Welkom op Thailandblog.nl
Thailandblog is met 275.000 bezoeken per maand de grootste Thailand-community in Nederland en België.
Schrijf je in voor onze gratis e-mail nieuwsbrief en blijf op de hoogte!
Nieuwsbrief
Taalinstelling
Koers Thai Baht
Sponsor
Laatste reacties
- Bert: Woon in een moo baan. Zou niet anders willen. Zwembad, fitness aanwezig. Betalen +/- thb 25.000 per jaar. 2x per week vuilni
- Cornelis: Inderdaad , wat de aankoop van een condo betreft ontbreken er enkele zaken. Direct van de projectontwikkelaar kopen zoals in het a
- Rob V.: Een หมู่บ้าน (mòe-bâan, lage toon – dalende toon) of op zijn Engels moo-baan vertaald zich “groepje,
- Chris: Als het een echte cooperatie is, is het doel eigenlijk altijd om gezamenlijk als leden sterker te staan in de markt waarin men zic
- pjotter: Is een “moo baan” niet een dorp ? Heb altijd begrepen dat dit nu juist het grote verschil is met een ‘gated comm
- Louvada: Dit thema is op zich idd niet eenvoudig maar niet onoverzichtbaar. Maar alles is niet verteld de vraag is verder nog, wat kan er g
- Rebel4Ever: Zeer uitgebreide uitleg, maar ik mis alle informatie omtrent een Juristic Person; belangrijk voor zowel een condo als een Moo-baan
- Ad: Beste lezers, Je kan gewoon een vrijstaand of rijtjes huis kopen met grond als de buitenlander getrouwd is met een Thaise partner
- Mr.Bojangles: Hartelijk bedankt voor dit zeer uitgebreide artikel!!
- JosNT: Ik had een gelijkaardige ervaring. Mijn twee eerste Thailandreizen waren georganiseerd door het Zwitserse ‘Hotelplan’
- Hans Bos: Redactie: Bedankt voor je opmerking, tekst is aangepast.
- Herman B.: Redactie: Bedankt voor je opmerking, tekst is aangepast.
- Jos M: Toen mijn Thaise vrouw in 2016 voorstelde om een vrijstaand huis te laten bouwen vroeg ik haar waarom geen huis kopen in een Moo B
- Chris: Hier worden wel veel zaken op een grote hoop gegooid en daarmee verdwijnt wel de nodige nance: 1. De strijd tussen traditie en mo
- Arno: Zou het ook zo kunnen zijn dat de Thaise jeugd zich niet meer laat knechten door de oude garde? ooit werd de Nederlandse burger o
Sponsor
Weer in Bangkok
Menu
Dossiers
Onderwerpen
- Achtergrond
- Activiteiten
- Advertorial
- Agenda
- Belastingvraag
- Belgie vraag
- Bezienswaardigheden
- Bizar
- Boeddhisme
- Boekrecensies
- Column
- Coronacrisis
- Cultuur
- Dagboek
- Dating
- De week van
- Dossier
- Duiken
- Economie
- Een dag uit het leven van…..
