoeveel het te gebruiken is
    3. nog niet op alle noodzakelijke locaties (ALLE bussen bijvoorbeeld) is geplaatst/beschikbaar is
    4. maar wel alvast gratis OV/busvervoer afschaffen.
    Klinkt als goed voorbereid en doordacht, toch?

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +1 (obv 1 stem)

Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website