Het gebruik van robots en verregaande automatisering zal leiden tot het ontslag van drie miljoen werknemers in het komende decennium, aldus de Centrale bank van Thailand.

De meeste banen zullen verdwijnen in de industrie maar ook in de dienstverlenende sector zullen arbeidsplaatsen vervallen door automatisering. Nu zijn er in Thailand nog slechts 45 robots op 10.000 werknemers. Ter vergelijking: in Zuid-Korea zijn dat er 631, in Singapore 488, in Japan 303 en in Taiwan 177.

Bron: Bangkok Post


» Laat een reactie achter


No votes yet.
Please wait...

15 reacties op “Centrale bank Thailand: Drie miljoen banen verdwijnen door automatisering en robots”

  1. jacob zegt op

    Nu zijn er in Thailand nog slechts 45 robots op 10.000 werknemers. Ter vergelijking: in Zuid-Korea zijn dat er 631, in Singapore 488, in Japan 303 en in Taiwan 177.

    Zal dat geen reden hebben??
    En misschien een goede reden?? Denk aan de vergrijzing van he workforce
    Of zullen ze het over robotics gehad hebben maar is weer eea ‘lost in translation’ ter ziele gegaan

    Gelukkig zijn de economen hier van het kaliber weervoorspellers dus er is nog hoop?

  2. Khun Peter zegt op

    Ik vrees dat de criminaliteit dan ook fors zal toenemen evenals huiselijk geweld en alcoholmisbruik.

  3. Ger-Korat zegt op

    Ja waar maakt zich men druk om. Werkloosheid officieel 500.000 mensen, ongeveer 2 miljoen arbeidsmigranten uit omliggende landen die je het land uit kunt sturen en een sterk vergrijzende bevolking ( nr.3 in de wereld) welke voor een sterk afnemende beroepsbevokking zorgt. En robotisering is alleen rendabel als de kosten van arbeid duurder is, nou de lonen in Thailand zijn behoorlijk laag, Dus ik vraag me af of er veel zal veranderen.
    Zelf denk ik dat veel Japanse en andere Aziatische bedrijven voor Thailand hebben gekozen om hun produktie te laten plaatsvinden tegen relatief lage lonen. Zodra er automatisering of robotisering plaatsvindt, en dit vergt grote investeringen, zal men besluiten om de produktie in eigen land te laten plaatsvinden, dus verkiest men het thuisland i.p.v Thailand. Want immers het voordeel van een lagelonenland welke Thailand is valt dan weg.

  4. Barry zegt op

    Ik verwacht dat de voornaamste reden is: relatief weinig robots/automatisering vanwege de hoogte van de arbeidskosten.

    Singapore heeft een van de hoogste kosten in de wereld. Japan/Zuid-Korea en Taiwan doen niet onder voor NL of BE.

    • henry zegt op

      De voornaamsfe reden, is een gebrek aan gekwalificeerd personeel. Wat in de toekomst enorme problemen gaat geven. Men zal meer en meer hoogopgeleide tecnici uit ASEAN aanwerven. De laag opgeleiden met meestal, daar bovenop verkeerde werkattitude, vooral Isanezen zullen volledig uit de boot vallen

  5. Henk zegt op

    Deze stap is nodig. We hebben hier ook in Nederland mee te maken.
    Het is ook waanzinnig dat er in sommige gevallen 3 kantoren van bv kasikorn op 500 meter zitten.
    Het aantal ATM’s wat naast elkaar staat is ook waanzinnig. Je kunt met bv kasikorn card bij alle ATM geld opnemen.
    Nog afgezien van de hoeveelheid automaatjes doe je ziet in bv een homepro.
    Iedere bank levert zijn eigen aan.
    Het aantal medewerkers in de kantoren beroept zich ook vaak nog op de helpdesk.
    Ik zie niet het verband tussen toename criminaliteit /huiselijkgeweld en alcoholmisbruik en de verdwijning van banen.
    Er zal op een andere manier weer gezocht worden naar banen en het aantal wat genoemd wordt zal ook niet in 1 keer verdwijnen.
    Vergelijk in Nederland het verdwijnen van banen de afgelopen jaren bij ING, ABN, Rabobank enz.
    De toekomst is internet betalen, mobiel bankieren gebruik van de app.

    • henry zegt op

      Kasikorn loopt wat dit betreft jaren vooruit op Belgische banken Betalen met Q code is in Bangkok al sterk ingeburgerd.

  6. Aad van Vliet zegt op

    Zou het ons niet goed uitkomen als ook de visa toestand zou worden geautomatiseerd? Het lijkt er op alsof men al is begonnen met de 90 dagen rapportering die via 7/11 kan.
    Ik schat dat het nog een jaar duurt met de geautomatiseerde visa afhandeling.

    • RonnyLatPhrao zegt op

      01/04/19 wordt dat bij 7/11 misschien ingevoerd.
      Ze kijken eerst hoe het met die 90 dagen gaat….

    • janbeute zegt op

      Beste Aad was die 90 dagen report melding bij de seven eleven , overigens niet een zeer goed geslaagde 1 April mop .
      Ik was er zelf ook ingetrapt toen ik het las op dit blog .

      Jan Beute .

      • RonnyLatPhrao zegt op

        Jan,

        Mensen die er in trappen vinden nooit een grap goed.
        Ze voelen zich aangetast in hun waarde en hun kennis wordt in twijfel getrokken.
        Met een grap kan je die waarde en kennis snel onderuit halen.

        Misschien minder ernstig zijn, of vooral niet denken dat je het wel weet… dat helpt ook. Is een algemene opmerking, naar vele TB gebruikers.

        Trouwens, die mop draait al pakweg al 5 jaar op het internet.
        Het was echt een oude, dieTB opgenomen heeft.

        Allee, vooruit laat jullie nu maar eens lekker gaan in jullie reacties.

        • RonnyLatPhrao zegt op

          Jan,
          Live is fun , geven en nemen.
          Het moet allemaal niet zo doordacht, berekend en/of gecontroleerd zijn.
          Je hoeft dat aan niemand te bewijzen 😉

    • lung addie zegt op

      Hier bij ons zijn ze reeds begonnen met het plaatsen van automaten in 7/11 voor het aanmaken van een jaarverlenging. De 90 dagen melding via 7/11 was zo een danig groot succes dat een jaarverlenging niet kon achter blijven… ze gaan er hier echt op vooruit, De software zou idd, zoals Ronny aangeeft, op 1/4 2019 volledig operationeel zijn.

  7. Fransamsterdam zegt op

    Mechanisatie, industrialisatie, automatisering en robotisering, die woorden ken ik allemaal al een tijdje.
    Het wegvallen van banen daardoor is ook niet echt iets van de laatste dertig jaar. Het is een voortgaande proces dat als het goed is wordt opgevangen door nieuwe en andere banen. Het is mij niet erg duidelijk waarom de automatisering het komende decennium ‘ernstiger’ zou zijn dan de afgelopen decennia. Het is één van die onderwerpen die af en toe even boven komen drijven, terwijl er eigenlijk niks nieuws over te melden is.

  8. jacob zegt op

    Ze moeten hier wel over tot automatisering/robots en juist vanwege het kleiner wordende aanbod van arbeiders door de veranderde samenstelling van de bevolking. Vandaar ook de immigranten arbeiders vanuit de omliggende landen

    De investering zal wel leiden tot een herberekening, maar er zijn nog voldoende reden om hier te blijven voor de investors en dat is niet beperkt tot Aziatische landen…. Vriendelijke belastingen en investerings regelingen, eigendoms bescherming zijn er daar een paar van.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website