- Eilanden
- Eten en drinken
- Evenementen en festivals
- Balloon Festival
- Bo Sang Umbrella Festival
- Buffalo-races
- Chiang Mai Flower Festival
- Chinees Nieuwjaar
- Full Moon Party
- Kerst
- Lotus festival – Rub Bua
- Loy Krathong
- Naga Fireballs Festival
- Oud & nieuw viering
- Phi Ta Khon
- Phuket Vegetarian Festival
- Rocket festival – Bun Bang Fai
- Songkran – Thais nieuwjaar
- Vuurwerk festival Pattaya
- Expats en pensionado
- AOW
- Autoverzekering
- Bankzaken
- Belasting Nederland
- Belasting Thailand
- Belgische ambassade
- Belgische belastingdienst
- Bewijs van leven
- DigiD
- Emigreren
- Huis huren
- Huis kopen
- In memoriam
- Inkomensverklaring
- Kosten van levensonderhoud
- Nederlandse ambassade
- Nederlandse overheid
- Nederlandse Vereniging
- Nieuws
- Overlijden
- Paspoort
- Pensioen
- Rijbewijs
- Uitkeringen
- Verkiezingen
- Verzekeringen algemeen
- Visa
- Werken
- Ziekenhuis
- Zorgverzekering
- Flora en fauna
- Foto van de week
- Gadgets
- Geld en financiën
- Geschiedenis
- Gezondheid
- Goede doelen
- Hotels
- Huizen kijken
- Isaan
- Khun Peter
- Koh Mook
- Koning Bhumibol
- Leven in Thailand
- Lezersinzending
- Lezersoproep
- Lezerstips
- Lezersvraag
- Maatschappij
- Martkplaats
- Medisch toerisme
- Milieu
- Nachtleven
- Nieuws uit Nederland en Belgie
- Nieuws uit Thailand
- Ondernemers en bedrijven
- Onderwijs
- Onderzoek
- Ontdek Thailand
- Opinie
- Opmerkelijk
- Oproepen
- Overstromingen 2011
- Overstromingen 2012
- Overstromingen 2013
- Overstromingen 2014
- Overwinteren
- Politiek
- Poll
- Reisverhalen
- Reizen
- Relaties
- Shoppen
- Social media
- Spa & wellness
- Sport
- Steden
- Stelling van de week
- Stranden
- Taal
- Te koop
- TEV-procedure
- Thailand algemeen
- Thailand met kinderen
- Thailand tips
- Thaise massage
- Toerisme
- Uitgaan
- Valuta – Thaise Baht
- Van de redactie
- Vastgoed
- Verkeer en vervoer
- Visum Kort Verblijf
- Visum lang verblijf
- Visumvraag
- Vliegtickets
- Vraag van de week
- Weer en klimaat
Sponsor
Disclaimer vertalingen
Thailandblog maakt gebruik van automatische vertalingen in meerdere talen. Gebruik van vertaalde informatie is op eigen risico. Wij zijn niet verantwoordelijk voor fouten in de vertalingen.
Lees hier onze volledige disclaimer.
Auteursrechten
© Copyright Thailandblog 2024. Alle rechten voorbehouden. Tenzij anders vermeld, berusten alle rechten op informatie (tekst, beeld, geluid, video, etc.) die u op deze site aantreft bij Thailandblog.nl en haar auteurs (bloggers).
Gehele of gedeeltelijke overname, plaatsing op andere sites, verveelvoudiging op welke andere manier dan ook en/of commercieel gebruik van deze informatie is niet toegestaan, tenzij hiervoor uitdrukkelijk schriftelijke toestemming is verleend door Thailandblog.
Het linken en verwijzen naar de pagina’s op deze website is wel toegestaan.
Home » Nieuws uit Thailand » Eerste 200 midibusjes komen zondag de weg op
Eerste 200 midibusjes komen zondag de weg op
Zondag komen de eerste 200 midibusjes op de weg. De busjes met 20 zitplaatsen worden ingezet op routes tussen Bangkok en andere provincies. Ze vervangen de minibusjes die, volgens de regering, te vaak betrokken zijn bij verkeersongelukken en daarom een bedreiging vormen voor de verkeersveiligheid.
Minibusjes (zie foto boven) zijn gevaarlijk omdat ze instabiel zijn en snel omslaan, om die reden zijn ze ook verboden in Europa.
In oktober volgend jaar komen er nog meer midibusjes bij die in Bangkok en randgemeenten gaan rijden, daarnaast komen er ook interprovinciale busjes die de minibusjes gaan vervangen.
Exploitanten waarvan de vergunning onlangs is verlopen moeten hun busjes vervangen voordat ze die kunnen registreren bij het Land Transport Department (LTD), om zo een nieuwe exploitatievergunning te krijgen. De Thai Credit Guantaree Corporation biedt hulp bij het verkrijgen van leningen voor de aanschaf van de nieuwe midibusjes.
Het LTD is in gesprek met exploitanten over de aankoop van afgeschreven passagiersbusjes die nog wel gebruikt kunnen worden voor goederenvervoer.
