De laatste loodjes over water

Door Redactie
Geplaatst in Nieuws uit Thailand, Uitgelicht
Tags: ,
18 maart 2013

Het werk aan de brug over de Chao Praya rivier voor de Purple metrolijn schiet op. Nog één brugdeel en dan zijn beide oevers verbonden. Maar het duurt nog wel even voordat er metrotreinen over razen, want de lijn is naar verwachting pas in oktober 2015 klaar. De 23 kilometer lange lijn verbindt Bang Sue met Bang Yai in Nonthaburi.

Dossier: Uitbreiding metronet

Het huidige metronetwerk in Bangkok heeft een lengte van 80 km. Bovengronds rijdt de BTS (24 km/23 stations), ondergronds de MRTA (21 km/8 stations). De (bovengrondse) Airport Rail Link telt 8 stations en is 28,5 km lang. Verder zijn er nog twee doorgetrokken BTS lijnen: Taksin-Wongwian Yai (2,2 km/2 stations) en de recent klaargekomen lijn On Nut-Bearing (5,3 km/5 stations).

Vier nieuwe routes zijn in aanleg en nog eens vijf liggen op de tekentafel. Als die allemaal aangelegd zijn, telt het netwerk in 2016 236 km.

De vier routes in aanleg krijgen een lengte van 65,3 km. Het gaat om de volgende lijnen:
1 Red Line: Bang Sue-Taling Chan (15 km/6 stations).
2 Purple Line: Bang Sue-Bang Yai (23 km/16 stations).
3 Blue Line: Bang Sue-Tha Phra en Hua Lampong-Bang Khae (27 km/22 stations).
4 Green Line: Wongwian Yai-Bang Wa, of Wongwian Yai-Bang Wa via doorgetrokken lijn (5,3 km).

De vijf routes waarvan de aanleg nog moet beginnen, zijn:
1 Red Line: Bang Sue-Rangsit (26 km/10 stations), Rangsit-Thammasat (10 km), Bang Sue-Phaya Thai-Hua Mak (19 km).
2 Green Line: Mo Chit-Saphan Mai (12 km/12 stations), Bearing-Samut Prakan (13 km/9 stations).
3 Purple Line: Tao Pun-Ratburana (20 km/16 stations), via Government House en Wang Burapa.
4 Pink Line: Khae Rai-Min Buri (36 km/24 stations).
5 Orange Line: Taling Chan-Min Buri (37,5 km/29 stations).
(Bron: Bangkok property, bijlage bij Bangkok Post, 28 oktober 2011)

Vergeleken met Singapore en Hong Kong wordt door forenzen in Bangkok uiterst weinig gebruik gemaakt van de metro. In Bangkok stapt minder dan 6 procent dagelijks in de metro, in Singapore 40 procent en in Hong Kong 44 procent.
(Bron: Bangkok Post, 14 september 2012)


» Laat een reactie achter


No votes yet.
Please wait...

4 reacties op “De laatste loodjes over water”

  1. RonnyLadPhrao zegt op

    Raar eigenlijk dat de Metro in Bangkok zo een lage bezettingsgraad heeft. Minder dan 6 % is wel erg laag voor zulke dure investering
    In de meeste landen is de Metro een populair vervoersmiddel, wat trouwens de cijfers van Singapore en Hong Kong ook aantonen en ik vermoed dat andere grote steden gelijkaardige cijfers kunnen voorleggen.
    In Bangkok heb je natuurlijk veel alternatieven om je te verplaatsen (vind ik toch), en meestal gebruik ik die alternatieven dus heb ik weinig ervaring met de Metro in Bangkok. Toch ben ik eens benieuwd wat de oorzaak zou kunnen zijn waarom de Metro zo onpopulair is, of doet en denkt het merendeel zoals ik ttz bovengronds kom ik er evengoed.
    Of zijn er andere oorzaken ?

    • Dick van der Lugt zegt op

      @ Ronny & Jacques Mij heeft de lage bezettingsgraad van de metro ook verbaasd, maar ook weer niet. De bus is namelijk stukken goedkoper (7 of 8 baht?), er zijn gratis bussen, te herkennen aan de blauwe strip met tekst boven de ingang, de derde klas van forenzentreinen is gratis en sommige bedrijven hebben eigen bedrijfsvervoer. Verder neem ik aan, maar dat weet ik niet zeker, dat Singapore en Hongkong een uitgebreider metronet hebben.

  2. Jacques zegt op

    Een paar keer per jaar zijn wij frequent Skytraingebruiker (BTS). Hij stukje Victory Monument tot Siam Square v.v. gebruiken we dan dagelijks, vaak meerdere malen. Die treinen kunnen bomvol zitten. Bangkok moet gigantisch veel forenzen hebben als dat toch maar 6% van het totaal is. Zou er wel goed geteld zijn?

  3. Erik zegt op

    Al die nieuwe lijnen en de uitbreidingen van bestaande lijnen gaan voor een geweldige vooruitgang zorgen in Bangkok. Mobiliteit in deze stad is van grote economische waarde. Grote nieuwe investeringen in onroerend goed voor kantoren, highrise condos en townhouses vinden nu al plaats daar waar de nieuwe lijnen geplanned worden. Uit het hierboven genoemde overzicht van de plannen wordt me niet duidelijk of het allemaal bovengronds gaat gebeuren of dat de enige MRT lijn van dit moment ook uitgebreid gaat worden.

    Dick: Dat is mij ook niet duidelijk. Bang Sue is in ieder geval een MRT-station. In Nieuws uit Thailand van 13 maart was sprake van de ‘cut and cover’ methode bij de Orange Line, dus ondergronds.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website