Eigenaren van exclusieve auto’s in Thailand, zoals Lamborghini, Ferrari, Bentley en Lotus, maken zich ernstig zorgen. Mogelijk is de auto illegaal geïmporteerd. Het Department of Special Investigation (DSI) is een grootscheeps onderzoek naar 10.000 luxe wagens begonnen.

Donderdag deed de DSI op negen locaties in Bangkok en Samut Prakan invallen en legde beslag op 122 luxe wagens, geïmporteerd door de Niche Cars Group. Het gaat om auto’s met een prijs van 8 miljoen baht en meer. De ‘supercars’ staan nog  in de showrooms, maar mogen niet verkocht of verplaatst worden.

DSI baas Paisit maakte gisteren op een persconferentie bekend dat de DSI haar onderzoek uitbreidt naar alle luxe wagens om te zien of er gefraudeerd is met de invoerrechten door de prijs van de wagens lager op te geven dan er werkelijk voor betaald is. Volgens Paisit kan het verschil wel 40 procent zijn. Voor de reeds in beslag genomen auto’s gaat het dan op een totaalbedrag van 2,4 miljard baht.

Het gesjoemel is ontdekt nadat in mei 2013 een trailer met luxe wagens in Pak Chong (Nakhon Ratchasima) in brand was gevlogen.

Inmiddels zij er invallen zijn gedaan in showrooms en huizen van de directieleden van de Niche Cars Group, STT Autocar, Jubilee Line en Benz Nakarin Auto Group.

Behalve door een lagere prijs op te geven zijn sommige auto’s in onderdelen geïmporteerd, waardoor ze ook voor een lagere invoerheffing zijn aangeslagen, zegt adjunct permanent secretaris Dusadee van het ministerie van Justitie. De DSI moet uitzoeken hoeveel ze in het land van herkomst kostten.

DSI-specialist Noppadol zegt dat de DSI onderzoek heeft gedaan naar 7.123 wagens. Daarvan zijn 3.773 verdacht.

Bron: Bangkok Post

5 reacties op “Mogelijk 10.000 exclusieve auto’s illegaal geïmporteerd”

  1. Khunhan zegt op

    Verdorie, das balen, daar gaat mijn Masserati.

  2. Gerrit zegt op

    Tja,

    De DSI is goed bezig, door hun toedoen zit hun “oude” hoogste baas en grootste oplichter van Thailand, nu voor jaren achter de tralies. Ook de natuurparken worden grondig gezuiverd van ongewenste indringers, (lees illegaal verkochte grond) Complete illegalen dorpen worden afgebroken. De illegale houtkap in de natuurgebieden, staat inmiddels op een (voor Thaise begrippen) zeer laag pitje. Bijna alle gouverneurs zijn vervangen. (een aantal zijn maar effe in het buitenland gaan wonen).

    Ik woon op z’n 500 meter van DSI en bij hun buurman, “het gerechtsgebouw” zijn veel, zeg maar heel veel rechtszaken gaande. Op dit gebied pakken de militaire het goed aan, nu nog de economie opkrikken.

    Groetjes Gerrit

  3. willem zegt op

    Ik heb er nooit de waarde van ingezien,die zogenaamde exclusieve merken.
    Het lijkt me meer om te kunnen showen hoeveel geld je (eventueel) bezit.
    Maargoed,deze exclusieve auto,s rijden in elk land rond.

  4. Marc965 zegt op

    Ik begrijp met moeite waarom men zo een extreme taxen moet heffen op buitenlandse luxewagens. Als men de taxen ” hoog” en normaal houd heeft men minder gesjoemel en meer inkomsten..
    Ik heb een paar jaar geleden een offerte laten maken door een firma in Bkk voor invoer van mijn 911 turbo… Met een opgegeven waarde van 50000€,een week later kreeg ik een bericht terug dat het mij meer dan 7 milj. Bth zou kosten voor invoer.. En dan moesten bij aankomst de douane daar nog hun goedkeuring op geven,anders bijbetalen.!!?? Dus het kon nog alle kanten uit als de wagen hier zou toekomen.. En voor die prijs kocht ik toen een nieuwe turbo in België.. Ik heb mijn autos maar op stal gelaten in het thuisland.. Persoonlijk zwaar overdreven vind ik, er zijn andere oplossingen voor die meer opbrengen voor de kas als men het juist aanpakt.
    Enfin. Leven en laten leven zeker.!

  5. peter zegt op

    Dacht dat dit al een poosje speelde. Geïmporteerde wagens, welke vervolgens bleven staan vanwege de immense importtax (375%) in Thailand. Ook op onderdelen, anders kon een gehele wagen komen en worden geassembleerd in Thailand.
    Zodanige hoeveelheden dat de douane met een immens park van wagens zat, waar ze dan voor moesten zorgen !!. Eigenlijk een kat en muis spelletje tussen importeurs en staat, met het idee wie de langste adem heeft. Een lange termijn game.
    En natuurlijk zal corruptie een degelijke rol spelen in het invoeren van de wagens, zoals dus blijkt uit onderzoek.
    Lijkt mij kwestie van Thaise staat dan van periode instellen voor ophalen, bovendien in rekening brengen van stallingskosten en anders terug en alle kosten voor importeur.
    Je kan natuurlijk ook de btw aan passen, daar dit soort wagens nooit in Thailand gemaakt zullen worden.
    Desalniettemin rijden ze er wel en worden gebruikt als moordwapens, zoals bleek bij de Red Bull erfgenaam, die een politieman vermoordde met zijn Ferrari en nog steeds niet is berecht.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website