Bron: Bangkok Post
Ik neem aan dat het waar is dat de minibusjes instabiel zijn .Maar weer een typisch voorbeeld van Thaise logica . Vervang de busjes maar doe niets aan de rijvaardigheid van de chauffeurs.Zal me benieuwen of er inderdaad minder ongelukken gaan gebeuren met het inzetten van de midibusjes……….
Het aantal ongelukken zal waarschijnlijk wel minder worden, omdat er minder minibussen hoeven te rijden dan minibussen, omdat er meer mensen in passen.
Of er ook minder slachtoffers zullen vallen is een tweede.
De in slaap vallende bestuurder heeft nu een wat groter moordwapen.
Het zal inderdaad weinig helpen als de chauffeurs op de zelfde kamikaze manier mee gaan rijden. En hoe je erop komt dat die busjes in Europa verboden zijn is mij een raadsel want hier rijden ze gewoon in de rondte meestal om werknemers rond te brengen, alleen zitten er dan wel ervaren chauffeurs met een echt rijbewijs achter het stuur.
De minibussen zijn niet gevaarlijk,maar de bestuurders
Die chauffeurs verdienen een prikkie in dienst van dubieuze bedrijfjes. Rijden vaak in 1 dag vanuit de Isaan naar Bangkok en ook nog eens terug. Of naar gelang de afstand meerdere retourtjes. Heb vaak in die busjes gezeten. Uiterst krap voor iemand met lange benen. Soms mocht ik daarom naast de chauffeur zitten. Maar volgens mijn vrouw schoot ik op die plaats te kort. “Het is dan jouw taak met de chauffeur te praten anders valt hij misschien in slaap” Inderdaad zie je ze dan regelmatig achter het stuur knikkebollen. Vooral tijdens avondritten. Helaas is mijn gebrabbel in taxi Thai niet voldoende om de chauffeur bij de les te houden. Hij wordt er waarschijnlijk eerder nog slaperiger van. Het is vermoeiend te praten met mensen die je maar half verstaat. Als ze me half verstaan ben ik overigens al blij. En dat na al die jaren! En dan bak ik er volgens de Thai nog heel wat meer van dan het gros van mijn collega farangs die permanent in Thailand wonen
Elke kleine vooruitgang valt aan te moedigen.
Toegegeven de rijvaardigheid en de rijstijl kan soms te wensen over laten. Maar als de stabiliteit al betert, zal het aantal ongevallen wel afnemen. Stap voor stap. Je moet de Thai niet forceren. Het heeft zijn tijd nodig. Bij ons was het niet anders !
Ik rij meestal zelf maar als ik even van Udon naar Bangkok moet en niet in Bangkok wil blijven maar meteen naar huis, dan reis ik met minibusjes en ik vindt het onzin dat er altijd op ‘minibus-chauffeurs’ wordt afgegeven. Ik rij ‘stevig door’ en zie de meeste minibus chauffeurs als ‘soortgenoten’. Ik rij levenslang schadevrij omdat ik bij ‘stevig doorrijden’ beter geconcentreerd kan blijven. Je moet alles in de juiste verhoudingen zien. Hoeveel km’s en uren maken deze hardwerkende mensen? Neem ook de omstandigheden in acht waarin ze werken, de staat van het wegen net, soort verkeer waar ze doorheen moeten, de druk waaronder ze werken. Ik denk dat vele van deze chauffeurs beter rijden dan wij doen. Het op de foto getoonde busje wordt trouwens alleen nog prive of bij scholen ingezet! Is het wel ’n Thaise nummerplaat? Trouwens rijvaardigheid doe je in de praktijk pas op en dat was altijd al zo, ook in de tijd (49 jaar geleden) dat ik het haalde (eerste keer slaagde met ’n 8 en 0 fouten bij theorie) Ik weet dat ik met mijn mening kritiek uitlok terwijl dat mijn bedoeling niet is. Ik ben het niet eens dat de Thai in het algemeen als slechte chauffeurs worden gezien. Lees maar eens wat er in het overgereguleerde verkeer in Nederland dagelijks allemaal gebeurt.